LOKAKUUN 2012 ODOTTAJAT

  • Viestiketjun aloittaja Emmi
  • Ensimmäinen viesti
Tupsu83
Mä en ainakaan toistaiseksi ole osannut jännittää itse synnytystä, kaikkea muuta tietysti senkin edestä. Luotan aika paljon siihen että ammattilaiset osaa hommansa ja sen verran tiedän töiden kautta kivunlievityksestä että uskon siinäkin avun löytyvän kun sitä tarvitsee. Voi olla että kun synnytys lähestyy niin pelko pahenee, mutta tällä hetkellä tuntuu että isäntä on enemmä huolissaan siitä H-hetkestä kun minä :p

Täällä mennään muuten samoissa merkeissä, neuvolassa ei paljon tullut uutta asiaa eilen vaan ihan lyhyt juttuhetki. Paino oli mennyt alaspäin taas, mutta nyt johtuu viime viikon mahataudista että korjaantunee aika nopeasti!

Tupsu83 & juniori 14+3
 
tallu
kylläpäs täällä on hiljaista,kukaan ei kirjoita mitään.... :) miten itsekullakin meni vappu? täällä meni hyvissä merkeissä,poikien kanssa kotosalla ja sillain,nyt viikonloppuna pidettiin molempien poikien synttärit,esikoinen täyttää nyt tänään 6 päivä 2-vuotta ja kuopus 4 päivä tätti 1-vuotta...kyllä se aika menee nopeasti kun just tuntu että meille vasta synty toinen lapsi... :)hihi....mulla ittellä menny kaikki hyvin ei ole pahoinvointia ollut enään,muta maha ei kasva ollenkaan,pelottaa että onko jotain vialla...? :(pojilta oli jo aikamoinen maha näillä viikoilla ettei housun napit pysyny kiinni.. mut kirjoitelkaahan te muutkin tänne että saa kuulla muittenki kuulumisia.. :)

tallu & junior 15+5
 
Khaosan..
No eipä oo mullakaan vielä semmoista vauvamahaa. Kohtu nyt on kasvanu, noin napaan asti. Sen tuntee kun menee makuulleen ja laittaa kämmenen mahalle.

Mun riesana on edelleen ihan hirveä jatkuva vesiripuli, sitä on ollut nyt 14 viikkoa!! EI se ripuli mitään, mutta sitä edeltävät mahakivut on yhtä tuskaa. Välillä oli viikkokin välissä, mutta nyt on ainakin joka toinen ilta. Mietin että meniskö lääkäriin, mutta kai ne antais jotain ruokavalio-ohjeita. Onks kellään muulla tämmöstä?

Meinaatteko ottaa äitiysavustuksen rahana vai laatikkona. Mä otan nyt rahana, kun en viitti kasata tuplatavaroita.

Entä meinaatteko kesällä vielä reissailla ulkomailla ?

Khaosan 17+5
 
Tupsu83
Moikka taasen! Mä olen myös ollut huolissaan siitä kun maha ei osoita kasvamisen merkkejä, päin vastoin pienenee vaan kun paino edelleen laskee. Selällä maatessani luulen tuntevani kohdun häpyluun yläpuolella, mutta kun en koskaan ole asiaa ennen tunnustellut niin en ole siitäkään varma. Sen verran olen lueskellut että jokainen raskaus on uniikki, eli ei sen kai pitäisi olla epätavallista että vaikka kahden ensimmäisen kanssa maha kasvaa mutta kolmas antaa odottaa :) Jotkut on kirjoitellut muilla sivustoilla että maha alkoi kasvaa vasta puolessa välillä, mutta mene ja tiedä. Tunnen kuitenkin tuskasi Tallu, mustakin olis niin kiva tunnustella mahaa ja saada jokin yhteys tähän pikku matkustajaan :-(

Ripulista ei ole onneksi noin pahoja kokemuksia kun Khaosanilla, mutta yhden viikon piti mullakin ihan löröllä mahaa. Kysyin asiasta kätilöltäkin, mutta sanoi ettei siitä tarvitse huolestua. Sitten sainkin ihan kunnon mahataudin pariksi päiväksi, mutta sen jälkeen loppui ripuli ainakin tällä erää. Oletko kysynyt asiasta neuvolassa? 14 viikon ripuli todella kuulostaa hirveältä, vaikkei koko ajan tarvitsisikaan juosta vessassa!!

