Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
eerika
Alkuperäinen kirjoittaja Käyttäjä;10548338:
AINA ! jos on ripulia, pitää ottaa yhteys lääkräiin ja vaihtaa pillerit!
Jaahas, onkohan sillä asialla kiire :O Taidan soittaa heti huomenna lääkäriin. Olen itekin syönyt YAZeja nyt neljättä kuukautta, ainakin viimeisen kuukauden ollut jatkuva ripuli! Olen AIVAN kalpea koko ajan ja en jaksa tehdä mitään. Yleinen voimattomuus koko ajan :( Kahdet viimesimmät menkatki ollu aivan järkyttävän runsaat, yhtenä päivänä valahtanut kuin saavista kaatamalla. Laiskottaa vaan niin kovasti, etten oo jaksanut soittaa edes lääkäriin. Tai soitin ja ohjasivat neuvolaan soittamaan, mutta kun ei hetki vastannut, en jaksnut enää yrittää. Näin nämä saavat mut lamaantumaan! En jaksa, en jaksa, EN JAKSA MIITÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄN!!!
 
somppu
Itelläni lääkäri sano että pitää alottaa sitte ku menkat taas alkaa.. noo odotin siinä semmosen kuukauden ja sit ku ne alko niin aloin syömään( eli 6päivää sit). Menkat oli normaalisti sen 4 päivää ja sen jälkeen ollu on/offina. Kaverilla oli kuulemma kestäny kuukauden menkat ja sen kaverilla 2kk. Sit yhen kaverin isosiskolla kestäny menkat helmikuusta elokuuhun. Vähä huolestuttaa nää tälläset tiedot ku menkat häirittee seksielämää tunnetusti.
Sitte sitä kysyisin et onko mahdollista syödä buranaa? Selkä tuli tänään kipeeks. Sitte aikasemmin ollu pääkipua(johtuen pillereistä uskoisin koska muuten ei yleensä oo pääkipua ollu.) Turhaa mä tietty hätäilen koska vasta viikon syöny mutta ennakkotiedot on vähä huolestuttavat :S
 
vierailija
Söin yaz pillereitä 1,5vuotta, kärsin myös aknesta. Tajusin vasta luettuani uudestaan kyseisen tuotteen käyttöohjeet mistä viime vuoden helvetti on lähtenyt. Olen kärsinyt todella kuivista limakalvoista ja jatkuvista epämääräisistä virtsatulehduksen oireista sekä emätintulehduksista. Pillerit siis ovat kuivattaneet emättimeni niin pahasti, että siitä on tullut otollinen alusta bakteereille ja tulehdusten kierteelle. Että tällästä suosittelen kaikkien seuraavan pillereitä syödessään ja kaikkien pillereitä määrävien tulisi tästä varoittaa. En haluais samaa kokemusta kenellekkään. Nyt olen lopettanut kyseiset pillerit ja oireet ovat hävinneet!
 
krankky
Mulle Yazit olivat AIVAN KAMALIA. :/ Jok'ikinen päivä karsea päänsärky, alavatsan kivut sekä nyt loppuvaiheissa se, että puolivälissä tokaa laattaa alkoi tiputtelu, ja sunnuntaina ihan kunnolla nuo menkat. Päätin jättää levyn kesken ja aloitan pian uudella merkillä.

Kun muissa pillereissä ehkäisyteho säilyy vielä sen 7 päivää, niin onko Yazeissa sama?
 
no kokeillaan
Neljäs laatta nyt menossa. Olin todella epäileväinen ja hieman pelokaskin pillereiden suhteen, mutta mitään kamalaa ei ole vielä tapahtunut. Tiputtelua ei ole ollut, menkat on niukentuneet pikkuisen. En ole ainakaan lihonut mutta enpä juuri laihtunutkaan, tissit samat kuin ennenkin. Aina olen ollut enemmän suolaisen kuin makean ystävä, mutta nyt makea maistuu ehkä entistä vähemmän (tälle saattaa olla kyllä muitakin selityksiä kuten erinäisistä syistä sattunut makean ylitarjonta viime kuukausina). Iho oli ihan hirveä kun aloitin pillerit, nyt noin kolmen kuukauden päästä voin sanoa että ihon kunto on pikkiriikkisen parempi, eli jos se tästä ajan kanssa paranisi niin se olisi jo yksistään riittävän hyvä syy syödä yazeja. Tulevaisuus näyttää.

