Kuullostaako

  • Viestiketjun aloittaja maitoallergialta?
  • Ensimmäinen viesti
maitoallergialta?
Meillä on kohta 5 viikkoinen vauva ja olen alkanut epäillä että hänellä olisi maitoallergia. Alusta asti vauva on ollut itkuinen ja ärtyisä ja olen seuraillut myös muita oireita. Kertokaa te, joilla maitoallergiasta on kokemusta, kuulostaako oireet "tutuilta". Ai niin, imetän vauvaa, pari kertaa olen kokeillut myös antaa vähän tuttelia, mutta oireet ovat samat. Eli:

* itkuinen / äreä
* kova syömään, mutta vääntelehtii kesken syönnin ja sen lopuksi
* voi itkeä kesken syönnin vaikka tissi olisi suussa
* mahassa kurisee, eli suoli toimii
* kakka usein löysää ja vihreää (seassa "ryynejä") ja kakkaa voi tulla iso lasti monta kertaa päivässä
* pissaa paljon, monesti seassa rujaus vihreää kakkaa (ihan kuin märkä pieru)
* limaa nenässä/ kurkussa, korisee kun hengittää
* välillä tuntuu kuin olisi hengenahdistusta (hengitys ihan kuin katkeaa hetkeksi ja on pakko vetää kovasti ilmaa)
* äheltää ja vääntelehtii kun alkaa nukkua ja monesti herää vääntelehtimään kesken unien
* puklaus lisääntynyt todella paljon ja joskus puklu voi olla limaisen paksua
* puklua tulee vielä hetkisen päästä syömisestäkin, ei vain syömisen lopuksi
* ei iho-oireita, iho siis hyvässä kunnossa

Käytössä ollut jo vähän aikaa Disflatyl-tipat ilmavaivoihin ja Jekovit d-vitamiinina.

Olen varaamassa kyllä aikaa yksityiselle lastenlääkärille, sillä on kamalaa katsoa kun pieni kärvistelee. Ajattelin vaan silti kysellä, josko jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia kyseisistä oireista ja miten oireet ollaan saatu parannettua (vai ollaanko) ja mistä johtuivat.
Itse kyllä olen käyttänyt maitotuotteita ruokavaliossani ja nyt ajattelinkin, että pitäisiköhän minun ne jättää pois. Mausteita yms. "ärsyttäviä" ruoka-aineita olen jo yrittänyt välttää.

Kiitos jos joku minulle vastailee :)
 
laura
Alkuperäinen kirjoittaja maitoallergialta?:
Meillä on kohta 5 viikkoinen vauva ja olen alkanut epäillä että hänellä olisi maitoallergia. Alusta asti vauva on ollut itkuinen ja ärtyisä ja olen seuraillut myös muita oireita. Kertokaa te, joilla maitoallergiasta on kokemusta, kuulostaako oireet "tutuilta". Ai niin, imetän vauvaa, pari kertaa olen kokeillut myös antaa vähän tuttelia, mutta oireet ovat samat. Eli:

* itkuinen / äreä
---> Normaalia, pieni vauva voi itkeä paljonkin ja olla "huonotuulinen", olisiko kyseessä koliikki?

* kova syömään, mutta vääntelehtii kesken syönnin ja sen lopuksi
* voi itkeä kesken syönnin vaikka tissi olisi suussa
-----> Voisiko olla että maitoa tulee suihkuamalla, meillä vauva hermostui siitä, kuulostaa ns. rintaraivareilta joita tulee juuri jos maitoa tulee liikaa!!

* mahassa kurisee, eli suoli toimii
----> Pienellä vauvalla on niin ohut iho, että suolen toiminta kuuluu läpi!

* kakka usein löysää ja vihreää (seassa "ryynejä") ja kakkaa voi tulla iso lasti monta kertaa päivässä
---> Vauva voi kakata joko 14 krt pivässä tai kerran 14:ssa päivässä :) Ryynikakka on rintalasten kakkaa.

* pissaa paljon, monesti seassa rujaus vihreää kakkaa (ihan kuin märkä pieru)
---> Ks. edellinen.

* limaa nenässä/ kurkussa, korisee kun hengittää
---> Kyse on maitonuhasta. Pienillä vauvoilla yleistä. Maitoa menee imiessä hengitystiehyisiin, tämä vaiva katoaa ajan myötä!

* välillä tuntuu kuin olisi hengenahdistusta (hengitys ihan kuin katkeaa hetkeksi ja on pakko vetää kovasti ilmaa)
* äheltää ja vääntelehtii kun alkaa nukkua ja monesti herää vääntelehtimään kesken unien
* puklaus lisääntynyt todella paljon ja joskus puklu voi olla limaisen paksua
* puklua tulee vielä hetkisen päästä syömisestäkin, ei vain syömisen lopuksi
* ei iho-oireita, iho siis hyvässä kunnossa
----> Kaikki kuulostaa hyvin tavalliselta, ei syytä huoleen. Mä uskon et toi kova pulauttelukin johtuu jos sulla tulee maitoa suihkuamalla!

