LOKAKUUN 2012 ODOTTAJAT

  • Viestiketjun aloittaja Emmi
  • Ensimmäinen viesti
tallunalle
olen perhosta kotoisin,vanhin lapsi tulee toukokuun 6 pv 2-v ja nuorin tulee toukokuun 4 pv 1-v :) vanhin lapsi syntyi kuukautta ennen raskausmyrkytyksen takia,oli aika paha myrkytys kun jouduin kiireelliseen sektioon rv 36+1 .minä sekä vauva melkein menehdyttiin molemmat,mutta onneksi kaikki kääntyi parhain päin! jos joku haluaa kysellä lisää niin voin kertoa mielelläni! nyt elämä hymyilee ja kolmatta muksua odotellaan innolla :)
 
tallu
täällä rv tulee Ti 14+0 ja ei masu kyllä näy mihkään suuntaa,kyllä sitä innolla odottaa millon alkaa potkut tuntua,esikoiselta tuntu rv-20+0 ja kuopukselta rv 16+0 :)huomaa että joka raskaus on niin erinlainen,mikään ei ole samanlainen :)minulla kaksi poikaa ja molemmilta olen oksentanu ja voinut pahoin rv 16 asti,mutta nyt tämä raskaus on sellaista että aamuisin etoo pikkasen että ei voi syödä mitään,mutta sitten helpottaa kun vaan pistää jotain suuhun :) toivottavasti tällä kertaa olis tyttö,vaikka ei se pääasia ole!saa olla kumpi vaan,pääasia on että on terve! <3
 
Tupsu83
Moikka taasen kaikille!

Aika hurja tarina Tallulla takana esikoisen kanssa! Onneksi olette molemmat kunnossa ja kolmas lapsi onnellisesti matkalla :) Miten kauan jouduitte olemaan sairaalassa moisen kokemuksen jälkeen?

Täällä ei kauheaa dramatiikkaa, muuten kun vatsakrampit on joinakin päivinä aika pahoja. Pahoinvointi tulee ja menee, väsymys ei lopu ollenkaan, mutta toivottavasti tänään alkaisi hiukan pirteämpi kausi kun saan varmaankin sen hormonilääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Lääkkeen pitäisi kuulemma auttaa hyvin väsymykseen yms. oireisiin. Pelottaa kuitenkin se ettei lapsiparka olisi ollut liian kauan sen hormonin puutteessa että aivot kehittyisi hyvin jne.. Kätilö ei kyllä tuntunut olevan huolissaan, mutta minä tietysti senkin edestä!

Nyt kun sitten päätettiin ihan täysin julkistaa raskausuutinen ystäväpiirille, niin oli aika hauska kun kukaan ei minut nähdessään tajunnut muuta kun että "ootpa sä laihtunut" (mennyt melkein kaksi kuukautta että ei ole nähty, ja ilmeisesti hormonin puute on tehnyt sen että mun paino on pudonnu 5 kiloa). Aika hauska pamauttaa siihen sitten että joo, mutta mä olen kyllä raskaana :p Oli pelottavaa julkistaa asia ennen sitä ultraakin, mutta toisaalta aika vapauttavaa. Onpahan tukea ympärillä niin hyvässä kun pahassakin.

Aurinkoista kevättä kaikille täältä sateisesta Ruotsista!
 
Khaosan..
Niin mustakin tuntuu, että tämän raskauden kohdalla väsymys ei lopu koskaan. Toisaalta kevät väsyttää varmaan muutenkin. Viikonloppuna nukuin kumpanakin päivänä päikkärit, sunnuntaina jopa kahdet. Esikoispoika on oppinut käveleen -se täyttää viikonpäästä vuoden.

Tallullahan taitaa nuorempi olla vielä nuorempi kun meidän poitsu. Eikä esikoinenkaan vielä vanha ole, huh. Tsemppiä tulevaan.

