Mihin käsityöhön tällaista tarvitaan?

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä Essi, 05.09.2005.

1. Essi Vierailija

Ostin kirpparilta läjän neulepuikkoja sen tarkemmin niitä katsomatta (olivat siis halpoja). Mutta tavallisten neulepuikkojen joukossa oli Prymin ja Aeron valmistamia pitkiä (neule)puikkoja joissa päänä olikin virkkuukoukku? Kyllähän niitä voi käyttää virkkaamiseen, mutta miksi niissä on niiiin pitkä varsi??

Käsitöitä olen tehnyt iät ja ajat mutta tällaisiin kapistuksiin en ole törmännyt! Aukko sivistyksessä siis ;-) Kertokaapas mitä ne ovat!

2. mii Vierailija

Taitavat olla koukkuamiskoukkuja. Löytyisiköhän googlettamalla ohjeita koukkuamiseen?

3. Hanni Vierailija

Niin minäkin sanoisin. Koukkuamisohjeita ei nykyään taida enää nähdä.

Siis se on virkkaustapa, jossa silmukat jää koukulle, kuten neuloessa puikolle.

4. Essi Vierailija

Kiitos vinkeistä - täytyykin googlettaa ja haeskella käsityökirjoista ohjeita!

5. Essi II Vierailija

Koukkuamis välineitähän ne ovat. En ole varma ovatko virallisesti puikkoja vai koukkuja :).

Mummilta jäänyt minullekin ja olisi kiva nähdä miten niitä oiken käytetään, aikoinaan mummi olisi opettanut mutten ollut kiinnostunut. Niinhän sitä sanotaan että tyhmyydestä sakotetaan...

6. kokeilija Vierailija

Heips!
    Minä olen joskus kokeillut koukkuamistakin, kaikenlaisista käsitöistä kun pidän, ja oli melko helppoa. Eli jos osaa virkata niin nopeasti oppii koukkuamisenkin. Vanhoista esim 70-luvun käsityökirjoista löytyy ohjeita koukkuamiseen, uusimmissa ei taida mitään olla

7. mii Vierailija

Jos löydät kirjastosta Weilin+Göösin kirjan Virkkaus (vuodelta 1982), niin siinä on koukkuamisen perusmallin lisäksi viisi muuta koukkuamismallia. Koko kirjassa on vain virkkausmalleja, ei siis valmiita vaatteiden tai muiden tekstiilien ohjeita, ja myös nämä koukkuamismallit.

8. Essi Vierailija

Haa, kiitos vinkistä. Kirja näyttää löytyvän ainakin pk-seudun kirjastosta. Täytyykin laittaa opus varaukseen! Kiitos tuhannesti!

Jaa tämä sivu