Hae Anna&Ellit-sivustolta

Lentoemännän ammatti?

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Kertokaa faktoja kokemattomalle, 24.11.2007.

  1. Minkä ikäisenä kannattaa hakeutua? Olen nuorekas 33 ja mietin alan vaihtoa. Asiakaspalvelu ja matkailu kiinnostaisi mutta en halua asua ulkomailla pitkiä aikoja oppaana tai vastaavana.

    Pituudessa taitaa olla alaraja? Olen 168 cm. Taitaa riittää juuri ja juuri?
    Onko muita ulkonäköön liittyviä kriteerejä? Olen tehnyt mallin töitä joten en ihan ole sieltä pahimmasta päästä kuitenkaan ;)

    Miten ne testaa montako kieltä osaa? Olen opiskellut kuutta kieltä, puhun sujuvasti kahta ja aika sujuvasti yhtä.

    Tiedän että kurssi käydään 2 tai 3 kuukaudessa, mutta onko mitään muita alustavia koulutusvaatimuksia? Olen tradenomi ja filosofian yo.

    Entä palkkaus? Jotkut sanovat sen olevan hyvä mutta mieleeni jäi jostain juorulehden verotiedoista että jonkun "yksinhuoltajaäiti hakee miestä" tyylisen telkkusarjan lentoemäntä tienasi vain 15000e vuodessa. Eivätkö he ole lakkoilleetkin tai uhanneet lakkoilla aika monesti?
    Eli mikä on todellisuus?

    Kuinka monta lentoa pitää tehdä viikossa? Entä tullaanko seuraavalla lennolla aina jostain takaisin eli vaihdetaanko vuoroa vai yövytäänkö jonkun ulkomaan kentän tiloissa?
     
  2. Surkea palkka Vierailija

    15000 euroa vuodessa kuulemma
     
  3. no mikä jotta ei Vierailija

    saapahan ainakin matkustella, ja jos on sinkku, niin mikä jotta ei...perhe ei odota. kai sielltä matkoita saa ostaa sitten hyvinkin edullisesti kosmetiikkaa ym.
     
  4. monna. Vierailija

    Aloittelevat lentoemot tekvät ensin kotimaan vuoroja, tyyliin Ouluun-takaisin-Ouluun-takaisin... Sitten siirto esim Tukholman lennolle ja reitti Tukholmaan-Hesaan-Ouluun-Hesaan (tämä reitti bongattu viimeksi B1:n emojen jutustelusta, siitä mihin kone jatkaa). Jos pääsee kaukomaan lennoille, eli kun hierarkkiassa noussut tarpeeksi, siellä yleensä yöpyminen, pakostakin.

     
  5. Heasri: 19.10.2006 19:55
    Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY kertoo, että alkupalkka on 1 200 euroa ja 25 vuotta työskennelleellä alle 2 300 euroa. Summat eivät oikeastaan kerro mitään, sillä 30–40 prosenttia tuloista tulee lisistä. Finnair on jopa kaivanut tilastoistaan eniten tienaavan: hänen ansionsa olivat 69 580 euroa.

    Yksi SLSY:n hallituksen jäsen kertoo omat ansionsa. Aasiaan, Eurooppaan ja kotimaahan lentävä, 12 vuotta työskennellyt lentoemäntä on palkkaluokassa kuusi (kaikkiaan yhdeksän luokkaa). Hänen peruspalkkansa on 1 853,18 euroa kuussa, lisien kanssa keskimääräinen kuukausiansio on 2 919 euroa. Kyseinen lentoemäntä saa mm. erityiskoulutuslisää.
     
  6. Tyypilliset muodolliset vaatimukset uudelle lentoemännälle:
    * koulutus vähintään ylioppilastutkinto tai vastaava
    * kokemusta asiakaspalvelusta
    * ikä 22–28 vuotta (Finnairilla ei yläikärajaa) [finncom Airlinesillä alaikäraja on 20 vuotta]
    * pituus 160–188 cm
    * hyvä näkö
    Vaatimukset kielitaidosta vaihtelevat lentoyhtiöittäin. Finnairilla vaaditaan hyvää suullista taitoa suomesta, ruotsista ja englannista. Muukin kielitaito katsotaan eduksi.
    Lähde: Wikipedia
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentoem%C3%A4nt%C3%A4
     
  7. Muista myös, että työajat ovat hyvun epämukavat. Lähtöjä esim. yöllä tai aamulla klo . 04. Työtä myös juhlapyhisin ja viikonloppuisin. Miten perhe-elämä sovitetaan tähän? Avioerojen mahdollisuus vuorotyötätekevillä on tavallista suurempi. Lasten hoito yms?

    Työolosuhteet pienet ja ahtaat. Tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja.
    Sosiaalinen elämä kärsii: ei voi harrastaa mitään säännöllisesti esim. tiistaisin klo 18, kun saatat olla työssä. ystävien ja sukulaisten tapaaminen rajoittunutta. Kaikki sovitettava työvuorotaulukoiden mukaan. Esim. et voi tilata kampaaja-aikaa tai hammaslääkäriä kun et tiedä, milloin sinulla on vapaata. Tai työvuorosuunnittelua ei ole tiedossa kuukauden päähän.

    Tämä kaikki hoitoalan kokemuksella 3-vuorotyöstä. Sama pätenee myös lentoemännän ammattiin.
     
  8. Ajatelkaa miten tämä ammatti kuluttaa naista, voi elämä kun joutuu olemaan siellä koneessa harva se päivä, joten ei ihme että lentoemäntien ihot vanhenevat todella nopeasti eikä siihen auta edes ihmekosmetiikka. Molemmat tuntemani lentoemot ovat vanhentuneet alle viiden vuoden työn jälkeen naamoistaan ainakin 10 vuotta!
     
