Hae Anna&Ellit-sivustolta

Lonkkaleikkaus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Pirjo, 17.08.2005.

1. Pirjo Vierailija

Hei,
    onko kenellekään tehty lonkkaleikkausta nuorella iällä? Minulla on lonkka alkanut reistata ja lääkäri väläytteli leikkauksen todennäköisyyttä. Kuinka kauan joutuu olemaan pois töistä jos lonkka leikataan? Entä kuinka kauan vuoteessa? Olen 30-vuotias eli parantumisnopeus on vielä varmaan ok.

2. ankka Vierailija

Minä menen perjantaina lonkkaleikkaukseen, molempien jalkojen lonkkanivelet korvataan proteeseilla. Olen 35-vuotias. Sairaslomaa saan ainakin sen kuusi viikkoa leikkauksen jälkeen, jolloin jalalle/jaloille ei saa astua ilman tukea (kainalosauvoja). Kunhan kotiudun, voin tulla tänne kertomaan mitä tehtiin, miten sujui ja miltä tuntui.
    Mene suomi24 keskustelupalstalle ja laita hakusanaksi lonkkaleikkaus, niin löydät (ainakin) kahden eri ihmisen kokemuskertomukset. Taisivat olla molemmat reumapotilaita (en nyt muista – ainakin toinen heistä), ikää eivät tainneet kertoa, mutta vaikutti siltä, että apu leikkauksesta oli suuri : )
    Minä odotan innolla, että saan jalkani kuntoon, toisaalta onhan sinulle kerrottu etteivät tekonivelet kestä kuin kymmenisen vuotta, joten meidän iässämme uusintaleikkaus on väistämätön - eivätkä uusintaleikkausten tulokset ole ensimmäisen leikkauksen veroisia … joten kannattaa miettiä tarkkaan jaksaako kuluneilla, omilla vielä jonkin aikaa eteenpäin. Minun jalkani rupesivat vaivaamaan kolme vuotta sitten ja olisin odotellut vieläkin ellei lääkäri päättänyt, että nyt leikkaukseen. Kulumista seuranneet virheasennot rupesivat aiheuttamaan kulumia myös muissa nivelissä, eli odottelun hyöty yhdessä nivelessä kumoutui toisessa.
    Voisinkohan luvata, että parin viikon kuluttua olen taas netin äärellä.

3. Pirjo Vierailija

Hei vielä, tiedätkö minkälaiset jonot leikkauksiin on? Minulla vaiva on vasta lähinnä ärsyttävä, eli ei rajoita elämää eikä aiheuta juurikaan kipuja. Taidanpa yrittää jarrutella jos lääkäri yrittää yli-innokkaasti lähettää leikkaukseen... Kiitos siis vinkistä!

4. Mymmeli Vierailija

Tervehdys Pirjo!
    Itse olen ortopedinen sairaanhoitaja ja työskentelen päivittäin näiden proteesileikattujen potilaiden kanssa. Leikkausjonot riippuvat pitkälti siitä missäpäin asut. Onhan nyt kuitenkin voimassa hoitotakuu. Mieti vielä uudelleen oletko valmis lonkan tekoniveloperaatioon. Leikkaus itsessään on iso operaatio, kuitenkin siitä paranee melko nopeasti. Saati sitten kun molemmat lonkat operoidaan yhtäaikaa. Sen kuntoutus on todella raskasta. Lonkka kun protetisoidaan tulee sinulle muutama rajoittava liike, joita on vältettävä jatkossa esim. lonkan ulkorotaatio, nivelen sijoiltaanmenomahd. vuoksi.

Kannattaa vielä miettiä yhdessä lääkärin kanssa operaation tarpeellisuutta. Itse en lähtisi lonkkaoperaatioon pelkän ""ärsytyksen"" vuoksi. Jos kykenet menemään lattialle risti-istuntaan, niin et tarvitse vielä lonkaproteesia. Jos mieleen tulee jotain kysyttävään niin yritän vastata parhaani mukaan. ~iloista päivänjatkoa~

5. Toinen kysyjä Vierailija

Kysyisin"" Mymmeliltä"" saman tien miten pitkään yleensä
    kestää, ennen kuin leikattu polvi on entisellään.
    Minulta irtosi luupalanen siitä kohtaa missä ristiside on kiinni.
    Ruuvattiin kiinni viiden sentin ruuvilla. Nyt siitä on kohta
    puoli vuotta , ja polvi ja koko reisi on vielä erittäin jäykkä
    monien jumppatuntien jälkeen.
    Kiitos paljon etukäteen.

6. asd Vierailija

Veljeni menis huomenna sitten lonkkaleikkuuseen kolarin takia.. Vielä vasta 15v. Joku luu sieltä kupista oli irronnu ja se pitäs korvata raudalla. Toivottavasti onnistuis <3 ;)

7. ::O Vierailija

aapuuaa o: ! mulla oli kans poika ja sama vika. Onnistu, ja ei mitää hätää. Kyllä se veljeltäsiki onnistuu !!!