Äitiysavustuksesta ei mun tarvitse huolehtia kun täällä ei semmoisiakaan saa.. Alkaa hiukan nyt kadehtittaa Suomen terveydenhuolto järjestelmä kun katselee täältä länsinaapurista käsin!!

Sen enemmän ulkomaille ei olla enää lähdössä kun sinne Suomeen kesällä. Mulla ei muutenkaan sen pitkän Kanadan matkan jälkeen kutita yhtään matkustushermoa, vaikka kaikki sanookin että kannattaisi nyt matkustaa kahdestaan kun vielä voi. Huonoa oloa on mulla edelleen silloin tällöin, mutten onneksi enää oksentele. Väsyttää ihan järkyttävän paljon ja alavatsan krampit jatkuu melkein joka ilta. Yritän seurata nyt ravitsemusterapeutin ohjeita ja syödä terveellisemmin, mutta vieläkin suurimman osan ajasta on tosi vaikea saada syötyä tarpeeksi. Ensimmäinen kerta mun elämässä kun painon LASKU on huolen aiheena :-o

No, aurinkoisia päiviä sinne Suomeen ja toivotaan että kaikkien masuissa elämä jatkuu niinkuin pitäisikin!

Tuivero & juniori 15+1
 
Martta
Onpa ikävä kuulla Khaosan sun vatsavaivoista. Kuulostaa vähän samalta mitä mulla oli alkuviikoilla, mutta nyt mulla on mennyt jo pidempään ihan ok. Mullakin ensin tuli ihan kauheita, menkkakipujen tyylisiä kramppeja ja tuntui että pyörrytti. Sitten kun vatsa toimi niin olo helpotti. Usein se oli sitten ihan löysällä kun oli pari kertaa jo ehtinyt käydä istumassa. Kysyin tosta silloin alku-ultrassa lapsettomuuslääkäriltä ja silloin sanottiin että on normaalia. Suolistossa kun on samaa lihasta mitä kohdussakin. Raskaushormoonit estää lihasta supistelemasta jolloin suolikin toimii huonommin ja voi siksi käyttäytyä normaalista poiketen.

Meillä ei ole mitään matkasuunnitelmia. Onneksi ollaan saatu jo reissata tarpeeksi kahdestaan. Kesällä käydään tapaamassa kavereita ja sukulaisia mutta vain eteläsuomen leveysasteilla. Tietty kaikki riippuu siitäkin miltä autossa istuminen tuntuu. Onneksi ostettiin uusi auto niin ilmastointi tekee matkoista mukavampia :)

Mäkin odottelen jo kovasti että vatsa alkaisi kunnolla kasvaa. Musta se on ollut nyt monta viikkoa jo ihan samanlainen, vähän turvonnut. Mammahousuilla kuitenkin oon mennyt jo alkuviikoista kun en turvotukselta saanut enää farkunnappeja kiinni. Mukavuus ennen kaikkea.

Martta, 14+5, huomenna neuvolaan, ja toivon että sais taas kuulla pienen sydämen jumputuksen
 
Khaosan.
Se on enemmän sääntö kuin poikeus, olla 17 viikolla huolissaan, kun maha ei ole vielä kasvanut. Monet noihin aikoihin soittavat neuvolaankin, että voisiko sydänäänet kuunnella, kun tuntuu että mahassa ei ole ketään. Mut kyllä siellä on. Ei mulla eka raskaudessa ollut mahaa vielä rakenneultrassa. Mutta se ehti 40+5 viikolle kasvaa silti jättisuureksi :)
Pieni vauvamaha mulla taisi olla siinä viikolla 24.
Nyt kun olen ripluloinnin ansiosta noin yläaste ikäisen tytön kokoinen, maha kyllä näkyy itselle, mutta saan sen varsin helposti peittoon ja kaikki housutkin menevät vielä.

