LOKAKUUN 2012 ODOTTAJAT

  • Viestiketjun aloittaja Emmi
  • Ensimmäinen viesti
Tupsu83
Okei, sitten oon varmaan ymmärtäny tämän ultra-asian väärin koska luulin että se tehdään neuvolassa. Jospa ne sitten kuuntelis ne sydänäänet Doplerilla kun ymmärtääkseni 12 viikolla pitäisi jo kuulua?? Mulla on sen verran läskikerrosta mahan päällä että en edelleenkään tunne kohtua, siksikin olis niin kiva saada jotain elonmerkkejä siltä pikkuiselta :-(

Mun mies sanoi että mä saan päättää sen että halutaanko tietää sukupuoli ultrassa vai ei, ja mun mielestä olis kyllä kiva tietää just sen takia että osaa valmistautua paremmin. Toki ymmärrän että jotkut haluaa pitää yllätyksen loppuun asti, olisihan se omalla tavallaan jännää. Tuleva isä on muutenkin alkanut lukea erilaisia isä-kirjoja, ja mä olen myös lueskellut joitain niistä kun ovat aika hauskoja :) On tullu vähän parempi mieli muutenkin kun olen yrittänyt ajatella positiivisesti. Tosin aamupahoinvointi ei vieläkään helpota, mutta päivisin on ollut parempi olo. Alapään kivutkin on vähentyneet ainakin toistaiseksi.

Työ-juttu on mulla vähän erilainen kun olen opiskellut täällä viimeiset puoli vuotta. Lopetan koulun huomenna ja yritän kovasti löytää jotain töitä joita jaksaisi vielä tehdä ainakin sen kolme kuukautta. Neuvola-asioiden tietämättömyydestäni huolimatta (hävettää myöntää) että olen sairaanhoitaja ja kaikki kesätyöt ei siinä mielessä ole ihan parhaita mahdollisia, kun esim. vanhusten kanssa joutuu nostelemaan niin paljon että hoitajat usein joutuu jäämään aikasemmin äitiyslomalle. Ihan oman alani töitä en voi täällä tehdä leikkaussalissa kun puuttuu koulutus Ruotsissa, ja sekös harmittaa. Nyt toivon ja rukoilen että saisin töitä terveyskeskuksesta yms. jossa ei olisi niin paljon nostelua ja raskasta ruumiillista työtä. Budjetti on kuitenkin hiottu niin että pärjätään ilman mun työntekoakin, mutta olisi kiva saada hiukan enemmän säästöjä aikaiseksi ennen kun vauva tulee, koska sitten kuitenkin tulee kaikkia yllättäviä kuluja. Ja jos ehtisin olla sen 3 kuukautta töissä niin nousisi vanhempain päivärahakin..

Semmosia mietelmiä täällä Ruotsin-maalla tällä erää, nyt jännittämään sitä huomista neuvolaa :-D
 
Minmie
Tupsu, älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. Mulla ainakaan ei ole minkäänlaista hajua siitä, et miten noi hommelit menee ruotsissa. Suomen puolella mennään ekan kerran neuvolaan viikolla n.7-10 ja siellä valkataan (no pääkaupunkiseutu valkkaa) synnytyssairaalan ja sinne sitten mennään ajan itse varanneina tai kutsuttuna ultraan. Joissain neuvoloissa on ultralaitteet ja niitä käytetäänkin aika tiuhaan jos sellaiset on, kuitenkaan useammassa neuvolassa ei niitä laitteita ole.

Ja kyllä uskoisin, et sun läskien läpi kuuluu dopplerilla sydänäänet, kun mullakin kuului ekaa odottaessa nla-lääkärissä viikolla 10-11 ja mulla on kans ihan kunnon röllöt. Kohtu on vielä aika alhaalla ja sen alimman röllön alle jää vään sellai poimukohta, josta niitä ääniä haetaan, siellä se pikkunen köllii... :)
 
Nasu
Jännittyneenä odotan, miten Tupsun neuvola sujui? Kuuluiko sydänäänet? Entä Emmin Ultra? Toivottavasti molemmilla kaikki hyvin ja pienet sydämen äänet ovat kuuluuneet. :)

