Mies 32, tyttö 17 - seksiä?

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Kolmekakkonen, 11.03.2010.

1. Kolmekakkonen Vierailija

Tämä lienee tuttu tarina muillekin, näitä kai sattuu.

Tapasin nettipelissä juuri 17 täyttäneen tytön, jonka kanssa juttelimme pelatessame niitä näitä mm. urheilusta, kirjoista ja Jutta Urpilaisesta ja hänen verkkosukistaan. Muutaman pelin jälkeen tyttö tahtoi spostiosoitteeni ja sen enempiä ajattelematta annoin sen. Tämän jälkeen tyttö kirjoitteli pitkiä viestejä, kunnes yhdessä suorasukaisesti kysyi, voisinko opettaa hänelle seksiä.

Vastasin tietenkin kieltävästi, mutta koska lihani on heikko ja tyttö oli etevä taivuttelemaan, suostuin tapaamaan hänet. Hän on aktiivisesti monenlaista harrastava sievä ja fiksu koulumenestyjä, enkä epäile, etteikö hän ikänsä rajoissa täydellisesti ymmärtäisi, mihin tahtoo ryhtyä. Teon seurauksia hän tuskin kuitenkaan osaa ennustaa.

Minua epäilyttää. Laitontahan tämä ei olisi, mutta silti tuntuu, että jos seksiin ryhdyn, olen tyttöä hyväksikäyttävä pervo setämies. Henkinen eromme on kuitenkin ikäeromme vuoksi melkoinen. Toinen näkökulma on sitten se, että henkisestä erosta huolimatta kumpikin saattaisi saada kokemuksesta itselleen kiihkeää kivaa, josta jäisi kihelmöiviä muistoja.

Seksiä enempää tyttö ei tahdo. Sen hän on moneen kertaan selvästi ilmaissut. Hän pitää minua vähän hassuna ja vanhanaikaisena, koska mietin asian moraalista puolta. Hänen mielestään monimutkaistan juttua turhaan.

Mitäs mieltä olette? Pitäisikö vai ei?

2. Kolmekakkonen Vierailija

Koska kaunis, nuori tyttö on erittäin kiihottava.

Ei kai se ihan noinkaan ole. Seksisuhde tytön kanssa olisi lakien mukainen. Mitään laitonta siinä ei olisi. Ja joissain kulttuureissa jo 16-vuotiaat ponnistavat lapsia selvästi vanhemmille miehilleen ja se on ihan normi.

3. en hyväksy Vierailija

Eikös se ole alaikäiseen sekaantumista? Jos tytön vanhemmat saavat asiasta tietää niin voin vakuuttaa että ainakin yrittävät saada sinut liriin ja hetken huumasta seuraa varsin ikävä tilanne vaikka käpälälaudan välttäsitkin. Onko sen arvoista? Suomessa piirit ovat varsin pienet, juorut kulkevat ja tuommoiset teot voivat joskus tulla vielä vastaan jossain vaiheessa elämää.

Jeps, joissain kulttuureissa tytöt ponnistavat lapsia setäikäisille miehille, joilta ovat saaneet myös HIVin tai muun seksitaudin. Se on valitettavasti normi ja laillistakin, mutta ei se tee teosta moraalisesti oikeaa! Voin vakuuttaa että tytöt eivät tähän suostuisi jos se heistä olisi kiinni. Laki tai normi on eri asia kuin teon moraalinen oikeus. Ja vielä eri asia on se, onko koko homma fiksua pidemmällä tähtäimellä sinullekaan.

Minusta tuntuu että olet typerän päätöksesi jo tehnyt ja haet täältä vain sille oikeutusta. Siitä vaan, Siperia opettaa. Se on kyllä minunkin todettava, ettei normaali, tasapainoinen kolmekymppinen mies himoitse lapsia vaan aikuisia.

4. Kolmekakkonen Vierailija

Suojaikäraja on 16 vuotta, ei 18. Siis kuka tahansa aikuinen voi harrastaa lain mukaan seksiä 16-vuotiaan tai sitä vanhemman kanssa. Monissa maissa raja on alhaisempi, Euroopassakin joissain maissa 14.

5. Kolmevitonen Vierailija

Etsi AIKUISIA seksikumppaneita. Unohda nuoret, ainakin alle 2-kymppiset! Asiaa ei tarvitse edes kahta kertaa miettiä ja arpoa! Hemmetti.

