Kutinaa ja kirvelyä

  • Viestiketjun aloittaja Vaakamambo
  • Ensimmäinen viesti
Vaakamambo
Ihan ensinnäkin, sukupuolitauteja ei ole (on testattu), papa-kokeesta tuli erinomainen tulos. Mistä ihmeestä johtuu jatkuva kutina ja kirvely alapäässä, etenkin emättimen suulla. Toisinaan tulee oikein haavauma, alapesu on puhdasta kidutusta silloin. Etenkin yhdynnän jälkeen on hankala virtsata, kun kirvelee. Toisinaan yhdynnän aikana tunnen myös emättimessä viiltävää kipua, se kipu tulee yht'äkkiä. Ei auta edes perusteelliset lämmittelyt... Kipua kestää monta päivää yhdynnän jälkeen, joten sanomattakin on selvää, että asia on ruvennut vaikuttamaan jo parisuhteeseenkin, kun ei pysty vaakamamboilemaan niin usein kuin haluaisi. Tämä ongelma on jatkunut jo vuoden ja aina vaan pahentuu. Olen käyttänyt Mercilon e-pillereitä jo vuosia. Kutina ja kirvely helpottuu, kun pidän pillereissä viikon tauon, mutta palaavat taas, kun alan syödä pillereitä.
 
Limakalvot kuivuu
Vastasitkin jo itse kysymykseesi:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaakamambo:
Olen käyttänyt Mercilon e-pillereitä jo vuosia. Kutina ja kirvely helpottuu, kun pidän pillereissä viikon tauon, mutta palaavat taas, kun alan syödä pillereitä.
 
ggggg
Voi olla mahdollista että hormonaalinen ehkäisy on ohentanut ja kuivattanut limakalvojasi. Tällöin tulee helposti haavaumia ja muita ongelmia. Oletko koettanut käyttää limakalvoille tarkoitettuja hoitovoiteita? Niistä voisi olla apua.
Entäpä hiivatulehduksen mahdollisuus? erityisesti tuo kutina viittaisi siihen. Hiivaankin voivat e-pillerit olla yhtenä syynä.

Jos e-pillerit lopettaa, kestää kuukausia, jotta oma hormonitoiminta palautuu täysin normaaliksi ja limakalvot paksunevat/kuivuus helpottaa. Viikon mittaisella pilleritauolla ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa. (kun tuossa edellisessä viestissä ilmeisesti sitä tarkoitettiin)
 
jjjjjjnta
Itselläni on nyt kolme-nejä kuukautta ollut hirveää kutinaa, kirvelyä, ja haavaumia alapäässä, ja virtsaaminenkin on haavaumien takia kirvelevää.. Itselle tulee välillä hirveänä aaltona tuo kutina, ja se on todella kamalaa. Olen miettinyt, että mikä ihme nyt on, kun yhtäkkiä on tuo kutina ja kirvely, ja haavaumat oikein "hyökänneet" eikä tunnu niistä millään eroon pääsevän.
 
Vierailija
Itsellä oli tuollaista kauan, ja menin lääkäriin, ja hiivatulehdus todettiin.. Ihmetteli kyllä lääkäri, että miten näin nuorell, ikää on pian 13 vuotta..
 
pari arvausta
Tässä arvailuja ja ohjeita

Syitä voi olla kolme: hiivatulehdus, kuivuus, hp-virus eli kondylooma
Hiivatulehduksen voi todeta terveyskeskuksessa. Papa-koe otetaan kohdunkaulalta. Hp-virus voi olla paikallisesti emättimen suulla, eikä silloin näy kokeessa. Kyllä se sinne papa-tuloksiin aikanaan yltää.

Hoitoja. Hiivatulehdus hoituu siihen tarkoitetuilla lääkkeillä, joita saa apteekista. Hiivatulehduksen torjunnassa suosittelen vesipesua aina ulostamisen jälkeen ja oireiden hillitsemisessä käyvät sitten nämä muut keinot.

Kutinan ja kirvelyn torjuntaan
1. pese alapääsi vain kerran päivässä (jos seksi tai kuukautiset eivät muuta aiheuta)
2. pese alapääsi viileällä vedellä, ei pesuaineita.
3. voitele alapääsi riittävän usein. Hyvä perusvoide on Ceridal, mutta muitakin varmasti on
4. oireisiin voi käyttää Bebanthen -voidetta
5. ole yöt ilman alushousuja
6. älä käytä pikkuhousunsuojia, jos ei ole aivan pakko
7. älä käytä stringejä
8. pyydä kuuri paikallista estrogeenia lääkäriltäsi. Menopaussia lähestyvät voivat ottaa sen jatkuvaan käyttöön.
 
Näin minullla
Ihan ensinnäkin, sukupuolitauteja ei ole (on testattu), papa-kokeesta tuli erinomainen tulos. Mistä ihmeestä johtuu jatkuva kutina ja kirvely alapäässä, etenkin emättimen suulla. Toisinaan tulee oikein haavauma, alapesu on puhdasta kidutusta silloin. Etenkin yhdynnän jälkeen on hankala virtsata, kun kirvelee. Toisinaan yhdynnän aikana tunnen myös emättimessä viiltävää kipua, se kipu tulee yht'äkkiä. Ei auta edes perusteelliset lämmittelyt... Kipua kestää monta päivää yhdynnän jälkeen, joten sanomattakin on selvää, että asia on ruvennut vaikuttamaan jo parisuhteeseenkin, kun ei pysty vaakamamboilemaan niin usein kuin haluaisi. Tämä ongelma on jatkunut jo vuoden ja aina vaan pahentuu. Olen käyttänyt Mercilon e-pillereitä jo vuosia. Kutina ja kirvely helpottuu, kun pidän pillereissä viikon tauon, mutta palaavat taas, kun alan syödä pillereitä.
Minulla oli myös kutinaa ja kirvelyä, sellaista epämääräistä inhottavaa oloa. Koitin hoitaa asian luontaistuotteilla ja kaikenlaisilla emätinpuikoilla ynm. Kun vaivat vain jatkuivat päätin tarkistuttaa ettei minulle on mitään sukupuolitautia (vaikka vakisuhteessa ei tuntunut ajankohtaiselta) ja painelin klinikalle. No, sieltä paljastui klamydia. Sain siihen lääkkeen ja vaivat katosivat sen siliän tien. Minulla todettiin samoihin aikoihin myös papassa muutoksia ja käytyäni jatkotutkimuksissa todettiin kondylooma kohdun kaulassa. Eli nämä molemmat ovat voineet aiheuttaa kyseisenlaisia oireita mutta tuon lääkityksen jälkeen kaikki vaivat katosivat.
Voisitte myös kokeilla käyttää kondomia yhdynnässä, olen lukenut että naisen alapää voi reagoida miehen eritteisiin "vihoitellen". Kun käytätte kumia selviää johtuisiko vaiva siitä.
 
Viimeksi muokattu:
vaakamambo
Joo, kutina ja kirvely poistui ruokavalion muutoksella. Eli joka aamuinen kaurapuuro pois, vaaleat leivät eli ylipäätään ylimääräisten hiilihydraattien välttely. Enpä olisi ikinä uskonut.
 
Kirvelee
Mulla toinen raskaus meneillään, mutta sen ei tarvi tehdä asiasta sen erikoisempaa, koska tätä
kirvelyä aiheuttaa kuulemma mm. hormonaaliset muutokset. Eikös e-pilleritkin ole hormonitoiminnan kanssa tekemisissä? Itselläni ei kyllä ole vertailukohtaa pillerien käytöstä, mutta NYT alapään kirvelyä on todella, todella paljon, enkä tiedä miten päin olisin kun tunne on niin epämiellyttävä. Joo ja raskauden takia myös mahdolliset sukupuolitaudit on testattu, ja puhtaat testit tuli. Mulla EI ole kutinaa, EI mitään hajumuutoksia, EI klönttimäistä valkovuotoo, niinkuin kai esim. tulehduksessa ja/tai hiivasienessä kuvataan olevan. Uskoisin tuntemukseni mukaan todellakin, että kohdallani on kyse on kuivista limakalvoista, ja siitä tämä tuska.

Kirvely pahenee pissatessa, kun pissa osuu alapään iholle (itse pissaaminen ei varsinaisesti satu). Pesu pahentaa asiaa (ei poista kirvelyä, päinvastoin kuivattaa lisää), edes hellävaraisella saippualla ei tulisi mieleeni pestä alapäätä (okei, no joskus on hyvä pestäkin, mutta ehkä vesikin riittää.. ;). Ihan kuin joku olisi työntänyt suolaa jalkoväliin tms (en ole kyllä kokeillut sentään koskaan..) Sänkyhommien jälkeen kirvely alkaa suunnilleen seuraavana päivänä, hankaus ärsyttänyt taas kirvelyn valloilleen.. EI kivaa.