Käytössä ollut jo vähän aikaa Disflatyl-tipat ilmavaivoihin ja Jekovit d-vitamiinina.

Olen varaamassa kyllä aikaa yksityiselle lastenlääkärille, sillä on kamalaa katsoa kun pieni kärvistelee. Ajattelin vaan silti kysellä, josko jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia kyseisistä oireista ja miten oireet ollaan saatu parannettua (vai ollaanko) ja mistä johtuivat.
Itse kyllä olen käyttänyt maitotuotteita ruokavaliossani ja nyt ajattelinkin, että pitäisiköhän minun ne jättää pois. Mausteita yms. "ärsyttäviä" ruoka-aineita olen jo yrittänyt välttää.

Kiitos jos joku minulle vastailee :)
 
jätä pois
Jos asia mietityttää, kaikki maitotuotteet ja maitoa sisältävät ruoka-aineet pois pariksi viikoksi niin näet onko apua. Ja voit jo valmiiksi lääkärissä kertoa kokeilleesi maidon välttämistä. Myös kananmunan voit jättää pois. Viikossa tai piankin näet löytyykö oireisiin apua. Mahavaivat ja itkuisuus voi hyvinkin olla allergiaa ja näin pystyt helposti kokeilemaan ettei pienen tarvitse turhaan kärsiä, jos on allergiasta kyse. Toivon ettei ole, mutta voimia sulle ja muista sitten kalkkilisä : ) Allergiajutut on vaikeita...
 
Vilde
Minusta kuulostaa ihan normaalilta pienen vauvan "oireilta". Rimpuilu rinnalla on yleensä oire maidon nopeasta herumisesta ja suihkuamisesta. Suihkutissien johdosta vauva joutuu hotkimaan maitoa ja saa sitten ilmavaivoja. Vihreä kakka on yleistä lapsilla joiden äideillä tulee maitoa runsaasti ja suihkuamalla. Luin jostain lehdestä, että vihreä kakka johtuu yleensä siitä, että vauva saa paljon sokeripitoista etumaitoa ja vähemmän rasvaista takamaitoa. Eli jos sulla tulee reilusti maitoa niin selittynee varmaan sillä. Itsellä tämä ongelma.
Pikkuvauvat ovat limaisia ja korisee. Keittosuolatipat apteekista auttaa tähän huoleen. Voit vielä nostaa vauvan sängyn päätyä parilla kirjalla (siis jalkojen alle) niin helpompi hengittää.

Rela-tipat vois myös auttaa.

D- vitamiinen aloittaminen usein aiheuttaa itkua ja kärtyä iltaisin.
Tuossa vaiheessa itse pidin d-vit. kahden viikon tauon iltaitkuuisuuden vuoksi ja johan helpotti. Vauveli oli taas yhtä hymyä. Tauon jälkeen aloittelin taas varovasti tippojen antamisen ja masu kestikin ne jo suht hyvin.
Myös pystyasento, vauva olkapäätä vasten helpottaa. Älä kuitenkaan heitä vauvaa olan yli roikkumaan sillä se taas painaa masua ja saattaa lisätä pulauttelua.

Eli kuulostaa ihan normaalilta minusta. Käy toki lääkärissä jos asia painaa kovasti mieltä. Juttele myös neuvolassa asiasta. Maitoallergikoilla paino nousee usein aika hitaasti.
 
ap.
Ihanaa! Kiitos vastauksista! Tänään ensimmäinen päivä, kun olen itse ilman maitotuotteita, katsotaan auttaako tämä ajan kanssa. Taidan pitää taukoa myös noissa d-vitamiineissa, tuskin viikon-parin tauko vielä vauvalle riisitautia tai muuta tuo??! Saahan vauva minun maidostani vitamiineja, eikös juu?? Täytyy katsoa onko mitään apua näillä toimenpiteillä.. taidan vielä siis katsastaa tilannetta, ennen kuin ryntään lääkäriin. Ja onhan meillä ensiviikolla neuvolan lääkärikin. Täytyy jutskata siellä asioista. Sitä vaan niin helposti tuore äiti hermostuu ja huolestuu. Kiitos vielä vastauksista!! Päiväni parani paljon! :)
 
mustakin nuo oireet kuulosti normaaleilta :) Mulla 9kk, jolla maitoallergia todettu testein. Heti ei kannata rynnätä lääkäriin, on kallista, koska laittaa sut vaan maidottomalle dieetille, jos imetät, ja sen voit tehdä ilman lääkärinkin käskyä. Eli kaks viikkoo täysin ilman maitotuotteita sä ja sen jälkeen altistus eli tuttelia vaaville, kyllä varmasti huomaat eron, meidän vaavi lehahti aina tulipunaseks kun sai maitoa, ei ollut suolisto-ongelmia..kai. Ja vielä lohdutudken sananen...vauvojen ns allergiat tulee ja menee...millon mitäkin, tään tuut huomaamaan kun alotat kiinetitä..
 
