Migreenikot, mikä ehkäisy?!

  • Viestiketjun aloittaja *Pohdiskelija*
  • Ensimmäinen viesti
*Pohdiskelija*
Kysyisin teiltä kohtalotoverini mitä ehkäisyä käytätte koska sairastatte migreeniä. Onko Qlaira sopinut teille? Miten muutoin nuo minipillerit? Kokeilin itse viime kesänä kahteen eri otteeseen Cerazettea, jota söin molemmilla kerroilla noin 1,5kk. Kaikki meni ok siihen asti kun vuoto alkoi (n. 1kk pillerien aloituksesta) tämän jälkeen vuoto ei lakannut ennen kuin lopetin pillerit. Vuoto oli kuin saavista kaataen! Muita lievempiä oireita oli käsivarsueb puutuilu välillä, outo kipu reidessä ja maha meni välillä sekaisin.

Kertokaat rakkaat sisaret kokemuksistanne.


Kevät terveisin *Pohdiskelija*
 
mii tuu
Mulla hormonikierukka jo 13 vuotta. Toimii. Migreeni tulee yleensä vain itseaiheutettuna eli väsymys tai viini ja joskus molemmat.

itselläni ei ikinä ennen ollut aurallista migreeniä ollut,kunnes se yks kaks vuuosi sitten puhkes 5-6pillerivuoden jälkeen. Kohtauksia oli kolmekin kertaa viikossa ja joskus parikin kohtausta päivässä. Lopetettuani pillerit ei ole esiintynyt migreenikohtauksia KERTAAKAAN. Eli tää migreeni katos kun pillerit lopetin.(Yasminit)
 
Viimeksi muokattu:
aasta
Gynekologi suositteli minulle kierukkaa "ilman muuta". Tätä ennen oli sanottu että ei voi ja piste enkä pääsisi gyneltäkään hakemaan arviota, heillä kun gynekologit hoitavat tärkeämpiä asioita :eek:. Ehkäisyneuvonnassa siis tällaista huippupalvelua.

Onneksi ;) tuli toinen gynekologinen juttu, joka vaati gynellä käyntiä. Päätin käyttää samalla tilaisuuden hyväkseni ja gyne tosiaan heti tokaisi haastateltuaan terveystietoni, että "ilman muuta, jos vain kohtuun mahtuu", on turha edes laittaa sinua kokeilemaan ensin muita vaihtoehtoja.

Gyne mittasi kohdun ja kuulemma mahtuisi pienin malli - juuri ja juuri. Asennus on heti seuraavien kuukautisten aikana gynellä.

Kaikenlisäksi saan ilmaisen kierukan :eek: Tämä oli totaalinen yllätys, kun olin kuullut, etä meilläpäin ilmaisen kierukan saavat vain synnyttäneet naiset 1. kierukaksi. (Epäreilua. En tiedä onko systeemi nyt muuttunut, vai onko täälläpäin sittenkin saanut ilmaisen kierukan myös ne, joille ei muut ehkäisyt sovi (esim. auralliset migreenipotilaat). näin yhteiskunnan pitäisikin tulla vastaan ehkäisyasioissa ettei tarvitse sitten tehdä niitä keskeytyksiä tai vaikeuttaa elämäänsä väärin ajoitetulla lasten hankinnalla. Stressitaso laski varmaan 80 % pelkästään tuon yhden käynnin jälkeen, kun minua ei enää kohdeltukaan liian helpon ehkäisyn kärkkyjänä, vaan ihmisenä, joka tahtoo itselleen parhaiten toimivan ehkäisyn)

Pitäkää siis mielessä tuota kustannuspuoltakin (jos rahasta on pulaa) ja kysykää asiasta.

