Hae Anna&Ellit-sivustolta

Koiran kuivamuona

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä tadetski, 25.11.2008.

1. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä on teidän mielestä tavallisessa ruokakaupassa hinta/laatusuhteeltaan parhain koiran kuivamuona?

Tiedän, että eläinkauppojen kuivamuonia pidetään parempina kuin tavallisen kaupan muonia, mutta nyt haluan tietää ihan Prismasta, CM:stä ja muissa tavallisissa kaupoissa olevista kuivamuonista. Tuskinpa ne nyt ihan huonojakaan voi olla, koska niitä siellä myydään.

2. alan ammattilainen Vierailija

Jos nyt on ihan pakko ostaa koiranruuat ruokakaupoista, niin sanoisin HauHaun olevan ehkä paras vaihtoehto niistä (purina one on myös ihan ok.). Agrimarketeista saa sitten Jahti & Vahtia, joka on ihan hyvä perusruoka. Esim. J&V maksaa vähän reilu 20€/15kg.

Huonoimpia mahdollisia on sitten serti, luppa, pedigree, rainbown & coopxtran omat merkit, chappi, jne. Aina ei kannata ostaa sitä halvinta, mutta ihan edullisesti voi koiransa ruokkia hyvin. Aika usein noissa halvemmissa on todella vähän rasvaa & proteiniia, hiilareita (ja esim. pedigreessä väriaineita) sitten niidenkin edestä.

Jos on mahdollista, niin markettiruokien sekaan kannattaa aina lisätä raakaa lihaa (esim. kennelrehulta saa 10kg jauhelihaa 16€) + loraus öljyä. Niillä pystyy jo tasapainottamaan ruuan laatua.

3. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    No, miksi ihmeessä kaupoissa on koiranruokaa jos se on laadultaan mitä on? Ei kai sielläkään voida myydä ihan mitä vaan? Jos koiranmuona pussin kyljessä lukee " kehitetty yhdessä eläinlääkärin kanssa" niin eikö sitä voi uskoa?
    Onko markettiruuan ja eläinkaupanruuassa sama ero kuin merkkivaatteessa ja tavisvaatteessa eli ei paljoa muuta kuin hinta.

4. alan ammattilainen Vierailija

No jos yhtään perehtyy koiranruokintaan ja ymmärtää mitä ne sisällysluettelossa olevat raaka-aineet ja ravintoarvot tarkoittavat + lisäksi tiedostaa millaista ravintoa koira tarvitsee, niin ymmärtää heti mikä ero on huonolla ja hyvällä koiranruualla.

Ei tietenkään marketeissa voi myydä mitä vaan, mutta se taas ei tarkoita sitä, että ne ruuat olisivat optimaalista ravintoa koiralle. Lähinnä niiden huonous johtuu siitä, että niihin on käytetty lihaa todella vähän. Koira ei kuitenkaan pärjää viljoilla (maissi, vehnä ja riisi on yleisimpiä koiranruuissa käytettyjä), koska koira on lihansyöjä.

Hinta ja laatu ei aina kulje käsikädessä, ei aina edes niissä kalliimmissa ruuissa. Pakko ei tietenkään ole uskoa ja herneenkin voi vetää nenäänsä, mutta voisi kuitenkin perehtyä asiaan vähän paremmin, jos alkaa väittämään hirveästi vastaan. :)

Niin ja sen verran nyt sanon, että en itse myy minkäänlaisia koiranruokia, vaikka koira-alan ammattilainen olenkin. Olen vaan perehtynyt useita vuosia kyseiseen aiheeseen.

5. suva Vierailija

Ehdottomasti on mietittävä, mitä lemmikilleen syöttää. Markettikoiranmuonissakin on aikamoisia eroja, sekä raksuissa että kosteassa ruuassa. En ole tajunnut sitä aikaisemmin itse, kunnes sitten...