Meillä oli tänään niskapoimu-ultra ja kaikki oli kunnossa. Kaveri ei meinannut millään kääntyä niin, että niskapoimu näkyy, mutta lopulta kätilö onnistui nappaamaan kuvan. Meillä koon mukainen laskettu aika pysyi nyt siitä marraskuun alussa, eli 11+2 viikossa mennään. Sanoivat kyllä, että rakenne ultrassa saatetaan olla lähempänä alkuperäistä IVF:n mukaan laskettua-aikaa, kun koko saadan tarkemmin. Tänään päätin, että nyt lopetan murehtimisen ja nautin tästä ajasta täysillä. :)

Mukavaa odotusaikaa koko porukalle!
 
Tupsu83
No niin, nyt ollaan sitten testattu Ruotsin neuvola-systeemit ekaan kertaan. Ja selvisi että en turhaa ihmetellyt näitä Suomen ja Ruotsin eroavaisuuksia. Täällä meneekin homma siis niin, että eka käynti varataan samoihin aikoihin (viikolla 6-8 tai siinä paikkeilla), ja mullahan oli varattu ennen ulkomaille lähtöä sekin mutta se peruuntui kun kätilö oli sairaana. Mutta tämä ultra-asia on kai joitakin vuosia sitten muutettu niin, että sen sijaan että tehtäisiin samalla tavalla kun Suomessa viikolla 12 niin tehdäänkin viikolla 18. Syyksi kätilö kertoi että on ollut syytä uskoa että ultraäänellä ja doplerilla olisi jotain vaikutusta sikiön aivojen kehitykseen, ja siksi aikaa on siirretty. Mullehan on nyt jo tehty 2 ultraa, mutta kätilö sanoi että ei siitä pidä huolestua koska aikaraja on siirretty enemmänkin turvallisuussyistä eikä niinkään siksi että olis pystytty todistamaan että varsinaista tuhoa saataisiin aikaan. Eli semmosta siis. Dopler siellä siis oli, mutta kätilö sanoi että vaikka ehdittäisiinkin se tehdä niin hänellä ei ole siihen lupaa (ilmeisesti näin aikaisessa vaiheessa..). Joten nyt odotellaan sinne kesäkuun alkuun viikkoa 18 ennen kun saan seuraavan kerran juniorista mitään muuta todisteita kun omat oireet :-(

Kiva kuitenkin kuulla että muilla kamuille menee hyvin siellä Suomessa, ja me toivottavasti tullaan perässä täällä Länsi-naapurissa :) Tänään sitten on asia julkistettu ihan sosiaalista mediaa myöten, että nyt on myöhästä perua!! Tsemppiä kaikille, ja ihan positiivisissa merkeissä täälläkin mennään vaikka hiukan takapakkia tulikin :)
 
Martta
Onnea Nasulle hyvistä np-ultra kuulumisista! Ja Tupsulle kovasti kärsivällisyyttä vielä muutaman viikon odotukseen että pääset vilkaisemaan pienokaista. Zanielle tervetuloa joukkoon!

Oletteko jo np-ultrassa käyneet osallistuneet siihen verikokeeseen, jolla seulotaan mahdollisia kromosomivikoja? Mietin vain että itse aion osallistua ja verikoe otetaan samalla käynnillä kun ultra, joten kauankohan niitä tuloksia pitää sitten odottaa? Ajateltiin kyllä viikonloppuna isovanhemmille kertoa uutista jos siis ultrassa kaikki hyvin, vaikka ei verikoetulos olisikaan vielä tullut. Me mennään ultraan tämän viikon torstaina jolloin on 12+1, pitäkäähän peukkuja!

Martta 11+6
 
Khaosan..
Kiitos Minmie tiedosta, ehdin sitten kesällä käydä kertomassa töissä uutiset. Niin en mä todellisuudessa tiedä, onko neuvoloissa ultria miten paljon Suomessa, mutta meillä täällä Tampereella ei ole muualla kuin TAYSISSA ja keskusäitiysneuvolassa. Mutta oletus on että niin kalliita koneita ei kunnissa oo ihan joka yksikköön ollut varaa hommata.

Onnea Nasulle hienosta Ultrauksesta!!