(minulla myös pillereistä lauennut aurallinen migreeni. Kun pillerit lopetettiin, migreenitkin loppuivat. Eli ei migreenikohtaus aina ole mitenkään itseaiheutettu. Aika monella sen aiheuttavat hormonit. )
 
Epäsopiva
Stressitaso laski varmaan 80 % pelkästään tuon yhden käynnin jälkeen, kun minua ei enää kohdeltukaan liian helpon ehkäisyn kärkkyjänä, vaan ihmisenä, joka tahtoo itselleen parhaiten toimivan ehkäisyn)
Hei! Mitä muuten tarkoitat tuolla "liian helpon ehkäisyn kärkkyjä" -jutulla? Onko sinulle käynyt niin, että lääkärit tyrkyttävät vain hormonaalista ehkäisyä?
 
Viimeksi muokattu:
aasta
Alkuperäinen kirjoittaja Epäsopiva;10484311:
Hei! Mitä muuten tarkoitat tuolla "liian helpon ehkäisyn kärkkyjä" -jutulla? Onko sinulle käynyt niin, että lääkärit tyrkyttävät vain hormonaalista ehkäisyä?

Ei vaan (tossa yhteydessä) ehkäisyneuvonnan hoitajalla oli sellainen asenne, tuli ilmi rivien välistä. Ei ehkäisy saa olla liian vaivatonta siitähän voi tulla vaikka seksihurjastelijaksi (no minä en tosiaan voi tulla). Eka gynekologi saarnasi hormonaalisen hyvistä puolista ja oikeassahan hän siinä oli, mutta minä olin siinä ettei se sovi keholleni.

No oikeasti, kyllä mä ymmärrän hoitajan näkökulman asiaan (ettei ihan pataluhaksi tule haukuttua häntä. Suututtaa vain tuollainen vanhakantainen asenne että kierukan voi asentaa vain liitossa olevalle synnyttäneelle, koska ei-vakituisissa suhteissa olevat ovat kuitenkin hirveitä seksihurjastelijoita ja vähintään vaaraksi yhteiskunnalle. Ihankuin kierukkaa käyttävät vaimot ja äidit ja avovaimot eivät olisi koskaan käyneet muissakin satamissa. jotenkin tekopyhä ajatus, että sinkut olisivat jotenkin vastuuttomampia ja siksi huonoja kandidaatteja kierukan käyttäjiksi. Se on vian omasta henkilökohtaisesta asenteesta kiinni kuka on minkinlainen. jos joku nyt vetää lärvit ja ajelee paljaalla ja sitten saa sisäsynnytin tulehduksen ja tule elapsettomaksi, niin oma vikahan se on. Minulle ainakin on kerrottu tarkkaan, että tulehdusriski suurenee ja tiedän osaavani ottaa sen huomioon. Kierukka on minulla ehkäisemässä raskautta eikä sp-tauteja. Näihin viimeksi mainittuihin on omat ehkäisymenetelmät.)

Ja sitten vielä: kun hoitajilla ei ole tarpeeksi spesiaalitietoa "poikkeuspotilaista", niin he tulevat sitten neuvoneeksi väärä tietoa heille, joille oikeasti paras ehkäisymuoto olisikin oikeasti kierukka. meidän lääketiede vain on tehostettu näin vammaiseksi, eihän se hoitajien syy tietenkään ole. Hekin joutuvat toimimaan saneltujen käytäntöjen mukaan, vain lääkäri voi poiketa niistä.

Musta pitäisi lähteä siitä, että jokainen ihminen tahtoo pysyä terveenä ja lääkäri voi kyllä haastatella asiakkaan niin, että tulee selväksi suhtautuuko asiakas vastuullisesti sp-tauteihin ja ymmärtääkö kierukan käyttöön liittyvän tulehdusriskin. Sen saa hyvin helposti selville keskustelun lomassa.

Onneksi tuo gynekologi, jolle jouduin on vapautunutta sorttia ja pitää täysin itsestään selvänä ihmisten olevan yksilöitä eikä tilastollisia möykkyjä. Ja sillä pitää mennä eikä millään ennalta sovittuna kaikille naisille tehdyllä mallilla.

sori että saarnasin, taitaa olla vielä vähän mielenpäällä tää meidän kotosuomen konservatiivinen asenne ja se ehkä "hiukka" hiertää siellä :)
 

Yhteistyössä