6. Kolmekakkonen Vierailija

Erityisen kiinnostunut olisin sellaisten ihmisten vastauksista, joilla on omaa kokemusta samasta tilanteesta - joko nuorempana tai vanhempana osapuolena. Jäikö traumoja puolin tai toisin?

7. suojaikärajasta Vierailija

Rikoslain 20. luvun 6 §:lla tarkoitetaan, ettei kukaan saa ryhtyä seksuaaliseen suhteeseen tai tekoon alle 16-vuotiaan lapsen kanssa. Poikkeuksena tästä ovat iältään tai henkiseltä ja fyysiseltä kehitykseltään lähellä toisiaan olevien nuorten väliset seksisuhteet, silloin kun kyseessä on molemminpuolinen suostumus.
    Toinen ikäraja on 18 vuotta. Tämä suojaa nuorta perheensisäisessä ja luottamussuhteessa (esimerkiksi opettaja, valmentaja) lapsen seksuaalisessa hyväksikäyttö tapauksessa.
    Aikuisten velvollisuus on aina selvittää mistä seurustelu- tai seksisuhteessa on kyse, jos osapuolten ikäero tai kehitystasot ovat toisistaan poikkeavat tai jos, tilanteeseen liittyy muuta seksuaaliseen hyväksikäyttöön viittaavaa.

Tässä tapauksessa osapuolten ikäero on niin suuri, että kyseessä on aikusen puolelta seksuaalinen hyväksikäyttö, vaikka tämä 16-vuotias nuori olisi aisasta mitä mieltä tahansa.

8. Tiedä vaikka Vierailija

...tämä nuori tyttö marssii poliisien puheille seksin jälkeen, syyttää hyväksikäytöstä ja yrittää saada rahallista korvausta tapahtuneesta. Näitähän tapahtuu.

9. äitinä ajatellen Vierailija

Tai tämän nuoren alaikäisen tytön vanhemmat tekevät sen viimeistään.

10. Kolmekakkonen Vierailija

Ei se lain mukaan ole. 16-vuotias saa halutessaan harrastaa seksiä aikuisen kanssa, kunhan se tapahtuu vapaaehtoisesti eikä tilanteeseen liity painostusta.

On ihan yleistä, että 16- tai 17-vuotias tyttö seurustelee reilusti yli parikymppisen kanssa. Seurusteluun kuuluu myös seksi. Tuon ikäiset myös saattavat harrastaa estoitta seksiä ties kenen kanssa umpikännissä tajuamatta itsekään, mitä tapahtuu.

Onko 17-vuotiaan ja 23-vuotiaan seurustelu ok? Jos on, niin milloin tulee vastaan ikäero, jolloin se enää ei ole?

11. Juhasekaioli Vierailija

12. Tumppu heiluu Vierailija

Nyrkkikyllikki on sitä varten, jolla paineet saa purettua, ilman että tarvitsee nuoriin sekaantua, oli se laillista tai ei.

Ihminen, joka on lähempänä keski-ikää kuin teini-ikää, valitkoon seksiseuransa myös sen mukaan, eikä haikaile jumalavita enää pentujen perään! Hei HALOOO! Etsi siis ikäistäsi seuraa. Sitä varmasti saat, jos olet fiksu. Muussa tapauksessa tyydy nyrkkikyllikkiin.

13. sweet16 Vierailija

Olet selvästi jo päätöksesi tehnyt ja haet täältä nyt vielä jotain sosiaalista siunausta tekosillesi. Päätöstäsi puoltaa jatkuva tytön iän puolustelu, mutta et selvästikään kykene ajattelemaan tilanteen todellisuutta. Siis sitä oikeaa henkistä todellisuutta tytön kannalta. Ajattelet vain omaa munaasi.

