lihan sitkeys

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä kikko, 17.10.2005.

1. kikko Vierailija

Elikkä missä on vika kun lihasuikalseista, nauta että sika, tulee sitkeitä? Paistanko liian kuumalla vai liian kylmällä? haudutanko liian vähän vai liian kauan aikaa? Kääk, välillä menee hermot kun kalliista lihastakin tulee kumiruokaa!

2. J Vierailija

Onko kyse lihasta, jonka suikaloit itse vaiko valmiista suikaleista. Liha pitää ostata leikata oikein, ettei tule sitkeää. Leikkaus poikkisyin.

3. kikko Vierailija

Suikaleina ostettu ja joskus porsaankyljyksetkin kumittuvat...

4. J Vierailija

Outoa. Jossain on nyt jotain vikaa ehkä valmistustavassasi?

5. Emmi Vierailija

Ainakin naudanliha vaatii pitkän haudutuksen ollakseen hyvin mureaa - paitsi tietenkin, jos valitset sisäfileen.

6. Marsa Vierailija

Ruskistus kuumassa.
    Liian kauaa ei mielestäni voi hauduttaa. Mieto lämpö ja pitkä haudutus.
    Ja tietysti haudutusaikaan vaikuttaa, mitä osaa lihasta käytät.
    Toki voi olla, että suikaleet on kaupassa leikattu väärin.

Kannattaakin aina ostaa kokonainen pala lihaa ja leikata itse. Useimmiten pataruokiin käytän ulko- tai sisäpaistia.
    Possusta ulkofilettä. Karitsasta lapaa.

7. jekku Vierailija

Oletko varma, ettei kyse ole itse lihasta? Minusta kauppojen valmiit suikaleet ovat lähes aina sitkeitä, joten en niitä pahemmin enää ostakaan. Hallista kun haen tuoretta lihaa, maistuu se hyvin. Mutta muut eivät.

8. J Vierailija

Ihan kauppojen suikaleista (maustamattomat) olen saanut onnistunutta ruokaa.

9. Sipe@ Vierailija

Minä epäilen, että sinulla on aloittajalla on jossain kohtaa vikaa tekniikassa. Tuo kumimaisuus possun kyljyksissä ainakin viittaa siihen, että liha kuivuu paistettaessa liikaa, eli joko aloittaja laittaa lihat suoraan jääkaapista pannuun tai sitten paistaa liian kylmällä pannulla, jolloin lihasnesteet pääsevät irtoamaan lihasta ja liha kuivuessaan sitkistyy.

Kyllähän nimittäin sisäfileestäkin saa sitkeän, kun paistaa sen kuivaksi.

Eli:

1. Liha ennen paistoa huoneenlämpöön vähintään puoleksi tunniksi (saa olla vaikka parikin tuntia, ei mene niin nopeasti pilalle)

2. Paistinpannun pitää olla kuuma, että se paistaa lihan lihassyyt kunnolla kiinni. Voi on näppärä apuri lihanpaistajalle ainakin vielä siinä vaiheessa kun kokki ei ole ihan varma taidoistaan - kun pannulle sulanut voi lakkaa vaahtoamasta ja rupeaa ruskistumaan, on pannu tarpeeksi kuuma.

3. Lihaa vain sen verran, että korkeintaan 2/3 pannun pohjasta peittyy. Jos laittaa enemmän, pannu voi jäähtyä liikaa.

4. Ruskistuksen jälkeen haudutus esim. kastikkeessa (tai ne kyljykset vaikka uunissa). Naudanlihalle pidempi kypsytysaika kuin possulle. Possun suikaleille 20-30 min ja naudan paistisuikaleille 45 min - 1,5 tuntia.

10. Kotikokki Vierailija

Älä osta valmiita suikaleita. Niihin on käytetty kaikki jämäliha eikä mitään paistia vaan useimmiten keittolihaa, josta ei saa mureaa kuin hauduttamalla monta tuntia. Osta kokonainen ulkopaistin pala ja suikaloi itse. Ruskista pannulla ensin ja hauduta noin reilu tunti, niin tulee varmasti mureaa. Juuri pyhänä tein palapaistia ulkopaistista ja oli tosi mureaa. Sisäpaisti kypsyy vielä nopeammin ja mitä ohuemmat suikaleet sitä nopeammin kypsyy.

Usein kokonainen paisti on tarjouksessa jopa 7.90 kilo ja on täyttä tavaraa. Viime viikolla ainakin täällä Kouvolassa myytiin palapaisti suikaleita 9.50 kilo ja kokonainen paisti 7.90 kilo. Silti ihmiset ostavat niitä suikaleita, joissa on jänteitä ym. ym. Reilu kilon paloittelemiseen menee aikaa noin 5 min korkeitaan, joten ei ole mikään iso vaiva.

11. Lintu75 Vierailija

Jos teet suikaleruokaa, osta naudan paahto- tai sisäpaistia, muut ruhon osat vaativat haudutuksen, nämä kypsyvät hetkessä. Possusta parasta mielestäni on sisäpaisti ja vasta sen jälkeen ulkofile. Leikkaa liha poikkisyin.

12. Väärä tieto Vierailija

Porsaanfile on kyllä mureampaa kuin porsaan sisäpaisti.
    Porsaan sisäfile on mureinta sitten tulee ulkofile jonka jälkeen tulee vasta sisäpaista ja sitten ulkopaisti. Sama pätee naudanlihalle.

13. kikko Vierailija

Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla niitä. Kummasti tämä ""viestisarja"" oli välillä kadoksissa... Miksi niitä välillä näytetään ja välillä ei?!

14. saana Vierailija

no tämä palsta tökkii minkä ehtii...

15. olivia Vierailija

Outo juttu, ei minun kohdalle sattuneet lihat mitään sitkeitä ole. Mitä kauppaa käytät, pakko kysyä? Ei varmaankaan Stockan herkkua...

16. Jenna Vierailija

Just niin eli ei kannata ostaa valmiita suikaleita. Eikä ainakaan mitään pakkauskessa olevaa.

17. lihafani Vierailija

Paistan suikalelihat ensin nopeasti paistinpannussa ja sitten kypsytän ne painekattilassa vähässä kastikkeessa. Lihasta tulee aivan mureaa.

18. J Vierailija

Saa niitä hyviä suikalelihoja muualtakin, kun Stockmannilta. Itse ostan aina maustamattomia suikaleita ja useimmiten lähikaupasta eivätkä ole koskaan sitkeitä olleet.

19. Ritva Vierailija

Ettekö tiedä että lihasuikaleet ovat huonointa osaa ruhosta jotka eivät muuhun kelpaa.

20. olivia Vierailija

En osta koskaan suikalelihaa ja kaiken ostan Stockmanilta.
    Olin kerran lounaalla tuttavan luona, oli ostanut lihaa jostain lähiön K-kaupasta eikä se kypsynyt koskaan, päinvastoin tuli vaan sitkeämmäksi. Eli vikaa oli lihassa. Mistä maasta ne lihat tulevat, sitähän ei tiedä kukaan (vaikka olisi ollut venäläistä!). Stockalta saa kotimaista ja jos tulee muualta, se ilmoitetaan (poikkeuksena argentiinalainen pihviliha jota ei nyt kai saa enää tuoda Suomeen).

21. Tieto Vierailija

Lähikaupan suikalelihassa ei ollut vikaa vaan tuttavasti ruuanlaittotaidoissa. Lihan pitää olla huoneen lämpöistä ennen kypsentämistä.

Jaa tämä sivu