Lintukirppu

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä vm57, 18.04.2007.

1. vm57 Vierailija

Hei,onko kenelläkään kokemusta lintukirpuista ja miten niistä pääsee eroon.Ensimmäiset kutiavat näpyt ilmestyivät noin kuukausi sitten ja niitä on tullut tasaseen tahtiin lisää.Näppy on punainen ja keskellä on ihan pieni vaalea rakkula,tuskin havaittavissa.Kestävät useita päiviä ja tavallaan häipyvät sitten aikanaan pois.
    Löysin googlettamalla tämän lintukirpun ja sen oireet + kuvan näpyistä ja näyttää kyllä aika samanlaiselta.Olen menossa tänään lääkäriin,mutta olisi kiva kuulla onko muilla tällaista ja miten olette päässeet näistä eroon.

2. Onko teillä lemmikkejä? Meillä ainakin kissan mukana tulee joskus lintukirppuja kotiin. Saattaa ehkä koirassakin olla, en varma tästä vaikka meillä koirakin.

En ainakaan tiedä muuta keinoa, kuin lemmikit syyniin ja pois sohvilta sekä sängyistä. Joskus tosin saattaa ko. kirppu hypätä ihan kun rapsuttelee lemmikkejä ja jos sen pääsee näkemään on vaan "liiskattava" pääsee eroon.

Ehkä jotain kutinaan auttavaa voidetta apteekista voi käyttää tai Zyrtechiä tms. Muuta en osaa neuvoa.

3. Säikähtäjä Vierailija

Samanlainen tapaus sattui kun koiraihmien oli kylässä. Löysin vuoteesta sen kutinan aiheuttajan, n. 2 mm pitkä harmaa,monijalkainen otus. Katsoin suurennuslasilla.Näpyt kutisivat ensin ja hävisivät muutamassa päivässä.
    Mitä ajattelit lääkärin tekevän asian kanssa? Lääkäri tuskin tuntee lintukirppua ja jos tuntee, ei siihen ole lääkettä. Kutinalääkettä saat itsekin apteekista. Luonto on ötököitä täynnä.
    Ei ihme.että vastaanotot ovat jumissa kun kaikenlaisesta normaalielämästä juostaan lääkärille valittamaan.

4. vm57 Vierailija

Mitä hittoa se sulle kuuluu jos käyn lääkärillä ja itse maksan käyntini,en ole tukkona terveyskeskuksissa.Ja sitäpaitsi terveyteni tila on sellainen etten saa ilman lääkärin lupaa käyttää mitään käsitavaralääkkeitä joten se siitä.
    En omista lemmikkejä enkä koskaan tule niitä hankkimaankaan,enkä ole ollut eläinten kanssa missään tekemisissä joten ei voi syynä olla sekään.Sanoin vaan,että muistuttaa lintukirppua kun katsoin netistä,mutta ei se sitä ollut.Oli parempi kun en itse alkanut lääkitsemään koska olisi mennyt pahasti pieleen.Nyt asianmukainen lääkitys ja lasku teki hulppeat 90 euroa jonka maksoin itse,oletko nyt tyytyväinen.

5. Aina käy sääliksi rahan tuhlaus. On köyhempiäkin, joille mania jakaa, jos sitä liikaa on.
    Jos olisit tabletin antihistamiinia ottanut, tuskin haittaa olisi ollut ja tuskin kummempaa söit nytkään. Omat ovat tosiaan roposi ja ruppisi, Luoja nyppyjä lisätköön.

6. vm57 Vierailija

Ei minusta mitään kalliita ollut.Kun on töissä,niin sitä on joskus varaa laittaa rahaa omaan terveyteenkin.Kuten sanoit,ei tavallinen lääkäri osannut sanoa mitään,huokaili vaan,että mikäköhän se olisi,että silleen.Kannatti käydä yksityisellä ja saada heti vastaus ja oikea lääkitys,eikä muuten ollut allergiaa...
    Antihistamiinejakin on monenlaisia ja jos lääkärikin on empivä asian suhteen,niin en kai minä niin hullu ole että syön mitä sattuu.
    Jätetään nyt luoja kuitenkin tämän ulkopuolelle,eiköhän ne näpyt sieltä ihan itekseen lisäänny jos on lisääntyäkseen.Kivat kevään jatkot vaan sullekkin!

7. Koiran ystävä Vierailija

Hieman epäilen sitä, että lintukirppu olisi kutinan aiheuttaja, koska itselleni nämä patit ilmestyvät lähes joka kevät jo useamman vuoden aikana. Lintukirput on usein vielä syksyllakin elossa. Eikä kyseistä haittaa silloin ole niistä. Eiköhän ne kirput osaa lennellä jos luonnossa liikuu ilman, että koiran tai kissan tarttee avustaa siirtymään paikasta toiseen.
    Itse ainakin saan näitä paukamia helpoiten pihaa haraavoidessa.