Mun maha on turpea iltaisin, mutta ei sitä vauva mahaa vielä ole. Esikoisesta tunsi potkut viikolla 19. Maha alkoin näkyä viikolla 24+, ekat äitiyshousut ostin viikon 30 tuntumassa. Nyt nautin siitä että voin vielä nukkua mahallaan ja saan ylipäätään nukutuksi.

Muutenkin elämä on semmoista TASAISTAKIN tasaisempaa arkea. Onneks nyt sentään tulee kevät niin pääsee poitsun kanssa pihalle syömään hiekkaa.

Khaosan 15+6
 
Tallu
olihan toi raskausmyrkytys aikamoinen jysäys ittelle esikoisen aikana kun oli ensinmäinen raskaus eikä muutenkaan sillain tieny kaikista tilanteista,mä jouduin olla viikon sairaalassa verenpaineen/proteinien takia.!sitten ku ne alkoi laskusuuntaan kääntyä ni pääsin pois.vauvan joutu olla puolitoista viikkoa että paino alkoi nousta ja saatiin nenämaha letku poistettua,mutta jälkeen päin sitä miettii niitä kaikkia tilanteita mitä OLISI voinut käydä!hyi kauheaa.meillä tulee esikoinen toukokuun 4 pv vuoden.vanhin tulee toukokuun 6 pv 2-vuotta :) onhan se aika pieni ikäero mutta hyvät leikki kaverit tulee isompana,ei se musta tunnu pahalta vaikka tihiään tulee lapset kun olen 10 vuotta hoitanu muitten lapsia,joten kokemusta on!multa voi aina sit kysyy lasten hoidosta ja muusta rohkeasti jos haluaa! <3 :)
hyvää alkavaa kevättä/kesää kaikille odottajille:)
 
tallu
tuli mieleen että onko teillä facebook? vois siel lisätä teitä kavereihin jos haluaa,olis kiva sielläkin jutella teidän kanssa :) jos joku haluaa mut lisätä niin siitä vaan.. :)
tarja eeli
 
Tupsu83
Voin vaan kuvitella että on ollut aikamoista esikoisen kanssa joutua moiseen pyöritykseen. Onneksi olette kaikki kuitenkin kunnossa :)

Mä sainkin eilen tietää että hormonit onkin kunnossa, eli mitään vajaatoimintaa ei olekaan! No hyvä uutinen ainakin sen kannalta että muksu on toivon mukaan saanut kaikki tarvitsemansa rakennusaineet :) Toisaalta mua huolestuttaa mun painon putoaminen, kun ajattelin että olisi johtunut siitä kilpirauhasesta. Onko teillä kellään alkuraskauden aikana paino pudonnut paljon, ja alkoiko itsekseen korjaantumaan vai mitä olette tehnyt? Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti, mutta huonon olon takia en kai sitten syö ihan niin paljon kuin pitäisi.
 
Khaosan.
Mun paino on pudonnut 2 kiloa ja nyt BMI on hieman alle 19. Viime raskaudessakin paino lähti kunnolla nousuun vasta rv 20 jälkeen ja runsaimmin sitä tuli viikoilla 30-35 , yhteensä 14 kiloa eli ihan reippaasti. Kyllä vauva tässä alussa saa kaiken, ellei äiti sitten ole ihan anorektinen. Mä otan iltaisin raskaus-imetysmonivitamiinipillerin, vaikka oon saanut syötyä ihan ookoo, enkä oksentele.

Vähän Tupsu ihmettelinkin sun kilpirauhasen vajaatoimintaa, koska sehän poikkeuksetta kyllä lihottaa potilasta -ei laihduta.
Mä en olis huolissaan vauvan hyvinvoinnista, äiti se on joka kärsii jos paino alussa laskee liikaa.
Vauva kyllä ottaa omansa.

Mäkin mietin että on myöhemmin mukavaa, että nämä lapsoseni on lyhyellä aikavälillä. Mutta aluksi se ei varmaan pelkkää linnunlaulua ole. Toivottavasti tulija on yhtä hyvä nukkuja kuin esikoinenkin.