Toivottavasti ripuli nyt ei koko raskautta kestä. Se on ollut kyllä melko invalidisoivaa, nyt aattelin pari päivää olla ilman mitään mikä sulaa vähänkään huonosti. -Juuri Martan kuvaamat oireet kuulostavat tutuilta. Tää on vaan nyt todella rankkaa. Viimeyökin meni pelkäksi vessassa ravaamiseksi.

Mekään ei todennäköisesti paljon Ruotsia pidemmälle kesällä lähdetä. Aikomus oli lähteä Italiaan, mutta koska talvellakin olin isonmahan kanssa kuumissani, en edes halua ajatella mitä se on kesällä -tai mitä se olisi KESÄLLÄ ITALIASSA. Viime kesänä reissattiin vauvan kanssa paljon. Ehkä nytkin reissataan sitten Suomessa, omalla autolla. Me hommattiin myös kotiin ilmastointilaitteet vaatimuksestani. Kotona ees on oltava viileetä, jos on taas hellekesä edessä.

Kaikille teille ensiodottajille tiedoksi, että "kokeneita" äitejä on turha kovasti kuunella, kun he antavat ohjeitaan -tai pelottelevat.
Mullekin sanottiin -että oma elämä loppuu, et koskaa enää käy vessassa yksin, vauva valvoo kaikki yöt, ilo katoaa/et koskaan enää hymyile - ja plaa plaa. Vauvat ovat niin erilaisia. Meillä herättiin öisin 2 kertaa siihen saakka kun vauva oli 1kuun ikäinen ja kerran yössä kunnes oli 5 kuinen, sen jälkeen vauva on nukkunut joka yö 11-12 tuntia putkeen. Olen edelleen nauranut ja käynyt ihan jokapäivä montakertaa yksin vessassa.
-Muuttuuhan se elämä. Mitkään aikuisien extempore lähdöt eivät enää ole mahdollisia. Ja alkoholin käyttö täytyy tietysti lopettaa tai vähentää minimiin kotona. Matkustaminen on kauheeta säätämistä jne :).
Meillä onneks ukko ottaa osaa lapsen hoitoon, yösyötti ( tulee yösyöttämään) ja tekee kaikesta puolet. Nyt kun olen ollut huonokuntoinen, se on tehnyt jopa enemmän kuin puolet. Siivous on jäänyt sille melkein kokonaa.
Se on kyllä ihan hyvä ohje nauttiikaa kun vielä saatte syödä rauhassa, käykää ravintoloissa !

Onks Tallu teillä tuplarattaat ? Mä aattelin ostaa Phil&Tedsin Explorer -rattaat, koska kaippa ne tuplat on pakko hommata 1v5kuiselle ja sylivauvalle. Esikoisella on Briot, ohjautuvilla etupyörillä, ollaan oltu niihin tämmöisenä cityperheenä varsin tyytyväisiä. Myös Brion turvakaukalo sopii ratasosaan, se toimii ikäänkuin pienen vauvan rattaina.
Muuten onneksi koti on jo vauvalle varusteltu. juurikaan mitään ei tartte ostaa. Paitsi hieman vaaleenpunaista, jos tulija on tyttö....meillä on jo parin viikonpäästä r-ultra. Sen jälkeen aion kyllä myös kertoa vanhemmille raskaudesta.

Khaosan 17+6
 
tallu
khaosan: on meillä brio merkkiset tuplarattaat,pakko olla että pääsee poikien kanssa yksinki kävelylle. :) on meillä sit vauvalle omat yhdistelmä vaunut.meidänkään ei tarvitset hommata mitään kun kaikkia on,niin tosin jos tyttö tulee niin sit pitää hommata jotain :)
 
Tupsu83
Oli tosi kiva lukea Khaosanin viestiä, tuli itelle paljon positiivisempi fiilis kun kerroit miten teillä on lasten kanssa mennyt :) Tietysti ei ollu kiva lukea sun vatsavaivoista, tosiaan toivon että pian pääsisit siitä ripulista eroon!!