Hobitti77
Hei,

kuulostaa minustakin tutuilta oireilta. Kannattaa kuitenkin jättää yksi asia kerrallaan pois. Et muuten tiedä, mikä auttoi:) Kokemusta tuosta on. Arvo sitten jälkeenpäin, että mikä oli hyväksi ja mikä ei... Ja kuulin ystävältäni, jolla on maitoallerginen vauva, että hänellä lapsi rauhoittui vasta 3 viikon jälkeen kun oli jättänyt maidon pois ruokavaliosta.

Itse jahakailin näiden asioiden kans, mutta lopputulema oli, että vatsavaivat johtui samasta kuin rintaraivarit: liikaa suihkuavaa etumaitoa. JOs vauva saa nopeasti paljon etumaitoa, suolisto käyttäytyy allergisesti. Eli kun tissit lopetti suihkuamasta (minulla väheni itsestään), loppui myös vauvan oireet. Voit myös itse auttaa asiaa: pari päivää syötät niin, että yöllä on toinen tissi ja päivällä toinen tissi. Näin suihkuaminen yleensä loppuu ja vauva oppii imemään maitonsa. Meillä tuli vielä toinen ongelma tuon suihkuamisen kans: se kun loppui, vauva ei "jaksanut" imeä maitoa tarpeeksi ja oli siten kärttyinen. Ajan ja kärsivällisyyden kanssa siitäkin selvittiin.

Tsemppiä!!!

Hobitti & Toukka 3kk ja risat
 
pompom
Kuulostaa minusta ihan tavalliselta vauvalta. laura tuossa selittikin jo yksityiskohtaisesti asiat. Meillä oli samoja asioita paljon, mutta ei mitään maitoallergiaa. Pienet vauvat vaan ovat tuollaisia. Joskus suuttuvat rinnalle jos maitoa ei tule tarpeeksi nopeasti, joskus jos tulee liian nopeasti. Vatsavaivatkin ovat tuossa iässä yleisiä. Usein vauvoilla on ilmaa vatsassa ja se ei pääse ulos tehokkaasti, joka aiheuttaa ähellystä ja ähinää. Oletko kokeillut jalkojen pumppausta? Muista myös röyhtäyttää syönnin jälkeen.Ja d-vitamiini jannattaa vaihtaa vesiliukoiseen Jekovitiin. Sitä ei saa rintamaidosta!

Meillä kaikki nuo edellä kuvaamasi 'vaivat' menivät ohi ajan kanssa. Vielä joskus on maitonuhaa (vauva nyt 5 kk). Kakka edelleen ryynimäistä kun täysimetyksellä mennään. Tosin nyt sitä tulee enää kolmisen kertaa viikossa kun ennen tuli ainakin kolme kertaa päivässä!
 
mimi
ja pulauttelusta vielä....meillä reilu vuoden ikäinen poika, joka edelleen välillä pulauttelee pikkuisen jos on juonut paljon. Ihan pinenenä pulautteli suuriä määriä ja jopa 4h edellisen syötön jälkeen, mutta refluksia ei ole todettu. Pulauttelu ei siis välttämättä liity mitenkään maitoallergiaan.
 
Lola
Unohtakaa nämä etu- ja takamaitohöpötykset. Ei se kakan vihreys niistä johdu. Kakka voi muuttua vihreäksi, kun vauvan oma normaalifloora alkaa kehittyä. Ilmiö on täysin normaali. Meidän tytöllä kakka oli vihreää 1-2 kk, kunnes muuttui taas keltaisenruskeaksi.
 
Leotar
Meidänkin pojalta löytyi 5 viikon iässä kaikki kuvatut oireet, kuulostaa minusta melko normaalilta eikä ollenkaan välttämättä tarkoita mitään allergiaa. Meillä vatsaväänteet hävisivät ajan myötä, päivittäinen hierontakin saattoi auttaa siihen jonkin verran. Nenä on pojalla edelleen tukkoinen aamuisin (nyt 3 kk). "Rintaraivarit" ovat vähentyneet selvästi, vaikka tissini suihkuavat edelleen melko voimakkaasti. Ehkäpä vauva on oppinut sietämään sitä nyt kun on isompi.
 