Khaosan 16+0
 
tallu
paino yleensä alussa saattaa tippua jos on paljon pahoinvointia eikä ruoka oikeen maistu,itseltäni paino tippui esikoisen aikana jonkin verran,ei siis paniikkia...se tasaantuu sitten ku on pahimmat viikot ohitse ja alkaa taas ruoka maistuu...lapsi jokatapauksessa saa sinulta itseltäsi tarvittavat ravinnot jolla kasvaa vaikka et söis paljon mitään,toivotaan että kaikilla meillä menis raskaus aika hyvin loppuun asti ja saadaan nauttia kesä helteellä isosta masusta :D ;)
 
Minmie
Moikka ja tervetuloa Tallulle, mukavaa saada lisää porukkaa.

Käytiin eilen nt-ultrassa ja kaikki hyvin siellä. Pikkunen (n. 10cm!!!) siellä venytteli ja vilkutteli porukoilleen... :)

Niskaturvotuksia ei ollu ja kaikki muukin näytti olevan ian kunnossa. Nyt jos uskaltais hengähtää ja vähän rentoutuakin ja alkaa nauttimaan olostaan niin kauan, kun tulee tukala olo :)
 
Tupsu83
Khaosan: Niin mäkin luulin että vajaatoiminnassa paino nousee, mutta luin jonkun verran viimeviikolla ihan virallisista lähteistä tietoa asiasta ja siellä sanottiin että painonnousu- sekä lasku voi liittyä myös vajaatoimintaan. No, mene ja tiedä, mutta ei se sitten ainakaan mulla siitä johtunut :)

Tavallisesti ei olisikaan mikään ongelma tämä painon lasku, koska edelleen mulla on n.15kg ylipainoa, olin tietysti vaan huolissaan juniorista.. Mutta hyvä jos läskit menee hvää käyttöön, ja kiva kuulla että en ole ainoa jolle on käynyt näin. Luultavasti sitten parin kuukauden päästä valitus on ihan toisenlainen kun vaa'an numerot kääntyy toiseen suuntaan :p Pääsen joka tapauksessa pian ravitsemusterapeutin juttusille, joten saan sitten ihan henkilökohtaiset ohjeet siihen mitä ja miten paljon pitäisi syödä :)

Tupsu83 ja juniori 13+3
 
tallu
minmie:hyvä että kaikki oli ultrassa kunnossa :) täällä viikot nyt 14+0 ja enskuussa vasta seuraava neuvola käynti,kyllä sitä innolla odottaa rv 20+0 että pääsee kunnon ultraan ja saa kysyä kumpi on tulossa :) jännittää vähän kysyä kun on kaks poikaa ennestään,jos sieltä nyt tulis prinsessa kun on erinlaiset oireet kuin pojilta :) no saapi nähä,innolla odotellaan :) <3
 
Minmie
Mulla on kans neuvola ens kuussa, oisko ollu 8. päivä tai jotain sellasta... Mä oon nyt toistaseks tyytyväinen tän ultran tuloksiin, kun alussa oli sitä epävarmuutta (mulla oli siis nestekeräymä sikiöpussin vieressä ja reilu 3cm kysta munasarjassa rv n.7 varhaisultrassa. rv 9 ylimääräiset löydökset oli pikkusen pienentyneet, mut siitä jäi jonnekin alitajuntaan sellanen vähän huono fiilis, joka on nyt hellittäny)

Mä haluan kans tietää sukupuolen, mutta meinasin mennä 3d-ultraan, kun on ton esikoidenkin kanssa siellä käyty. Kyllä sieltä eilisestä ultrasta saatiin mukaan sellanenkin kuva, josta viisaammat ehkä tietäis sanoa sen sukupuolen, mutta ei tälleen maallikkona... sai napattua kuvan, kun pieni venytteli ja kuvassa näkyy reisi- ja sääriluut pitkittäin ja jalkaterät toisessa päässä ja lantionluuta toisessa päässä. Kaikella järjellä voia ajatella siellä lantion päässä näkyvän sukupuolikin, jos vaan osais katsoa ta olis ees vähän selkeempi se kuva... :D