Ihan selvästi emättimen limakalvot ovat kuivemmat kuin ennen, mikä haittaa spontaaneja sänkypuuhia. Samaten ihan liikaa on ollut hiivatulehdusta ja nyt jotain epämääräistä, jota yritän hoitaa canestenilla (siis josko olisi vain hiiva). Ennen ei ollut yhtään tulehduksia. Mutta syön nyt vielä jonkin aikaa varmasti.
 
PM
Itse olen syönyt nyt yhden levyn lumelääkkeitä myöten, menkkoja ei kuulu eikä näy. Alkaa olla todella stressaavaa lukea muiden kirjoituksia siitä, että menkat ovat alkaneet vasta lumeiden jälkeen. Lääkärini sanoi minulle, että niiden kuuluisi tulla lumelääkkeiden aikana. Eipä ole näkynyt eikä kuulunut. Huomasin myös lukiessani samankaltaisia oireita. Olen ollut todella herkällä tuulella, siis todella, en normaalisti kovin helposti itke, mutta nyt olen tirautellut syystä, toisesta tai täysin ilman syytä. Minulla on ollut myös lievä ja häiritsevä päänsärky oikeastaan koko ajan. Vessassa on saanut rampata koko ajan.

Päätin juuri soittaa lääkärilleni maanantaina ja vaihtaa pillerit takaisin vanhaan, Jasmin-merkkisiin pillereihin, koska lopetin ne sen takia että unohtelin aamukiireissäni niitä ottaa. Mutta varmasti vaihdan takaisin. En luota näihin yhtään!
 
Ninaa
Tuntuu kauhean oudolta lukea tätä viestiketjua kun niin moni tuntuu saaneen negatiivisia kokemuksia yazin pillereistä. Itse oon syönyt niitä nyt vuoden verran eikä oikeastaan mitään valittamista ole. Menkkakivut on poissa ja vuoto tyrehtynyt lähes olemattomiin (ennen pillereitä menkat saattoivat tosiaan kestää sen viikon plus kauheat yökivut päälle). Iho on pysynyt finnien osalta lähes puhtaana enkä ole lihonut kiloakaan. Nuo mielenalojen vaihtelut tuntuu olevan minulle aivan hepreaa kun ittestä tuntuu että oon nykyään paljon tasapainoisempi kuin ennen pillereitä.

TOKI täytyy kuitenkin huomauttaa. Tätä keskustelua lukiessani rupesin muistelemaan vuoden takaasia aikoja jolloin aloin syömään yazia. Ensimmäiset kolme-neljä liuskaa ei ollut mitään mukavaa aikaa näin mielenterveyden kannalta. Olin aloittanut ensimmäisen seurustelusuhteeni ja poikaystävä asui eri paikkakunnalla (=viikonloppusuhde). Voi herranjumala niitä sunnuntai-iltoja kun piti lähteä junalle ja pois poikakaverin luota. Se itku ei loppunut millään ja arjet meni aina hirveässä sumussa ja ikävöidessä. Oli mulla muitakin ongelmia noina aikoina, asuin kaupungissa jossa en viihtynyt, piti tehdä aika iso elämääni liittyvä päätös jne. että olin muutenkin aika sekaisin. Nyt kuitenkin voisin aatella, että osasyy minun mahdottomiin mielialanmuutoksiin oli nua pillerit, koska aikaisemmin itkin ja murehdin asioita erittäin vähän.