Jokin aika sitten vanhempieni koiramuori oli minulla pitempään hoidossa. Vaihdoin rouvan ruokavalion Pedigreestä ja Lupasta toiseen markettimerkkiin eli Hau-hauhun (raksuja ja kosteaa ruokaa). Lisäksi pellavaöljyä ja monivitamiinivalmistetta. Muoriskan vointi on parantunut häkellyttävästi. Loputon karvan luominen on loppunut, turkissa on uutta kiiltoa, silmätkään eivät rähmi entiseen malliin. Koiran koko olemuksessa pilkahtelee jonkinlainen uusi valo: sillä on selvästi paljon parempi olla. Ja kyse on siis (iki)vanhasta koiruudesta, vuosia löytyy 15.

Koiraa on kovasti rakastettu koko sen elämän ajan ja se on ollut jopa poikkeuksellisen terve ja hyväkuntoinen. Nyt jälkeenpäin ajateltuna silti hieman surettaa se, ettei tätä ruokakuppi-heikunkeikautusta ymmärretty tehdä aikaisemmin. Onneksi edes nyt eläkepäivillä!

6. onpa outoa Vierailija

Kannattaa katsoa pusseista kuinka paljon ruokaa täytyy antaa ja laskea sen mukaan mikä tulee halvemmaksi jos se nyt tässä asiassa tärkeintä on.. Meillä olisi koiralle pitänyt jotain pedigreetä antaa puolet enemmän kuin eläinkaupasta ostettua. Lisäksi koira kakki sen puolet enemmän tuolla kaupan ruualla. Turkki rupesi myös haisemaam joten ihan suosiolla ostimme ruuat alan paikasta.

Miksi ap et halua ostaa eläinkaupasta?

7. "riitta" Vierailija

Meillä ostettiin nuukuuksisamme koirallemme jotain noita merkettien raksuja kun ajateltiin että kai ne hyviä on nekin raksut. Annettiin niitä koiralle noin puoli vuotta,koira söi hyvällä ruokahalulla ja ulosti ihan järjettömän paljon. Sitten huomattiin että koiran turkin läpi rupesi iho näkymään ( rotu on japaninpystykorva), karva irtosi tuppoina eikä ollut normaali karvanlähtöaika.

Mentiin sitten eläinkauppaan ja ostettiin kunnon muonat ja kolmen viikon jälkeen koiran turkki oli kunnossa ja on pysynyt hyvänä Tämän jälkeen en ole markettien ruokia ostanut.

8. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    Kysyttiin, että miksen halua ostaa eläinkaupan ruokaa. Olen ostanutkin mm. jahtia ja vahtia, mutta aina ei ole rahaa ostaa kalliimpaa ruokaa juuri silloin kun ruoka on loppu.

Onko se hau-hau sellaisessa sinisessä pussissa? Voin sitä kokeilla seuraavaksi jos en sitten jo ole niin varoissani, että haen ruokaa agri-marketista. Me olemme ostaneet myös Porista eräästä kennelistä "pötköjä" jossa siis lihaa, mahaa tai maksaa jne. sekä vihanneksi. Näitä saa pakasteena. Niitä olisi tarkoitus hakea heti kun olen varoissani.

Luppaa meillä on syöty enkä kyllä siinäkään nähnyt mitään huonoa. Koirat ainakin voivat hyvin.

9. friskies Vierailija

Ap:lle; ihan hyviä noi marketin nappulat on, älä stressaa.:) Eletäänhän me ihmisetkin markettiruuilla, vaikka kauppahallista haluttaiskin hakea vaan sitä sisäfilettä ja luomua. Sama evira niitä kaikkia valvoo, eikä eviran tutkijan haastattelun mukaan ruuissa ole merkittävää eroa, oli ne sit marketista tai eläinkaupasta.

Hyviä merkkejä on ainakin friskies, mitä meillä koira syö, ja voi hyvin. Lisäksi keitän koiralle lohta ruuan sekaan, ja ostan kaupasta kanaa ja jauhelihaa kun se on puoleen hintaan. Vähäsen rypsiöljyä silloin tällöin on myös hyvästä. Hyvin on pärjännyt, ei ole ikinä ollut sairas, turkki on hyvä ja näin päin pois.

10. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    Friskies:
    Hyvä kommentti. :)

Mun lapsuudessan meidän koirat söi perheen ruuantähteitä. Hyvin niilläkin pärjäsivät. Joskus joukkoon sekoitettiin jotain koiran purkkiruokaa.

