Hae Anna&Ellit-sivustolta

Lunatummalasia

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä aika erikoista..., 22.10.2008.

1. aika erikoista... Vierailija

Hei. Olen nuori nainen jolla on todettu tämä lunatummalasia "sairaus/vika" oikeassa ranteessa..(Eli värttinäluu on kasvanut puolikuu luun päälle) Minulta leikattiin jo keväällä kolme milliä luuta ranteesta, koska ranteeseen ilmestyi pahka ja sen kautta asiaa ruvettiin tutkimaan. olen ollut sairaslomalla käden takia jo näin kauan ja sain kuulla että minulle joudutaan tekemään toinenkin leikkaus, koska yksi luu ranteessa oli musertunut ja ranne ei suostu kunnolla liikkumaan. Toisessa leikkauksessa musertuneen luun paikalle asetetaan titaaniimplantti..eli siis tiedustelisin onko kenelläkään kokemusta kyseisestä sairaudesta ym..tai onko joku ollut samoissa leikkauksissa???

2. Suski Vierailija

Hei,
    Mulla on todettu sama vasemmassa ranteessa lähes 2v sairastelun jälkeen. Lääkäri ei oikeen osannut kertoa mitään hoidosta tms. vaan nyt odotellaan ja katsellaan miten tilanne kehittyy puolen vuoden aikana. Sitten vasta ruetaan miettimään jatkoa...
    Sinut on varmaan jo leikattu ja vaiva parantunut? Miten hoito eteni ja auttoiko? Saitko tietoa jostain? Mulla on ainakin tiedonhaun kanssa ongelmia, kun edes lääkärit ei osannut auttaa :(
    Olisin tosi kiitollinen, jos jaksaisit vielä jakaa tietoa ja kokemuksia tänne!
    -Suski

3. Marski Vierailija

Niin mullakin on sama tauti todettu (lunatummalasia), mutta mitään syytä taudille ei löytynyt (paitsi että puolikuu-luusta ensin vähentynyt verenkierto ja lopulta loppunut) :( Ja nyt olin toisen käden takia kuvauksissa kun samanlaisia oireita kun oikeassa(sairaassa) kädessä. Tuloksia odottelen ja toivon ettei sitä samaa ole myös vasemmassa kädessä, mutta jos voisitte jakaa lisää kuulumisia..? :)
    Oikea käsi on välillä kipeä ja siinä on rajoittunut liikerata ja ääriasennot sattuu. Miten teillä?
    Oik. ranteen puolikuu luu oli jo haurastunut jo niin paljon että on jo ihan murtunut, eikä mitään leikkausta voitu enää tehdä jolla oltaisiin parannettu verenkiertoa siinä luussa :(
    Ja jos vas. kädessä on nyt sama niin luultavasti leikataan pikaisesti ettei käy samalla tavalla kuin oikealle...

4. sazz Vierailija

Hei,
    olen itse nyt 24v n. ja minulla todettiin tämä tauti vasemmassa ranteessa 2007, kipu alkoi jo joulukuussa 2006 mutta menin lääkärille vasta lokakuussa 2007. Muutaman käynnin jälkeen otettiin röntgenkuva josta lähetettiin magneettikuvaukseen. Siellä sitten todettiin mikä oli vikana. Maaliskuussa 2008 käsi leikattiin. Minulle lyhennettiin radiusluu (värttinäluu?) ja lonkasta siirrettiin luuta käteen jotta luut kuuluun ympärillä luutuisivat yhteen .. tai ainakin näin jotenkin itse ymmärsin asian :D minulla on vielä metallilevy kädessä joka saatetaan joskus ottaa pois jos koen että se häiritsee.

Mun on kyllä sanottava että olen erittäin tyytyväinen leikkauksen tulokseen näin 3,5v jälkeen. En oikeastaan huomaa tätä vammaa enään arkielämässä jos vertaa siihen miten kipu ennen leikkausta muistutti asiasta joka päivä. Mutta asiathan saattavat muuttua tulevaisuudessa ja saattaa olla että tarvitaan lisää leikkauksia.

Suosittelen lämpimästi facebookissa löytyvää ryhmää nimeltä Kienbocks disease, siellä on monta keskustelua asiasta ja kokemuksista, ja on kiva huomata että on muitakin jotka ymmärtävät mitä olet kokenut. Toivottavasti teillekkin löytyy jokin sopiva ratkaisu asiaan joka poistaisi kivun! Ärsyttävintä mielestäni on juuri se että asialle ei juuri löydy parantavaa keinoa vaan ainoastaan helpottava vaihtoehto.....

5. Karvanoppa Vierailija

Hei! Oon 16v tyttö. Mulla alko vasen käsi vaivaamaan jouluna 2011. Meni aivan jää kylmäks ja oli järkyttävän kipiä. Lääkärien diagnoosi oli niveltulehdus. Kahen viikon lääkekuurin söin ja lääkkeet auttoi. Mutta sitten lääkekuurin loputtua käsi alkoi taas kylmenemään ja kipeytymään. Ei muuta kuin lääkäriin uudestaan yhteyttä. Sain ajan magneettikuviin josta sitten löytyi lunatummalasia. Sitä yritettiin sitte saada kuntoon lastahoidolla ja kyllähän se parantumaan alkoi mutta yhtäkkiä taas huononi alkupisteeseen. Joulukuussa 2012 oli leikkaus jossa värttinäluusta siirrettiin luuta lunatumluuhun. Leikkaus meni hyvin tai ainakin niin kirurgi sanoi mutta itse alan kyllä pikkuhiljaa epäilemään.. Noin vuosi leikkauksen jälkeen oli pakko taas ottaa yhteyttä lääkäriin kun ei kipu hellittänyt. Magneettikuvissa on nyt käyty muutaman kerran ja viime kerralla kuvattiin molemmat käet ja myös oikeesta kädestä löytyi lievä lunatummalasia. Lääkärin mukaan nyt vain seuraillaan tilannetta. Oisko jollain antaa mulle neuvoja mitä kannattas tehä että kipu hellittää?? Ja voiko muka olla mahdollista että itestään parantuu kun vain odottaa?? Ite en kyllä usko siihen

Jaa tämä sivu