klamydia + kertokaa kokemuksistanne

  • Viestiketjun aloittaja minnime
  • Ensimmäinen viesti
minnime
Olen saanut keskenmenon ja kohdunulkoisen raskauden. tämän kohdunulkoisen raskauden yhteydessä minulla huomattiin klamydia tällä vkolla.
Luulen, että tauti on itänyt minussa jopa 6-7 vuotta tai sitten vain ihan muutaman viikon tai kuukauden.
Tulehdusarvoni ovat olleet kokoajan normaalit, eikä kuumetta ole ollut.
Klamydia huomattiin pissanäytteestä. Minulla oireina olivat kovat lantion seudun kivut. Myös karvoituksen yläpuolella alkoi tuntua kipua ja vatsan päällä. Pelkään, että onko minulla ollut siis kohtutulehdus, kohdun limakalvotulehdus, munasarjatulehdus ja mitä muuta..?? mistä voin tietää, onko tuo klamydia aiheuttanut minussa nyt sitten jotain peruuttamatonta, jos en enää voikaan tulla koskaan raskaaksi.
kertokaa kokemuksianne. olen ihan rikki
 
mietinnän paikka
Ihan kaikella hyvällä, mutta jos olet saanut klamydian pari kuukautta sitten niin onkohan ihan viisasta noin tuorean suhteen kanssa rueta lapsia tekemään? Tai jos olet saanut tartunnan mieheltäsi, niin onkohan paras mahdollinen isäehdokas?

Jos sulla olisi klamydiaa ollut 6 vuotta, niin takuuvarmasti se olisi tehnyt jo tuhojaan.
 
Siiriz
Voihan se mieskin olla tietämätön klamydiastaan. On voinut saada sen kauan aikaa sitten. Kun luin ap:n viestin, ensimmäinen ajatus oli, että toivottavasti kukaan ei tule moralisoimaan, on varmasti kova paikka muutenkin. Niin eiköhän heti joku viisas tullut kertomaan jotain muuta kuin mitä ap pyysi. Tsemppiä ap:lle! Valitettavasti en osaa kysymykseesi vastata. MOnilla on ollut joku sukupuolitauti elämänsä aikana, valitettavasti. Mielestäni se ei ole syy olla ottamatta häntä puolisokseen. Elämässä jokainen tekee joskus virheitä.
 
opiskelija*
Olikohan niin että klamydia aiheuttaa kiinnikkeitä munanjohtimiin ja sitä kautta lapsettomuutta... ? Eli jos olet aikaisemmin raskautunut on tuo munasolun reitti auki eikä olisi estettä lasten saamiselle tulevaisuudessa, ainakaan tästä syystä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
 
voi päivää
Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
Voihan se mieskin olla tietämätön klamydiastaan. On voinut saada sen kauan aikaa sitten. Kun luin ap:n viestin, ensimmäinen ajatus oli, että toivottavasti kukaan ei tule moralisoimaan, on varmasti kova paikka muutenkin. Niin eiköhän heti joku viisas tullut kertomaan jotain muuta kuin mitä ap pyysi. Tsemppiä ap:lle! Valitettavasti en osaa kysymykseesi vastata. MOnilla on ollut joku sukupuolitauti elämänsä aikana, valitettavasti. Mielestäni se ei ole syy olla ottamatta häntä puolisokseen. Elämässä jokainen tekee joskus virheitä.
Jos ap:n mies on saanut klamydian aikoja sitten niin miksi se olisi mahdollisesti tarttunut vasta pari kk sitten alkuperäiselle? EN todellakaan usko, että jollain voisi olla vuosikausia klamydia ihan huomaamatta. Toivon ap:n kannalta, että klamydia ei ole tehnyt tuhojaan, koska ainakaan kunnalliselle puolelle ei helpolla pääse lapsettomuushoitoihin jos lapsettomuus johtuu klamydiasta. Muutenkin kannattaisi mennä lääkäriin eikä täältä hakea apua.
 
Siiriz
En oikein ymmärtänyt pointtiasti. Voihan mies olla tietämätön, kenties klamydia ei ole tarttunut kauan aikaa sitten, vaikka se miehellä onkin ollut, on vaan vasta, kenties on tarttunut kauan aikaa sitten jne. jne. Spekulaatiota, spekulaatiota, arvailua, ehdotuksia. Oli miten oli, minäkin toivon, että ap:lla on ollut klamydia vain vähän aikaa. Ja miehellä myös.
 
Siiriz
Ja uskoakakseni ap on käynyt lääkärissä, joskus vain haluaa kuulla saman kokeneiden kokemuksia ja saada kenties sitä kautta lohtua. JOs jollakulla vaikka onkin tärppi käynyt ja tarina on saanut onnellisen lopun. Sitä vertaistukeahan täältä useampi yleensä hakee.
 
jankkaaja
Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
En oikein ymmärtänyt pointtiasti. Voihan mies olla tietämätön, kenties klamydia ei ole tarttunut kauan aikaa sitten, vaikka se miehellä onkin ollut, on vaan vasta, kenties on tarttunut kauan aikaa sitten jne. jne. Spekulaatiota, spekulaatiota, arvailua, ehdotuksia. Oli miten oli, minäkin toivon, että ap:lla on ollut klamydia vain vähän aikaa. Ja miehellä myös.
No sehän sitten kertoo, että mies on käynyt vieraissa tai sitten kyseessä ihan tuore suhde. Tosi hyvät lähtökohdat lapselle..
 
voi taivas taas
Alkuperäinen kirjoittaja jankkaaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiriz:
En oikein ymmärtänyt pointtiasti. Voihan mies olla tietämätön, kenties klamydia ei ole tarttunut kauan aikaa sitten, vaikka se miehellä onkin ollut, on vaan vasta, kenties on tarttunut kauan aikaa sitten jne. jne. Spekulaatiota, spekulaatiota, arvailua, ehdotuksia. Oli miten oli, minäkin toivon, että ap:lla on ollut klamydia vain vähän aikaa. Ja miehellä myös.
No sehän sitten kertoo, että mies on käynyt vieraissa tai sitten kyseessä ihan tuore suhde. Tosi hyvät lähtökohdat lapselle..
Lyhyt suhde voi olla hyvä lähtökohta suhteelle. Nimimerkki oma isä ja äiti tunsi toisensa yhden illan ennen siittämistäni. Ja edelleen liitossa, lapsia 4.
Ap:n mies on voinut käyttää kondomia ennen lapsentekopuuhia, näin tauti ei tartu, jankkajaiseni. Logiikkaa peliin ;)
 
-.-
Miksi pitäisi? Että joku moralisoija pääsisi taas esittämään näkemyksiään, kannattaako hänen tehdä lapsia tai miten tyhmästi hän on käyttäynyt? Tämän ketjun kysymys ei ollut mikään noista, mitä tuossa edellä on päivitelty, ap halusi vain samankokeneiden KOKEMUKSIA. Ei arvioita siitä, kannattaako lapsia tehdä jne. jne.
 
erikoinen palsta
Ainahan tällä palstalla moralisoidaan: imetyksestä, suolan antamisesta, vaipoista, hyppykiikuista eli aivan kaikesta. Tänne on kerääntynyt sellaiset ihmiset jotka eivät jaksa/halua/osaa rekisteröityä joten anonyymina on mielettämän hyvä ja kätevä purkaa omaa huonoa oloaan.
 
Joo...
Ei taida kehdata tulla kertomaan asian todellista laitaa. Eihän siinä muuten mitään ongelmaa olisi. On varmaan jo lukenut näitä vastauksia jokusen kerran vastauksen toivossa, joten jos jokin vastaus vielä tuleekin ei se taida olla ihan todellisuuden mukainen.
 
Hops
No niin, idiootit. Miehelläkin klamydia voi olla oireettomana. Eli mies on esimerkiksi voinut saada klamydian sata vuotta sitten entiseltä partneriltaan ja tartuttanut sen heti nykyiseen kumppaniinsa, jolal myös klamydia on voinut olla oireettomana, ihan vaikka sen kuusi seitsemän vuotta. Toivottavasti ei kuitenkaan näin ole.

Aloittajan kaipaamaa omakohtaista kokemusta tässä:
Aloimme mieheni kanssa seurustelemaan 17-vuotiaina ja miehelläni oli sihen ikään mennessä ollut paljon paljon enemmän seksikummpaneita kuin minulla. Reilun puolen vuoden seurustelun jälkeen minull atodettiin klamydia, joka kylläkin oli todennäköisesti "saanut alkunsa" miehen ensimmäisten kuukausien pettämisten seurauksena. No, oli miten oli, itse sain yksityiseltä reseptin ja miehen testi tk:ssa oli yllätykselisesti negatiivinen, eikä lääkkeitä jankaamisesta huolimatta saatu. Minulla klamydia ehti uusia, ennen kuin mies sai lääkkeet. Kai virallinen selitys oli se, että samaan aikaan päällä ollut antibioottikuuri peitti tartunnan.

No, kun aikaa tässä on mennyt vuosi aja vuosia, tulivat lapsetkin ajankohtaisiksi. Miehellä todettiin hieman huonontuneet siittiöt, minua ei sen kummemmin lähdetty edes tutkimaan klamydian sairastaneisuuden takia, vaan tehtiin suoraan IVF. Vauva syntyy parin viikon kuluttua.

Eli, vaihtoehtoja on. Jos haluat, voit varmaankin heti hakeutua ainakin yksityiselle munajohdinten tutkimukseen. Viimeistään tämä kannattaa tehdä sitten, jos lasta ei ala kuulua. Jos olet kuitenkin raskautunut (keskenmeno), ei vika ole tässä. Lopulta, harvoinhan klamydia aiheuttaa ongelmia, useimmiten vaatii uusimisen.

All in all, elämä jatkuu, toivottavasti sinulla on hyvä parisuhde, jotta voitte käydä yhdessä asiaa läpi, oli tartunnan historia sitten mikä hyvänsä. Eihän sillä lopulta ole merkitystä, kun asia on kuitenki njo tapahtunut. Häntä pystyyn vaan, onneksi klamydia on kuitenkin hoidettavissa oleva tauti, voisi olla pahempaakin!
 
minnime
Se varmaan ei kenelläkään kuulu, kuinka kauan olen olllut mieheni kanssa yhdessä. Mutta sen tiedän, että tässä ei ole pettämisestä kyse =)
Mutta edelleen toivon sitä kokemuksen ääntä, en tässä tilanteessa todellakaan muuta kaipaa.
Jos voisin kasvotusten ihmisiltä kysellä kokemuksia, silloin voisin kertoa elämäntilanteestani, mutta näin netin kautta lienee ihan ymmärrettävää, etten kerro, koska siitä tulee taas sitten yhdenlainen kalapaliikki :=)
Joten jos kokemusta löytyy, niin kertoilkaahan!
Olen aika rikki puhki poikki!
 
minnime
niin,en edelleenkään elä pettäjän kanssa. ärsyttää tämä. hankkikaa itse luotettavat miehet, niin tiedätte että voi luottaa =)
ei minulla ainakaan ole vaikeuksia luottaa mieheeni.
 
Niinpä niin...
Hei Minnime!

Toivon, että tästä vastauksesta olisi vähän enemmän apua kuin ylläolevista moralisoinneista ja turhista mielipiteistä. Älä niistä välitä, tiedän kuinka kamala paikka se tieto on, vähiten haluaa kuunnella muiden sanomisia. Itsellä hävetti, itketti, masennuin, järkytyin... Mutta toisaalta, pari pilleriä ja olin terve taas.

Itsellä tauti iti kuukausia ilman että tiesin mitään. Silloin lääkäri pelotteli, että tämä vaikuttaa lapsen saantiin. Ainakin minun kohdalla ihan turhaa pelottelua, laskettu aika on nyt keväällä, lapsia tulossa kaksi. Älä murehdi, että tauti olisi ollut sinulla vuosia, olisit ihan takuuvarmasti sen huomannut!

Jos sulla pelottaa, että tauti olisi ehtinyt tukkia munasarjat, sen saa kyllä selville tutkimuksilla! Eli että saat mielenrauhan; jos ei yrittämällä kuulu lasta, niin suosittelen, että juttelet lääkärin kanssa ja kävisit ne tutkimukset läpi. Keskenmenoja sattuu monille, eli sitä ei kannata heti asiaan yhdistää.

Minä toivotan voimia ja jaksamista! Juttele miehesi ja lääkärin kanssa asiasta. Ja olkaa onnellisia!:D Noita tapauksia sattuu hyvin, hyvin monille, eli ei me olla huonoja ihmisiä! Eli kokemattomat mielipiteiden jakajat, vaietkaa!!:D
 
Niinpä niin...
Hyvä Yläkerralle.

Lähinnä tarkoitin kokemuksella sitä, että jos tautia ei ole ikinä sairastanut, niin on minusta ihan turhaa alkaa jakamaan siitä neuvoja ja mielipiteitä. En sen kummempaa.
 
Asiaa
Oho! Eihän kukaan halua tuollaista kokemusta! :D No huhhuh! Väitteestä että vain klamydian sairastaneet voivat tietää jakaa asiasta mielipiteitä on aivan hullu. Hölmöthän sen ovat sairastaneet. Ei sitä tarvitse sairastaa tajuamatta tämän asian laitaa. Ja uudemman kerran ":-/" mielipidettä lainaten "Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis". Tulikos luettua?
 
Hops
Minnimeelle:
Toivottavasti et saanut minun kirjoituksestani väärää kuvaa, tarkoitus oli todella kertoa omasta kokemuksestani ihan asiallisesti. Minun kohdallani ei siis tiedetä, kosk aei edes tutkittu, onko tauti vaikuttanut lastensaantimahdollisuuksiin. Näin tehtiin, koska miehessäkin "vikaa" oli. Kuitenkin kohdallani on paljon todennäköisempää, että tuhoa olisi tullut, kuin sinulla, koska tauti hoitovirheen takia uusi. Kerran sairastettu klamydia aiheuttaa kuitenkin aniharvoin ongelmia jatkossa, kuten aiemminkin totesin, joten yritä vain olla huolehtimatta liikaa. Tosiaan, jos tuntuu, että asia stressaa, käy ihmeessä tutkituttamassa munajohdinten tilanne!

tsemppiä vaan, toivottavatsi jaksatte yhdessä eteenpäin!

Se, elänkö pettäjän kanssa, on tämän asian kannalta ihan sivuseikka. Samoin se ovatko klamydian sairastaneet hölmöjä. On yksinkertaisesti lukijan ääliömäisyyttä, jos kuvittelee, että tekisin nyt lapsia ihmisen kanssa, johon en luottaisi, kymmenessä vuodessa ihmiset muuttuvat ja aikuistuvat onneksi aika paljon. Yhdyn Niinpä niin mietteisiin siitä, että vain tilanteessa ollut voi tietää ne tunteet, jotka läpi joutuu käymään.

Itse olen todella onnnellinen siitä, että jos minun täytyi joku sukupuolitauti elämässäni sairastaa yhdestä ainoasta seksikumppanista huolimatta, se oli klamydia, eikä esimerkiksi HIV tai jokin muu ikuinen kaveri.
 

Yhteistyössä