Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
essi
Monta merkkiä on kokeiltu ja pitkä tauon jälkeen sain Yaz-pillerit,vasta 10 päivää syöny ja olo on ikävä kyllä aika kaamea,mielialat heittelee ja ahdistus kohtauksia tulee vähän väliä... (voipi tietenki olla myös päässä vikaa :) ) Kova päänsärky ja tiputtelee joka päivä..tosi harmi homma kun endometrioosin hoitoon ois pakko jotain hormonia yrittää syödä mutta omalla kohdallani näyttää että mahdotonta :(
 
Jatsi
Hei!
Itse käytin yaz pillereitä puoli vuotta syksystä alkaen, sitten oli tässä keväällä tauko ja nyt tänään, aloitin niiden käytön uudestaan. Kun käytin niitä sen 6kk, ei ollut minkäänlaisia ongelmia. Kierto meni juuri niinkuin piti, ei ollut tiputtelua yms. muuta.
Nyt sitten onkin kysymyksenä, koska kesäkuussa ja heinäkuussa tulee tehtyä pari reissua, niin onko mahdollista, että en kesäkuussa ota lumetabletteja ollenkaan vaan aloitan suoraan uuden liuskan? Voinko kuitenkin tehdä niin, että syön liuskasta vain esim. 2 ekaa viikkoa ja sitten ottaisin lumetabletit ja aloittaisin kolmannen? Pitäisi vähän säätää milloin menkat alkais, ettei reissujen päälle menis. Olisko hyviä neuvoja?
Voit hyvin jättää menkat kesäkuulta väliin hyppäämällä suoraan lumepillereiden ohi seuraavaan pakkaukseen. Eikä sun tarvitse "pitää" niitä myöhemmin, voit samalla tavalla jättää väliin myös heinäkuun kuukautiset. Jos syöt liuskasta 2 vkoa ja sitten otat lumeet, niin ei siinä toisaalta muuta kuin kierto muutu, mutta en ymmärrä mitä iloa kuukautisten pitäminen myöhemmin toisi :) lääkäri kertoi että kesäisin erityisesti on aika yleistä että ollaan kokonaan kuivilla just noiden reissujen ja uimisen yms takia. eikä siitä ole mitään haittaa jos parit peräkkäiset kk:t jättää väliin, ei naisilla ennenkään tullut kuukautiset joka kuussa, se vaan on merkki hyvästä ravitsemuksesta.

Eli tiivistetysti: voit syödä putkeen kesäkuun ja heinäkuun ja vaikka elokuunkin liuskat ilman lumepillereitä=ilman kuukautisia, eikä niitä ole pakko pitää myöhemmin. Otat sitten lumepillerit siinä kuussa kun haluat taas normaalin kierron eikä ole mitään matkoja esteenä.
 
Viimeksi muokattu:
Juli
Voit hyvin jättää menkat kesäkuulta väliin hyppäämällä suoraan lumepillereiden ohi seuraavaan pakkaukseen. Eikä sun tarvitse "pitää" niitä myöhemmin, voit samalla tavalla jättää väliin myös heinäkuun kuukautiset. Jos syöt liuskasta 2 vkoa ja sitten otat lumeet, niin ei siinä toisaalta muuta kuin kierto muutu, mutta en ymmärrä mitä iloa kuukautisten pitäminen myöhemmin toisi :) lääkäri kertoi että kesäisin erityisesti on aika yleistä että ollaan kokonaan kuivilla just noiden reissujen ja uimisen yms takia. eikä siitä ole mitään haittaa jos parit peräkkäiset kk:t jättää väliin, ei naisilla ennenkään tullut kuukautiset joka kuussa, se vaan on merkki hyvästä ravitsemuksesta.