Minulla on ollut atooppista ihottumaa pienenä, mutta näin vanhempana se on hävinnyt lähes kokonaan. Kuitenkin aloitettuani käyttää yazia minun kasvojeni iho meni ihan käsittämättömästä syystä ihottumalle. Koko viime vuosi onkin mennyt sitten rampatessa eri lääkäreillä ja yrittäessä selvittää mikä aiheutti tuon reaktion kasvoissa. Loppuviimein diagnoosi oli tiedostamaton stressi ja ilmasto (olin muuttanut rannikkokaupunkiin, jossa hirveä tuuli ja viime talvisin). Kysyin kerran lääkäriltä että voisiko pillerit olla osasyy, mutta vastaus oli kielteinen.

Tiputteluvuotoa on erittäin harvoin. Yleensä vain silloin kun olen unohtanut pillerin tai siirtänyt menkkoja niin saattaa viikon verran silloon tällöön alapää vuotaa. Muuten ei sen suhteen ole ongelmia. Pari kertaa oon saanut vaan pelätä mahdollisen jälkikasvun ilmestymistä kun pillerin unohtumisen jälkeen ne menkat tosiaan saattaa odotuttaa itteään huolestuttavan kauan.

Oon miettinyt että pitäisikö kokeilla joitain muita e-pillereitä koska yazit tosiaan on ensimmäiset mitä oon koskaan käyttänyt. Mutta toisaalta, miksi vaihtaa kun näin on ihan hyvä? Saan ne jopa jostain ihmeellisestä syystä vakuutukseen. Syy "kuukautiskivut". En valita.
 
N16v
Joo, olen täällä ennenkin kirjoitellut, positiivista Yazeista.
Eilen 45 minuutissa puhuttiin Yaz pillereistä ja sen aiheuttamista kuolemista. Keuhkoveritulppa.
Siskoni siitä vasta innostui... hirveä paapatus aiheesta "Ite ainakin vaihtaisin!"
Aloin miettiä asiaa jo silloin kun tänne laittoi joku mies joka on menettänyt naisensa sen takia.
Nyt aloin uudestaan miettimään ja hieman jopa pelkäämään, kun jo 45 minuutissakin kerrottiin.
Kyllä, kaikissa e-pillereissä on veritulppa riski ja varsinkin jos tupakoi ja muuten huonot elämäntavat tai on kova urheilemaan (<- paksu veri) Mutta kun itse olen sopivan painoinen, en ole koskaan tupakoinut enkä tupakoi tulevaisuudessakaan ja todella harvon juon, silloinkin todella vähän. Että en kuulu "riskiryhmään" olisi kiva tietää isompi selvitys näistä kuolemista... Onko he polttanut tupakka? huonot elämäntavat? ollut aikaisemminkin jo veritulppa?
45 minuutissa sillä henkilöllä oli ollut jo kai 3 veritulppa. Veritulppa voi tulla kellevain ja mihin vain.

Joten tää on vähän"ei joota"

Ajattelin itse soittaa asiasta ja ehkä sitten vaihtaakkin merkkiä.
Harmittaa vaan suuresti, että nämä Yazit on minulle todella hyvät! kaikinpuolin. (ensimmäiset pillerini) Ja pelottaa myös se, että onko muut pillerit sitten hyviä... Kokeilemalla se selviää. Huoh.
Miksi asiat ei voisi joskus toimia.

Vastauksia ja muita vastineita asiasta olisi kiva lukea.
Kiitos.
 
Juli
heips!

Oon käyttänyt Yazeja jo n. vuoden verran. Ei ole ollut tai en ole havainnut pahemmin oireita tms. Minulle siis määrättiin tabletit vuosi sitten, koska käytin hetken n. 5kk vahvaa iholääkekuuria, vaikkei minulla akne ollutkaan. Se oli vain ennaltaehkäisevä jonka vuoksi finnejä ei sitten ole myöskään tullut.
Noh kuitenkin, lääkäri määräsi nuo Yazit sillon sit kans ja teki veritestit yms. muttei sen kummempaa. Ei edes kysynyt, eikä tiennyt että minulla on migreeni. Se ei kuitenkaan ole kovin voimakas, siihen ei liity aurat yms. Olen nyt lukenut uudestaan ja tarkemmin ohjeet jotka jo vuosi sitten luin ja aloin miettiä yhtä asiaa.