Ja Martta, mä osallistuin myös veriseulaan. Se pitää ottaa viikolla 9-12 muistaakseni- Sen , niskaturvotuksen ja iän perusteella lasketaan Down riskiluku. Mä sain vastauksen siellä UÄssä koska olin käynyt etukäteen verikokeissa. Sä saat sitten vastauksen varmaan myöhemmin neuvolassa.

Ompas ruotsissa erilaiset systeemit. Suomessakin jossain vaiheessa sai valita haluaako ilmaiseksi joko 13 viikon np-ultran tai vastaavasti 20 viikon r-uän. -Ihan vaan säästösyistä asia oli näin. Onneks systeemistä luovuttiin. Koska molemmat ultrat on melko oleelliset. Todella tylsää joutua odottaan ekaan ultraa viikolle 18. Todennäköisesti Ruotsissa on tapana sitten käydä maksullisesti aiemmissa Ultrissa. Enkä jaksa uskoa -että Ultrat tai Doppler olisivat mitenkään haitallisia vauvoille, ei Suomessakaan nyt semmoista riskiä otettaisi jatkuvasti. Siitä olen kyllä kuullut -että kotikoneita ei suositella, ettei vauvaa ihan jokapäivä häirittäis.

Khaosan 15+0
 
Tupsu83
Olen samaa mieltä Khaosan, mutta näin täällä mennään. Meidän olis pitäny suunnilleen eilen päättää että osallistutaanko seulontoihin vai ei, koska verikoe pitää ottaa tällä viikolla. Eka olin miettiny että olishan se ihan kiva tietää jos jotain on pahasti pielessä, jotta osaisi sitten valmistautua siihen. Mutta nyt kun päätös tulikin näin nopeasti niin ei haluttu maksaa sitä summaa kun nyt muutenkin yritetään säästää rahaa jos mä en saakaan töitä (täällä pitää olla äidin yli 35 että saa seulonnat ilmaiseksi, en tiedä miten Suomessa). Ja kun meillä ei abortti ole vaihtoehto kuitenkaan, niin täytyy vaan sitten ottaa vastaan ne huonot uutiset jos niitä tulee ja opetella elämään niiden kanssa omalla ajallaan. Kiva olisi tietysti ollut saada asiasta tietää enemmän, mutta näkyyhän siinä ultrassakin kai kaikkein pahimmat kehityshäiriöt sitten jos niitä olisi. Pitää harkita sitä yksityistä ultraa jos nyt alkaa ihan repiä hiuksia päästään, mutta just nyt ainakin yritetään odottaa vielä se 6 viikkoa.

Lasketuksi ajaksi varmistui se 27.10, joka taitaa olla meidän ketjun hitti :-D
 
Tupsu83
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 LA 27.10

Zanie 1. LA 27.10

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo
 
Emmi
Heippa vaan kaikille! :)
Meillä oli siis eilen ultra. Kaikki oli aivan mahtavasti! Pituutta pikkusella 8 cm ja siellä vauveli heilui ja huitoi! Piti kyllä ensin herätellä masun päältä kun toinen oli unten mailla, tullut äitiinsä. :D Oli kyllä minulle ja puolisolle todella liikuttava hetki, varsinkin kun olen jännännyt että onko siellä enää mitään. Kaikki mitä piti näkyä, näkyi hienosti, vaikka pikkunen ei suostunut aina kääntymään oikeaan asentoon mittauksia varten. :D Jos jotain riskejä on jossain, niin minulle soitellaan äitipolilta viikon sisään, toivon siis nyt vain että puhelin ei soi. :) Eipä kyllä kätilökään epäillyt mitään selvää poikkeavuutta. :) Hyvää kevättä ja odotusta kaikille! :))
 
Tupsu83
Mahtava kuulla että teillä on kaikki hyvin Emmi! Toivottavasti meilläkin sitten kun vihdoin päästään sinne ultraan, on just toi sama fiilis että onko siellä enää mitään kun oireetkin vähenee.. Nautiskele hyvistä uutisista :-D
 