Olen yrittänyt rentoutua ja olla stressamatta joka hiivatin asiasta niin paljon, mutta jotenkin tuntuu mahdottomalta ennen sitä ultraääntä.. Onneksi enää kolmisen viikkoa odottamista ja sitten päästään asiaan :) Tosin jos nyt oikein ymmärsin niin se onkin sitten ensimmäinen ja viimeinen ultraääni jonka neuvola täällä tarjoaa, joten jos myöhemmin halutaan kuvia yms. vauvasta niin sen saa kustantaa itse. No, selvinnee sekin asia sitten myöhemmin, nyt haluan vaan sinne ultraan!!! Ja tosiaan Tallu, odottelen sun kanssa innolla mahan kasvamista ja että alkaisi vaikka ne pienet liikkeet kohta tuntua :-D
 
Nasu
Tervehdys kaikille :) Toivottavasti Khaosanin vatsavaivat alkavat helpottamaan, kuulostaa inhottavalta tuollainen jatkuva ripuli. Minulla on taas täysin päinvastainen tilanne. Kärsiikö joku muu koivuallergiasta? Minä olen aivan tukosssa, olen pyrkinyt välttämään lääkkeitä mahdollisimman pitkään, mutta nyt on pakko luovuttaa ja ottaa sen verran, että pahin menee ohi. Onneksi kävin viikko sitten lääkärissä hakemassa reseptit allergialääkkeisiin, niin ehkä niitä nyt sitten uskaltaa käyttää. :/

Minua on alkanut taas epäilyttämään, että onko siellä masussa ketään, kun kaikki oireet ovat kadonneet, mutta niin kai sen tässä kohtaa pitää ollakin. Odotan jo kovasti, että tuntisin ensimmäiset liikkeet, jotka rauhoittaisivat mieltä. Mieheni on nauranut, että vielä joku ilta toivot, että vaavi olisi paikallaan, että saat nukuttua. :) Millä viikoilla te olette tunteneet liikkeet? Kahden viikon päästä on neuvola, jos silloin kuuluisi sydänäänet niin, että minäkin kuulen ne, viimeksi vain terveydenhoitaja ehti kuulla ne nopeasti, kunnes vaavi taas luikahti toiseen paikkaan. <3

Oikein mukavaa ja aurinkoista viikkoa kaikille! :)

Nasu 14+3
 
Martta
Heipat! Eilen käyty neuvolassa ja kaikki ihan ok. Hemoglobiini oli vähän laskenut mutta on vielä reilut 120. Terkka sanoi että kaikille suositellaan puolivälistä alkaen rautalisää, jos vatsa sen vain kestää. Painoa oli tullut vajaa kilo mutta sekin voi selittyä esim vaatetuksen erolla. Vaavilla tuntui olevan kaikki ok. Hyvä syke. On niin ihana kuulla se jumputus :)

Nyt kun ollaan jo tässä vaiheessa niin rohkaistuin ottamaan ekoja askeleita hankintojen osalta. Otin yhteyttä sukulaiseen, jolla on 3-vuotias ja heillä on jo haluja päästä eroon mm yhdistelmävaunuista, turvakaukalosta ja sitteristä. Tutulta olisi niin helppo ostaa käytettynä kun tietää että heillä ei ole tupakoitu eikä ole lemmikkejä ja muutenkin kamat on hyvässä kunnossa. Vaatteita olen jo saanutkin yhdeltä serkulta aikoja sitten. Pinnasänkyä metsästän vielä huutonetistä ja kierrätyskeskuksesta kun haluaisin sellainen vähän vanhemman mallin, jossa on pinnoissa puiset pallot. Mulla oli itsellä vauvana sellainen ja siinä olis vähän nostalgiaa. Se ei olis niin isokaan kun nää uudet mallit.

Martta, 15+0
 
Khaosan..
Mä tunsin ekaraskaudessa liikkeet 19+ jtkn. Istukka oli takana ylhäällä. Jos se on edessä ekat liikkeet voi tuntua ensisynnyttäjällä myöhemminkin. Nyt oon mielestäni tuntenut liikkeitä noin viikon eli 17+jtkn.

Vatsavaivat on nyt olleet kurissa jopa 2 vrktta. Toissapäivä meni pelkällä mustikkakeitolla ja vedellä. Eilen jo söin jotain.