Minulla ei ole ollut mitään kummallisempia oirieita, ja menkkojenkin siirto on onnistunut ilman mtn sivuoireita ja muutenkin kierto on säännöllinen. Sattumoisin oli vain terkkarin tarkastus tossa pari vko sitten, ja huomasin jotain hirveetä.
En näe toisella silmälläni kauas ollenkaan! En ole ennen huomannut asiaa ja järkytyin siitä. Koska esim. nytkin kun molemmat silmät on auki ei ole mitään ongelmia, näen ihan normaalisti, mutta todellisuudessa oikealla silmälläni en näe kauas. Silmissäni ei ennen ole ollut mitään vikaa, eikä oikeassa silmässäni ennen kesää ollut vikaa. En tiedä mistä se johtuu. Mutta ohjeissa luki, että jotain silmäoireita voisi olla? Voisiko se, etten näe oikealla silmällä enää, niinkuin ennen johtua yazeista?? Toivottavasti ei, sillä tabletit ovat olleet minulle erittäin hyvät. Tämä vain vaivaa tosi paljon.

Lisäksi liikun erittäin paljon 5-6 kertaa viikossa, lisääkö tämä veritulpan riskiä? Luin kommentteja täällä ja säikähdin, kun joku mainitsi runsaan liikunnan lisäävän riskiä. Mutta itse ohjelapussa asiasta ei mainita.

Toivottavasti vastailette pian! Kiitos!!
 
hmm
No nyt olis semmonen kysymys, että voiko kuukautisia siirtää vaikka vain 14 pv. eli siis niin että ensin syö sen yhden liuskan vaikuttavat tabletit, sitten toisesta liuskasta vain 14. sitten lumetabletit ja uusi liuska kehiin? voiko näin tehdä, vai pitääkö syädö se toinenkin luiska kokonaan ennen kuin voi pitää välipäivät ja aloittaa kolmannen liuskan?

Olen nyt siis syönyt pillereitä ja neljä kuukautta, ihan on hyvin mennyt, tiputtelua tullut vain viime välipäivien jälkeisellä viikolla 2pvän aja, eikä paljoa. Rinnat ovat saattaneet hieman kasvaa, ehkä. Ihoon ei ole vaikuttanut, mutta kuukausikivut ovat kyllä hävinneet.

Nyt siis pitäisi olla syysloma ilman menkkoja, putkeen nyt olen syönyt yhden liuskan ja toisesta liuskasta yhden viikon. Voinko siis nyt syödä VAIN 1,5viikon pillerit lisää, pitää välipäivät, ja aloittaa uuden liuskan? (siis jäisi viimeinen viikko ottamatta liuska kakkosesta). niin ja tänään on vähän tiputellut, saa nähdä mitä siinä asiassa käy.
 
N16v
Voit kysyä lääkäriltäsi tai terveydenhoitajalta ja käydä hemoglobiini kokeessa/testissä.
Sillon sen parhaiten tietää. Jos pelkäät että sinun kova liikunta voisi aiheuttaa veritulpan.
:)


heips!

Oon käyttänyt Yazeja jo n. vuoden verran. Ei ole ollut tai en ole havainnut pahemmin oireita tms. Minulle siis määrättiin tabletit vuosi sitten, koska käytin hetken n. 5kk vahvaa iholääkekuuria, vaikkei minulla akne ollutkaan. Se oli vain ennaltaehkäisevä jonka vuoksi finnejä ei sitten ole myöskään tullut.
Noh kuitenkin, lääkäri määräsi nuo Yazit sillon sit kans ja teki veritestit yms. muttei sen kummempaa. Ei edes kysynyt, eikä tiennyt että minulla on migreeni. Se ei kuitenkaan ole kovin voimakas, siihen ei liity aurat yms. Olen nyt lukenut uudestaan ja tarkemmin ohjeet jotka jo vuosi sitten luin ja aloin miettiä yhtä asiaa.