Vein juuri pissanäytteen neuvolaan, että odottelen löytyykö tulehdukseen viittaavaa. Mullakaan kirvely ei ole aina, oon huomannut että riippuu vähän siitäkin mitä olen syönyt. Kantsis varmaan kokeilla, auttaako jos vähentää silkan sokerin käyttöä (makeita mehuja, makeita hedelmiä, karkkia, suklaata yms), ja käyttää sen sijaan esim. vesilasissa sitruunaviipaletta ja suosii sitrushedelmiä yms happamia tuotteita makean sijaan. Mä huomaan seuraavana päivänä jo sen rangaistuksen syömisistäni kirvelynä alapäässäni, kun oon edellisenä päivänä laittanut kahviini ehkä sokeria ja sit vielä maiskutellut jätskiä hillon kera menemään tms.. Makeeta tekis mieli useinkin, mut vältän sen mielelläni, koska sen poisto ruokavaliostani on helpottanut mun kirvelyongelmassa (ei tosin poistanut kokonaan). Sit luin jostain raskauspalstalta, et jotkut viihtyvät kotioloissaan ilman alkkareita, koska se on helpottanut joidenkin oloa, ja sit myös terveyssiteiden jatkuva käyttö voi vaikeuttaa kirvelytuntemuksia. Miksei vois muutkin kuin tulevat mammat kokeilla, jos vain oloo helpottais..

Neuvolan täti neuvoi kokeilemaan LACTAL-nimistä tuotetta (ilman reseptii), ja tänään ostin, ja jo ekan kertatuubin jälkeen sanoisin, että tilanne heti hieman rauhoittui.. huh huh. Pystyy ajattelemaan jo muitakin asioita kuin pelkkää kirvelevää alapäätään. Geeli mm tasapainottaa ph-tasapainoa. Katsotaan kuinka mun käy, toivoisin pääseväni tästä vaivasta ihan oikeesti eroon.. Jos ei lopu tällä Lactalilla, ja jos pissanäyte oli ok, niin sit menen kyllä tutkituttaan alapään.
Tää on sitten todella rasittava vaiva!
 
No mä vaan
Moikka vaan kaikille..
halusin tulla helpottamaan teidän kaikkien oloa, jotka kärsivät näistä;
erittäin paha ja kamala kirvely virtsatessa, "kutinasta", hiiva ja bv epäilyistä, virtsatietulehdusepäilyistä, mutta mitään ei näytteissä löydy, tai itsehoito lääkkeet auttavat vain pari päivää! yms. ihmeellinen olo alapäässä mitä ei oikeen pysty järjellä selittämään, mistä johtuu! välillä pahempaa välillä hieman helpottaa oireet.

Itselläni alkoivat samanlaiset aivan yllättäen kolme viikkoa sitten, söin virtsatietulehduslääkkeet kun kotoa löytyivät (tuttu tauti).. hmm sitten alkoi kutina; aa mullahan onkin sitten hiiva joten söin fluconatsolia johon mulla oli myös resepti, kaksin kappalein viiden päivän välein, hain apteekista canesten rasvaa ja taas pari päivää ja tuntia helppasi.. Ja sitten ne oireet taas palasivat. Ehkä jopa kamalampina.

Otin niskasta kiinni itseäni ja painelin labraan testeihin, koska oireet muistuttavat epäilyttävästi klamydian oireita. Testien tulokset olivat puhtaat, (kestää nykyään ainoastaan vuorokauden tuloksien tulla,) ei mitään sukupuolitautia, ei hiivaa, vähän valkosoluja näytteessä. Sain lääkekuurin KOHDUNKAULAN tulehdukseen, asitromysiiniä jota käytetään myös klamydian hoitoon. Ei ohjeita seksistä miehen kanssa, ei testejä hänelle, ei kuulemma tarvitse.( Olen myös syönyt 2kk sitten metronidazolia papassa hieman aavistuksen näkyneeseen tulehdukseen, mistä ei sen tarkempaa tietoa tullut, vaan resepti apteekkiin.)

No takaisin lähipäiviin, tilasin kolme päivää lääkkeitten eli asitromysiinin ottamisen jälkeen itselleni yksityiseltä gyneltä ajan, josta juuri tulin tunti sitten. Tarkka sisätutkimus; ei mitään viitteitä kohdunkaulan tulehdukseen, limakalvot hyvät, ei erikoisempaa vuotoa. Mutta pientä viiltelyä painellessa alavatsalla. No kera uuden astromysiinipläjäyksen itselleni ja MYÖS MIEHELLE samassa reseptissä, vaikka ukko ei edes ollut paikalla lähden tästä kohta apteekkiin!