8. lonkka Vierailija

minulle on laitettu molempiin lonkkiin keinonivelet ja vaihdettu jo kertaalleen .aivan mahtavt ,ei särkyjä ei kipuja.ei kannata pitkään pitää kivuliaita lonkkia koska luu hirtää ja se kuluu niin sit joutuu laittaan luusiirteellä ja toipuminen on hankalampaa. olin 3kk saikulla ja nyt mennään jo lujaa.kärsivällisyyttä tarvitaan ,jota mullakaan ei oikeen ole annettu.kun heti olis pitänyt päästä touhuaan. mutta turhaa pelätä kaikki onnistuu ja kivut jää wau..

9. vaimoke Vierailija

Mun miehelle laitettiin lonkkaproteesi muutama vuosi sitten. Oli 50-vuotias sillon. Leikkaus onnistui hyvin. Kivut todellakin jäi leikkauspöydälle. Sairaalassa hän oli vaan 3 päivää ja sitte kotiin vaikka hirvitti. (leikkauspäivä oli maanantai ja keskiviikkona laitettiin kotiin). Sairaalassa Lekuri kirjoitti heti 3 kk saikkua, mutta olis voinu mennä töihin jo 2 kk jälkeen. Nyt liikkuu normaalisti, käy lenkillä ja pelaamassa sulkista. Iso koirakin meillä on=vaatii paljon liikuntaa. Leikkauksen jälkeen oli pari viikkoa tosi kurjaa, mutta liikkeelle kannattaa lähteä heti, vaikka kuinka tuntuisi pahalta. Lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että "kunpa olisit tullut aikaisemmin". Oli sen verran huonossa kunnossa lonkka, että joutui tekemään extratyötä ja leikkaus kesti yli tunnin pidempään.

10. Lonks lonks Vierailija

Molemmin puolinen synnynäinen lonkkaluksaatio. Lapsena useita korjausleikkauksia ja

1989 I proteesi oikea lonkka (27-vuotiaana)
    1995 korjausleikkaus oikea lonkka syy proteesin irtoaminen, epäkelpo proteesimalli joka poistui käytöstä
    2004 korjausleikkaus oikea lonkka, syy liian pieni nuppi proteesissa, ns. teleskooppi-ilmiö
    2002 II proteesi vasen lonkka
    2008 korjausleikkaus oikea lonkka, proteesin kuppi irti, muovi kulunut, luun syöpyminen, luusiirrettä leikkauksessa .Uusi nivel metalli-metalli- mallia

Nyt sitten odotellaan tuon vasemman lonkan proteesin tulevaa vaihtoleikkausta (10 vuotta asennuksesta) ja ihmetellään kun nyt kuuluukin, että tuo metall-metalli yhdistelmä joka laitettiin oikeaan lonkkaan ei ole osoittautunutkaan niin hyväksi kuin on luultu.

Lonkan tekonivelten metalliset liukuparit aiheuttavat eniten ongelmia - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning

Vaikka vaihtoehtoja ei paljon ollut jos on halunnut elää kivutonta elämää niin ei se aina suju niin kuin tanssi. Tuntuu myös, että monta koekaniinia ja proteesimallia tarvitaan ennen kuin ongelmista lopullisesti päästään.

11. Mirju* Vierailija

Vaikka nyt on kyse lonkasta, kerron polvesta. Minulle lääkäri sanoi, ettei leikkaukseen ole tarvetta kun pystyn liikkuumaan ilman apuvälineitä. Tällä hetkellä en ole minkäänlaisessa jonossa. Polvi turpoilee, jäykistelee ja kipu on aivan valtava, varsinkin raskaan työpäivän jälkeen. Joskus joudun ontumaan jalkaa ja kävely on tuskallista. Joskus taas on ok, ellei ole ollut ergonomisesti väärissä asennoissa, niitä vain ei voi aina välttää. Olen myös loukannut jalkani kauan sitten urheillessa, jonka seurauksena kuluma on tullut vuosien myötä. Mutta olen onnellinen, että pystyn vielä liikkumaan ilman keppiä, ja tiedän myöskin ettei polvileikkaukset niitä kaikekkein helpoimpia ja nopeimmin paranevia ole.
    Mutta pelkään vain, että mitä huonommaksi polvi kuluuu, niin sitä suuremmat riskit leikkauksen onnistumiselle ovat. Teen tällä hetkellä vielä melko raskata työtä, että puun ja kuoren välissä tässä ollaan, kun ei pääse leikkaukseen ja polvi alkaa jo pahasti vaikuttaa työntekoon. Yksityiselle toki pääsee vaikka periaatteessa heti, mutta siihen ei ole nyt varaa, jos ei pankista ota lainaa. En tiedä, mitä tänäpäivänä polvileikkaus yksityisellä puolella maksaa, mutta uskon sen olevan kymmeniä tuhansia. Mutta kun tottuu melkein jokapäiväiseen kipuun ja jäykkään turpoilevaan jalkaan, niin sen uskoo olevan ihan normaalia asiaan kuuluvaa elämässä.
    Muuta en tässä asiassa valita, enkä pelkää, kun sitä, mitkä onnistumismahdollisuudet leikkauksella on kun polvii pääsee liian huonoksi, ja voinko tehdä enää entistä työtäni.

Jaa tämä sivu