Allergisen äiti
JOs epäilee maitoallergiaa ja imettää, on yksinkertaisinta jättää täysin omasta ruokavaliosta maito vähintään kahdeksi viikoksi. Suoli-oireiden korjaantumisessa voi mennä kauankin. Jos lapsen olo helpottuu, on se aika vahva viite maitoallergiasta, jos taas ei, on melko todennäköistä, että on kyse jostakin muusta (tai sitten jos onkin allergiaa, voi joutua sitä dieettiä kaventamaan viljojenkin jne osalta)

Meillä maitoallergian oireina olivat ennenkaikkea itkuisuus ja levottomat yöt.
 
Anna
Jos vauvasi ei saanut voimakkaampia oireita tuttelista, ei kyseessä luultavasti ole maitoallergia. Maitotuotteet äidinmaidon kautta ovat jo suodattuneet jonkun verran eli vaikutus ei ole yhtä voimakas kuin jos suoraan antaa maitotuotetta. Luultavimmin vauvasi olisi saanut huomattavasti voimakkaamman reaktion iholla tai suoliston toiminnassa tuttelin juomisen jälkeen. Meillä poika sai anafylaktisen shokin juotuaan tuttelia. Kyseessä oli maitoallergia, mitä ei oltu aiemmin mistään voitu päätellä. Reaktio ei kuitenkaan onneksi läheskään kaikilla ole näin voimakas. Riippuu täysin allergian voimakkuudesta.
 
vivi
Meillä pojalla on refluksia ja kananmuna-allergia. Imetysikäisenä oksensi usein ja pääasiassa rintamaidosta... ja se todella oli oksentelua, ei pulauttelua. Mutta kuten joku jo sanoi että poista yksi asia kerrallaan niin tiedät mikä aiheuttaa mitäkin. Ensin maito pois ja seuraat... sitten vitamiinit pois jnejne. Ja sitten yksitellen takas niin tiedät mihin reagoi ja miten.
 
-k-
Meillä oli just tuollaista (vääntelehtimiset, pulauttelut, heräilyt unilta jnejne) ja lisäksi kunnon itkua tai kitinää iltaisin kolmisen tuntia n.5-viikkoisesta 2,5kk ikään... koliikkia. Aika auttaa! Mutta kyllähän se on rankkaa katsoa, kun toinen kärsii ja kärvistelee. Mulla muuten tuli maitoa suihkuamalla, ja vauvaraukka yski ja kakoi välillä, kun ei pystynyt nielemään niin paljon kerralla. Ja hermoistui välillä siksi syömiseen... voihan olla, että nieli siksi enemmän ilmaakin ja sai ilmavaivoja masuunsa.
 
Riina
Tiedän, että on vanha ketju, mutta haluan lisätä. Monet koliikkivauvat on oikeasti yliherkkiä jollekin. Hyvin usein juuri maidolle. Sitä kannattaa kokeilla, vaikka aina ei autakkaan. Ja minä jättäisin omaan arvoon jokaisen vauvan vaivoja vähättelevän kommentin. Meilläkin oli muiden mielestä iloinen, hyvin nukkuva tavallinen vauva. Kuitenkin syötiin refluksiin lääkettäkin muutaman kuukauden. Äitini sanoi yhdessä vietetyn useamman päivän jälkeen, että vasta ymmärsi mistä olen puhunut. Kaikki vaan toistelevat:"Voi pientä vaivaa vatsa.", vaikka juuri on kerrottu, että sillä on refluksia ja siksi huutaa.
 
kotka
Tiedän, että on vanha ketju, mutta haluan lisätä. Monet koliikkivauvat on oikeasti yliherkkiä jollekin. Hyvin usein juuri maidolle. Sitä kannattaa kokeilla, vaikka aina ei autakkaan. Ja minä jättäisin omaan arvoon jokaisen vauvan vaivoja vähättelevän kommentin. Meilläkin oli muiden mielestä iloinen, hyvin nukkuva tavallinen vauva. Kuitenkin syötiin refluksiin lääkettäkin muutaman kuukauden. Äitini sanoi yhdessä vietetyn useamman päivän jälkeen, että vasta ymmärsi mistä olen puhunut. Kaikki vaan toistelevat:"Voi pientä vaivaa vatsa.", vaikka juuri on kerrottu, että sillä on refluksia ja siksi huutaa.
Joo, meilläkin refluksia ja nyt maitoallergiaepäily. Sellaiset kommentit kuin "vauvat nyt vain itkevät" ovat aika yhdentekeviä, kun vauva itkee öisin kipujaan, samoin päivisin eikä saa nukuttua kivuiltaan tarpeeksi. Voi voi -jutut olen jättänyt omaan arvoonsa. Tärkeintä olisi nyt, että vauva saisi levätä ja kasvaa normaaliin tahtiin ilman jatkuvaa vatsakipua.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä