Hae Anna&Ellit-sivustolta

Koneen nopeus

Viestiketju osiossa 'Tietotekniikka' , käynnistäjänä Riikka, 22.06.2005.

1. Riikka Vierailija

Onko tietokoneeni normaali-nopeuksinen, kun sen nopeus on 2 Mbps ? Netissä sivun avautumista joutuu odottamaan n. minuutin. Minulla ei ole ennen ollut konetta, joten kysyisin teiltä vähän viisaimmilta?? :)

2. firefox Vierailija

Tarkoitat varmaan nettiyhteyden (eli laajakaistan) nopeutta, se voi olla tuo 2 Mbit/s. Jos koneesi on aika uusi ja laajakaistasi toisiaan tuo 2 Mbit/s, niin on epänormaalia, että sivu aukeaa noin hitaasti. Tietysti joskus joillain palvelimilla voi olla ruuhkaa ja sen vuoksi sivu aukeaa hitaasti, mutta jos on sama juttu joka sivuston kanssa, veikkaisin, että koneellasi on joku virus tai haittaohjelma, joka hidastaa koneen toimintaa (olettaen siis että koneesi on aika uusi, vanhat koneet (>4 vuotta) voivat olla muuten vain hitaita).

Onhan sulla palomuuri ja virustentorjutaohjelma asennettuna ja päällä? Niiden lisäksi kannattaa hankkia jokin haittaohjelmien poisto-ohjelma, esim. ad-aware.

Ilmaiseksi näitä ohjelmia löytyy esim. mikrobitin sivujen kautta:
    http://www.mbnet.fi/jutut/perusohjelmat/

Poista linkistä %20 merkit.

3. Riikka Vierailija

Ei mulla ole tässä laajakaistaa, vaan lähiverkko. mutta ajattelin kyllä ottaa laajakaistan, kun tää on niin hidas. Kumpi parempi; Sonera vai Elisa? :)
    Palomuuri ei ole asennettu vielä, enkä kyllä tiedä onko tässä virustentorjunta ohjelmaa.. Eikö nykyään kaikissa uusissa koneissa oo valmiiksi asennettuna em. ominaisuudet..? Ainakin oon luullut niin. =D

4. firefox Vierailija

Onko sulla lähiverkko taloyhtiön porukan kanssa vai miten? En tunne niitä niin hyvin, en tiedä vaikuttaako se jotenkin nopeuteen.

Liittymien välillä kannattaa tosiaan vertailla hintaa, lisäpalveluja mahdollisia tarjouksia. Lisäksi elisasta saa bonusta ja sonerasta plussia. Kai ne muuten toimii ihan yhtä hyvin.

Jos sulla on ollut ihan joku 100%:n asennuspalvelu (ovat tulleet suunnilleen kotiin asti laittamaan koneen kuntoon), sitten sinulla voi olla sekä palomuuri että virustentorjunta, muuten uusissa on yleensä vain virustentorjunta, ja senkin asennuksen joutuu vähintään viimeistelemään itse ja yleensä se on voimassa esim. vain 3 kuukautta. Kannattaa tosiaan hoidella noi ohjelmat kuntoon, muuten voi pöpöt päästä koneelle. Jos sulla on käyttöjärjestelmänä XP, sillä on jonkinlainen oma palomuurinsa, mutta suosittelen asentamaan ihan oman ohjelman palomuuriksi, toi XP:n palomuuri estää vain sisääntulevan liikenteen. Jos esim. koneellasi on joku virus joka haluaa vaikka lähettää tiedostojasi ulos, xp:n palomuuri ei sitä estä.

Kannattaa lukea vaikka kirjastossa vanhoja mikrobittejä, niillä on aina vähän väliä artikkeli näistä tietokoneen suojauksen perusjutuista. Tai etsiä netistä joitain aiheeseen liittyviä sivuja, käytä hakusanana vaikka tietoturva, palomuuri jne.