8. Nurtsi Vierailija

Lintukirppuja voi lääkärin mukaan tosiaan saada haravoidessa. siellä niitä on kuivan heinän seassa ja sitä sitten pöllytellään oikeen antaumuksella, niin kyllähän niitä leijailee vaatetuksen sisäänkin.

Muistaakseni myös A-viruksen jälkitautina saattaa tulla melko samanlaista rakkulaa, joten ehkä tuo lääkärillä käynti ei niin huono idea ollutkaan.
    Olikohan niin, että lintukirpun paukamat on enemmän ryhmittäin ja tuon jälkitaudin aiheuttamat leviää satunnaisesti ympäri kehoa...

9. kirppuilija Vierailija

Mulla oli kisunomistajana muutaman kerran lintukirppuja ja kerran sain niitä ihan vaan mökillä keväällä pihatöissä. Näpyt kestävät aikansa, mutta lähtevät kyllä. Lintukirppuhan on onneksi sellainen, että se ei muni/jää ihoon, vaan puree ja purujäljet kutisee. Kannattaa esim. iltaisin ja aamuisin puhdistaa nuo puremapaukamat desinfiointiaineella, niin ne lähtevät aika pian poi eikä kutisekaan niin paljoa. Samoin petivaatteet yms. pesuun/tuuletukseen. Itse en ole tarvinnut lääkäriä lintukirppujen vuoksi, mutta toki siellä varmaan voi käydä pyytämässä "diagnoosia".

10. asiasta tietäjä Vierailija

Lintukirppujakin on kahta erilaista. Toinen versio tekee näpyt kerran ja toinen jää ikuiseksi harmiksi. Eli se uusii joka kevät, kesä, syksy ja ne samat saattaa aiheuttaa jopa hyttynen.

Ja joo, tiedän mistä puhun, koska mulla on veressä lintukirppu ja olen siksi allerginen yös kaikille hyönteisislle ja ampiaisen pistoon voin kuolla. Mulle ei tule pelkkiä näppyjä, vaan olen niin allerginen, että ne "näpyt" on pahimmillaan halkasialtaan jopa reilut 10cm...

11. Kurja juttu Vierailija

Mulla on nyt ollut muutamana keväänä ja kesänä aivan sama. Jostain aina onnistun paukamat saamaan ja suurien sekä pitkien allergiasairaala kokeiden jälkeen todettiin niiden luultavimmin olevan lintukirpun aiheuttajia. Myös hyttysistä saan älyttömän kokoisia näppyjä ja kutiaa laittoman kauan. Nyt luulin tänä keväänä selviäväni ilman tätä hirveetä juttua ja viikkoja kestävää kutinaa sekä hirveän näköistä jälkeä iholla, mutta Juhannuksena sain hyttysestä osumia ja sen jälkeen nyt viikolla alkoi lisääntyä näppyjä... syön 3 kestineä päivässä joten näpyt ilmestyvät hieman rauhallisimpina ja pienempinä kuin ennen. Mulle oli aivan uutta kuulla näistä kahdesta erilaisesta versiosta. Outoahan tämä on kyllä, millekään muulle en eläissäni ole allerginen ollut ja aina tottunut olemaan paljon luonnossa. Sitten yht'äkkiä tulee allergiseksi... Jaksaisitko kertoa lisää siitä versiosta joka jää ikuiseksi harmiksi? Kukaan lääkäreistä ei ole osannut sellaisesta mainita.

ISO kiitos!

12. kutinaa Vierailija

Minulla oli viime vuonna. Kutisivat aivan mielettömästi ja olivat tosi kipeät . Lääkäri antoi sellaista hirveän vahvaa allergialääkettä . En muista nimeä , mutta reseptitavaraa. Sanoi antaneensa samaa edelliselle potilaaalle , jolla oli sama vaiva eikä tämä ollut tullut takaisin. Kyllä ne sitten pois lähti , mutta enpä ole koskaan tuntenut samanlaista kutinaa ja ensin oli se pieni nyppy jossa oli vesikello keskellä ja sitten ne suurenivat aivan kamalaksi poltteleviksi alueiksi. Terveysisar naureskeli aikaa tilatessani kun sanoin, että ne on varmaan kirpun puremia.

13. Kurja juttu Vierailija

tietää mikä se lääke oli jota sinä sait jos satut muistamaan sen nimen. Itse sain vahvoja antihistamiineja reseptillä ja lisäksi kortisoni tabletit sisäisesti otettuna ovat ihan välttämöttömiä jos tosiaan on kroppa aikalailla täynnä paukamia ja ne on pahasti kutiavia. Se mitä sain oli vahvinta kortisonilääkkeitä mitä on olemassa, mutta mulle mikään muu ei tehonnut. Pystyitkö nukkua öisin? Mulla kutisi varsinkin öisin niin pahoin että ei saanut oikein nukuttua ja sehän lisää turhautumista koko turhaan allergiaan. Ja juu, ei edes yksityisen puolen lääkäri uskonut asiaa vaan vakuutteli että olen vain tullut pesuaineelle tai vartalovoiteelle allergiseksi. Sanoin, että en lähde pois ennenkuin saan ihotautilääkärille lähetteen (yleensä en uskalla vastaan sanoa :)) ja ihotauti lääkäri totesi heti että on lintukirppujen aiheuttamaa ja lähetti allergiasairaalaan kunnollisiin testeihin. Sun kannattaa ensi keväänä ajoissa alkaa ottamaan Kestineä tms. kerran päivässä. Se ennalta ehkäisee saman kutinan tuloa.

Toivottavasti säästyt tältä ensi keväänä..!

14. hermo menee Vierailija

Olen aivan varma, että mulla on ollut syksystä asti lintukirpun puremia siellä täällä. Ovat ainakin aivan saman näköisiä kuin kaikissa kuvissa, rykelminä ja kutisevat aivan jumalattomasti.. mutta onko se mahdollista että niitä on vielä syksyllä ja talvella? Tosin pakkasia on ollut tosi vähän, mutta silti. Meillä on kaksi koiraa jotka varmaan kantavan niitä sisälle, tosin itsekin tulee kuljettua ulkona paljon.. Itselläkin on ollut hyttysten kanssa aina "ongelmia", tulee kamalat paukamat ja kutina.. pitääkö meidän kutsua joku myrkyttäjä kotiin, että päästään kirpuista eroon??

15. Jaana-77 Vierailija

Lintukirput ovat todella tuttuja otuksia. Maalla kun asuu, niin kissat kuljettavat niitä sisälle. Lintukirput hakeutuvat lämpöiseen paikkaan, eli juuri silloin, kun esim pitää kissaa sylissä, se lähtee liikkeelle. Juuri nyt on taas se aika, että niitä on. Kissat nukkuvat sängyssäni, joten joka aamuyö herään siihen kutinaan, ja sitten alkaa metsästys. Toissayönä saalis oli 9 kpl ja viime yönä "vain" 3. Inhottavia otuksia, vaikkakin harmittomia.
    Kyllä niitä on joskus talvellakin, mutta harvoin.
    Lintukirppuhan yleensä puree silloin, kun se jää vaatteen (tai jonkun muun) ja ihon väliin.
    Itse käytän kutinaan hoitona PUHURI merkkistä kylmävoidetta, jota sivelen patin päälle. Kutina helpottaa välittömästi.
    Ihmettelin aikani, että miksi mieheni ei reagoinut näihin kirppuihin, mutta sitten luin jostain, että niihin reagoi vain ihmiset jotka ovat niille allergisia.

16. kutka. Vierailija

Viime keväänä saimme mieheni kanssa molemmat lintukirppuja kun siivosimme pihaa ja lintulaudanalustaa,myös tällä viikolla haravoidessani pihaa sain paukamia. Kutisivat viime keväänä melkein kolme viikkoa,hävisivät itsestään.On se kurjaa kun joka kevät on alkanut olla sama juttu,en aikaisemmin ole kuullut lintukirpuista,enkä myöskään niitä itseeni saanut.

17. H.Erkkä Vierailija

Kaikkihan eivät noihin puremiin reagoi. Meillä ulkona liikkuvat kissat tuovat niitä kesäkeleillä sisälle, ja esim. mieheni ei ole niistä moksiskaan. Minä ja tytär taas saamme repiä itseämme monta kuukautta yhtä soittoa. Nojatuolitohtorina empiiristen tutkimusten jälkeen olenkin huomannut, että ainakin omassa lähipiirissäni nimenomaan naiset noista paukamista kärsivät. Outoa.

Jaanan tavoin meilläkin on listijäiset sängyssä harva se yö. Kirpussa on vielä se ärsyttävä puoli, että ihan pikku läpsäisystä se ei ole moksiskaan, vaan otteiden on oltava melko ronskit.