16-vuotias on toki yleensä jo tietää asioista ja elämästä paljonkin. Hän osaa puhua asioista, kuin tietäisi niistä oikeasti ja ymmärtäisi seuraamukset. Hän on fyysisestikin miltei aikuinen, osa enemmän, osa vähemmän. Hänen seksuaalisuutensa on puhkeamassa kukkaan ja hän on valmis seksiin. Silti epäilen hänen todellista kykyään käsitellä seksiä itseään puolet vanhemman miehen kanssa JÄLKIKÄTEEN. (ymmärräthän, että hän on syntynyt sinä vuonna, kun sinä olet ollut sen ikäinen mitä hän nyt)

Naiset ovat siitä hassuja olentoja, että varsinkin teini-iässä he usein ihastuvat, rakastuvat, luulevat rakastuneensa seksikumppaneihinsa. Rakkaus on teini-iässä heille aurinkoa, sinistä taivasta, vaaleanpunaisia sydämiä... Se on haaveilua, hipaisuja, halaamista ja suukkoja. Vaikka kroppa ja suu sanoisi muuta, niin pää on vielä kuitenkin todella lapsellinen.

On hyvin hyvin suuri riski siinä, että vaikka tyttö kovin kuvittelee olevansa valmis seksiin ja juuri sinun kanssasi, niin jälkikäteen suurella todennäköisyydellä iskee aivan järjetön morkkis. Viimeistään siinä vaiheessa, jos joku muu saa kuulla hänen harrastaneen seksiä itseään puolet vanhemman ihmisen kanssa. Ja todennäköisesti hän sen jollekin ystävälleen kertoo... Koska itse olen ollut not-so-long-ago 16-vuotias tyttö, niin tiedän myös mitä siinä iässä ajatellaan ja puhutaan tytöistä, jotka nussivat +30 vuotiaiden äijien kanssa. Ja se ei muuten ole mitään nättiä... He leimautuvat itsekin pervoiksi ja ällöttäviksi ikäistensä silmissä. Vaikka se ei ole oikein, niin nuorten maailmassa pelataan rumastikin.

Toisaalta se jälkimorkkis voi tulla myös vasta aikuisena. Kun tyttö lähestyy kolmeakymppiä hän ymmärtää miten sairaassa asetelmassa olette ikänne puolesta olleet: miten paljon enemmän elämää sinulla on ja miten tietoisesti olet käyttänyt hänen itsensä tarjoamaa tilannetta hyväkseen. Usko pois, suurin osa naisista käsittelee näitä asioita kehityksen ja iän myötä vielä myöhemminkin, sillä aika moni saa teini-iässä jos jonkinlaisia lähestymisyrityksiä kolmekybäsiltä pervoilta sediltä ja siitä pervoudesta tulee entistä tietoisemmaksi kun itse lähestyy sitä ikää, jolloin tajuaa että olisi biologisesti voinut olla 16-vuotiaana kolmikymppisen kotona asustava lapsi. Miehet eivät tällaisia käsittääkseni kovin usein mieti, mutta naisilla asia konkretisoituu hieman eri tavoin. Ei toki aina, mutta usein näitä keskusteluita naisten kesken käydään.

Hyvin harvoin on poikkeustapauksia, jotka kykenevät hyväksymään tällaisen menneisyyden ratkaisun, jossa on itse tarjonnut teininä itseään aikuiselle miehelle. Kyllä siinä kovat itsesyytökset usein seuraavat ja joskus jopa toisten syytökset.

Ja näin aikuisen naisena kyllä pitäisin todella henkisesti kehittymättömänä miestä, joka ryhtyisi tositoimiin TEININ kanssa. Ymmärrän sen, että nuori saattaa näyttää silmään kauniilta ja haluttavaltakin joidenkin pervojen mielestä, mutta sitä en ymmärrä ettei käsitetä omaa aikuisen vastuuta - huolimatta siitä mitä laki sanoo, sinulla on MORAALINEN vastuu. Minun mielestäni 16-18-vuotiaan ollessa kyseessä, sopiva maksimi-ikä toiselle osapuolelle on 24-25. Määrittelen sen sillä, että parikymppinen on nuori tai nuori aikuinen. Sitä vanhempi on jo ihan oikeasti aikuinen. Enkä viittaa tällä mihinkään lakiin vaan ihan yleiseen yhteiskuntapoliittiseen ja sosiaaliseen näkemykseen siitä minkä ikäinen ihminen on myös taloudellisesti vastuussa itsestään (esim. sossu ja kela katsovat, että vanhemmat ovat tulotasostaan riippuen elatusvelvollisia lapsen ollessa alle 25-vuotias). Tämä lähinnä huomiona siitä, että ikä numerona ja lain mukaan voi olla joskus vähän eri kuin se, miten se käytännössä ilmenee.