Mä oon miettinyt että tarttetaanko me toinen pinnasänky. Vauva tietysti ekat 4 kuukautta voi nukkua vauvansängyssä, mutta voisiko sitten 1v10kk ikäisen jo siirtää laidalliseen lastensänkyyn, niin vauva perisi pinniksen..Kesällä ajattelin muutenkin sisustaa lastenhuonetta hieman uuteen uskoon.
 
Tupsu83
Nasu: mä olen allerginen useille siitepölyille, ja koivun ja lepän kukinta ottaa täällä myös koville. Yritän toistaiseksi sinnitellä ilman lääkkeitä, mutta se tietysti tarkoittaa että pitää pysyä sisällä. Jos olo ei parane pian niin saatan myös joutua pyytämään reseptin lääkkeisiin kun ei voi tavallisia nyt ottaa. Näin tukossa en muista olleeni ihan vähään aikaan, ja luin lehdestä että Suomessa koivu on vielä ahkerampi tänä vuonna kun täällä! Poskiontelontulehdusten takia olen jo aikaisemmin ostanut nenänhuuhtelukannun, ja niin ällöttävältä kun se kuulostaakin niin auttaa edes hiukan tukkoisuuteen. Silmien kutinaan ei tietysti auttaisi muu kun antihistamiini, mutta toistaiseksi yritän pärjätä ilman.

Mä en ole ihan varma että onko kipristelyt liikkeitä vai kohdun kasvukipuja, mutta tuntuu aika jännältä välillä alavatsassa. Tänä aamuna huomasin että kohtu tuntuu paljon isompana kun makaa selällään, että jotakin siellä kai kasvaa!!!! Aamupäivisin pyörryttää myös aika paljon ja yritän juoda paljon vettä. Muuten olo ei ole paljon muuttunut viimeaikoina, joten sitä sydämen jumputusten kuulemista täälläkin kovasti odotellaan :-D

Toivottavasti Khaosanilla pysyisi maha kurissa että pääset syömään muutakin kun mustikkakeittoa!!
 
Jenny
Hei!

Minä voisin liittyä vielä uutena tähän ryhmään:)olen seuraillut keskustelua jonkin aikaa, mutta en ole uskaltautunut itse kirjoittelemaan:)no jospa nyt.

Odottelen ensimmäistä lastani ja meillä laskettu aika on 17.10. Meillä on takana melkein kolmen vuoden yritys ja nyt sitten lopulta lapsettomuushoitojen avulla raskaana ollaan.

Tämän lapsettomuustaustan takia olen ollut aika varovaisin mielin alkuraskauden ja huolissani vaikka mistä aina välillä, mutta nyt yritän oikeasti ruveta ottamaan rennommin ja nauttimaan tästä raskaudesta. Kaikki on tähän mennessä mennyt kuitenkin ihan hyvin ja en ole pahemmin kärsinyt pahoinvoinnista kuin lähinnä iltaisin,sekin alkaa olla ohi. Parissa ylimääräisessä ultrassa on käyty yksityisellä, viimeksi tänään käytiin tarkistamassa että kaikki on hyvin. Nyt sitten odotellaan rakenneultraa:) Olisi jo niin kiva tuntea liikkeitä, mutta vielä en ole huomannut..

Jenny, 17+2
 
Tupsu83
Tervetuloa Jenny meidän muiden jännittäjien sekaan :) Kiva että uskaltauduit mukaan porukkaan, ja kaikki varmaan ymmärtää että ne jotka joutuu käymään läpi noita lapsettomuushoitoja niin varmasti jännittää vieläkin enemmän että miten homma etenee. Ja paraskin minä tässä ensikertalaisena sanomaan kun jännitän joka ikistä pikkuasiaa!!

Tupsu + juniori 15+4
 
Khaosan..
Heippa Jenny. Aina on mukavaa kun joku kauan yrittänyt viimein raskautuu.
Lisään sut tuohon meidän listaan, voit ite päivittää kaupungin, jos haluat.


Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Jenny 1. LA 17.10

Tallu 3. LA 23.10

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 1. LA 27.10 Göteborg

Zanie 1. LA 27.10

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo


-kirjoitteleekohan Tuutunen tänne enää ???
 
Minmie
Moikka pitkästä aikaa! Ja tervetuloa Jennylle!

