Kokemuksia uusista Yaz- ehkäisypillereistä

  • Viestiketjun aloittaja Yaz
  • Ensimmäinen viesti
Yaz
Yaz sisältää samoja hormoneja kuin Yasminelle ( yasmin myös, erona vaan enemmän estrogeenia), ainoa ero taitaa olla pakkauskoko, Yaz on 28 tabl. Yasminelle ja Yasmin 21 tabl.
Muuta eroa en löytänyt tohtori.fi lääkeoppaasta, tietysti se on erona, että Yaz otetaan joka päivä ilman mitään taukoja. Vuotohäiriöt taitaa olla se tavallisin haitta, kun taukoja ei ole ollenkaan.
 
yaz2
No ite kyllä ymmärsin, että on saman valmistajan matalahormoninen yhdistelmäpilleri ja muuten sama kuin Yasminelle, mutta pillerienottosysteemin on hieman eri: ei Yazeissa otetaan 24 tablettia, jonka jälkeen 4 pv vuototauko, jonka aikana otetaan 4 lumetablettia. Joka päivä siis otetaan pilleri ja tauko on lyhyempi.
Ite syön ekaa laattaa eikä ole ollut minkänlaisia vaikutuksia. Suosittelen!
 
17vee oululainen
itse olen käyttänyt nyt kaksi kuukautta, ylihuomenna pitäisi aloittaa
3 laatta. Mulla on nyt kestänyt 5vk ja päivän kuukautiset :/ on ollut todella väsynyt olo ja ärtyneisyyttä ollut nyt muutaman viikon! Todella inhottava.. Alkoi heti ensimmäisen laatan lumetablettejen aikana ja kestänyt nyt siis viitisen viikkoa.. vuoto ollut todella runsasta ja veriarvoista ei minkäänlaista tietoa. Mutta hyvä jos joillekkin sopii, sillä nämähän ovat todella käteviä kun muistaa vaan jokapäivä ottaa pillerin =)
 
Yaz testaaja
Käytin 3kk ja mitään pahempia ongelmia ei ollut. Tosin pissalla sai rampata tuplasti normaaliin tahtiini verrattuna. Nestettä ilmeisesti poistavat jonkin verran. Vältyin ainakin päänsäryltä, pahoinvoinnilta ja pahemmilta kiukkuiluilta tms. mitä marvelonin kanssa koin. Neljännen kuukauden aikana menkat olivatkin sitten joka päivä ja samaa rataa jatkuikin kunnes lopetin nämä. Ovat kalliitkin.

ja oireiluihin lumetablettien aikana.. Sillonhan oireilua tulee kun hormonit poistuu kehosta tai niiden määrä vähenee. Itsellä ainakin vahvimmat oireilut ovat aina olleet eri pillerien tauon aikana. Yaz pyrkiikin poistamaan tämän tauko oireilun lyhyemmällä tauolla. Lumetabletteja on neljä ja on periaatteessa sama syötkö ne vai et, sillä niissä ei ole mitään vaikuttavaa ainetta.
 
Mie vain
Eipä näytä olevan kovin monia jotka kyseistä merkkiä käyttäisi tai sitte ne ei vain kirjottele siitä mihinkään. seki voi tieten olla vaihto ehto. No kuitenki minä olen nyt 2 laattaa syömässä. Enkä ole ainakaan huomannu vielä mitään haittavaikutuksia. Kauhulla vain odotin niitä neljää lumetabletti päivää, että kuinkas monta päivää / viikkoa se vuoto tulee kestämään, mutta yllätyin vuoto alko vasta 4 päivänä ja oli vielä sillon seuraavana, mutta ei mitään hirveen runsasta ja sitte se vaan loppu :) . Saa nyt sitte nähä että tuleeko tiputtelu vuotoa ja et miten ne seuraavat tyhjennys päivät sitte menee. Nyt kuiten kaikki hyvin ainaki toistaiseksi.
 
Vierailija vain.
Juu siis minäkin käytän noita YAZ:eja.. Iha hyvihä nuo ovat, mutta kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois johtuu varmaan siitä kun aloitin vasta käyttämään näitä. Vähän on pientä mahakipua ja ruokahaluttomuutta ollut. Ihossa en ole huomannut vielä mitään muutosta.. Mielialavaihtelut ovat melkein loppuneet johon olen tyytyväinen. Tuntuu että olisin nyt erillainen tai siis en ole enää niin kärttyinen, kuin ennen. Olen aika tyytyväinen näihin.. Mietin juuri, että isontavatko nämä rintoja yhtään, kun minulla on aika pienet rinnat.. :/
 
tiuhtijaviuhti
olen syönyt YAZ:eja nyt 2 viikon ajan. Tiputtelua on ollut nyt joka päivä. Vähän se haittaa seksielämää, joten toivottavasti menisi ohi ! :D Olen huomannut että rintani ovat kasvaneet jonkun verran, että mahdollista on! :) myös arkuutta rinnoissa on esiintynyt.
 
vierailija3
Gynekologini mukaan kyseiset pillerit on olleet markkinoilla vasta about vuoden, joten ei ihme, ettei niitä vielä kovin moni käytä. Itse olen nyt syönyt noin 8kk ja kokemukset ovat sekä hyviä, että huonoja. Paino ei oo noussut, menkat on yleensä lyhyet ja rinnat on vähän kasvaneet. Toisaalta, välivuotoa on välillä tosi pitkään ja runsaasti. Mieli on vähän herkkä, mutta laitan sen vielä "alkuhämmennyksen" piikkiin, ei kai kenenkään kroppa tällasia hormoneja haluais.
 
LJooh
Minulla oli päänsärkyä ennen kuukautisia kun käytin Yasminea, joten lääkäri tarjosi Yazit tilalle. Ikävä kyllä päänsärky ei kadonnut vaan sen kesto piteni entisestä 1 päivästä 3 päivään. Kuukautiset eivät tulleet koska ilmeisesti 4 päivän tauko (lumetablettipäivät) oli minulle liian lyhyt.
 
haawa
Omat oireeni nyt vajaan 3kk käytön jälkeen: itkuisuus/masentuneisuus, rinnat kipeät ja kasvaneet jonkun verran, lyhyet kuukautiset, nesteet poistuvat normaalia vilkkaammin eli virtsaamisen tarve lisääntynyt..Voimakkaimpina esiintyvät nuo mielialan heittelyt. Aion vaihtaa merkkiä. Hirvittää kun oireet ovat kuin raskaana olisi, joten aion testiäkin tehdä jo varmuuden vuoksi, koska voihan se olla se raskaus mahdollinen vaikka pillereitä syönkin. Ihmetyttään vaan tämä, kun kolme kk kohta syönyt ja n. minuutilleen otettu joka pilleri...En usko enää mihinkään jos näin on käynyt. Mutta tuossa olivat siis omia oireitani.
 
rrkk
Ei suoraan liity aiheeseen mutta tietääkö kukaan miten pitää menetellä jos vaihtaa ehkäisyrenkaasta Yaz pillereihin eli aloitetaanko pillerit viikon tauon jälkeen vai silloin kun kuukautiset alkavat? Ohjeessa ei kerrota asiasta oikeen mitään.
 
yaz
Vaihdoin Yasmin pillerit Yaziin koska Yasminilleistä tuli aivan törkeät mielialavaihtelut (itkin koko ajan, olin kärttyinen yms.). Yazia nyt käyttänyt 3kk ja menkat ovat pienentyneet ja kesto vain 2pvä mutta kivut ei lähtenyt. Rinnat kasvaneet b-kupista c-hen, jes! :) 3kk aikana paino noussut ja tullut hirveä alavatsa ja jenkkikset :S ällöttävää kun muuten kroppa hyvässä kunnossa eikä urheilu pahemmin ole auttanut masun poistoon.. muuten erittäin hyvät pillerit mutta itse aijoin vaihtaa kun en enempää halua lihoa :D
 
köökö
ite oon käyttänyt nyt noita yazeja sellaset 4 kuukautta. Alussa oli 2 viikon ajan sellasta tiputteluvuotoa ;/ ja sitten menkat tuli lumepillereiden aikana ihan normaalisti mut ilman kipuja ja kestivät sitten vähemmän aikaa. Mutta kun yritin siirtää menkkoja riparin vuoksi, niin silloin alkoi taas hirveä tiputeluvuoto joka kesti kanssa sen 2 viikkoa... Rinnat ei oo kasvaneet, mut arkuutta on ollut, enkä sen koommin ole lihonutkaan
 
eltsu
Nyt on n.8kk syöty Yazia Nuvaringin jälkeen ja vain positiivasta sanottavaa omalla kohdalla.

Ihon kunnossa on suuri ero, mutta vaikutus alkoi näkyä selvemmin vasta lähempänä puolen vuoden käytön aikoihin. Painossa ei ole muutosta ollut, tai vähän olen laihtunut mutta luulen että muista syistä. Migreenit on helpottaneet, pystyin jättämään estolääkityksen pois ja kohtaukset on lievempiä. Mieliala pysynyt mielestäni tasaisempana jos sitä nyt voi arvioida mistä mikäkin johtuu..

Joskus jos syö 2 laattaa putkeen tai unohtuu pilleri välistä jolloin menee hormonitaso vähän sekaisin saattaa olla pari pv tiputteluvuotoa (johtunee alhaisesta hormonimäärästä) mutta muuta huonoa sanottavaa ei ole (paitsi ehkä hinta, kalliimpia ovat ja korvausta ei toistaiseksi saa Suomessa vaikka resepti olisikin kirjoitettu "aknen hoitoon").

Muistakaa vaan että vähintään sen 3-6kk kokeilee uusia pillerimerkkejä ennen kuin tuomitsee suuntaan taikka toiseen, ei minullakaan vaikutukset heti tuntuneet.
 
yaz-tyttö
hei! aloitin yaz pillerit vastikää. lääkäri sanoi että voin aloittaa ne heti, mutta luettuani netistä/käyttöohjeista siellä sanottiin että vasta sitten pitäisi aloittaa kun alkaa seuraavat menkat. onko kokemuksia tällaisesta? tiedättekö mitä haittavaikutuksia/ muita vaikutuksia voi olla kun on aloittanut pillerit "väärään aikaan"?
 
tytsyyyyyyyyyyyy
alotin tossa viikko sitten käyttää pillereitä, nyt on ihan kamalan kipeät rinnat ja ne on vähän turvonnu. en pysty syömään ja muuta. mutta ehkä tää helpottaa lähipäivinä.
 
turpo
Minulla takana nyt noin yksi ja puoli laattaa. Ensimmäisenä kuukautena tiputteluvuotoa, jota ei ensimmäisten kuukautisten jälkeen enää ole ollut. Mieliala lienee vähän niin ja näin, mutta olen muutenkin kai sellainen, vaikea sanoa. Epämääräistä päänsärkyä.

Pahinta on turvotus, erityisesti rintojen. Yksi syy Yazin valintaan oli juuri mahdollinen helpotus PMS-oireisiin ja erityisesti turvotukseen, mutta nyt olen ollut alusta asti nimenomaan turvonnut. Onko muita helpottanut myöhemmin?

Ihon tilaan toivoin myös helpotusta, mutta ymmärrän että se vie aikaa. Toistaiseksi naamaa kukkii entistä pahemmin, mutta jos haluaa olla optimisti - ehkäpä se "puhdistuu" vanhoista möhnistä tms?

Kokeilen sen kolmisen kuukautta ja katsotaan mikä tilanne sitten - jos PMS-pulleus jatkuu saa jälleen kerran pillerit jäädä.
 
Ei kiitos e-pillereille
Nuori terve 16-vuotias tyttö kuoli Yaz-pillereiden takia, ruumiinavaus vahvisti kuolinsyyn.
Hän aloitti pillerit maaliskuussa ja kuukauden jälkeen olo muuttui huonoksi.

USAssa YAZia markkinoivaa yhtiötä vastaa on nostettu useita syytteitä, sillä pillerit ovat aiheuttaneet veritukoksia. Pilleri on edelleen markkinoilla Ruotsissa ja Suomessa - myynti on kasvanut 10-kertaiseksi markkinoille tulon jälkeen. Lääkärithän pillereitä asiakkaille suosittelevat.

Lennart Forslund, Ruotsin lääkeviraston lääkäri ja lääkeinformatiosta vastaavana suosittelee muita merkkejä käytettäväksi.

Itse suosittelen välttämään e-pillereitä niiden maksaa kuormittavien toksiinien takia.

PMS vaivoihin ei pillereitä ikinä tulisi ottaa, sillä PMS vaivat johtuvat kehon liiallisesta happamuudesta. Itse sain apua PMS-vaivoihin, mielialan vaihteluihin ja ärtymykseen sekä kuukautiskipuihin InnerLightin SuperGreensistä.