Iso kivi on nyt vierähtänyt sydämeltä, kun näki, et kaikki on hyvin. <3

Minmie ja kyytiläinen 13+5
 
Khaosan..
Hieno kuulla Minmie että kaikki oli ookoo ultrassa :)

Mä kerroin tänään työantajalle, että oon jäämässä 2selle äitiyslomalle, kun se soitti ihan toheissaaan suunnitteli mun kesälomapäivien ajankohtaa. -Mutta korostin sille että tää ei oo vielä mikään virallinen ilmoitus ja että vahvistan lasketunajankin sitten r.ultran jälkeen. Luultavasti en saa kuitenkaan palkkaa tällä kertaa työnantajalta äitiyslomalla(kun yleensä saa sen ekat 3kuukautta), kun oon ollu vaan hoitovapaalla tässä välissä. Kela maksaa äitiys ja vanhempainrahan edellisen lapsen mukaan.
Ei se pomo onnitellut(sen tyyli) mutta ei nyt saanu mitään kohtaustakaan.
Mulla on sitäpaitsi ammatillinen kriisi. Oon ollut tuolla työpaikassa jo seitsemän vuotta ja haluaisin muutakin. Mutta tuskin vaihto on fiksua kun muksut on pieniä...:p

FB:kiin siirtymisestä. Me perustettiin viimevuonna synnyttäneiden mammojen kanssa FB ryhmä ja kirjoittelu täällä on jäänyt sitten ihan kokonaan.
Toivoisin että ei tehtäis (ainakaan vielä) niin, koska ne joilla ei oo profiilia tai ei halua kirjotella omalla naamallaan jäis sit ulkopuolella.
 
Minmie
Tuolla FB:ssä on nytkin ryhmä lokakuisille. Jos jotakuta kiinnostaa, niin linkki sinne löytyy vau.fi:n keskustelusta. Se on aika vilkas ryhmä ja siellä on jo aika paljon porukoita, toisaalta tykkään tästäkin ryhmästä, kun tää pienempi ja siks jollain tapaa läheisempi. Tai jotain. Jos tää porukka meinaa Fb:hen laittaa rymää, niin olen kyllä siinäkin mukana.
 
Nasu
Nyt on viikon loppu ja alkuviikko lomailtu, ja olin nettipimennossa. Ihana päästä taas takaisin linjoille ja nähdä, että kaikilla näyttää olevan asiat kunnossa, niin ja tietenkin tervetuloa uusille. :) Meillä on huomenna toinen neuvola käynti vuorossa. Tulee varmaan palautetta painosta :/ Mulle on nyt viikon lopun aikana ilmaantunut inhottava heikotus ja ruoka ei meinaa maistua, mulle on tähän asti kaikki maistunut tosi hyvin, joten ehkä tää sitten vähän tasottaa.
 
Khaosan..
Kyllä mäkin tuun, jos joku innostuu perustaan meille odottajille suljetun ja salaisen lokakuun ryhmän fbhen. Voishan se olla kivakin.
-Mutta menee se ajatusten vaihto täälläkin.
 
Tupsu83
Mulle sopii kanssa molemmat, meidän oma ryhmä FB:ssä tai tämäkin menee hyvin. Olen samaa mieltä että tämmönen pienempi ryhmä on kivempi, on teidän kanssa jotenkin läheisempi fiilis kun jos odottajia on montakymmentä.
 
Martta
Huomenta! Mä en käytä FB:ia ollenkaan, että jos siirrytte sinne niin mä jään sitten pois tästä porukasta. Toivoisin siis että jatkettaisiin täällä tällaisella sopivan kokoisella porukalla :)

Martta, jolle vissiin pukkaa jotain flunssaa
 
Martta
Ai niin, Miemielle kovasti onnea hyvistä ultra kuulumisista.