Eli tiivistetysti: voit syödä putkeen kesäkuun ja heinäkuun ja vaikka elokuunkin liuskat ilman lumepillereitä=ilman kuukautisia, eikä niitä ole pakko pitää myöhemmin. Otat sitten lumepillerit siinä kuussa kun haluat taas normaalin kierron eikä ole mitään matkoja esteenä.
Okei kiitos tiedosta! :) Ja silti vaikka tällä tavalla siirrän menkkoja, aika pitkänkin ajan, ei se vaikuta ehkäisytehoon? Joissakin tapauksissahan se alkaa vaikuttaa, jos liian pitkään on ottamatta lumepillereitä tai toisen merkkisissä pillereissä pitämättä sitä viikon taukoa. Mutta jos siis nyt syön kesä-heinäkuun ainakin ilman lumepillereitä, niin se ei vaikuta tehoon? Ja ainakaan ennen ei ole ollut ongelmia pillereitten kanssa, eli ei ole tullut tiputteluvuotoa yms. niin tulisiko sitä mahdollisesti jos jätän lumetabletit ottamatta? Toivon, että ei. Mutta kiitos tiedosta, nyt putosi kivi sydämeltä, ettei tarvitse sitten kesällä miettiä menkkoja! :)
 
Viimeksi muokattu:
Lume Lume Lume
On tullut tässä mieleen kun olen näitä puoli vuotta käyttänyt ongelmitta. PISTEET SIITÄ!
Tosin kivut ovat lisääntyneet ja voimistuneet. En kyllä niiden takia vaihda!

Niin! Tuli mieleen, että voisikohan aloittaa uuden laatan jo 4. lumepilleri päivänä?
Itsellä alkanut menkat 4. lumepilleri päivänä, aamuyöstä.
Ja vuodan usein sen 2 päivää. Ja kerkee nipin napin loppua viikonlopuksi (yhdynnässä kyllä sotkua tulee)

Olisi kiva jos voisi ottaa jo 4. lumepilleri päivänä vaikuttavan pillerin, jolloin menkat voisi loppua sopivasti ennen viikonloppua.

Sellasta! :) Vastailkaa <3
Kokeilin tätä, ja toimi ongelmitta! :)
 
17v
Olen käyttänyt Yazeja nyt viikon ja päivän, ja ne ovat ensimmäiseni koskaan. Nuo vaikutukset nyt eivät varmaan ihan vielä näy kunnolla. Tiputtelua on kuitenkin ollut siitä asti kun aloitin, siis ensin oli menkat ja nyt sen jälkeen on jatkunut tämän viikon ajan ruskea pieni tiputtelu... Toivottavasti menee ohi! Rinnat ovat ihan hivenen arat, mutta eivät mitenkään haittaavasti. Kokoa niihin saisi kyllä tulla rutkasti lisää, toivo elää! ;)
 
kokeillaan
Millaista tiputtelu on teillä? Jääkö vain jälkeä paperiin pissalla käydessä, vai meneekö alkkarit vereen ilman pikkuhousunsuojaa? Aloittanen Yazit ensi kuussa ja tarkoituksena heti siirtää menkkoja. Jos verta tiputtelee jatkuvasti, niin siinähän menee hyöty menkkojen siirtämisestä hukkaan.

Siksi kysyn, koska kyseessä ovat ensimmäiset e-pillerini, enkä ole joutunut kokemaan 18 luomumenkkavuotenani koskaan mitään välivuotoja. Muutaman kerran olen siirtänyt menkkoja primoluteilla, jotka toimivat ihan hyvin, eikä niistäkään tullut kuin aristavat rinnat. (Primoluteja olisin nytkin halunnut, mutta lääkäri kauppasi pillereitä sellaisella tehokkuudella, että päätin sitten ottaa pillerit kokeilumielessä. Edelleen tosin ärsyttää ajatus, että pillereitä pidetään normina ja kaikkien pitäisi niitä napsia...)
 