Se on markkinoilla tehokkain ja monipuolisin tuote - samalla saa ravinteet ja vitamiinit. Ja kun sitä juo, niin ei ole niin nälkä - turha napostelu jää myös pois. Painoa minulta putosi 6 kg kuukaudessa :) Valmarin-juomaa tai PASCOE -emäsjauhetta voi myös kokeilla - vaikka ne eivät ole niin tehokkaita ja monivaikutteisia.

Googlettakaa ph-tasapaino asiasta lisää - lääkärit eivät siitä paljoa tiedä - hehän markkinoivat vain lääkkeitä.

Luentojakin InnerLightin porukat järjestää kuulemma eripuolilla Suomea. Itse olen tilannut tuotteet kanta-asiakkaana InnerLightilta ja kerran kävin luennolla. Kyllä kannattaa hakea apua, eikä kärsiä vaivoista.

luentoja voitte kysellä osoitteesta
www.ph-tasapaino.fi

Lina, 16, dog av sitt nya p-piller - Hälsa

Lina Kristiansson från Öxabäck var en vältränad och frisk tjej. I mars i år fick hon p-pillret Yaz, ett nyare slags p-piller. Efter knappt en månad blev hon dålig.
Thomas Kristiansson tog dottern till vårdcentralen.
- Hon hade väldigt ont i axlar och nacke. Läkaren trodde att det var en infektion i skulderbladen, så hon fick penicillin mot det.
Dog i hemmet
Tre dagar senare - en fredag - var Lina tillbaka på vårdcentralen. Läkaren gjorde en lungröntgen, men såg inga konstigheter.
- Sen avled hon här hemma på lördagen, säger Thomas Kristiansson.
Var det p-pillren som orsakade hennes död?
- Ja, det har obduktionen visat.
Enligt Sveriges Radio pågår flera stämningar i USA mot företaget bakom Yaz sedan kvinnor drabbats av blodproppar. Men i Sverige har försäljningen av Yaz nästan tiodubblats sen det kom ut på marknaden förra året.
Lennart Forslund, läkare och ansvarig för medicinsk information på Läkemedelsverket:
- Vi tycker väl kanske att man ska använda sig av andra mer beprövade preparat i första hand.
 
Kurpitsa
Alkuperäinen kirjoittaja yaz-tyttö;10209572:
hei! aloitin yaz pillerit vastikää. lääkäri sanoi että voin aloittaa ne heti, mutta luettuani netistä/käyttöohjeista siellä sanottiin että vasta sitten pitäisi aloittaa kun alkaa seuraavat menkat. onko kokemuksia tällaisesta? tiedättekö mitä haittavaikutuksia/ muita vaikutuksia voi olla kun on aloittanut pillerit "väärään aikaan"?
Aloitin kans juuri Yaz-pillerit ja mietin samaa, kun minunkin käskettiin aloittaa vaan syömään suoraan niitä. Ja menkat olivat justiin loppuneet, sen sijaan ohjeessa neuvostiin että ensimmäisenä vuotopäivänä pitäisi aloittaa. Joskus ainkin olen kuullut että jos ajottaa "normaaliin" rytmiin niin keho hormonit sopeutuisivat paremmin sitten pillereiden hormoneihin... Miksihän sitten käskivät heti aloittaa ...:S
 
ElC
Itse käytän kanssa Yaz tabletteja. Olen käyttänyt sellaiset neljän kuukauden ajan ja sivuvaikutuksia on ollut! Vessassa joutuu ramppaamaan useammin ja mielialanvaihtelut, niitä on aika lailla. Siksi olenkin harkinnut vaihtavani merkkiä. Voisiko se auttaa? Mulla on joskus alaselkä kipeä, mutta en tiedä johtuuko se pillereistä. Rinnat ovat vähän kasvaneet, mutta arat ne eivät onneksi ole.
 
EI ikinä enää
Minulle kävi niin, että YHDEN YAZ pillerin ottamisen jälkeen koko seuraavan päivän oli migreeninkaltainen (tosin lievä sellainen) päänsärky. Iltapäivällä alkoi tulla kaikenlaisia näköhäiriöitä ja sahanlaitaa, pulssi nousi ja tuli huono olo. Pian sen kirjaimellisesti sanottuna hiuksista varisi puolet pois. Lääkäri epäilee YAZ-pillereitä, labrat selviää viikon päästä, onko jotain kilpirauhashäikkää vai todellakin näistä johtuva sulkastato.
 

Yhteistyössä