Hyvä juttu Khaosan että pomosi ei ottanut mitään "kilareita". Tosin musta on outoa jos ei myöskään onnitellut. Mulla täällä pomot on ihan onnessaan, että nämähän ovat maailman ihanimpia uutisia (ovat tietoisia meidän pitkästä lapsettomuushoitotaipaleesta). Olen nyt myös kertonut työkavereille laajemminkin ja porukka on innoissaan meidän yksikön omasta vauvasta ;) Ihquja työkavereita mulla.
 
Tupsu83
Tosi ihana kuulla että Martta saa juhlia vauvan tuloa myös työkavereiden kanssa, tuntuu varmasti hyvältä pitkän odotuksen jälkeen :) Mun pomo Suomessa oli myös tosi ymmärtäväinen kun kerroin etten pääsekään kesätöihin, ja onnitteli vaan kovasti. Itelläkin on ollut parempi mieli viimeaikoina, vaikka oireet tai oireiden puuten ei ole muuttunut miksikään. Maanantaina on taas neuvolakäynti, (jonne mies ei enää halunnut tulla kun viimeksi oli niin tylsää, kun puhuttiin vaan eikä vauvaa voinutkaan nähdä :p) sieltä saa taas varmaan vähän uskoa siihen että vaikka maha ei kasvakaan ja tuntuu ettei mitään tapahdu, niin kaikki on kuitenkin hyvin..

Varmaan helpointa pysyä täällä Plazassa koska on joitakin joilla ei ole FB:tä. Mulle käy ainakin hyvin täällä jutustelu ja tosiaan tykkään myös tästä pienemmästä porukasta enemmän.
 
tallu
ajattelin taasen kirjoitella kun tuntuu ettei ehdi missään välissä tänne tupsahtaa kun lasten kanssa menee aika kuin siivillä,iltaisin on sit niin poikki että ei jaksa edes vaivautua koneelle kun pojat nukahtaa :)meillä muutenki samalla muutto tässä päällä,onneks voiton puolella ollaan jo ku melkeen kaikki tavarat on jo tuotu uuteen kotiin,jotain pientä roinaa vanhassa kodissa vielä,mut jos ne tänään sais pois ja saisi siivottua sen että pääsis siitäki ero0o :D :D

iloista kesän odotusta ystäväiseni! Tallu & Junior 14+3 :)
 
Khaosan..
Mä elän nyt raskauden sitä vaihetta kun raskaus ei tunnu eikä näy.

Vuosi sitten olinkin tosi toimissa, meillä poika täytti perjantaina vuoden.

Kun Tallu on täällä kertonut vaikeasta raskausmyrkytyskokemuksestaa, niin mä voin taas kertoa, että mun synnytyksestä ei ole lainkaan huonoja muistoja. Se oli kyllä pitkä 20 tuntia, mutta ponnistusvaihe kesti alle 5 minuuttia. Kivut olivat kovat, mutta eivät semmoiset joita ihminen ei helposti kestäisi ja kipulääke ja apu kokoajan saatavilla -tai ainakin kulman takana.
Mutta tiedän että ensisynnyttäjiä ei vielä tässä vaiheessa jaksa synnytyskertomukset erityisemmin kiinnostaa, joten en siitä jauha sen enempää.
Raskaus on hyväkin ottaa vaihe kerrallaan.

Vappua lähdetään viettään lapsiperheiden kanssa, rauhallista grillailua.
Eli hyvää Vappua Lokakuun mammoille !

Khaosan 16+5
 
tallu
mulla oli nesinmäiseltä lapselta tosiaan se myrkytys ja se meni sektioon,toinen lapsi syntyi normaalisti alateitse ja kaikki meni hyvin,samoin kipu oli kova mutta kipulääkkeet auttoi hyvin. ja hoitajat oli paikalla ku tarvitsin :)ei jäänyt mitään synnytys traumoja vaan innolla odotan että kolmas raskaus menis nyt hyvin loppuun asti että pääsee taasen synnyttää,onse ihanaa aikaa :)hyvää vappua kaikille odottaville :)
 

Yhteistyössä