Fuu
Itse olen käyttänyt nyt vähän yli 5kk yazeja ja oon huomannu ruokahalun vähenemisen ja että jos syön vähänkin isomman annoksen niin tulee joskus huono olo ja oksettaa (jostain syystä näin tapahtuu vain ROSKARUOAN kanssa, ei äidin pöperöiden???).
Oon kaks kertaa oksentanut ja kerran saanut ripulin (uskon tosin ripulin tulleen eräästä toisesta syystä). Joskus välillä huimaa kun nousee liian nopeasti ylös ja on muuten vaa heikko olo.
Mutta pahimmillaan tuntuu ihan ku ois raskaana mutta kuukautiset tulee kuitenki aina ajallaan >:/
Hyviä puolia on rintojen kasvaminen, turhien liikakilojen häviäminen, ihon pehmeneminen ja kuukautiskipujen loppuminen, eli kannattaisiko mun lopettaa vai odottaa vielä hetki jos tasoittuisi? Ja voisiko olla että huono olo johtuu siitä etten vaan juo tarpeeksi (yazhan lisää vessassa käyntiä)?
Jos nyt päädyn vaihtaan toisiin pillereihin niin löytyykö ehdotuksia?
 
iiks
olen nappaillut Yazeja nyt melkein 5 liuskaa HYVIN vaihtelevalla menestyksellä.

Ensimmäisen liuskan aikaan vuotoa tipahteli kaikkiaan 21 päivää (minkä seurauksena hemoglobiini rumpsahti melkoisesti alaspäin), seuraavassa kuussa kaikki oli normaalia: 2. liuskan kohdalla kaikki meni normaalisti, tyhjennysvuodon kesto 7 päivää, mutta 3. liuskan aikana tiputtelua tuli muutamana päivänä keskellä liuskaa, jonka jälkeen jälleen tyhjennysvuoto, ajallaan tosin.

Nyt olen menossa viidennen liuskan puolivälissä. Neljännen liuskan jälkeen kuukautisia EI tullut (tai ainakaan sitä epätoivoista vuotamisen yritystä ei voinut vuodoksi sanoa) tai jos tulikin niin ne kestivät päivän.
Uuden vuodon alkuun piti olla vielä kaksi viikkoa, mutta toissapäivänä vuoto alkoi jälleen ja se vain voimistuu koko ajan. Ilmeisesti vuoto sai alkunsa yhdynnän jälkeen (olen havainnut tätä tapahtuvan useamminkin, eikä kyse ole todellakaan liian rajusta miehestä).

Soitin eilen terveydenhoitajalle neuvolaan, joka sanoi että mikäli vuoto vielä jatkuu, on minun vaihdettava lennossa "vahvempaan" yasmineen. Yazin hormonitaso on kuulemma minulle liian matala, jonka vuoksi en voi niitä jatkaa.

Tästä asiasta lääkäri oli kuulemma kaksi kuukautta sitten kirjoittanut koneelleen, mutta minulle ei oltu asiasta mainittu mitään. Olivat kuulemma ajatelleet, että soitan kun jokin menee vikaan.

Nyt en oikein tiedä pitäisikö vielä odottaa vai vaihtaa Yasmineen saman tien. Tosin olen viime päivinä lukenut kyseisestä pilleristä niin kamalaa palautetta että yöunet on menneet :(

..enkä muuten luota enää lääkäreihinkään, joten mielipiteitä kaivattaisiin täälläkin.

Lisäksi mietin nyt: Yaz vai Nuvaring? Kannattaako tätä vuotelua vielä katsoa?
 
Hennatsuikka
Itse olen syönyt YAZ pillereitä vuoden päivät. Muuta erikoisempaa en ole huomannut kuin, että limakalvot ei ole ihan niin kosteat kuin ennen. Muutoin on toimineet minulla ainakin hyvin ja ilman ongelmia. Ja jos olen syönyt putkeen liuskoja kaksi tai kolme niin tiputtelua ei ole tullut näiden pillereiden aikana vaikka yasminen aikana tuli.
 
