Hae Anna&Ellit-sivustolta

MIKÄ ON NORMAALI VERENPAINE?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä BBB, 10.06.2009.

1. BBB Vierailija

MIKÄ ON NORMAALI VERENPAINE 58-VUOTIAALLA, YLIPAINOISELLA, YLEISESTI OTTAEN TERVEELLÄ NAISELLA?

2. Maallikko Vierailija

Eiköhän yleistetysti ole käytetty normaaliarvoina:
    yläpaineesta ikä plus 100 (100+58=158)
    ja alapaine on hyvä olla alle 90

3. häh Vierailija

No on aika korkea jos yläpaine on 158, ei ole mikään hyvä lukema.

4. matalat paineet Vierailija

140 yläpaineena on ainakin joissain tapauksissa jo niin paljon, että harkitaan lääkitystä, eli ainakin alle sen pitäisi olla. Alapaine taas alle 90.

5. Nä_sä Vierailija

132,54/77,29 ovat täsmälliset oikeat arvot kaikille. Jos poikkeaa noista ota yhteys.

6. tohtorinna Vierailija

120/80 on oikea verenpainearvo.

7. Poliklinikka.fi Vierailija

Verenpaineen suositusarvot perustuvat laajoihin väestötutkimuksiin, joissa sydän- ja verisuonitautien vaaran on todettu kasvavan arvojen ylittyessä. Normaali verenpainetaso on alle 130/85 mmHg (ihanteellinen taso alle 120/80 mmHg) ja tavoitetaso kohonneen verenpaineen hoidon yhteydessä on alle 140/85 mmHg huolimatta iästä ja sukupuolesta, diabeetikoilla tavoite on vielä alempi eli alle 140/80 mmHg ja erityistapauksissa alle 130/80 mmHg. Osalla ihmisistä on pysyvästi kohonnut verenpainetaso eli hypertensio, mikä hoitamattomana lisää huomattavasti vaaraa sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

8.  
  9. minulla näin.. Vierailija

Olen itsekkin 58v. ja pikkasen on tuota painoakin.
    Olin sairaalassa ihan rutiini käynnillä ja lääkäri mattasi
    verenpaineen ja oli 140/88 ja sanoi, että ihan hyvältä näyttää.

Joten minun on uskkottava tätä sisätautien erikoislääkäriä.

10. edel.korjaa Vierailija

No mutta tulipa virheitä... siis lääkäri mittasi..
    uskottava on ...

11. Särökäs Vierailija

Verenpaineen olisi hyvä olla alle 120/80. Juoksu auttaa nopeimmin, samoin uinti. Antti Heikkilän ruokaohjeilla pääsee läskeistä pysyvästi.

12. kpo Vierailija

Joskus vuosikymmeniä sitten laskettiin yläpaineen normaali arvoksi 100 + ikä, siis kuusikymppisellä saisi olla 160. Hämärästi muistan tuon ajan jolloin vanhempani siitä puhuivat.

13. Tiedoksi. Vierailija

Verenpaineesta löytyy useita eri näkemyksiä.
    En ota kantaa, vaan laitan linkin, jossa löytyy runsaasti erilaisia näkökulmia.

Hakutuloksen ensimmäisen sivun alalaidassa on linkkejä aiheisiin:

> sepelvaltimotauti < , > sydämen vajaatoiminta < , > atesosklerioosi < , > diapetes <, > assensentiaalinen verenpainetauti <.

Google yleishaku > verenpainetauti <.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=verenpainetauti&meta=cr%3DcountryFI

14. mitä vanhempi... Vierailija

niin sitä korkeampi saa yläpaine olla.

15. stressi Vierailija

Ei lihavuus ainoastaan ole riski saada verenpainetta.
    Itselläni ei ole ylimääräisiä kiloja mutta alapaine on 94.
    Yläpaine on normaali.
    Verenpainetta nostaa myös elämän tilanne (stressi) vaihdevuodet, mahdollisesti kortisonilääkitys ja on muitakin tekijöitä.
    Aika yksisilmäinen näkemys "särökkäällä".

16. Fakta homma Vierailija

Tavoiteltava 130/80
    Ihanne 120/60
    Ikä ei vaikuta asiaan.

17. lekurilta kuultua Vierailija

Joo, keski-ikäsilä saapi olla suuremmat yläpaineet.

18. Fakta homma Vierailija

Tuossapa oli ne käypäset lukemat yläpuolella. Saahan ne olla pikkusen suuremmat olematta hälyttävät, mutta se on semmosta lohduttelua ja immeisen rauhottelua, jottei turhaan säikytä.

19. Timppa Vierailija

tarkoitatkohan hemoglobiinia?

20. Verenpaine Vierailija

Ihanteellinen 120/80
    Normaali 130/85
    Tyydyttävä 130-139/85-89
    Lievästi kohonnut 140-159/90-99
    Kohtalaisesti kohonnut 160-179/100-109
    Huomattavasti kohonnut 179/109 tai yli

Lähde: Kotilääkäri 9/2008

21. 30vee Vierailija

Mulla on aina ollut 140/70 ja se on kuulemma hyvä.

22. Paineeton Vierailija

No höh, mulla taitaa olla aika alhainen verenpaine, kun viime mittauksessakin tulos oli 104/62. Eipä taida olla ihme, että joskus vähän huimaa... Voikohan alhaisesta verenpaineesta olla muuta haittaa kuin tuo ajoittainen huimaus?

23. katriks

Saadut tykkäykset:
    0
    Lääkärin/ terveydenhoitajan mittaama verenpaine on yleensä korkeampi kuin mitä verenpainetaso normaalisti on. Lääkärin vastaanotolla yleensä jännittää jonkin verran ja silloin verenpaine kohoaa.
    Alhaisesta verenpaineesta ei yleensä ole muuta haittaa kuin juurikin tuo huimaus, etenkin makuulta/ istumasta ylös noustessa.

24. Minakin karsin alhaisesta verenpaineesta. Alhainen verenpaine aiheuttaa hieman kohonneen dementiariskin (siitako tama hajamielisyys johtuu :)). Paaasiallinen oire lienee juuri tuo huimaus ja ainakin minulla tulee palelukohtauksia silloin kun paine on alhaalla. Matalan verenpaineen takana saattaa olla aineenvaihduntahairio, joka kannattaa ehka tarkistuttaa. Hyoty matalasta verenpaineesta on yleisesti ottaen suurempi kuin haitta, joten hoitoa ei juurikaan suositella. Minua laakari kehoitti maltillisesti lisaamaan suolan kayttoa. Itse olen huomannut, etta lakritsi auttaa enemman ja maistuu paremmalle :)

25. ninni Vierailija

Tohtori Kiminkkinen sanoi alhaisestaverenpaineesta ettei siitä ole muuta haittaa kun ihminen tuppaa elämään vain vähän pitempään.

Jaa tämä sivu