Khaosan.
Mukava kuulla että teillä Emmi oli kaikki hyvin :)
Mä kävin tänään lääkärineuvolassa. Mun painoo ei otettu, HB:ta ei otettu ja sydänäänet kuunneltiin kun pyysin. Toisaalta en tykkääkään painon kyttäämisestä, eikä sillä alkuraskaudesta oo ees mitään merkitystä, mutta HB oli viimeks ongelma, koko raskauden ajan. Synnytyksen jälkeen se oli 81 ja pyörryin sinne vessan lattialle sairaalassa, mut ehtiihän sitäkin vielä tsekkaan.
Muuten kaiketi kaikki oli hyvin. Vähän hassulta se tuntuu, kun lääkäri oli itseä reippaasti nuorenpi.
Mut semmosta se on tämmösellä jo yli 30pisellä.
 
Minmie
Kiva, et ultrassa käyneillä kaikki hyvin. Itse en ota osaa niin verikoeseuloihin. Otetaan se mitä tulee sellaisena kun tulee. Isommat häiriöt näkynee siellä ultrassa ja sit voidaan miettiä maihtoehtoja jos niin on.
Mulla se ultra vasta nyt siis ens maanantaina...

Pikkuhiljaa alkaa väsymyskin vissiin helpottamaan, kun huomaa tarttuvansa asioihin, joita ei oo jaksanu edes miettiä viime aikoina. Alavatsa pitää tuntumaa yllä, jos se lakkais, taitaiskin olla paniikki irti...

Minmie 12+6
 
Nasu
Ihana kuulla Emmi, että kaikki oli kunnossa! Mulla otettiin ne seulonta verikokeet ultran jälkeen ja tulokset tulee kuulemma neuvolaa parin viikon sisällä, jos jotain vialla, niin soittavat kotiin.

Mulla on alkanut tänään juilia alavatsaa inhottavasti ja vihloo välillä etenkin istuessa tosta häpyluun päältä. Muistelen, että ketjussa oli aikaisemmin puhetta asiasta? Onko oireet kestäneet pitkään?
 
Tupsu83
Mulla myös edelleen sitä vihlontaa alapään luissa ja kramppeja alavatsalla, keskittyy yleensä enemmän oikealle puolelle. Ajattelin seuraavalla neuvolakäynnillä kysellä niistäkin. Sain just tänään tietää että mulla on ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminta, että sainpahan vielä vähän lisää murehdittavaa ultraa odotellessa.
 
Emmi
"Mukava" kuulla, että muillakin noita alavatsakipuja! Ovat kyllä todella inhottavia. :( Minulla oli tänään aamulla niin pahat kivut, että mietin jo päivystykseen lähtöä, mutta kivut menivätkin ohi noin puolessa tunnissa. Säikäyttävät kyllä pahasti. Kivut tuntuvat osittain samoilta kuin menkkakivut, mutta minä en pystynyt oikein olemaan edes pystyssä niiden aikaan, levossa piti siis olla. Onko muillakin ollut ihan koviakin kipuja ja miten pitkäkestoisia? Aina käy mielessä, että entä jos lapsi ei pysy sisällä, mutta mitään vuotoja ei minulta ainakaan ole tullut. Yritän ajatella positiivisesti, että ultra kunnossa, että ehkä kohtu ja muksu vaan sitten kasvavat ja kivut johtuvat siitä. Tiedä häntä. Lisäksi painontunnetta alavatsalla on ollut jo parisen viikkoa, mutta sen olen olettanut olevan ihan kasvusta johtuvaa. Mutta kivutonta loppuviikkoa kaikille! :)
 
Nasu
Mukava kuulla, että muillakin on näitä alavatsa kipuja, eli ehkä ne ovat normaaleja ja asiaan kuuluvia. Minulla siis kanssa juilii hetkittäin tosi voimakkaasti alavatsaa. Tuntuu vaivaavaan etenkin istuessa, joka on tosi mukavaa näin konttorityössä. :/ Onneksi yö ja aamu meni hyvin, eikä kipua tuntunut. Vuotoja minäkin pelkään joka vessakäynnin yhteydessä, mutta onneksi ei ole mitään näkynyt. Kait nämä ovat jotain kasvuun liittyviä kipuja. Minulla on viikon päästä neuvola, niin pitänee kysyä siellä. Kiitokset jälleen kaikille nopeista vastauksista, jos vaikka taas miele vähän rauhoittuis, kun kuuli, että ei ole yksin ongelman kanssa :)
 