14. Kolmekakkonen Vierailija

Olen psykologian alan korkeakoulutettu ihan mukavannäköinen mies. Ei minulla ole ongelmaa saada seksiseuraa ikäisistäni. Tässä tapauksessa kysymys ei ole kuitenkaan pelkästään seksistä vaan myös kiehtovasta ja kiihottavasta jännitteestä, joka liittyy ikäeroon ja epäsovinnaisuuteen. Tällainen asetelmahan on kuin pehmeäpiirteisestä intiimitunnelmaisesta ranskalaisesta rakkausromaanista.

En ole erityisen kiinnostunut sovinnaisuuden rajoista. Ne on tehty ylitettäviksi. Astuminen pois mukavuusalueelta luo elämään säihkettä ja sisältöä. Sitä kuitenkin tahdon pohtia, liittyykö tekoon pysyvien mielenharmien riski. Teoreettisesti en asiassa ongelmaa näe, mutta teoria on teoriaa ja katukokemukset katukokemuksia. Niitä katukokemuksia täältä etsin.

Moraalisesti ajatukseni tuomitaan todennäköisesti siksi, että asiaa avoimesti pohdiskelen. Jos heleäihoinen mutta naisenmuotoinen tyttö ja kolmekymppinen mies kohtaisivat maistissa Ruotsinlaivalla ja tekisivät temput, niin lähes kaikki suhtautuisivat tapahtuneeseen olkiaan kohauttaen. Nuoruuteen kun nyt kuuluu rajojen ja kokemuksien etsiminen ja miehillä on tarpeensa. Ja tuleehan sitä viinapäissäänkin kaikenlaista typerää tehtyä...

Eli onko täällä ihmisiä, jotka ovat harrastaneet alaikäisenä mutta yli 16-vuotiaina seksiä selvästi vanhemman kumppanin kanssa harkiten eli ennalta sopien ja selvinpäin? Heidän kokemuksiaan mielelläni kuulisin.

15. Voi kamala Vierailija

Siis sinunko puheillesi ihmiset tulevat terapiaan erilaisine ongelmineen? Ei kai se haittaa, vaikka vähän löisitkin siinä samalla? Voisittehan tutustua yhdessä myös sadomasokismiin? Vai?

16. Tervehdys.

Kerron oman kokemukseni. Olen nyt 35-v. Vaimo ja äiti.

Olin pari kuukautta vajaa 17v, kun kävin risteilyllä ystäväni kanssa. Jo bussissa ihastuin komeaan mieheen, ja pidimme silmäpeliä useamman tunnin ajan.

Laivalla törmäsin tähän kyseiseen mieheen baarissa. Olin muutaman situkan ottanut, pienessä hiprakassa. Juttelimme miehen kanssa niitä näitä, selvisi mm. että hän oli 25v. Sittenpä minua alkoi väsyttämään (se siideri!). Mies ehdotti, että lähtisimme hänen hyttiinsä. Ja minähän lähdin. En muista, sanoinko lähdöstäni edes ystävälleni. Tunsin oloni niin turvalliseksi miehen kanssa.

Kävimme sängylle pitkäksemme. Pussailimme. Mies alkoi availemaan puseroni nappeja. Stop! En halunnut. Ei edes mielessäkään ollut minulla käynyt seksi! Niin sinisilminen olin. :( En ollut seksiä harrastanut aiemmin, koska olin päättänyt, etten tuntemattoman kanssa sitä tee.

Lämmöllä muistelen yhä tänäkin päivänä tätä miestä. Hän ei pistänyt pahakseen, vaikka kieltäydyin. Tuumasi vain, että ei haittaa, riittää, että ollaan vain vierekkäin. Tuosta kieltäytymisestäni ei mennyt kauaakaan, kun käytävällä kuului hirveä meteli ja ystäväni huuteli minua. Kerroin hänelle kaiken olevan hyvin. Olimme yön yhdessä miehen kanssa, juttelimme ja nukuimme vieretysten.

Olen usein myöhemmin miettinyt, miten se ilta olisikaan voinut päättyä. Vaikka sitä kuvittelee olevansa fiksu ja järkevä tuossa iässä, niin valitettavasti näin ei ole. Sen tajuaa vasta myöhemmin. En ole osannut oikein itselleni antaa anteeksi typeryyttäni, vaikkei huonosti käynytkään. Minulla oli onni ja enkelit mukana ja mies oli äärimmäisen kypsä ja järkevä.