Minulla ei ole ollut mitään kummallisempia oirieita, ja menkkojenkin siirto on onnistunut ilman mtn sivuoireita ja muutenkin kierto on säännöllinen. Sattumoisin oli vain terkkarin tarkastus tossa pari vko sitten, ja huomasin jotain hirveetä.
En näe toisella silmälläni kauas ollenkaan! En ole ennen huomannut asiaa ja järkytyin siitä. Koska esim. nytkin kun molemmat silmät on auki ei ole mitään ongelmia, näen ihan normaalisti, mutta todellisuudessa oikealla silmälläni en näe kauas. Silmissäni ei ennen ole ollut mitään vikaa, eikä oikeassa silmässäni ennen kesää ollut vikaa. En tiedä mistä se johtuu. Mutta ohjeissa luki, että jotain silmäoireita voisi olla? Voisiko se, etten näe oikealla silmällä enää, niinkuin ennen johtua yazeista?? Toivottavasti ei, sillä tabletit ovat olleet minulle erittäin hyvät. Tämä vain vaivaa tosi paljon.

Lisäksi liikun erittäin paljon 5-6 kertaa viikossa, lisääkö tämä veritulpan riskiä? Luin kommentteja täällä ja säikähdin, kun joku mainitsi runsaan liikunnan lisäävän riskiä. Mutta itse ohjelapussa asiasta ei mainita.

Toivottavasti vastailette pian! Kiitos!!
 
Viimeksi muokattu:
eltsu
Se 45min-ohjelman juttu oli siis Yasmin-pillereistä, ei Yaz..!

Itsellä positiivia kokemuksia Yazista. N.vuoden oli käytössä Nuvaringin jälkeen. Iho pysyi hyvänä(näpyt väheni paljon), ei painonmuutosta tai muutakaan ongelmaa. Migreeniinkään ei tainnut olla vaikutusta, ehkä vähän harvemmin?

Ainoa syy miksi vaihdoin vuoden jälkeen pois oli, että alkoi tulla välivuotoja tuon vuoden jälkeen lähes joka kuukausi. Aiemmin tätä ei siis ollut, paitsi, jos oli syönyt 2 laattaa putkeen tuli tiputtelua, mutta sitä on ollut kaikkien pillereiden kanssa ja se ei niin häirinnyt, mutta vuoden jälkeen kun alkoi joka kuukausi olemaan niin se ei ollu kiva..siihen asti ei siis mitään ongelmia. Uskoisin, että johtui matalasta hormonipitoisuudesta, kuulemma yleinen sivuvaikutus niissä. Vaihdoin korkeampi-hormoniseen Dianen Novaan joka toistaiseksi ok :)

Muistakaa kaikkien merkkien kanssa kokeilla väh. se 3kk! Itse aloin vasta 3 kk jälkeen huomata ihossa selkeämpiä muutoksia ja myös ekat pari kk oli ajoittain pientä tiputteluvuotoa. Sama ollut kaikissa merkeissä.
 
Tietämätön
Sain tänään ensimäiset pillerit ja se lääkäri ei kertonut mulle mitään ja siinä vaiheessa en tajunut kysyä että milloin aloitan niiten syömisen luvin kyllä vihkosta että ensimmäisenä vuotopäivänä mutta voiko niitä aloittaa syömään aikasemmin ?
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön;10672107:
Sain tänään ensimäiset pillerit ja se lääkäri ei kertonut mulle mitään ja siinä vaiheessa en tajunut kysyä että milloin aloitan niiten syömisen luvin kyllä vihkosta että ensimmäisenä vuotopäivänä mutta voiko niitä aloittaa syömään aikasemmin ?