  9. kannattaako? Vierailija

    Eikä ihme, kun emot käräyttävät ihonsa useita kertoja vuodessa trooppisen taivaan alla ja lentokoneessakaan ei olla suuremmalti suojassa. Aurinko on ihon pahin vihollinen.
     
  10. siis ehtiikö ne makoilla biitsillä lentojen välillä? uskomatonta!
     
  11. tottahan toki Vierailija

    No jos sä lennät vaikka puoli vuorokautta Thaimaaseen tai muille kaukomaille, seuraavana päivänä ne vasta yleensä sieltä pois lähtevät, joten onhan siinä päivä aikaa maata biitsillä=)
     
  12. Uima-altaalla Vierailija

    Ystävättäreni oli lentoemona 80-luvun lopussa ja silloin kaukolennot meni niin, että lensivät esim. Thaimaahan ja koko lentohenkilöstä jäi viikoksi loistohotelliin asumaan ja tulivat vasta viikon kuluttua takaisin ja toinen miehistö jäi tauolle.

    Lentoja oli vähemmän ja jotkut työaikalainsäädännön pykälät kielsi edestakaiset lennot hetimiten. Hän kertoi kyllä aikas meheviä juoruja siitä mitä emot ja stuertit ja kaput sen viikon ajan teki. Mutta tosiaan, kovin ruskettunut oli aina ja sen vuoksi nykyään ihonsa on pintaryppyinen.

    Mutta tuosta on ajat huonontuneet, ilmeisesti.
     
  13. On siihen työehdotkin olemassa, kuinka paljon pitää olla kahden mannertenvälisen lentovuoron välissä lepoaikaa. Yksi lentohan vastaa yli 8 tunnin työpäivää eikä turvallisuuskriittisellä alalla voi noinvain laittaa ihmisiä tekemään tuplavuoroa ja vielä eri aikavyöhykkeellä. Se nyt on ihan sama minulle mitä itse kukin vapaa-ajallaan tekee, kukaanhan ei työssä ole 24/7.

     
  14. Kateudesta Vierailija

    Minun naapurissani asuu noin 35 v lentoemo. Tavallisena toimistorottana (joka aamu kahdeksaksi töihin ja neljältä pois) kadehdin häntä.

    Porhaltaa taksilla milloin mihinkin aikaan tyylikkäässä asussa vetäen perässään Guccin laukkkua tuliaismuovikassit heiluen. Aina kepeä rusketus päällä. Ja seurustelee kaiken lisäksi jonkun komean lentäjämiehen kanssa.

    Itse kun lappaa samaa rataa päivästä toiseen tässä loskassa, on tullut ammatinvaihto mieleen.
     
  15. Kyllä kyllä Vierailija

    Hah, sama juttu. Mieluummin kärsisin aikaerosta, kuin seisoisin joka harmaa aamu bussipysäkillä muiden kanssa odottamassa räntäsateessa töihin pääsyä. Ja samat jutut ja naamat duunissa. Puuduttavaa.
     
  16. dikkk Vierailija

    Ihan samat jutut ja naamat ne ovat lentoemännänkin duunissa.
     
  17. Ei lainkaan Vierailija

    Ei pidä paikkaansa. Miehistön kokoonpano vaihtelee joka lennolla. Tutun lentoemon mukaan on tosi tsäkä, jos vuoden aikana kaksi kertaa sattuu samat henkilöt miehistöön. Eli naamat kyllä vaihtuu. Luulisi, että samoin käy jutuillekin.
     
  18. dfhhgf Vierailija

    Juu, ei käy. Jutut säilyy samoina: vaatteet, meikit, paxit, kohde, hotelli, ostokset, samat vitsit, miesjutut, biletys kohteessa jne.

    Lentokone on työpaikka siinä missä muutkin. Finnairin kanssa samankokoisessa firmassa on ihan yhtä paljon "naamavaihtelua" kuin kabiinityöntekijöilläkin.

     
  19. Ohhoh! Vierailija

    Varmasti joku Bankokin torilta ostettu feikkilaukku? :-o
     
  20. No missäs ne asuu siellä ulkomailla? Lentokentän lisäsiivessä vai luksushotellissa, vai onko niillä asunnot siellä?
     
  21. huohkista huoh Vierailija

    Ihan tavallisissa lentokenttähotelleissa. Kadulleko pitäis laittaa nukkumaan?

     
  22. Huonot on ajat Vierailija

    Eikö lentoemakot pääse edes viiden tähden luksushotelliin yöksi?
    Eihän sellaiseen ammattiin kannata sitten mennä!!!!!
     
  23. Saaks ne ostaa erikois-alennuksilla kaikkee ihkuu lentokenttien myymälöistä?
     
  24. No ehkä saa Vierailija

    Lentoemot ei osta feikkilaukkuja. Ja sitten niillä on lentoyhtiöstä riippuen aika hulppeat edut lennoilla. Ystäväni työskenteli Swissairilla ja ne sai lentää ilmaiseksi, jopa aviomies ja -vaimokin, lomalennoillaan oman lentoyhtiön koneilla.

    Onhan se toki vaarallinenkin ammatti, jos tullaan alas, se on sitten yleensä menoa.
     
  25. gdfhdg Vierailija

    Turvallisempaa se on kuin olla esimerkiksi bussin kyydissä tai ajaa autoa työkseen.

     

Jaa tämä sivu