5. Riikka Vierailija

Juu,lähiverkko taloyhtiön väen kanssa. Kiitos sinulle vinkeistä! Enköhän näillä pääse jonkinlaiseen alkuun:)

6. a Vierailija

Takkuilu taloyhtiön verkossa johtuu erittäin suurella todennäköisyydellä kuorman balansoinnin puutteesta: joku yhtiössänne käyttää enemmän kuin oman reilun osuutensa koko kapasiteetista p2p-verkoissa. Nettiselaus menee melko helposti kyykkyyn kun taloyhtiöstä ulospäin suuntaava liikenne on luokkaa 75% maksimista.

7. rita Vierailija

Sivusta seurasin neuvojasi. Kiitos ne tuli tosi tarpeesee. Minullakin kone hidastelee. Kävin lataamassa sen ad-awaren. Vauhti parani huomattavasti. Ohjelma löysi 7 poistettavaa kohtaa. :)

8. kysmä Vierailija

Onko tuo ad-Aware ns. jokamiesnörtin hallittavissa? Voiko sillä saada vahinkoa aikaiseksi? Kuka varmasti osaa sanoa mitkä löydökset kuuluu poistaa?

9. tsekkaa Vierailija

http://www.lavasoftusa.com/finnish/software/adaware/

10. lisäksi Vierailija

Kun lataa koneelleen kielipaketista suomen kielen sen saa vaihdettua suomenkieliseksi.

11. kysmä taas Vierailija

Käyttöohjeet suomeksi saa mistä? vai onko sekin automaattisesti finskaksi,jos kielipaketista ottaa suomen?
    heh heh...

12. Mirri Vierailija

Tietoturva ongelmissa mene vaikka allaolevaan osoitteeseen ja saat paljon hyvää tietoa:
    http://www.markusjansson.net/frecent.html

13. nosto Vierailija

14. Pirta Vierailija

Taloyhtiön kotiportti-liittymä on hidas, johtuen siittä että saman "kaistan" jakavat koko talo. Minä vaihdoin jo vuosia sitten ADSL laajakaistaan. Ero on huikea.

Minä käytin noita maksuttomia virusohjelmia, mutta virushyökkäyksiltä en välttynyt. Lisäksi kun ne asentaa, niin pitää hankkia erikseen virusohjelma + palomuuriohjelma + haittaohjelman suodatin ja jos haluaa vielä että on roskapostinsuodatinkin, niin se erikseen. Eri pitää hallinnoida kolmea - neljää eri ohjelmaa. Minä maksan mieluusti siittä että nuo saa yhdellä ohjelmalla, missä on kaikki kunnossa ja päivitykset pelaa. Ostin Soneran Tietoturvan, ja sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaista häikkää.
    Mutta kyllä noista maksuttomistakin joku ilonsa saa, jotka pystyvät niihin luottamaan.

Tämä on vaan minun mielipiteeni ja kokemukseni

Ad-Aware ei ole muuten virustorjunta ohjelma. Se on haittaohjelmien suodatin. Sen lisäksi pitää olla ne äsken mainitsemani.
    Ad-Awarella muuten helposti poistaa tärkeitäkin tiedostoja. Siksi luovuin aikaisemmin siittä. soneralla oli puhelimet tukossa kun ihmiset jotka tuota käyttivät, ei saanut konettansa toimimaan. Kone herjas jotain puuttuvasta tiedostosta. Katsoin ne Ad-Awarella poistetut tiedostot ja palautin sen sieltä.

15. Repolainen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meinaan että ad-aware poistaisi tärkeitä tiedostoja. Toki jos kerran f-securen kanssa sitä käyttää, en menisi moista vannomaan. Ja mitä ilmaisohjelmiin tulee. Varmasti riittävät normaalikäytössä. Jos taas surffailee enemmänkin 'epäilyttävillä' sivuilla, silloin ehkä tietosuojasta kannattaa maksaakin.

Jaa tämä sivu