no kannattaa varmaan tehdä niinkuin ohjeet käskee, muutenhan niitä ei ole oikein otettu, joka sitten saattaa pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä että ehkäisytehoa ei oikein ole. eikai sitä mitään muuta lääkettäkään oteta ohjeiden vastaisesti? odota vaan kiltisti siihen ensimmäiseen vuotopäivään, niin minä ainakin tein, ja lääkärikin neuvoi että niin pitää tehdä.
 
murmur
Omat oireeni nyt vajaan 3kk käytön jälkeen: itkuisuus/masentuneisuus, rinnat kipeät ja kasvaneet jonkun verran, lyhyet kuukautiset, nesteet poistuvat normaalia vilkkaammin eli virtsaamisen tarve lisääntynyt..Voimakkaimpina esiintyvät nuo mielialan heittelyt. Aion vaihtaa merkkiä. Hirvittää kun oireet ovat kuin raskaana olisi, joten aion testiäkin tehdä jo varmuuden vuoksi, koska voihan se olla se raskaus mahdollinen vaikka pillereitä syönkin. Ihmetyttään vaan tämä, kun kolme kk kohta syönyt ja n. minuutilleen otettu joka pilleri...En usko enää mihinkään jos näin on käynyt. Mutta tuossa olivat siis omia oireitani.
Minulla on nyt ollut myös samoja oireita ja kohta pitäisi aloittaa kolmas liuska.
Nämä ovat ensimmäiset pillerit mitä olen ottanut ja nyt on kyllä hirvittänyt kun kyseiset oireet ovat kuin olisi raskaana.
Aiemmin jo näiden pillereiden aikana oli alussa vatsa kovana ennen ensimmäisiä kuukautisia. Haittaavat myös petipuuhia kun limakalvot harvinaisen kuivat, olleet nyt jo suunnilleen 2 viikkoa ensimmäisen liuskan aloituksen jälkeen.
Olen jo miettinyt vaihtavani toiseen merkkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Leski
Osanottoni!
Itse kävin lääkärillä ja kävimme kunnolla läpi asiat, vaikutukset, sairaudet ja minkälaiset elämäntavat minulla on.
Olen täysin terve, sopivan painoinen, syön terveellisesti, en tupakoi, en ole koskaan edes maistanut, enkä maista! En juo pahemmin alkoholiakaan ja jos juon niin todella vähän.
Mahtoiko avovaimosi?
Nämä ovat suuria tekijöitä pillerien aiheuttamista vaivoista/veritulpista.

Toivottavasti tälläisiä tapauksia ei tule enään.

Nyt tuli virallinen kuolisyyraportti ja se ei tuonut asiaan mitään valaistusta. Taustalla ei ainakaan ole mitään verisuonitauteja / perinnöllisiä sairauksia. Edelleen kysymysmerkki on mistä veritulpat tuli, mutta muuta syy-yhteyttä ei ole, kuin että käytti yaz e-pillereitä. Koska kyseessä oli muuten nuori ja täysin perusterve ihminen, joka ei tupakoinut ja muutenkin elintavat kohdillaan. Veritulppat eivät olleet laskimoperäisiä.

Asiaa netistä lueskeltuani ja 45min ohjelman nähtyäni, muuta syytä tähän kuolemaan ei pysty löytämään. Toivottavasti ihmiset osaavat pysyä eroassa kyseisestä myrkystä.
 
Viimeksi muokattu:
Nainen--
Nyt tuli virallinen kuolisyyraportti ja se ei tuonut asiaan mitään valaistusta. Taustalla ei ainakaan ole mitään verisuonitauteja / perinnöllisiä sairauksia. Edelleen kysymysmerkki on mistä veritulpat tuli, mutta muuta syy-yhteyttä ei ole, kuin että käytti yaz e-pillereitä. Koska kyseessä oli muuten nuori ja täysin perusterve ihminen, joka ei tupakoinut ja muutenkin elintavat kohdillaan. Veritulppat eivät olleet laskimoperäisiä.