lili
Syön nyt Yaz-pillereiden ensimmäistä liuskaa. Ei mitään kauheita sivuoireita, mitä nyt vähän rintojen arkuutta, suurentunutta virtsaamisen tarvetta ja välillä pientä mahakipua.
Mutta ilmeisesti kaikki kuuluu asiaan, ja oireet kuulemma saattavat loppua, kun pillereitä on syöty useampi kuukausi.
 
han
olen syönyt yaz-pillereitä melkein vuoden. parin ensimmäisen viikon aikana aloittamisen jälkeen mielialan vaihtelut olivat erittäin rajuja. iho on parantunut huimasti teini-ikäisen mustapäisestä naamasta virheettömään kuulaaseen ihoon. kuukautiset venähti 3-5 päiväisiksi entisten 1-3 päivän sijaan. kivut on lähteneet ja itsestäänselvä säännöllisyys on helpottanut asioita ihan hemmetisti. rinnat on paisuneet entisestään kuten valitettavasti koko kroppakin. kuten luonnollista pilleri saattaa joskus unohtua ja unohtuessaan vaikuttaa ihoon välittömästi. muuten erittäin hyviä plussia. suosittelen lämpimästi!
 
huoh
Moikka !
Mulla olis tällänen kysymys, et voiko lumepillereiden aikana harrastaa seksiä ? Tämä on häirinny nyt jo pari kuukautta. ;s

Mitähän siellä pakkauksen mukana tulleessa ohjeessa lukee? Luepa se uudelleen kunnes löydät kohdan, jossa kerrotaan suoraan vastaus kysymykseesi. Näin tulet edes kerran lukeneeksi käyttämäsi lääkkeen informaation. Tai sitten toisen kerran.

Ei niitä ohjeita huvikseen paineta, vaan siksi, että ne luettaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
carlolina
Kävin tänään lääkärillä hakemassa ensimmäisen reseptini e-pillereihin ja sain yazia. Lääkäri ei kysynyt mitään, eikä tehnyt minkäänlaisia tutkimuksia. Antoi vain lähetteen maksatutkimuksiin, joihin pitäisi mennä sitten n. 3kk kuluttua.

Emme siis ikinä ole käyttäneet muunlaista ehkäisyä kuin kondomia, ja hieman ihmetytti se, ettei lääkäri kertonut pillereistä yhtään mitään. Tiesi kuitenkin, että nämä ovat ensimmäiset minulle. Kyselin jotain ja odotin, että lääkäri myös oma-aloitteisesti kertoisi jotain, mutta ei. Kävin kuitenkin ihan yksityisellä lääkäriasemalla, josta LUULISI saavan asiantuntevaa neuvoa. Luin siis kotona ohjekirjan ja siinä sanottiin, että pillereiden käyttö tulisi aloittaa ensimmäisenä vuotopäivänä. En tätäkään tiennyt vielä lääkärissä, joten en voinut kysyä voiko käytön aloittaa jonakin muuna ajankohtana. Täällä joku sanoi, että oli aloittanut käytön heti. Ehkäisy tuskin on tuolloin toimiva?
 
yazzzzzzzzz
Itselläni oli tiputteluvuotoa, enemmän ja vähemmän runsasta, koko ensimmäisen liuskan ajan. Oltiin poikaystävän kanssa varmoja että yaz ei sisällä riittävästi hormoneja minulle. Kun aloitin toisen laatan 4 päivän lumepilleritauon jälkeen, menkat loppuivat kuin seinään. Mitään muita haittavaikutuksia ei ole ollut, olen muutenkin aika sähäkkä, poikaystävä tosin kertoi että tauon aikana suutuin helpommin, mutta tauko on onneksi vain sen neljä päivää. Näillä mennään! Yazit ovat ekat pillerini ja ni siis toisen laatan eka viikko menossa.
 
tyttö 16v
Minä aloitin pillereiden käytön vajaa kuukausi sitten. Olen huomannut että olen normaalia kärttysempi ja mielialat vaihtelee aika usein. On tullut myös vatsakipuja sekä ylimääräisiä verenvuotoja.
 
