Hae Anna&Ellit-sivustolta

Koira Lentokoneessa!

Viestiketju osiossa 'Espanja' , käynnistäjänä Cihun omistaja, 14.03.2006.

1. Cihun omistaja Vierailija

Hei!
    Olisiko kokemuksia jakaa, jos ottaa koiran etelään. Voiko koira matkustaa missään lentoyhtiössä koneen sisällä, kun kyseessä on kaksi kiloinen Cihuahua. Lentokassi on jos sen voi ottaa koneeseen? Onko koiran kuljetushäkillä jotakin merkitystä?
    Kuinka paljon maksaa koiran lennättäminen esim Espanjaan?
    Mitä rokotuksia koiralla tulisi olla?

Kaikki tieto on tervetullutta mahdollista etelänmatkaa varten ensi kesänä.

2. Pussi Vierailija

Ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön. Säännöt poikkeavat hiukan eri lentoyhtiöillä. Noin pienen koiran saa matkustamoon kyllä mukaan, sellaiseen koirakassiin juuri. Tarvitset myös tietoa paluuta varten, Suomen tulli vaatii ainakin heisimatorokotuksen, joka ei saa olla vanhempi kuin 72(? en ole ihan varma nykysäännöstä) tuntia. Tullin sivuilta saa, tai soittamalla. Eläinlääkärisi varmaan tietää rokotuksista. Mä luulen, että sellaista 'sydänmatoa' varten tarvitaan rokotus. En tiedä sen nimeä suomeksi, mutta on loinen, joka on tyypillinnen lämpimän ilmaston loinen koirille.
    Meidän hauvan lento New Yorkista maksoi Finskillä alle 100 euroa jokunen vuosi sitten. Hinnat taatusti vaihtelevat paljonkin. Yleensä matkustamoon saa tulla vain pari eläintä kerrallaan, joten ole ajoissa liikkeellä.
    Eläinlääkäriltä saa myös mahdollisesti jotain rauhoittavaa koiralle, jos on tarvis.

3. niin... Vierailija

...ja koiril täytyy olla oma passi, käy kattoon maa-ja metsätalousministeriön sivuilt tarkemmat tiedot www.mmm.fi tai joku ton tyyppinen se oli... ja sit kannattaa tsekata sen lentoyhtiön sivut jolla lennätte, koska esim. finnairil ja airfinlandillakin on vähän erilaiset käytännöt.

4. Yorkin omistaja Vierailija

Tsekkaa myös, että pitääkö koiralla olla joko tatuointi tai mikrosiru, jota verrataan sitten eläinpassiin (että kyseessä tosiaan on sama koira). Olin itse tuomassa viime kesänä pientä yorksirenterrieriä lomamatkalta espanjasta, mutta homma kariutui noihin mikrosiruihin...

5. Matkaopas Vierailija

Finskillä ei yksikään koira lennä matkustamossa, vaan ainoastaan ruumassa. Alle 5 kiloisen koiran voi ottaa ulkolaisissa yhtiöissä matkustamoon. Lento ei ole koiralle todellakaan mikään mukava kokemus. Koiran korviin sattuu nousujen ja laskujen aikana ja se pitääkin lähes aina rauhoittaa. En ikinä veisi koiraani etelään viikoksi tai edes kahdeksi. Hotellit ei esim useinkaan ota koiraa huoneeseen. Mite teettesen kanssa päivisin esim. mennessänne rannalle? Onko koira ikävissään hotellissa vai tapatteko hänet kuumuuteen ? Entä illalla? Onko koiranne mukana iltaa istumasa ravintolassa ? EI ole koska se ei pääse niihin.
    Järjen käyttö sallittua, ihan oikeesti.
    Ette ole mitään koiraihimisiä näköjään ollenkaan...

6. Kalle Vierailija

Miksi veisit koirasi matkalle? Ei se ole koirallesi kivaa. Ei siellä ole kotiympäristö. Hän tuntisi olonsa hotellissa aika kurjaksi kun sinä et olisi paikalla, ehkä haukkuisi ja sen jälkeen saisitte kenkää kun muut asiakkaat valittaisi..
    Samaa mieltä kun opas !