11. alan ammattilainen Vierailija

Mua oikeasti ottaa päähän sellaset koiranomistajat, jotka ei voi tippaakaan perehtyä siihen lemmikkinsä ruokintaan. Miksi pitää ottaa koira, jos sitä ei ole varaa ruokkia hyvälaatuisella ja koiralle optimaalisella ravinnolla? Tai jos koiran ruokinta ei kiinnosta senkään vertaa, että ymmärtäisi mitä eroa on jollakin oikeasti huonolaatuisella ruualla (joihin lasken tuon friskiessinkin), jos verrataan hyvään ruokaan. Suht edullisestikkin voi koiransa ruokkia hyvin, kun vaan ottaa asioista selvää.

Millä perusteella friskies on teidän mielestänne hyvä ruoka? Jos perustellaan ihan raaka-aineita ja sisällysluetteloa?
    Suurimmassa osassa on rasvaa vain 10%, joka on todella vähän (etenkin jos koira on yhtään aktiivisempi tapaus). Tämän takia ruokaa joudutaan antamaan hirveitä määriä, jotta se täyttäisi koiran energiantarpeen. Toiseksi nämä ruuat sisältävät turhia väriaineita, jotka on laitettu ihan vaan ihmisten silmäniloksi. Koira ei tee niillä yhtään mitään, eikä ne ainakaan terveellisiä ole.
    Kolmanneksi lihan ja eläinperäistenproteiinien määrä on ihan minimaalinen. Sen näkee, jos osaa tulkita sitä raaka-aine luetteloa.

Miten voi olla niin vaikeaa ottaa asioista selvää? Tai miksi asiasta tietämättömät kertovat totuuksina, että ei niillä marketin väriaineviljaruuilla ole mitään eroja verrattuna muihin ruokiin.

Aloittajalle sen verran, että se jahtivahti taitaa olla HauHauta edullisempaa. :) Mutta molemmat on kuitenkin ihan hyviä ruokia (monta kertaa parempia kuin vaikka luppa tai friskies).

Sen verran vastuuntuntoa siinä koiranhoidossa, että pyrkii tarjoamaan sille edes tasapainoista ravintoa.

12. Pata-Akka Vierailija

Pakko puuttua tähän asiaan.. Aina täällä joku puhisee kiukusta, miksi ei lemmikilleen voi ostaa parasta mahdollista ruokaa. Pitäisi perehtyä oikeaan ruokavalioon ja seurata turkin kiiltoa.. Anteeksi vaan, mutta onkohan näillä nipottajilla lapsia?? Jos on, niin kuinkahan heitä ruokitaan? Eihän vaan anneta mitään epäterveellistä - karkkia, limsaa, eineksiä, vaaleaa leipää pullasta puhumattakaan..

13. alan ammattilainen Vierailija

Mitä ihmeen nipottamista se on, jos on sitä mieltä, että sille VAPAAEHTOISESTI hankitulle lemmikille pitäisi tarjota sellaista ravintoa, joka on kyseiselle lajille optimaalista.

Vaikka lapset nyt ei mitenkään koiranruokakeskusteluun liitykkään, niin ei ole lapsia eikä ole ihan heti tulossakaan. Pysytään siis aiheessa.

Miksi tulla kysymään neuvoja parhaaseen hinta-laatusuhteeseen, jos asiasta tietävien vastaukset täytyy lytätä? Ja mä nimenomaan annoin vinkkinä niitä marketista tai agrimarketista saatavia ruokia, en mitään eläinkaupan.

Miksi aloitetaan hirveä vastarinta neuvojia vastaan, jos he oikeasti ovat asiaan perehtyneet ja tietävät mistä puhuvat?

14. rotikka111 Vierailija

Meillä edesmennyt koiru söi koko ikänsä halvinta markettimuonaa (usein Luppaa) sekä satunnaisesti mitä kaapista sattui löytymään. Oli hyvinvoiva, turkki kiilsi ja ilman isompia sairauksia porskutti 13-vuotiaaksi. (Rodun keski-ikä alle 10 v). Sanoisin, että koirakin on yksilö. Mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Allergiat ym aiheuttavat tietysti omat rajoituksensa.

15. kysyn vielä Vierailija

Usko hyvä ihminen, että ne eivät tule yhtään kalliimmaksi kuin marketin moskat.. Jopa halvemmaksi. Oletko oikeasti katsonut annostusta ja laskenut hinnan sen mukaan? Kaupan raksuja pitää antaa suhteessa enemmän ja ne tulevat kalliimmaksi.

16. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    ^ En ole laskenut hintaa / annos yhtään. Tuon Jahti Vahdin lisäksi on kai joku muukin merkki jota myyt K-rautakaupat vai olenko väärässä?

17. yks tavis Vierailija

Hyvät rakkaat koiranomistajat, ei ole terveellistä syöttää kuivamuonaa koiralle eikä kissallekaan.

Raksut ovat hyviä välipaloja, mutta ei yksinomaa kuivamuinaa,please.

Minä itse olen omistanut kaksi koiraa, jotka elivät terveinä vanhoiksi:
    Saksanpaimenkoira eli 17 vuotiaaksi ja sekaroptuinen pystykorva 15 vuotiaaksi.
    Minä tarjosin heille ihan sitä samaa ruokaa mitä itsekin söimme.
    Koirien ruokailurytmi:
    * AAMIAINEN sisältää vaihtgelevasti A-piimää ja CornFlakes- muroja tai kokojyvähiutalepuuroa ja joukkoon hieman kuutioitua koiranmakkaraa( ei paljon)

* VÄLIPALOINA tarjosin kuivattua ruisreikäleipää, jota siavat järsiä tuntikaupalla, se piti hampaat kunnossa ja koirat saivat kalvaa kuivaa leipää- kuin olisi luita järsinyt

* PÄÄRUOKAVAIHTOEHTOINA tarjosin perunamuusiin sekoitettuja liha / makkarakastikkeita, rastettua porkkanaa jne...

* Keittoja kun valmistin, niin tein kerralla todella isossa kattilassa - niin siitä riitti aina pesuvadillinen saksanpaimenkoirllemmekin. Keittoihin lisäsin aina myös leipää joukkoon.
    Oikein paksu hernekeitto oli koirien lemppariruokaa jauhelihalla höystettyinä.

* keitetty riisipuuro ja siihen joukkoon kun lisäsi jotain Luppaa tai vastaavaa- niin kyllä koirien vatsat täyttyivät eikä ollut vatsavaivoja- sillä koirille ei todellakaan saa antaa lihaa kuin 100-150 kerrallaan - jos antoi liikaa - vatsat menivät kuralle tai sitten niitä alkoi pierettää.
    Pullaa kun leivoin, niin koirat saivat aina oman osansa ja kyllä ne tykkäsivät.

Siis ei kuivamuonaraksuja muuten kuin välipåaloiksi ja hätävarana.

Tämä itse valmistettu ruoka tulee paljon halvemmaksikin, kuin nuo valmisruoat.

18. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    Meidän toinen koira ei perunaa siedä. Puklaa heti ne ulos. Toisella en ole edes tarjonnutkaan. Ja kyllä tavallinen kotiruoka niille maistuu tosi hyvin. Senkin olen testannut.
    Mitä ruokaa koirat söivät ennen kuivamuonaa?

19. kysyn vielä Vierailija

En vieläkään käsitä miksi et suostu ostamaan ruokia eläinkaupasta vaan väkisin haluat ostaa maatalousmarketeista tms. Sitten ymmärrän JOS lähelläsi ei ole lemmikkikauppaa. Meidän koira söi laadukasta koiranruokaa johon oli lisätty terveellisiä öljyjä ja 20kg säkki maksoi n 40e ja se riitti moneksi kuukaudeksi. Koira painoi n 20kg ja päiväannos oli tällä ruualla vain 150g. Joten ihan tasan varmasti tulee näin halvemmaksi kuin mitkään jahdit.

20. alan ammattilainen Vierailija

Tyhmää miettiä, mitä koirille on annettu ennen kuivaruokaa, koska eiköhän se ole vaihdellut ihan koiran omistajasta mukaan. Voisitko jo yrittää ajatella, että mitä se sun koirasi tarvitsee?
    Ei sitä, mikä tulee halvimmaksi tai mikä on tietämättömien koiranomistajien mielestä paras vaihtoehto (yleensä se halpa markettinappula, jota saa helposti ostettua omien ruokaostosten yhteydessä yai sitten se kotiruoka, jonka jämät jätetään koirille.)
    Ihmisen kotiruoka ei ole kovinkaan fiksu ruokavalio koiralle, koska A) siinä on yhä edelleen liian vähän lihaa (tai eläinperäistä) ja B) se on liian maustettua koiralle. Jos haluaa syöttää kotiruokaa, niin koiralle voi tehdä esim. puuroa ja antaa sekaan lihaa. Tällöinkin puhtaan lihan osuus tulisi olla 1/3 tai mielellään jopa 1/2 annoksesta. Kotiruokintaa vaan en suosittele kenellekkään, joka ei tiedä koiran ruokinnasta mitään.
    Käytä omia aivoja ja etsi tietoa, äläkä myötäile näitä "yks tavis" tyylisiä höpöhöpöjuttuja kirjoittelevia. :)

K-ketjusta saa Biofarmin Jeppeä, ihan ok. perus sapuska sekin.

21. järki käteen jo Vierailija

Peruna ei ole mitään ravintoa koiralle, se ei tee mitään muuta kuin täyttää mahan ja aiheuttaa ilmavaivoja. Miksi pitää olla eläimiä jos ei ole valmis uhraamaan yhtään rahaa heihin??

22. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    :D Mä tiesin, että sohaisen ampiaispesää aloituksellani. Kysymyshän oli, että mikä se edullisin markettiruoka on ja sain jo siihen vastuksenkin.

Jatketaan sekarotuinen vastaan puhdasrotuinen koira. Niilläkin on omat kannattajansa. Siitäkin aiheesta tulee varmaan kivan kipakka keskustelu. ;D

23. alan ammattilainen Vierailija

Ei sun aloituksessa ollut mitään vikaa, vaan sun asenteessas. Jos kysyy jotain niin täytyy kestää myös sitten ne vastaukset.Tyhmää, että väitetään vastaan vaikkei ole mitään perusteluja omille väitteilleen. Joillekkin vaan täytyy vääntää asiat rautalangasta, eikä ne siltikään sitä välttämättä tajua.

Kysymyksilläsi tarkoitan näitä:

"No, miksi ihmeessä kaupoissa on koiranruokaa jos se on laadultaan mitä on? Ei kai sielläkään voida myydä ihan mitä vaan? Jos koiranmuona pussin kyljessä lukee " kehitetty yhdessä eläinlääkärin kanssa" niin eikö sitä voi uskoa? "

24. no ny selvis Vierailija

Senkö takia haluat ostaa koiranruuat marketista, että saat bonukset tai plussat?

Vaikka halvemmalla saisit parempilaatuista muualta.

25. tadetski

Saadut tykkäykset:
    0
    No nuo on kyllä ihmettelyä ei mitään muuta. Ei mun asenne mielestäni ole väärä.. hieman olen kyllä kriittinen monenkin asian suhteen. Varsinkin jos mulle väitetään kiven kovana jotain josta en itse ole niin tietoinen ja varma. Mielestäni minun kuuluu myös luottaa siihen mitä kaupat myy. Eikö se ole kuluttajan harhaanjotamista jos mulle väiteään muuta kuin miten asia todellisuudessa on?

Tiedän, että kaupat myy tuotteita kuten alkoholi ja tupakka jotka ovat terveydelle vaarallisia,mutta niistä myös varoitetaan joten on kuluttajan oma häpeä jos niitä ostaa oman terveytensä menettämisen riskillä.

Jos ostan Flooraa niin mun pitää luottaa ettei siitä aiheutu minulle mitään vaara vaikka söisin sitä läpi elämäni leivän päällä. Haluan uskoa, ettei koiraruokakaan ole mitään shaipaa vaan ihan sitä mitä pussin kyljessä sen kerrotaan olevan. :)

Jaa tämä sivu