Asiaa netistä lueskeltuani ja 45min ohjelman nähtyäni, muuta syytä tähän kuolemaan ei pysty löytämään. Toivottavasti ihmiset osaavat pysyä eroassa kyseisestä myrkystä.
Jaa. Jos haluat auttaa muita nuoria naisia, nosta asia kanteen! Lähetä kertomuksesi moneen paikkaan. Jos vaikka tähän saisi lisää juttua ja muuta. Olisi todella hienoa jos näin kävisi, että asiasta tulisi kunnon juttu ja asiaa alettaisiin tutkimaan enemmän.

Itse en ole vielä lopettanut Yazeja... vaikka mielessä kävi ja puh. numero oli esillä.
Jotenkaan en usko kaikkiin kuolemiin, siis siihen että se johtuisi täysin Yazeista. Mutta kuitenkin pelkään. Ajattelin, että jos veritulppaan kuolen ja se on Yazin aiheuttama, niin siitä ainakin tehdään iso juttu! Täytyyhän Yaz valmistaja saada vastuuseen asiasta ja varoittaa todella muitakin Yazin syöjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Nainen---
Jaa. Jos haluat auttaa muita nuoria naisia, nosta asia kanteen! Lähetä kertomuksesi moneen paikkaan. Jos vaikka tähän saisi lisää juttua ja muuta. Olisi todella hienoa jos näin kävisi, että asiasta tulisi kunnon juttu ja asiaa alettaisiin tutkimaan enemmän.

Itse en ole vielä lopettanut Yazeja... vaikka mielessä kävi ja puh. numero oli esillä.
Jotenkaan en usko kaikkiin kuolemiin, siis siihen että se johtuisi täysin Yazeista. Mutta kuitenkin pelkään. Ajattelin, että jos veritulppaan kuolen ja se on Yazin aiheuttama, niin siitä ainakin tehdään iso juttu! Täytyyhän Yaz valmistaja saada vastuuseen asiasta ja varoittaa todella muitakin Yazin syöjiä.
Tuli mieleen, että miksi terveydenhoitajat ja muut oli puuttnut asiaan? Tottakai he saavat tarkat tiedot.
 
Viimeksi muokattu:
tytteli
Hei,

onko kenellekään tullut kyseisistä pillereistä rajusti märkivää ihottumaa? Olen syönyt pillereitä 3 kk ja koko sen ajan olen saanut todella pahanlaatuisia ja kivuliaita tulehduksia, jotka jossain vaiheessa alkavat mätimään. Aluksi laitoin tulehdukset kuuman kesän piikkiin, mutta nyt ei enää ole kesä ja tulehdukset senkuin jatkuvat, niin olen miettinyt jos johtuisivat sitten pillereistä. Tulehduksia on ollut päänahassa, kainaloissa ja jaloissa. Lääkäriin pitäisi varmaan mennä, mutta olisi hyvä kuulla, jos jollain muulla on ollut vastaavia kokemuksia.
Minä aloitin YAZ-pillereiden käytön kesäkuun lopussa. Aluksi kaikki oli mahtavaa ja uskoin, että pillereiden kanssa ei tule olemaan ongelmia. Laihduin alussa muutaman kilon. Iho on ollut minulla aina hyväkuntoinen ja kunto parani entisestään, riiitti kun pesi kasvot samalla kun kävi suihkussa. Hiukset pysyivät puhtaina pidempään ja muutenkin aluksi oli seesteinen olo mielen suhteen.
Syksyllä alkoi sitten asiat muuttua. Sain kainaloihin aika pahan ihottuman ja imusolmukkeet kainaloissa turposivat. Kävin lääkärissä, eikä tulehdusarvoissa ollut mitään. No ihottuma parantui jatkuvalla kainaloiden rasvaamisella, imusolmukkkeet pienentyivät entiseen kokoonsa siinä samalla. Samoihin aikoihin ihottuman kanssa sain jalkaani pienen haavan ja laitoin siihen laastarin. No, muutaman päivän kuluttua haava rupesi märkimään ja mätimään eikä parantunut ollenkaan. Jalassani on siis vieläkin ihottumaa ja haava märkii. Onneksi lopetin jo kyseiset pillerit n. viikko sitten. Mielialat olivat myös kamalia. Minua on jo pari kuukautta masentanut todella paljon. Elämä on tuntunut todella turhalta ja kamalalta. En enään saa intoa mistään ja tuntuu kuin eläisin maailmassa, jossa mikään ei saa minua hereille.
Olen siis vasta 18-vuotias, mutta luultavasti en tule enää koskaan käyttämään mitään pillereitä.
 