Tässä on elelty tällasta hiljaiseloa jonkun aikaa, vaikka kiirettä onkin pitänyt. Töissä on vilkastunu niin, ettei meinaa perässä pysyä ja kotosalla oon koittanu keskittyä perheeseen.

Perusoireet on aika hyvin hävinny, tilalle on tullu ummetusta ja työpäivän jälkeen huomaa, et jalkoihin alkaa nyt jo kerääntyä nestettä. Istumatyö ja kun on kiire, niin ei juuri pääse ees välillä jaloittelemaan. Silloin tällöin alaselkä myös on työpäivän jalkeen jonkin verran väsynyt. Ei oikeestaan kipeä, mutta silleesti jumissa, ettei toimi normisti ja liikkuminen on aikamoisen kömpelön oloista.

Äitienpäivänä taisin saada kunnon lahjan heti aamusta tuolta kyytiläiseltä. Köllöttelin kaikessa rauhassa ja odottelin, et mies saa aamisen valmiiksi ja tulee sitten esikoisen kanssa herättelemään. Vaihdoin kylkeä ja luulen, ettei kyytiläinen pitänyt vaihdoksesta ja muljahti itselleen paremmin sopivaan kulmaan. Tänä aamuna taas rauhassa köllötellessä (oon tän viikon lomalla) tuntui jo pientä räpistelyä. Toivottavasti olivat oikeita tuntemuksia, eikä mitään ilmavaivoja... Huomenna neuvolaan tarkistamaan tilanne kaikin puolin...

Meillä on siis Jennyn kanssa vähän sama tausta. 3,5 vuotta yritystä takana tämän kanssa ja hoidolla saatiin alkuun. Varhaisultrassa käytiin vielä klinikalla ja sit kontrollissa, kun oli vähän ylimääräisiä löydöksiä, mutta nyt kaikki toivottavasti hyvin...

Minmie ja kyytiläinen 16+4
 
Khaosan :)
Liikkeitä täälläkin, lähinnä iltaisin -tunnen ne kun makaan selällään. Ihan kunnon pieniä potkuja, mut ohan viikkojakin jo 19.

Mähän en ollut palaamassa työhön ennen vauvan syntymää, nyt kuitenkin meen. En omaan työpaikkaani, sinne en vois palatakaan kun sijaisen kanssa on sopimukset tehty. Mut meen kesätöihin, en kyllä myymään jäätelöö :), mikä vois olla kivaa -vaan tekeen oman alani muita töitä, erittäin mieluisia semmoisia, en mä muuten ois mennytkään.
Oon ollut kotona jo vuosi ja kaks kuukautta -ja huomannu, että en oo mikään kotona olija. Kaipaan töitä ja sosiaalisia suhteita. Mies hoitaa sitten lomallaan vauvaa (tai poikahan tuo 1 vuotias jo on) ja mummu lopun ajan.

Ens viikolla r-ultra, nopeesti menee aika kun pahoinvoinneista on päästy.

Tsemppiä kaikille työelämässä olijoille. Ja paksuja oloja.
Onks kukaan saanut vielä lisäkiloja tai vauvamahan alkua ?

Khaosan 19+0
 
Tupsu83
Mä sain kanssa kesätöitä heinäkuulle, ja toivon tosiaan että pystyn myös olemaan töissä sillon! En saanut aikasemmin edes haastatteluja kun kerroin että olen raskaana, ja päätin että kun ei lain mukaankaan tarvitse vielä kertoa niin en kerro. Sain saman tien kuuden viikon sijaisuuden ja tuntui tosi kivalta paikalta myös. Ei fyysisesti raskasta hommaa myöskään joten vaikka olo olisikin jo vähän tukala niin aion yrittää sinnitellä.

Mun paino pysyy samassa edelleen mutta kohtu kai kasvaa kuitenkin kun vanhat farkut alkoi tuntua tukalalta. Uskon että maha on eniten turvoksissa mutta toivon tietysti että se pikkuinen siellä myös kasvaisi.. Luulen tuntevani vaimeita liikkeitä silloin tällöin, mutta en ole ihan varma miltä sen pitäisi tuntua. Sellaista vaimeaa muljahtelua tuntuu joskus ja luulen (ja toivon) että ne olisi liikkeitä. Maha on kyllä ollut aika hankala viimeaikoina, ei varsinaista ummetusta mutta paljon ilmavaivoja.. Ja välillä on paljon kipristelyä ja kramppeja, pahoinvointia enää vaan harvoin aamuisin. Tänään ostin sitten ekat äitiyshousut jotta ei tarvi ahtautua tukaliin farkkuihin enää!

Mies on alkanut kiinnostua mahan tunnustelusta ja jutustelee samalla hassuja juttuja masulle :p Enää kaksi ja puoli viikkoa ultraan!!
 
Jenny
Khaosan 2. LA 10.10 Tampere

Jenny 1. LA 17.10 Kerava

Tallu 3. LA 23.10

Minmie 2. LA 25.10 Vantaa

EMMI 1. LA 27.10.2012 Joensuu

Tuutunen LA 27.10

Tupsu83 1. LA 27.10 Göteborg

Zanie 1. LA 27.10

Nasu 1 LA 3.11.

Martta 1. LA 31.10 Espoo

Mulla viikko 19 aluillaan ja liikkeitä en oo kyllä vielä tuntenut,ainakaan mitään mistä voisi olla varma..Toisaalta mulla on kai istukka tuossa aika edessä joten se kai voi vaikuttaa myös asiaan,vai..?

Mulla on kyllä jo ihan selvästi näkyvä maha,alusta asti ollut turvotusta mahassa mikä voi johtua osittain hoidoistakin. Nyt tossa reilu viikko sitten tuntu et turvotus vähän hävis mut nyt on kyllä taas maha ihan kunnolla näkyvissä,tiedä sitten johtuuko enemmän turvotuksesta vai mistä. Kun tulin raskaaks olin melko hoikka ja nyt on tullut ehkä 4-5 kiloo lisää, koska oon pystynyt koko raskauden ajan syömään aika hyvällä ruokahalulla:)

Aurinkoisia päiviä kaikille!

Jenny
 
Minmie
Neuvolassa kaikki ok. Hemppa ja verenpaine loistolukemissa, paino oli mitattaessa tismalleen sama, kun edelliskerralla, mut olin just syöny ennen sinne menoa. Sydänäänet laukkas tuhatta ja sataa (155-1657min).

Mulla on sen verran tota ylimääräistä, ettei ian vielä varsinainen vauvamaha näy. Oon kyl ollu jonkun verran turvoksissa ja varsinkin näin iltasella voi hyvinkin näyttää siltä, kun oisin liki viimeisilläni... :D
 
Khaosan..
Mullakin illalla saattaa näyttää että ois jo vatsaa ihan kunnolla, mutta nytkin kun oli taas ihan hirveä vesiripulointi ilta/aamuyö, niin iltaturvotukseksi se maha aamulla paljastuu. -Pienesti pönköttää jo ala maha, kohtuhan on noin napaan saakka ja vauvan paino ehkä noin 250 g, eli omenan painoinen on sikiö, joten vauvan koko ei tietysti vielä mahaa näillä viikoilla aiheuta -mut 15 viikon päästä vauva painaa 10-15 kertaa tämän verran, niin silloin meillä kaikilla ihan varmasti on jo hieno pallo.

Mullakin paino on alipainon puolella ja ehdin kyllä aikalailla kuntoillakin vauvojen välissä. Erityisesti vatsalihaksia tein neuroosiin asti. Mut ei maha tietysti ihan siihen littana kuntoon oo ehtinyt, mikä se oli ennen ekaa raskautta.
-Toisilla tietysti lapsvesi, kohdun asento ja turvotus voi saada vauvamahailmiön aikaan jo näilläkin viikoilla.

Toivotaan että liikkeitä alkaa tuntua muillakin. Eka raskaudessa ne mulla tuntu siltä kuin joku lintu ois räpistellu mahassa. Toiset taas sitten puhuu ilmakuplamaisesta ilmiöstä. Nyt tässä tokassa liikkeet on tosiaan tuntu heti selkeiltä pieniltä potkuilta.