Minä pyydän sydämestäni, älä suostu tytön pyyntöihin. Vaikka hän kuinka olisi mukava ym. ja vailla seksiä, niin ethän. Sitä tapahtumaa tyttö miettii lopun ikänsä. Voin olla varma. Välttämättä ei jää hyvät muistot. Ja etenkin, kun on ensikertalainen. :(

17. lidi-a Vierailija

just joo. ettei vaan joku vedättäs..! miks vastaatte näihin!!?

18. Seurustelin 14-vuotiaana itseäni 5 vuotta vanhemman pojan kanssa, ja kyllä harrastimme seksiä. MINÄ olin se aktiivisempi osapuoli, enkä todellakaan ole saanut seksistä mitään traumoja. En usko, että asia olisi eri vaikka poikaystäväni olisi ollut muutaman tai kymmenenkin vuotta vanhempi mitä oli - asetelma "teini - täysi-ikäinen" ei olisi kuitenkaan muuttunut, eivätkä varmaan seksihalunikaan.

Minun näkökulmastani on ahdistuneiden siveydensipuleiden puhetta väittää, että yksikään teini(tyttö) ei ikinä oikeasti haluaisi seksiä, vaan lähes aina katuu sitä aikuisena. Pah, halut ne voi olla tytöilläkin, ja miksi asiasta tulisi sen kummemmat traumat oli kumppani sitten vanhempi tai nuorempi, jos kumpikin täysin vapaaehtoisesti seksiä haluaa. Jos itse on ottanut seksin harrastamisesta jotain vanhoihin moraalisääntöihin perustuvia traumoja, ei kannata kuitenkaan yleistää kaikkiin muihin.

19. Kolmekakkonen Vierailija

Työssäni näen sen, että ongelma liittyy usein juuri asiakkaan teon, valintojen tai olemisen ja ympäristön suhteeseen eikä niinkään itse tekoon, valintaan tai olemiseen.

Esimerkiksi voimakkaasta uskovaisesta perheestä lähtöisin oleva nuori aikuinen voi kokea avioseksistä sietämätöntä syyllisyyttä, häpeää ja pelkoa, vaikka seksi itsessään olisi nautinnollista ja turvallista. Ja homoutensa hyväksynyt nuori voi olla itsensä kanssa sujut, mutta ympäristön paine ja tuomitsevuus voivat aiheuttaa ongelmia.

Vanhempien kannattaisikin muistaa, että lapsen tai nuoren on syytä antaa tehdä tilanteesta tulkintansa itse. Moraalinen hyökyminen tai muu kauhistelu ei auta lasta kasvamaan kohti tasapainoista aikuisuutta. Usein hyvää tahtovat vanhemmat kasvattavatkin lapsistaan säikkyjä, neuroottisia ja asenteellisesti ja emotionaalisesti jäykkiä.

20. 1sivusta Vierailija

Sinun tilanteesi on aivan erilainen kuin ap:n. Oli minullakin ikäisenäsi MUUTAMAN VUODEN vanhempi SEURUSTELUKUMPPANI jonka kanssa jotain fyysistä vipinää (ei kuitenkaan seksiä). AP sen sijaan on lähes kaksi kertaa netissä tapaamansa tytön ikäinen mies, jolla ei ole aikomustakaan seurustella, kunhan on sakkolihan perässä.

Kukaan ei minun tulkintani mukaan ole väittänyt, etteikö teineillä olisi seksihaluja. Sen sijaan sitä aika moni kyseenalaisti, onko kyseinen nuori tyttö ihan tilanteen tasalla siinä tavassa, jolla hän seksihalujaan hoitaa, ja pitäisikö aikuisen miehen mennä tähän mukaan vaiko olla ottamatta sitä riskiä, että tyttö traumatisoituu tai saa tytön vanhemmat sekä myös virkavallan silmilleen. Kukaan meistä, ei edes ap, pääse tytön pään sisälle arvioimaan, onko hän oikeasti tilanteen tasalla, eikä meillä ole myöskään kristallipalloa josta nähtäisiin, onko hän edelleen tyytyväinen kun sängyssä on käväisty.