Ensimmäiset...
Tästä viestiketjusta on ollut paljon hyötyä minulle.
Kenenkään kysymyksiä ei saa vähätellä, vaikka moni asia on lukenut ohjelehtisessä.

Olen käyttänyt kohta vuoden Yaz ehkäisypillereitä ja minulla on toiminut hyvin.
Vähän vatsakivut lisääntynyt/voimistunut, mutta se on pieni haitta!
Mitä kaikkea tämä muille on aiheuttanut tai mitä muut pillerimerkit aiheuttaa, en vaihda!

Onhan tämä aika kallis, mutta halvemmaksi tämä tulee kuin lapsi ;)
39,36€/3kk

Kiitos ja kuittaus! Onnea muille!
 
Leski ja 1.9v pojan isä
Menetin avovaimoni massiivisen keuhkoveritulpan takia kuukausi sitten (kuoli alle 23v iässä) ja olen tässä miettinyt syitä mikä mahdollisesti hänen kohdallaan veritulppia aiheutti. Nyt kun olen lukenut netistä kyseisten e-pillereiden mahdollisista haittavaikutuksista. Toivon että miettisitte kaksi kertaa, ennenkuin aloitatte kyseisten e-pillereiden syönnin. Jos kuitenkin haluatte ottaa riskin, niin käykää ainakin perusteellisissa lääkärintarkastuksissa ja selvittäkää mahdolliset geneettiset riskitekijät. Lisäksi toivon, että seuraisitte terveytenne tilaa lääkärillä säännöllisesti. Avovaimoni ei valitanut minkäänlaisista oireista, ennen hänen kuolemaansa. Vaikka veritulppia patologin mukaan oli ollut aijemminkin, mutta ne eivät oireilleet mitenkään näkyvästi, kun kyseessä oli terve nuori ihminen.
 
Nainen---
Alkuperäinen kirjoittaja Leski ja 1.9v pojan isä;10629210:
Menetin avovaimoni massiivisen keuhkoveritulpan takia kuukausi sitten (kuoli alle 23v iässä) ja olen tässä miettinyt syitä mikä mahdollisesti hänen kohdallaan veritulppia aiheutti. Nyt kun olen lukenut netistä kyseisten e-pillereiden mahdollisista haittavaikutuksista. Toivon että miettisitte kaksi kertaa, ennenkuin aloitatte kyseisten e-pillereiden syönnin. Jos kuitenkin haluatte ottaa riskin, niin käykää ainakin perusteellisissa lääkärintarkastuksissa ja selvittäkää mahdolliset geneettiset riskitekijät. Lisäksi toivon, että seuraisitte terveytenne tilaa lääkärillä säännöllisesti. Avovaimoni ei valitanut minkäänlaisista oireista, ennen hänen kuolemaansa. Vaikka veritulppia patologin mukaan oli ollut aijemminkin, mutta ne eivät oireilleet mitenkään näkyvästi, kun kyseessä oli terve nuori ihminen.
Osanottoni!
Itse kävin lääkärillä ja kävimme kunnolla läpi asiat, vaikutukset, sairaudet ja minkälaiset elämäntavat minulla on.
Olen täysin terve, sopivan painoinen, syön terveellisesti, en tupakoi, en ole koskaan edes maistanut, enkä maista! En juo pahemmin alkoholiakaan ja jos juon niin todella vähän.
Mahtoiko avovaimosi?
Nämä ovat suuria tekijöitä pillerien aiheuttamista vaivoista/veritulpista.

Toivottavasti tälläisiä tapauksia ei tule enään.
 
Nainenn-----
Osanottoni!
Itse kävin lääkärillä ja kävimme kunnolla läpi asiat, vaikutukset, sairaudet ja minkälaiset elämäntavat minulla on.
Olen täysin terve, sopivan painoinen, syön terveellisesti, en tupakoi, en ole koskaan edes maistanut, enkä maista! En juo pahemmin alkoholiakaan ja jos juon niin todella vähän.
Mahtoiko avovaimosi?
Nämä ovat suuria tekijöitä pillerien aiheuttamista vaivoista/veritulpista.