Martta
Pitäkäähän peukkuja meidän tämän päiväiseen np-ultraan. Tulen huomenna viimeistään kertomaan mitä uutisia saatiin. Soitin vielä eilen neuvolaan ja kysyin että olisiko mun pitänyt etukäteen käydä siinä seulonta verikokeessa, mutta sain saman vastauksen kun Nasu, että oletaan heti ultran jälkeen ja tulokset valmistuu noin viikossa. Vastaus tulee kotiin kirjallisena ja ilmiesesti soittavat vain jos jotain on huonosti.

Tsemppiä kaikille jotka kärsitte noista kivuista. Itsellä oli silloin ihan alkuviikoilla menkkamaisia kipuja jotka sitten helpottivat heti kun suoli tyhjeni. Nyt muutamaan viikkoon ei ole ollut mitään mainittavia kipuja. Muutenkin aika oireettomana tällä hetkellä mennään. Ehkä väsymystä vain ilmassa.


Martta 12+1
 
Martta
Terkut np-ultrasta. Kaverilla kaikki hyvin. Vähän meilläkin piti kaveria tökkiä hereille että saatiin mitattua ja tarkasteltua muutenkin rakenteita. Pituutta oli reilut 6cm ja vastasi viikkoja 12+4 mutta LA ei lähdetä muuttamaan. Turvotusta oli 1.3mm eli ihan normaalisti. Syke vahva ja muutenkin reipas kaveri sitten kun heräsi.

terkuin,
onnellinen Martta
 
Nasu
Onnittelut myös Martalle hyvistä ultra uutisista :) Mulle oli eilen illalla tullut netpostiin tulokset niistä seulonta verikokeista ja niiden tulos olis normaali. Tulokset tulivat nopeasti, kun sanottiin, että ne vievät 1-2 viikkoa, joten säikähdin melkoisesti, kun näin mistä oli tullut kirje, mutta onneksi kaikki oli kunnossa. :) Meillä mennään nyt sitten ultranmukaisilla viikoilla 11+5, joten viikonloppuna saadaan se 12 viikon rajapyykkitäyteen. :)
 
Tupsu83
Tervetuloa Tallu! Kiva saada mukaan lisää odottajia ja myös teitä joilla on jo lapsia ennestään :) Musta ainakin ensikertalaisena tuntuu että sitä miettii jokaista kipristelyä ja oiretta ihan liikaa, ja pitäisi osata ottaa paljon rennommin. Kätilökin sanoi osuvasti että totu vaan siihen huolehtimiseen nyt, se jatkuu vaan koko loppuelämän :p
 
Khaosan :)
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Tallu 3. LA 23.10

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 1. LA 27.10 Göteborg

Zanie 1. LA 27.10

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Joo, kivaa saada mukaan äiti, jolla on jo lapsia. Minkä ikäisiä he ovat ? Laita kaupunki tai kotipaikka listaan, jos haluat.
 
Emmi
Tervetuloa mukaan tallu! Kaikki uudet odottajat ovat tervetulleita ja kaikista muistakin olisi kiva kuulla. :)
Itse olen tässä ihmetellyt miten nopeasti oma keho muuttuu! Olimme eilen puolison kanssa hautajaisissa ja sukulaiset ovat jo ruvenneet kyselemään perheenlisäyksestä, vaikka omasta mielestäni raskaus ei näy vielä päällepäin. :O Emme kuitenkaan ole kertoneet raskaudestani kuin molempien vanhemmille ja läheisimmille ystäville. Jos joku uskaltaa jossain vaiheessa kysyä suoraan, niin kaipa se on sitten sanottava, kun riskiviikotkin alkavat olla pikku hiljaa ohitse. Viikkoja kassa 13+1. Lisäksi pari päivää sitten minulla hyppäsi sydän kurkkuun kun huomasin, että rintani ovat alkaneet tuottaa vaaleaa nestettä ja liivit ovat silloin tällöin aina kosteat! Raskaus alkaa pikkuhiljaa tulla siis todelliseksi! Hyvää viikon alkua kaikille! :)
 

Yhteistyössä