TAUDIN NIMI ON MYCOPLASMA GENITALIUM. Ei ole vielä virallista labratestiä tähän suomessa käytössä, ja muutenkin ilmeisesti vähän vielä tietoa siitä ja osaa kai ei kiinnosta luokitella vielä edes taudiksi. Kuitenkin suosittelen jokaista menemään sinne lääkäriin, menkää GYNEKOLOGILLE, itse kävin gyne erikoislääkärillä, joka oli nainen joten osasi ottaa tosissaan (Anna Alanen terveystalo Turku). Maksoi kelakorvauksen jälkeen 79 euroa. Pieni summa siitä että jatkuvat tulehdukset ja oireet katoavat!!!!!!

Toivottavasti tästä on apua kaikille näitten oireiden kanssa kärvisteleville =)))
ja suosittelen yksityistä, koska naistentautien klinikalta mulle sanottiin, mene terveyskeskuslääkärille ja papaan.. TAAS.
 
Httm
Moikka!

Mulla ois kysyttävää olen parisuhteessa oleva tyttö ollu viimeset puol vuotta ja kävin sukupulitauti testeissä muutama kuukaus sitten ihan vaan että voidaan molemmat olla hyvillä mielin. Ihan puhtaat tulokset tuli.
Mutta nyt on ilmennyt muutaman päivän sisällä kirvelyä ja kutinaa ja ihankuin limakalvot kuivuisi mutta silti tulee valkovuotoa normaalia enemmän. Yhdynnästä ei ole tullut mitään koska tunnen viiltävää kipua nyt kun ollaan yritetty näiden oireiden tulon jälkeen. Mieheni oli viikonloppuna rilluttelemassa jossain ystävänsä syntymäpäivillä. Niin mietin vain että voisiko olla että hän olisi tuonut tuliaisia viikonlopulta? Kuinka nopeasti oireet ilmenee eri sukupuolitaudeissa jotka viittaisi näihin oireisiin Esim klamydia tai kondylooma?
Elikkä nyt on keskiviikko ja lauantaina mieheni oli juhlimassa ja maanantaina alkoi jo pieniä oireita voiko sukupuolitaudin oireet tulla näin nopeasti vai voisikohan kyseessä olla vain hiiva?
 
Iidukka
Ihan ensinnäkin, sukupuolitauteja ei ole (on testattu), papa-kokeesta tuli erinomainen tulos. Mistä ihmeestä johtuu jatkuva kutina ja kirvely alapäässä, etenkin emättimen suulla. Toisinaan tulee oikein haavauma, alapesu on puhdasta kidutusta silloin. Etenkin yhdynnän jälkeen on hankala virtsata, kun kirvelee. Toisinaan yhdynnän aikana tunnen myös emättimessä viiltävää kipua, se kipu tulee yht'äkkiä. Ei auta edes perusteelliset lämmittelyt... Kipua kestää monta päivää yhdynnän jälkeen, joten sanomattakin on selvää, että asia on ruvennut vaikuttamaan jo parisuhteeseenkin, kun ei pysty vaakamamboilemaan niin usein kuin haluaisi. Tämä ongelma on jatkunut jo vuoden ja aina vaan pahentuu. Olen käyttänyt Mercilon e-pillereitä jo vuosia. Kutina ja kirvely helpottuu, kun pidän pillereissä viikon tauon, mutta palaavat taas, kun alan syödä pillereitä.

Mulla on tällä hetkellä käytössä noi Mercilon e-pillerit, ja mielestäni heti kun aloitin niiden käytön alkoivat myös yhdyntäkivut. Minullakaan ei ole sukupuolitauteja eikä muutakaan, testatu on. Aikaisemmin käytin Yaz pillereitä, eikä ikinä ollut tämänkaltaisia oireita. Olemme mieheni kanssa olleet yhdessä jo kaksi vuotta joten kivut eivät voi johtua hänestäkään. Kävin gynellä ja siellä todettiin että kohtuni on lievästi kääntynyt selkärankaan päin ja että se on syynä kipuihin. Tämä on silti vaiva joka ei noin vain tapahdu, vaan on jo syntyessä, joten miksi se nyt vasta alkaisi vaivaamaan. Kysyin lääkäriltä olisiko mahdollista, että pilleri aiheuttavat näitä kipuja, mutta lekuri sanoi että ei ole todennäköistä. Itse uskon että syynä ovat nimenomaan nuo pillerit ja olenkin juuri vaihtamassa tabuja, suositteen sinullekkin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä