kotiruokaa koirille (ja vähän kissallekin)

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä nukunau, 18.01.2007.

1. nukunau Vierailija

Olen ostanut kaupasta sian munuaisia ja naudan sydäntä ja keittänyt niistä riisin ja porkkanoiden kanssa koirille omaa ruokaa. Kyytipojaksi on annettu luonnonjugurttia ja vähäsen öljyä. Minusta olisi mukavaa tehdä koirille omaa ruokaa kuivamuonan lisäksi, mutta mistä saan hyviä ohjeita koiran kotiruoan valmistukseen?
    Joskus googlella löysin mutta nyt en kai laittanut juuri oikeaa hakusanaa kun saalis jäi Yrjölän Puuroksi.

2. miuk Vierailija

No tämä on kyllä sellainen asia, että taitaa olla vielä aika lapsenkengissä. Meidän koira syö kotiruokaa allergioidensa vuoksi jo kolmatta vuotta. Minusta koiralle kokkaileminen on yksinkertaista - ja sehän siis täytyy muistaa että koiran kotiruoka ei ole sama asia kuin ihmisten ruoka. Itse olen huomannut, että koiran ruokana erilaiset puurot toimivat tosi hyvin. Meidän koira rakastaa hirssi- ja tattaripuuroa (muita viljoja ei masu oikein kestä, riisiä ei ole vielä kokeiltu), joiden kanssa sille annetaan raakaa lihaa tai keitettyä kalaa, kananmunaa (raakana ja kuoret mukaan murskattun) yms. Puuron sekaan olen joskus raastanut esim. porkkanaa, siitä koira myös pitää. Valkosipuli toimii myös, meidän koira tykkää siitä ihan hulluna. Jogurtit ja piimät ovat hyviä niille, joiden maha kestää. Meidän koira saa kermaviiliä, mutta piimää ei masu tahdo ottaa vastaan. Liha (linnunlihaa lukuunottamatta) kannattaisi antaa koiralle raakana, koska silloin koira pystyy käyttämään sen parhaiten hyödykseen. Miksei lihasta voisi myös kokkailla vähäsuolaista keittoa tai mureketta, mutta meillä on pitäydytty raa'assa. Kokonaan kotiruualla elävä koira tarvitsee jonkin vitamiinilisän, esim. Citro-Oska, mutta jos edes puolet ruuasta on teollisesti tuotettua, ei erillisiä vitamiinivalmisteita suositella. Muutaman kerran viikossa annan koiralle ruuan mukana oliiviöljyä, se tekee hyvää turkille. Oletko kuullu barf-ruokavaliosta? Sana tulee engalannista, bones and raw food. Barf tarkoittaa todellakin raakaruokintaa, eli koira saa kaiken ruokansa kypsentämättömänä. Barf-hakusanalla löytyy paljon tietoa netistä. Itse en ehkä jaksaisi aivan noin tarkalla dieetillä koiraani ruokkia, eikä allergisen koirani vatsa varmaan sitä kestäisikään, mutta sieltä voi poimia muutamia hyviä vinkkejä. Ja mitä kissoihin tulee, meidän kaksi kissaamme syövät sekä kotiruokaa että teollista. Varsinaisesti en niille mitään kokkaile, mutta saavat muutaman kerran viikossa kalaa ja lihaa. Kala on yleensä keitettyä tai kertaalleen pakastettu kunnolla. Lihan annan aina raakana, ja kissoilla on aina tarjolla kuivamuonaa. Ainiin, meinasin kokonaan unohtaa sisäelimet: niitä ostetaan joskus eläimille herkuksi, niistä pitävät sekä koira että kissat.

3. lazycats Vierailija

BARF ruokavalioon siirtyminen ja sen noudattaminen vaatii aikalailla asiaan paneutumista sekä monen uuden asian oppimista. Luonnossahan kissa/koira saisi kaiken tarvitsemansa saaliseläimestä: luista kalsiumin, verestä suolaa yms, kehosta nestettä, sisäelimistä vitamiineja ja vatsalaukun sisällöstä kuituja. Nämä kaikki tulee ottaa huomioon siirtyessä raakaruokintaan, sillä pelkkä liha ei sisällä kaikkea eläimen tarvitsemaa. Lisäksi lemmikit tarvitsevat vitamiineja, mahdollisesta kalkkia, hippusen kuitua ja hyviä rasvahappoja.
    Barffaus on kuitenkin erittäin luonnonmukaista ruokintaa, joten sitä voi loistavasti suositella omistajalle, joka on valmis ottamaan perin pohjin selvää ruokavaliosta.

4. Nukunau Vierailija

Olen ollut siinä käsityksessä että raakaa lihaa tarvitsee erityisesti kissa. Koiralle se ei olisi niin tärkeää. Kissa tykkää esim. raaoista sian munuaisista joita koira ei toistaiseksi syö vaikka varastaakin kissan ruuat yleensä tilaisuuden tullen. Eilen annoin koiralle sydäntä raakana ja se näytti menevän. Näitä sian munuaisia ja sydäntä olen tilannut lähikauppaan, eikä niiden kilohinta ole kovin korkea.
    Hirssiä ja tattaria on myös helppoa keittää lisäkkeeksi, eiväthän nekään nyt hirveän kalliita ole.
    Kananmunan valkuaista ei jostakin syystä saa antaa kissalle raakana, mutta entä koiralle? Olen antanut kananmunia kyllä toisinaan mutta en ole ollut aivan varma tuosta valkuaisasiasta. Siis voiko koiralle antaa raakana koko kananmunan?

Kuivamuonaa lisään kuppiin yleensä noin puolet tilavuudesta.

5. xxzz Vierailija

Meidän edellinen koiramme oksensi aina, jos sapuskaassa oli _vähänkin_ kananmunaa tai perunaa. Muuten se söi ja sieti ihan kaikkea, vaikka pääravinto olikin nappuloita.

Tämää uusi koiruus, samaa rotua kuin edellinen, on erittäin herkkävatsainen. Nappuloita ja raakaa (tai kypsennettyä) lihaa syö, raejuustoa (tms) sietää, mutta ei tykkää. Yrjölä-puuroa pitäisi kokeilla taas vaihateeksi, aiemmin ei ole kelvannut.

6. miuk Vierailija

Tuosta kananmuna-asiasta: koiralle voi antaa koko kananmunan, mutta parempi olisi erotella valkuainen pois, silloin koira hyötyy paremmin keltuaisen mahtavista ravintoarvoista.

7. viivi Vierailija

Tuo on aivan harhaluuloa,ettei koiralle voisi antaa raakaa linnunlihaa. Kyllä voi,j a se on ihan suositeltavaakin, niin koira pystyy paremmin käyttämään kaikki lihassa olevat ravintoaineet hyödykseen. Koiran vatsan Ph on erilainen kuin ihmisellä, joten koira ei saa salmonellaa.

Lisäksi oikaisen sen vanhan uskomuksen, että koiralle ei muka saa antaa linnunluita. Kyllä saa, KUNHAN ne ovat RAAKOJA. Kielto koskee ainoastaan kypsiä linnunluita. Ne lähtee säröytymään,ja voivat näin ollen puhkaista mahan tai suolen. Raaoista linnunluista ei ole mitään haittaa koiralle.
    Minulla on 3 koiraa tällähetkellä, ja ne syövät raakoja linnunluita ihan jatkuvasti. :) On syöneet jo vuosia. Eli RAAKOIHIN linnunluihin ei koira kuole, niitä voi antaa ihan huoletta.

Jaa tämä sivu