Khaosan
 
Nasu
Ensi viikolla ois neuvola, ei millään malttaisi odottaan, että pääsee kuuntelemaan sydänääniä. Edellisessä kokeilivat kuunnella, mutta me ei ehditty miehen kanssa kuulla mitään, mutta terveydenhoitaja sanoi pari kertaa nopeasti kuulleensa. Sanoi kyllä jo heti aluksi, että on siinä ja rajoilla, että kuuluuko vielä. Mulla on tosi epävarma olo ja odotan kovasti niitä ensimmäisiä potkuja, mutta eiköhän nekin sieltä seuraavien viikkojen aikana löydy. :)

Olo on tuskainen tuon koivun siitepölyn kanssa, ei auta nenä kannu eikä lääkkeet. Minulla on tosipaha koivuallegia, johon olen saanut myös siedätyshoidon, mutta sen loppumisesta on jo kymmenisen vuotta, niin teho alkaa loppumaan. Tällä hetkellä toivon vaan kunnon vesisadetta, joka puhdistaisi ilmaa.

Viime viikon perjantaina kävin ostamassa ensimmäiset mammahousut ja kylläpäs on mukava vaatekappale. Mulle on painoa tulltu muutama kilo, kun tuo ruokahalu on ollut erittäin hyvä ja nälkäkin iskee säännöllisesti.

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!

Nasu 15+3
 
Tupsu83
Harmi ettei mikään auta allergiaan Nasu, mulla on ruvennut täällä hiukan helpottamaan kun on ollut sateista. Mulle on myös tehty siedätyshoito 10 vuotta sitten. Siitepölyallergiaan ei koskaan auttanut niin paljon mutta silloin suurin ongelma olikin ruoka-aineallergiat, ja ne hävisi lopuksi melkein kokonaan. Eikä onneksi näytä ainakaan vielä palaavan! Toivottavasti sielläkin pian sataa ropsauttaisi edes hieman vettä, koska se helpottaa melkoisesti..

Mahassa tuntuu edelleen niitä erikoisia muljahteluita, mutta en vieläkään ole varma että onko ne liikkeitä vai ei.. Krampit vaivaa myös aika paljon ja pakottaa lepäilemään. Mammahousut todella oli kannattava ostos!!

Tupsu83 & juniori 16+5
 
Emmi
Heippa kaikille pitkästä aikaa ja hyvää kevättä, tänne se on ainakin saapunut! :) Keskusteluita olen seurannut mutta vastaaminen ja kommentoiminen on jäänyt muun kiireen takia. Mulla ylioppilasjuhlat painaa päälle ja tekemistä ja stressattavaa riittää. Onneks puku ja muut hommattu ja nyt vaan toivotaan et siihen mahdutaan kyseisenä päivänä. :D Ei oo massu kovasti vielä kasvanu, varmaan turvotusta lähinnä. Viikkoja 16+6. Toisella neuvolakäynnillä kävin reilu viikko sitten ja valitin väsymystä ja päänsärkyä. Hemoglobiini olikin laskenut ja oli 115. Nyt sitten rautakuuria syöty tovin ja tunnen olevani paljon pirteämpi! Liekkö jo auttanut vai luulenko vain... :D Pikkusella oli syke 140 ja muutama päivä sitten tuli rakenneultra-aika postissa, sitä nyt kovasti odotellaan isukin kanssa! Pahoinvointi on helpottanut ainoastaan vähän, oksentelen edelleen noin joka toinen päivä. Joillakin se saattaa kuulemma kestää koko raskauden ajan. :/ No mutta kun syötyä saa niin se riittää. Rinnoista vuotaa sellasta kirkasta nestettä, liekkö kroppa valmistautumassa sitten maidontuotantoon, jänniä aikoja! Lisäksi mulla ollut kutinaa jonka takia piti käydä verikokeissa, tulokset saan ensi viikolla. Toivottavasti nyt ei maksassa olis mitää häikkää. Virtsasta löyty myös proteiinia, mahtaako kellään olla kokemusta tästä asiasta? Minulta piti sitten vaan ottaa uus näyte ja tarkastellaan onko siinäkin proteiineja. Itse pelkään raskausmyrkytystä, mutta onneks sentään verenpaine oli ihan normaali. Silti mietityttää... No mutta positiivisilla fiiliksillä mennään! :) Hyvää viikonloppua kaikille!
 

Yhteistyössä