Hae Anna&Ellit-sivustolta

Korvassa sieni?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Päitsy, 29.06.2006.

1. Päitsy Vierailija

Lukaisin tuossa aikaisemman korvien kutinaa koskevan keskustelun helmi-maaliskuulta. Kaikilla korvien kutinasta kärsivillä ongelma ilmeisesti koskee molempia korvia.

Onko kellään kutissut vain toinen korva? Minulla on ollut parin vuoden ajan ajoittain todella sietämätöntä kutinaa oikeassa korvakäytävässä, mutta se on aina mennyt itsekseen ohitse reilussa viikossa. Syytä en tiedä. Oletan kuitenkin, että jos kyse olisi allergisesta reaktiosta, kuivumisesta tms., se vaivaisi kumpaakin korvaa eikä vain toista.

Mutta nyt oikean korvan kutinaa on kestänyt jo yli kolme viikkoa. Kävin lääkärissä ja sain antibiootti-kortikoidi-tippoja sekä nuhalääkekuurin (Duact). Nähtävästi kutina ei kuitenkaan johdu bakteerista, koska mitään apua näistä ei ole ollut. Sitä paitsi lääkärikin totesi, ettei korva näytä tulehtuneelta.

Itse arvelen, että korvassa mellastaa bakteerin sijaan sieni. Olisiko jollakulla tietoa, aiheuttaako sieni korvakäytävässä aina muitakin oireita kuin kutinaa?

Aion mennä ensi viikolla uudelleen lääkäriin, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia tästä inhottavasta vaivasta.

2. Taina Vierailija

Minulla vasen korva kutiaa, joskus yöllä herään kun "kutisutan" korvaa ja korva tuntuu kostealta. Laitan sinne joskus bebanthenia tai mietoa kortisonivoidetta.
    Olisi tosiaan mukava tietää mistä on kysymys ja mikä sen parantaisi, itse en ole sen asian takia käynyt lääkärissä ja koska muutenkin harrastan sitä ( lääkärissä käyntiä ) harvakseltaan, en ole sitä kelleen näyttänyt.
    Mielenkiinnolla jään odottamaan jos joku viisas kertoisi tietonsa.

3. eikku Vierailija

Kyllä sielä sieni varmaan jyllää, käske lääkärin määrätä sieni tippija, ei ne muuten ymmärrä antaa ku nei tiedä sienistä mittään. Niille pitää sanoa mitä lääketä haluaa. itse olen laittanu korvaan topsypuikolla biocidin kapselista tehtyä vesi sotkua ( puli kapselia ja 2 tl vettä ja eiku korvaan , alkaa aivan helvetin moinen kuumotus jua kuhina kun sieni kuolevuu.

4. taina Vierailija

Päitsy!
    Olitko lääkärissä, mitä sulle sanottiin?

5. Pikadiagnoosina sanoisin, että kyseessä on todellakin sieni, ja tässä tapauksessa vieläpä korvasieni.

6. Päitsy Vierailija

Toinen lääkäri diagnosoi viime viikolla korvakäytäväntulehduksen ja määräsi antibiootti-kortikoidi-voidetta. Sitä olen nyt ohjeen mukaan laittanut korvaan varovasti vanupuikolla, mutta mitään apua ei voitelusta ole toistaiseksi ollut. Korva kutisee yhä.

Olen ollut tähän saakka yleislääkärien tutkittavana. Seuraavaksi aion varata ajan korvalääkärille, mutta joudun ilmeisesti odottamaan vapaata aikaa elokuulle saakka...

P.S. Ei satu "lääkäriopiskelijalla" olemaan tiedossa tehokasta hoitokeinoa tähän korvasieneeni?

7. joopajoo Vierailija

ja kun oiken villiintyy, siihen auttaaLocacorten-Vioform tipat (sis. kortisoonia ja vahvaa antibioottia). reseptilääke, tehokas, värjää vaattet ja vie lakat kynsistä mutta auttaa pöpöön...

8. ärsykorva Vierailija

Minulla pian ollut jo viitisen vuotta kutisevat ja vuotavat korvat. Kaikki maholliset myrkyt käyttänyt, jopa polttavista korvatipoista lähtien. Sitten on jokapaikan voiteet tungettu korvaan vaatteita värjäävistä lähtien, auttaa jokusen aikaa, mutta menettää tehoaan.

Nyt olen pari vuotta käyttänyt apteekista ilman reseptiä saatavaa voidetta: Pimafucort, sitä saa voiteena ja emulsiona, käytän juuri tätä ohuempaa versiota (säilytetään jääkaapissa).
    Toimii loistavasti, sipasen kun kutina ja vuotaminen alkaa (itsellä meni jo verille aina korvakäytävä) topsy-puikolla korvaan, eikä enää tarvi käyttää kuin esim kerran parissa viikossa, joskus saattaa mennä pitempäänkin.

Voidetuubi maksaa 15 eukkia muistaakseni tai siinä main....

9. MM Vierailija

Minä pyöräytän 2% Daktariinia vanupuikolla korvakäytävään, se on sieni-ihottumalääke. Tepsii minulla. Aikani laitoin kortisonia, puhdistin desinfiointiainella tai kokeilin allergiasumutintakin, mutta kyllä se "korvasientä" on, koska muut nuo muut eivät toimineet.

Pikkuvarpaan väliin tulee joskus pientä silsaa, sieltä varmaan olen siirtänyt saman vaivan korvakäytävään, sillä molempiin tepsii tuo sama voide!

10. Kaivoin vanhan ketjun esille, kun eilen alkoi taas oikea korva kutista. Viimeksi kaksi vuotta sitten kärsin vaivasta pari kuukautta, ennen kuin se meni ohi omia aikojaan. Sain peruuttaa varaamani korvalääkäriajan, kun kutina katosi ennen sitä.