Epäilen, että aloitus on provo, koska ensinnäkin psykologin tai terapeutin tehtävissä toimivan luulisi ymmärtävän että riskit ovat nyt hyötyjä suuremmat. Sekä sen suhteen, että ollaan tekemisissä selvästi lapsen kanssa, että sen suhteen että voipi mennä uskottavuus ja elanto ammatinharjoittajana, jos joutuu selvittelemään virkavallalle nettiseikkailujaan alaikäisten tyttöjen kanssa.

21. sweet16 Vierailija

Tämähän se juuri on, että jälkimorkkis tulee nimenomaan moniin asioihin liittyen ja yhteiskunnallisista ja sosiaalisista rakenteista johtuen. Ne kun ovat mitä ovat. Jos yhteiskuntamme tukisi aikuisten ja teinien välisiä seksisuhteita, kuten joissakin mainitsemissasi yhteiskunnissa, niin ongelmaahan ei olisi. (Onhan niitä yhteiskuntia, joissa 8-vuotiaatkin naitetaan 70-vuotiaille, ei se heilläpäin ole ongelma, mutta meilläpä se on rikos, hyvä niin). Kun hyvin todennäköistä suomalaisessa yhteiskunnassa on se, että jos ja kun 17-vuotias (sen ikäinen tyttöhän se oli) esimerkiksi kertoo seksikokemuksistaan vanhemman miehen kanssa kavereilleen (ja yleensä kertoo, koska kavereille kerrotaan), niin mitäpä luulette reaktion olevan? Teinien kohdalla ne muiden mielipiteet vaikuttavat vielä paljon paljon enemmän kuin aikuisilla. Eikä se sosiaalinen ympäristö muodostu pelkistä vanhemmista, vaan siihen liittyy myös kaverit, koulu ja koko ympäröivä yhteisö ja yhteiskunta.

Mielestäni myös kahden teinin välinen esimerkiksi 14- ja 19-vuotiaan seksisuhde ei ole ihan rinnastettavissa 17- ja 32-vuotiaiden välisiin suhteisiin. Ja tokihan sitä teininäkin seksistä nauttii, mutta sitä YLEENSÄ harrastetaankin jota kuinkin toisten teinien tai nuorten kanssa, ei vanhojen setien tai tätien. On poikkeuksia, on niitä joille ei ole väliä kenen kanssa seksiä harrastetaan. Mutta väitän, että noita poikkeuksia on suhteessa vähän eikä sitä voi tietää etukäteen, kenen pää kestää ja kenen ei. Teini-ikäinen on kuitenkin aina teini-ikäinen. Hän on vasta matkalla aikuisuuteen, mikä eroaa aika olennaisesti aikuisuudesta.

Mutta sinähän varmaan teet mitä tykkäät, joten mitä täällä itket. Ihmiset ovat yksilöitä, joten oletetaan sitten että se sinun tyttösi tietää mitä hakee. Sinuna kyllä keskustelisin hänen kanssaan erittäin vakavasti aiheesta ennen itse aktia. Muutenkin tuntuu, että sähköpostitse tai chatissa on niin äärimmäisen helppoa nuorella lupautua vaikka mihin, mutta tositilanteessa voikin mieli muuttua.

Olisitko valmis lopettamaan, jos pääsisit tytön kanssa alastomuuteen ja kosketteluun asti, jos hän muuttaisikin viime hetkellä mielensä? Kykenisitkö siihen? Niinkin voi nimittäin käydä. Entä miten korjaisit tilanteen jälkikäteen? Pyytäisitkö anteeksi tyhmyyttäsi vai syyllistäisitkö rikotusta lupauksesta? Vai veisitkö väkisin loppuun asti?

22. Kolmekakkonen Vierailija

Vaikka monin tavoin inhimillisesti utelias olenkin ja siksi monenlaista ahkeroinut ja maailmanmatkoillani erilaisiin vaaroihin lukemattomia kertoja joutunut ja vain tuurilla niistä hengissä selvinnyt, niin en minä sentään raiskaaja ole. En ole pakkomielteinen enkä koskaan - en villeimmässä kiihkossanikaan - pystyisi ohittamaan naisen asettamaa rajaa. Kokeileva ja tuhma saa olla ja vähän tyhmäkin, mutta ihmisen kunnioituksesta ei saa tinkiä - ei nuoren eikä vanhan.

On kuitenkin huomattava, ettei kunnioitus pelon tai julkisen korrektiuden vuoksi ole todellista kunnioitusta. Ihmisen kunnioituksen tulee perustua siihen, että tahtoo lähimmäiselleen hyvää ja ymmärtää tämän tunteita, eikä siihen, että yrittää sosiaalisen paineen vuoksi käyttäytyä yleisen mielipiteen mukaisesti.

Näen tämän mahdollisuutena, jossa kumpikin osallistuja saattaisi saada enemmän kuin menettää. Minä saisin poikkeuksellisen seksikokemuksen ja tyttö turvallisen ensimmäisen kerran ja turvalliset ensiaskeleet. Toki toisinkin voisi käydä. Eniten epäilen tytön kykyä sietää ulkoiset paineet. Seksi itsessään ei todennäköisesti ongelmaksi muodostuisi.

Ehkä me jatkamme kirjoittelua. Voisin myös tavata hänen vanhempansa. Jälkikäteen en näet jaksaisi raivoavien sielujen pauhaavia liekkejä sammutella.

Vanhempia on monenlaisia. Jotkut ovat avarakatseisia ja tosiasioihin keskittyviä, toiset normiorientoituneita ja sosiaalisiin seikkoihin keskittyviä. Joidenkin vanhempien mielestä on parempi, että tyttö menettää neitsyytensä puoliksi sammuneena umpikännisen pojan kanssa bilepaikan takapihan nurmikolla kuin että hän luopuu siitä selvinpäin kokeneemman miehen seurassa. Nämä ovat myös olennaisesti kulttuuriin liittyviä seikkoja. Suomessa kulttuuri on niin tasa-arvoinen, että seksisuhteisiinkin kai on oletettu tasa-arvoisuuden ja -vertaisuuden vaatimus. Eri asia on sitten se, täytyykö seksisuhteen olla symmetrinen ollakseen hyvä, ja jos täytyy, niin miksi?

23. mietteitä Vierailija

Olen aikuisopiskelijana oppilaitoksessa jossa valtaosa oppilaista on teinityttöjä. Joskus meidän aikuisten luokalla on yhteisiä luentoja nuorten kanssa. Ihan kakaroita he mielestäni ovat puheidensa ja ajatustensa perusteella ja hirvittää pelkkä ajatus että itseni ikäinen (yli kolmekymppinen) mies panisi jotain niistä tytöistä.

Sitäkin ihmettelen että kuinka psykologian alan korkeakoulutettu kysyy täältä tällaisia neuvoja... Eikös psykologian ammattilaisella pitäisi olla tarpeeksi tietoa lapsuuden ja nuoruuden seksikokemusten vaikutuksesta myöhempään elämään? Ettei sittenkin olisi provo koko juttu. Ainakin toivon niin.

24. eräs vanhempi Vierailija

Tämä on loistava idea. Mene vanhemmille kertomaan aikeesi, niin varmasti kaikki kääntyy parhain päin :)

Itse en vanhempana soisi lapseni menettävän neitsyyttään kummallakaan noista mainitsemistasi tavoista (kamalia ajatuksia molemmat, hyi helvetti!), vaan selvinpäin tutun ja rakkaan, pitkäaikaisen seurustelukumppanin kanssa rauhassa kahden kesken. Omituista ettet itse tätä esimerkkiä keksinyt. Kertoo aika paljon sinusta ja suhtautumisestasi seksiin, kaukana avarakatseisesta.

Kertoo myös aika paljon, että olet itse halukas sekoittamaan tytön vanhemmat tähän. Toisin sanoen itsekin suhtaudut häneen kuin lapseen. Sairasta! Toivon että tämä on provo!

25. turun tyttö Vierailija

Joku päivähaaveilija on asialla. Itsekin olen ollut 17 v ja silloin ollaan näissä seksiasioissa haavoittuvaisia, arkoja ja hakeudutaan samanikäisten seuraan. 15 vuoden ikäero on melkoinen, vanha ukko..
    Harvapa 17 vuotias noin kypsä ajattelemaan pelkkää seksiä. Nuori ihastuu ja ns. rakastuu unelmiinsa.
    Sinulla on sitten vaikkapa 50 v puuma tyttönen haavissa...

Jaa tämä sivu