Toivottavasti tälläisiä tapauksia ei tule enään.
Lisään tähän vielä,

Veritulppa Oireet:
Syvä laskimotukos voi oireilla koko alaraajan tai pohkeen turvotuksena, leposärkynä tai kävelykipuna pohkeessa. Toisaalta etenkin vuodepotilaan tukos voi olla täysin oireeton ja johtaa keuhkoveritulpan syntyyn. Sen tyypillisiä oireita ovat hengenahdistus, rintakipu ja pyörtyminen. Oireina voi olla myös kuume, sydämen tiheä lyönti ja tiheä hengitys.
Hyväterveys.fi
 
Viimeksi muokattu:
--
Mitähän siellä pakkauksen mukana tulleessa ohjeessa lukee? Luepa se uudelleen kunnes löydät kohdan, jossa kerrotaan suoraan vastaus kysymykseesi. Näin tulet edes kerran lukeneeksi käyttämäsi lääkkeen informaation. Tai sitten toisen kerran.

Ei niitä ohjeita huvikseen paineta, vaan siksi, että ne luettaisiin.

huohh voisi sanoa sinulle itsellesi, aika turha sinun täällä on ruveta neuvomaan että lue lääke ohjeista kun kerran hän on tänne tullut vastausta kysymään nii reinuna sinuna olisin täällä hänelle vastannut mutta kerta et vastannut niin et taida itsekkään tietää joteppa mene lukemaan ne ohjeet ja vastaa täällä kysyttäviin asioihin kukaan ei kaipaa turhia kommentteja, sinun laistesi ihmisten turhat viestit käyvät hermooon.
 
Viimeksi muokattu:
Yaz
Olen syönyt Yazeja melkein vuoden. Olen aina ennen ollut täysin terve, mutta kesän aikana olen huomannut muutamia epäilyttäviä seikkoja. Ensinnäkin, minulle on yllättäen tullut allergioita. Toiseksikin, en pysty enää syömään joitain ruokia, mitä söin ennen, esimerkiksi roskaruokia, lettuja, sipsejä ymv. En ole varma näiden yhteydestä pillereihin, mutta kunhan ihmettelen. Lähestulkoon poikkeuksetta näiden kaltaisten ruokien jälkeen saan ripulin.

En vain jaksa tai halua asiasta valittaa lääkärille, koska nämä pillerit todellakin pelastivat elämäni. Ihoni parani huomattavasti, hiukseni voivat paremmin, en kärsi enää menkoista (aikaisemmin meni kaksi viikkoa piloille joka kuukausi menkkojen takia, en voinut tehdä yhtään mitään) tai PMS-oireista ja olen onnellisempi kuin ikinä ennen.
 
Yazzi
jos haluat kipuihisi helpotusta, kannattaa käydä lääkärissä hakemassa resepti miranaxiin... se auttaa. kun itse sain yaz tabletit, sain samaan aikaan miranaxin reseptin. kannattaaa kokeilla :)
 
Nainen 34v.
Hei,

onko kenellekään tullut kyseisistä pillereistä rajusti märkivää ihottumaa? Olen syönyt pillereitä 3 kk ja koko sen ajan olen saanut todella pahanlaatuisia ja kivuliaita tulehduksia, jotka jossain vaiheessa alkavat mätimään. Aluksi laitoin tulehdukset kuuman kesän piikkiin, mutta nyt ei enää ole kesä ja tulehdukset senkuin jatkuvat, niin olen miettinyt jos johtuisivat sitten pillereistä. Tulehduksia on ollut päänahassa, kainaloissa ja jaloissa. Lääkäriin pitäisi varmaan mennä, mutta olisi hyvä kuulla, jos jollain muulla on ollut vastaavia kokemuksia.
 

Yhteistyössä