7. Alla ote Finnairin sivuilta:

Matkustaako eläin matkustamossa vai ruumassa?
    Mikäli eläin kuljetuskasseineen painaa korkeintaan 8 kg, se voidaan reittilennolla kuljettaa matkustajan kanssa matkustamossa. Yli 8 kg:n painoinen eläin kuljetetaan aina ruumassa, samoin kuin yksin rahtina matkustava sekä Lomalennolla matkustava eläin. Lennoilla on rajoitettu määrä eläinpaikkoja sekä matkustamossa että ruumassa.

Mä tiedän monia, jotka ovat ottaneet koiran mukaan. Ei tietenkään viikon seuramatkalle, mutta monet viettävät viikkoja ja kuukausia omassa asunnossaan. Ja toki pitää varmistaa, että ilmastointi toimii jne...Kyllä koiran voi ottaa mukaan, ei lentäminen toki välttämättä ole sille nautinto. Mutta elää niitä koiria Suomen ulkopuolellakin.

8. Älä vie!! Vierailija

Hitto mikä pahvi. Tässä oli kyse lomamatkasta, eikä sinne asettumisesta, ja toki koiria elää vaikka missä mutta niitä ei sinne koneella kuskata viikoksi missä ne elävät. Juntti!
    Minä ainakin jouduin viemään pienen perhoskoirani (3,5kg)ruumaan, sillä matkustamoon ei saanut sillä kertaa tuoda koiria. Oli luvattu paikka cabinista Syy voi olla se, että yksikin matkustaja on astmaatikko, matkustamossa on vaikka kissa jne jne eli riskiä en ottaisi ikinä. Koirani oli ihan stressaantunut päiviä ja siltä lähti karvaa tukottain. Eläinlääkäri sanoi että syy on pelko koneessa. Silloin kuulin esitelmän siitä miten ihmiset ovayt itsekkäitä viedessään koiraa lomalle etelään. Me muutimme silloin Suomeen, ja koirani oli syntynyt ja asunut Espanjassa.

9. Nötte Vierailija

... missä mainittiin, että kyse oli loma- tai seuramatkasta? Tuossahan puhuttiin etelästä. Mitä lienee tarkoittaakin. mutta hirveä haloo yleisluontoisesta kysymyksestä. Miten lienee pärjäävät nuo, jotka vievät koiraansa näyttelyihin? Välillä autoilla ja laivoilla, välillä lennoilla ja ruumassa silloinkin....

10. Mini Vierailija

-

[Edited by: admin on 23.4.2006 14:44]

11. Ex-opas Vierailija

Ei ole verrattavissa mihinkään näyttelyyn se, että koira on viikon tai kaksi täysin vieraassa ympäristössä ja ilmastossa. Etelään mennään yleensä seuramatkalla. Matka tyssää ensimmäisenä siihen ettei bussit suostu ottamaan koiraa kyytiin ja jos taksimatkan jälkeen hotelli koiran ottaisikin tietyin ehdoin ehtoihin kuuluu se, että koiraa ei jätetä hetkeksikään yksin hotelliin. Mukavahan koiraa on siellä helteessä roikottaa mukana...en kyllä suosittele. Yksi asiakas toi mukanaan koiran ja hotellikin otti sen vastaan kun oli paikallisten asuttama apto. Yhtenä iltana koira uikutti ja joku valitti. Asiakas joutui istumaan koiransa kanssa hotellissa loppuloman tai pitämään koiraa mukanaan. Rannalla koira sai lähes lämpöhalvauksen ja kerran joutui turvautumaan eläinlääkärin apuun...että helpolla se ei mennyt. On ihan toista asua maassa ja se, että koira on siellä kotonaan. Lomailua viikon tai kahden matka ei koiralle todellakaan ole, pikemminkin kaikkine rajoitteineen kärsimystä.