Toivon todellakin, ettei vaiva tällä kertaa kestäisi niin pitkään, mutta enpä jaksa olla kovin toiveikas. Hydrokortisonvoidetta olen nyt korvaan laittanut muutaman kerran, ja se helpottaa vähäsen, mutta kaipa tästä on ensi viikolla hakeuduttava lääkäriin arvioitavaksi, vaikkei siitä viimeksikään tainnut mitään hyötyä olla. Huoh...

11. hmmmm... Vierailija

Oletko ajatellut psoriasiksen mahdollisuutta?

12. Soripsori Vierailija

Täällä yksi, jolal on psoriasis ollut jo vuosia,
    mutta korvakätävissä ilmennyt vasta viimeisen kolmen vuoden sisällä.
    Psoriin tarkoitettu voide auttaa kutinaan,
    jos muistaa vaan laittaa sitä 2-3 päivää TAI yötä peräkkäin
    ( itse laitan aina yöksi vaikuttamaan )
    Eli tuo psoriasiksen mahdollisuus kannattaa tutkituttaa !

13. Ongelmakorva Vierailija

Psoriasis... Kiitos vihjeestä, mutta en oikein usko tuohon psorin mahdollisuuteen, sillä luulisin lääkärin kyllä huomaavan, jos korvassa psori olisi. Kävin nimittäin korvan viimeksi oireillessa kahdella eri lääkärillä eikä kumpikaan havainnut korvakäytävässä mitään normaalista poikkeavaa. Jälkimmäisen lääkärin mukaan korva punoitti ja oli lievästi tulehtunut, mikä saattoi johtua ihan siitäkin, että unissani "pahoinpitelin" kutisevaa korvaa. Kuvittelisin myös, että psori olisi jo levinnyt muuallekin kuin korvaan näiden 5-6 vuoden aikana, joina korvaoireita on ollut.

Varailen varmaan taas aikaa korvalääkärille, ellei kutina katoa. Olen nyt käyttänyt Sibicortia, joka helpottaa selvästi, mutta eihän sitäkään loputtomiin voi korvaan mättää.

14. et ilmeisestikään ole kokeillut? Ihan sama vaiva minullakin ajoittain varsinkin kesällä ja uimakautena. Daktariini vie vaivan pois. Siis se varpaanvälien sieni-ihottumabvoide. Reseptivapaa, halpakin. Kokeile nyt ensiksi sitä, sillä ihottuma korvassa on ihon vaiva, ei korvan.

15. Ongelmakorva Vierailija

Se Daktarin on varmaan sitten seuraavana kokeiluvuorossa. Kutina on tosin nyt vähentynyt tuon Sibicortin avulla, joten jatkan sitä vielä ensi viikon. Tänään ei ole koko päivänä kutissut ennen kuin tuossa puoli kymmenen jälkeen illalla, ja sekin loppui lyhyeen.

16. Kui? Vierailija

Kävin eilen päivystyksessä korvakipujen takia. Kivut ja oudot tuntemukset alkoivat jo kesällä ja sain antibioottikuurinkin ja vahawax ym tippoja vaivoihin. Eivät kuitenkaan tuoneet lopullista helpotusta ja eilen tosiaan oli mentävä lääkäriin. Tsäkä oli suuri, kun siellä sattui olemaan korvalääkäriksi erikoistuva lääkäri paikalla. Katsottuaan korvaan, kysyi heti onko minulla diabetes (ei tasapainossa)? Ja niinhän se on kohdallani. No, korvassa on siis sieni ja pahaksi päässyt vielä. Sieni on nimittäin voinut muuttua jo krooniseksi! Eihän sitä nyt hevillä lääkäriin lähdetä, kaikenlaisia poppakonsteja on kokeiltava ensin!
    Mutta nyt odotan, että kello tulee kymmenen ja pääsen apteekkiin hakemaan Otiborin 30 mg korvatippoja. Ei ole antibiootti, mutta pitäisi olla tehokas lääke. Viikon ajan käytän 4 tippaa 5 kertaa päivässä. Ja sitten jälkitarkastukseen. Toivon hartaasti, että saan em. tipoista kauan kaipaamani avun!Palaan viikon kuluttua asiaan.

17. joppe Vierailija

minä kokeilin vaimmon pillurasvaa saa nähdä auttaako

18. äite Vierailija

Korvavaivat kannattaa hoidattaa erikoislääkärillä, säästyy monelta ongelmalta. Kutinan hoito voi olla pitkäkestoista jos on päässyt pahaksi (mm.sieni) Itse ei kannata 'puoskaroida' jos ei ole tietoa.

19. krisse Vierailija

kutinakorvat,menkää ihotautilääkäriin ,eikä korvalääkäriin.

20. stajankka Vierailija

itselläni näyttäsi ruoka aine allergia olevan syynä korvien kutinaan , erityisesti vilja ja niistä
    vehnä joka on pahin.

21. Korvakäytävä Vierailija

Minulla korvat kutisi vuosia. Nyt kun huomasin tämän ketjun, tajusin, että korvat eivät ole kutisseet pitkään aikaan. Kerroin vaivasta kerran yleislääkärille joka katsoi korviin ja sanoi, ettei mitään näy??? Asia jäi siihen ja kutina jatkui.

Nyt olen hiivatulehduskierteessä ja syönyt suun kautta otettavia lääkkeitä kerran kuukaudessa. Vehnän olen jättänyt myös muista syistä pois.

En nyt itse henkilökohtaisesti ainakaan työntelisi korvaan ihan mitä sattuu. Kyllä lääkärissä täytyy käydä.

Jaa tämä sivu