18. P.ulassa Vierailija

Olen kärsinyt noista pirulaisista jo 3 kk.Purevat jopa palasia ihosta,varsinkin kaulalta ja rinnoilta,joudun käyttämään suojavaatetusta,nivuseni ja rintojen alusiho ovat syvillä haavoilla.Olen saanut 2 krt rajun allergisen reaktion,jolloin kyseiset alueet ikään kuin paloivat,ja iho kuoriutui pois.Samoin on sormistani iho kuoriutunut pois,mutta parantumisen jälk.koin uuden kirppuhyökkäyksen sormiin,ja niissä on niitä vieläkin.Olen joutunut yksitellen poistamaan niitä.Asuntoni on myrkytetty ammattilaisen toimesta 3 kertaa,olen lääkinnyt kissani eläinlääkärillä,joka on tuttu vuosien takaa,ja pahinta asiassa on se,että oma miesystäväni kieltää koko asian.Lääkäri pitää minua hulluna,ja jos edes mainitsen kirppu-sanaa,minut passitetaan lukkojen taakse!Oma eläinlääkärini on lääkinnyt minua strongholdilla,mutta en ole sillä täysin päässyt kirpuista eroon,vaikka myrkytykset on tehty.Vaatteetkin joutuu käytön jälkeen myrkyttämään,sillä pelkässä pesussa ne eivät lähde,tämä tieto on varmasta lähteestä,berneriltä.Joudun pesemään hiuksenikin prioderm-shampoolla.Täitä minulla ei ole.Tietääkö joku tallinnassa myytävistä kirppulääkkeistä jotain?Haluaisin eroon näistä elukoista!!

19. Irma Irmeli Vierailija

...puremalle olen saanut apua, kun käyn heti pesemässä sen kohdan tai esim. jalkani mistä se on purru. Toki siihen jää sellainen pieni punainen jälki, mutta sitä ei pidä rapsutella, jos vähän tuntuu sille et tekis mieli niin...
    Sit se jälki häviää jonkun ajan päästä. Ei oo onneksi tarvinut syödä mitään tabuja tai laitella sen kummempia voiteita, vaikka aluksi piti minunkin kokeilla vaikka ja mitä. Itse olen allerginen vaikka mille ja astmapiippua joudun silloin tällöin ottamaan. Mut kokeilkaa, toivottavasti tästä olisi jollekin apua.

20. oireko Vierailija

Voisitko ap kertoa mikä se syy oli kun ei ollut allergiaa eikä lintukirppu. Luultavasti syy on jonkin taudin oire ja niitähän on, kallis lääkityskin vielä.

21. Heippa!
    Puhuin Terveysneuvontanumeroon eilen paukamista, jotka syntyivät pari päivää sitten. Todennäköinen diagnoosi oli lintukirpun aiheuttamat paukamat. Mukava hoitaja sanoi, että rasvaa iho, että lintukirput eivät pysty elämään niin tehokkaasti. Toinen hoitaja tosin sanoi tänään aamulla, että hän ei ole kuullut moisesta hoidosta ja että kirput eivät elä iholla. Itselleni tämä tavallinen rasva ehkä kuitenkin auttoi. Hydrocortisonia pistin postimerkin kokoiselle alueelle kokeeksi. Ei ollut eroa sen ja tavallisen rasvan vaikutuksella. Huom. voi myös olla, että kutina lähti otettuani antihistaaminitabletin illalla.
    Hyviä kevään jatkoja!

22. Kirppusirkus Vierailija

Onpa vain hyvä että satuin tälle sivulle näitä lueskelemaan yrityksissäni diagnosoida itseäni. Iholle alkoi pukata muutama päivä sitten juurikin teidän kaikkien kuvailemia ensin pieniä ja myöhemmin oikein isoja punaisia laikkuja, jotka kutiavat aivan vietävästi varsinkin jos niihin erehtyy koskemaan. En tosin tiedä mistä ihmeestä olisin kirput voinut mukaani kantaa, mutta kai kesäisessä puistossa jalat ja kädet paljaana istuksiminen ja ikkunat auki nukkuminen siihen sitten riittää...

Rauhoitti mieltä kovasti näiden lukeminen, enää ei tunnu siltä että tarvitsisi syyhyn pelossa lähteä lääkäriin juoksemaan. Toivoisin vain että nämä paukamat äkkiä tästä laskisivat ja että niitä ei ainakaan enää lisää koko ajan tulisi...

23. skirppu Vierailija

Meillä on tullut kissojen mukana lintukirppuja ja myös mökkiä siivotessa. Olemme hoitaneet ihan perus desinfiointiaineella, abobasella ja bepanthenilla. Kirppu puree ja jättää "myrkkynsä" kutittamaan häippäisten sitten. Viikon verran on kutissut ja sitten on mennyt omilla hoidoilla ohi. Ai niin ja antihistamiinista (jopa peruszyrtec) on ollut apua kutinan lieventäjänä.

http://www.ihotauti.net/lintukirput.htm

24. niinaa... Vierailija

lintukirppujen puremiin auttaa kortisonirasva ja peti/ muiden vaatteiden pesu!! muuta vaivaa niistä ei ole!

25. 123480 Vierailija

moi minä tiedän miten sen saaa pois menkää mehiläiseen lääkäriin ja lääkärin suku nimi on savolainen se antaa teille hyvän lääkeen

Jaa tämä sivu