12. Mara Vierailija

Tässä on jo useampikin kirjoittanut, että koiraa ei pitäisi ottaa lyhyelle seuramatkalle mukaan. Se kärsii lennosta (myös kabiinissa, koira ei osaa tasata korvien painetta) ja se kärsii etelän kuumuudessa. Miksi ihmeessä koira pitää raahata edestakaisin Espanjaan mukaan? Ja mihin siellä? Hotelliin? Rannalle? Tippukiviluoliin? Vesipuistoon? Ravintolaan? Kyllä etelässäkin koiria on, ja varsinkin niiden jätöksiä paikat täynnä - mutta ne asuu siellä. Mitenkähän hyvin Espanjan ""Perro"" viihtyisi viikon vaikkapa tammikuisessa Suomessa kun ulkona on -20 C ?

Luulisi että 1-2 viikoksi voisi koiralle hankkia hoitajan. Aina on meille löytynyt, varsinkin kun koirasta aiheutuneet kulut on korvattu reilusti. Jos ei kyseessä ole ihan mahdoton koira, niin luulisi sukulais- tuttava- tai naapuripiiristä löytyvän edes joku eläinrakas jolle voi uskoa koiran hoidon lyhyeksi ajaksi. Mutta hoitokoiraa ei saa jättää yksin kotiinsa, vaan sen täytyy asua hoitajansa luona.

Kissa on päinvastainen, sillä kissa on paikkaeläin. Kissa voi tosiaan asua vaikka viikon omassa kodissaan, kunhan sitä käydään hoitamassa ja puhdistamassa kissanhiekat muutaman kerran päivävässä. Esimerkiksi meidän lapset hoitivat naapurin kissaa viikon ja se nimenomaan halusi asua omassa kodissaan. Sen sijaan meidän koira (mäyräkoira) on viety tuttavan hoitoon kun ollaan lähdetty viikoksi etelään. Jos ei olisi löytynyt hoitopaikkaa, niin matka olisi jätetty tekemättä.

13. koirallinen. Vierailija

meistähän on liki jokainen ainakin pieniä matkustajia kesät,talvet.
    Mihin,kelle.? Onko meillä turvallista ja tuttua kotia kun joudumme ties mihin ja viikoksi tai kahdeksi. Emäntä/Isäntä hävinnyt pois. Aina ennen sain olla mukana. Nykyisin joudun jäämään kaikenlaisten tyhmien määräysten takia jäämään itkemään ikävää kotiin.

14. jyrkkä Vierailija

Älkää hankkiko koiria, jos on noin vaikeeta !!

15. EI Vierailija

Jos maksan kalliin lentolipun, niin en kyllä halua matkustaa koirien seassa. En jos lähellä istuu allergisia? Minne laitatte koiranne. Ovesta ulosko?

16. Hei, taidan olla palstan ainut positiivinen! Esim yorkkien kanssa on matkusteltu paljon ja ovat aina innoissaan mukaan lähtemään. Käymme manner-espanjassa parin viikkon reissuilla ja hyvin on matkat koneen jalkatilassa mennyt. Normaalit rokotukset, passi ja siru, sydänmatolääkitys ja kirppupanta tai aine. Meillä on aina ""koti"" vuokralla ja siellä missä viihtyy emäntä siellä viihtyy koira. Meillä ei jätetä koiraa suomen kotiin ikävöimään. Talonpoikaisjärkeä käyttäen pärjää koirat niin kuumassa kuin kylmässäkin. Ota ainakin kuukausi ennen matkaa yhteyttä eläinlääkäriin. Hyvää matkaa ja nauttikaa toistenne seurasta lomallakin!

17. vaw Vierailija

Juu ja tämä AP:hän oli menossa omaan taloon...pahvi!!
    Voit sitten kun koirasi ovat vanhoja selittää lääkärille syitä koiran kuurouteen...no tulihan vietyä koneeseen heitä....

18. miggi Vierailija

Entä jos satut istumaan vieressäni ja minä kieltäydyn istumasta koirasi lähellä, mihin laitat sen?

19. Cihun omistaja Vierailija

Mä en ole viemässä koiraani mihinkään hotellimajoitukseen vaan asumaan moneksi kuukaudeksi. Tietenkin mä tiedän että koiria ei saa viedä hotelliin, siitähän ei ole kyse. Lukisit mun viestini vähän paremmin.Kyllähän koiria on myös Espanjassa, kai tiedät sen...Olen onneksi kierrellyt etelän maita joten kyllä mä tiedän mihin koiran voi viedä... ravintoloihin haloo... Turha tulla sanomaan että en olisi koiraihminen...
    Terveisin nimimerkillä cihun omistaja joka kirjoitti juttunsa otsikolla koira lentokoneessa

20. Cihun omistaja Vierailija

Mä en ole viemässä koiraani lomamatkalle.Mä olen menossa useammaksi kuukaudeksi, en ole ottamassa hotellimajoitusta. Olen vuokrannut kämpän.Voisit lukea viestini vähän paremmin.

21. Argh Vierailija

Jos olet muuttamassa Espanjaan sitä ei yleensä kutsuta etelänmatkaksi...vai onko puurot ja vellit sekaisin... luulisi tuollaiseen asiaan hankkivan faktoja muualta. Toivottavasti tajuat antaa koirallesi tarpeeksi vettä ja ilmastoiden asunnon. Ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu...

22. Paljonkohan sulla on siinä tilanteessa sana-valtaa,jos koirastani on maksettu lento ja jos minulla on lupa pitää koira jalkatilassa?
    Sinähän siitä voit lähteä,itkit tai nauroit..

23. nodogs Vierailija

minä ainakin ilmoitan
    etukäteen lentoyhtiöön että olen astmaatikko ja niin sille lennolle ei oteta koiria!

24. koiranomistaja Vierailija

En ymmärrä, kuinka jotkut voivat vihata koiria niin paljon, etteivät voisi muutaman tunnin kestävää lentokonematkaa istua kuljetusboksissa olevan koiran läheisyydessä. Ihan naurettavaa, asia erikseen jos oikeasti on astma tai todella paha allergia. Vaikka toisaalta ihan tavalliset ja terveet koiranvihaajatkin voivat aina väittää kärsivänsä hengitysoireista koiran läheisyydessä...

Pistää aina niin vihaksi, kun törmää koiravihaajiin. En ole tavannut ensimmäistäkään eläininhoajaa, joka olisi ollut mukava. Heitä on aina yhdistänyt nenän nyrpistely, töykeys ja asennevamma. Onneksi hengaan rennompien ihmisten seurassa.

25. PamT

Saadut tykkäykset:
    0
    Pienet kissat ja koirat sekä jyrsijät, kuten marsut, hamsterit ja kanit, saa kuljettaa matkustamossa Finnairin reittilennoilla. Yli 8 kiloa painavat eläimet on puolestaan kuljetettava ruumassa.
    Linnut, käärmeet, liskot ja hyönteiset saa kuljettaa ainoastaan lentorahtina.
    Lemmikkieläimiä ei voi sijoittaa varauloskäytävän tai ensimmäisen penkkirivin kohdalle.
    Mannertenvälisten lentojen bisnesluokassa ei voi kuljettaa lemmikkieläimiä, sillä ne eivät mahdu vuodeistuimien jalkatilaan

Eläimille allergisten matkustajien kannattaa aina mainita allergiastaan lentoa varatessaan.
    Jos allerginen henkilö on varannut lipun tietylle lennolle, lento voidaan sulkea kissojen tai koirien kanssa matkustavien varauksilta.
    Jos taas kissa tai koira on jo ilmoitettu lennolle, allergiselle henkilölle voidaan suositella toista lentovuoroa.
    Hyvän ilmastoinnin ansiosta eläinallergeeneille altistuminen on kuitenkin vähäistä lentokoneessa.

Jaa tämä sivu