Viimeksi muokattu:
tytsy
Eli itse olen syönyt Yaz-pillereitä n. 6 vk. Selvästi huonoin haittavaikutus on ollut se, että ihoni on alkanut kukkimaan aika lailla! On tullut suuria finnejä, jotka saattavat pysyä naamassa viikon jos toisenkin. Mutta odotan maltillisesti vielä pari kuukautta, jos tilanne kääntyisi päälaelleen, kuten pakkausseloste ja lääkärit lupaavat.
Mielialan vaihteluita on ollut, mutta se on minulle melko normaalia, joten en tiedä johtuuko se pillereistä.
Kun aloin käyttämään Yazia, kuukautisten jälkeen oli n. 2 vk runsasta ruskeaa vuotoa, mikä nyt on kuitenkin rauhoittunut.
 
miuku
Hain Yaz-pillerit tänään apteekista.
Neuvolassa puhuimme minipillerien aloittamisesta, mutta luettuani pakkausselosteen ja tätä viestiketjua, aloin pohtimaan, josko minulle on määrätty tavalliset e-pillerit, ei minipillerit.

Tarkoitukseni oli tänään ottaa ensimmäinen, mutta taidan jatkaa vielä vanhoilla e-pillereillä ja soitan huomenna lääkäriin tästä asiasta.

Pystyyköhän paketin palauttamaan apteekkiin, jos lääkäri onkin määrännyt "väärät lääkkeet"? Niin että saisin rahat takaisin.
Avasin paketin tutkiakseni, mutta yhtään pilleriä en ole ottanut.
 
outoa
Tänään aloitan ensimmäisen levyni lumepillerit, eli eilen otin viimeisen pillerin missä oli vaikuttavia aineita. Ihmettelen vain, että kun kuukautisten pitäisi alkaa lumepillerijakson aikana, niin miksi ihmeessä minulla alkoivat jo pari päivää sitten? Onko tämä ihan normaalia? Arvelin, että hormonini ovat vain sekaisin pillereistä... Mutta siis edelliset menkkani alkoivat vain 21 päivää ennen näitä...
 
Nainen---
Tänään aloitan ensimmäisen levyni lumepillerit, eli eilen otin viimeisen pillerin missä oli vaikuttavia aineita. Ihmettelen vain, että kun kuukautisten pitäisi alkaa lumepillerijakson aikana, niin miksi ihmeessä minulla alkoivat jo pari päivää sitten? Onko tämä ihan normaalia? Arvelin, että hormonini ovat vain sekaisin pillereistä... Mutta siis edelliset menkkani
alkoivat vain 21 päivää ennen näitä...
Ensimmäisen levyn aikana (voi) tulla kuukautisvuotoa tai tiputtelua. Joten eipä haittaa tuo pari päivää.
Itse vuosin koko ensimmäisen laatan ajan! :)
 
Viimeksi muokattu:
Nainen---
Veritulpan saaminen Yaz pillereissä on sama kuin kaikissa muissakin! Ei ole erityistä vaaraa.
Soitin tänään neuvolaan ja kysyin tätä asiaa. Eli ei ole mitään hätää, jos olet perusterve nainen.
Tupakanpoltto, raskaus, leikkaukset, ylipaino ja muut paheet. Tälläisellä henkilöllä suurempi riski saada veritulppa.

Pitkään tätä vatvosin ja pyörittelin mielessäni. Nyt sain varmuuden, ettei hätää ole. "Kivi" putosi mielestäni.

:)
 

Yhteistyössä