Hae Anna&Ellit-sivustolta

Mikä kaihdin valelaskosverhon kanssa?

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä joop, 23.02.2006.

1. joop Vierailija

Tarkoitus olisi laittaa pimennystarkoituksissa kaihtimet ikkunoihin ja sitten ""koristeeksi"" valelaskosverhot. Nyt en osaa valita kaihtimia. Tarvittavat leveydet on erkkerissä 25cm ja 75cm, lastenhuoneissa 110cm. Loogisinta olisi kai jos kaikki olisivat samaa materiaalia.
    Puusälekaihtimet houkuttavat mutta niitä ei ainakaan valmiina saa tarpeeksi kapeana, ehkäpä mittatilauksena jostain. Useimpien nettisivujen mukaan minimileveys on 45cm. Toisaalta ne tulisivat lähes poikkeuksetta pinta-asennuksena joka hirvittää siivousurakan puolesta.
    Valkoinen alumiinisäleikaihdin taas tuntuu muuten epämiellyttävältä, varsinkin kun parvekkeen oveen ne on pakko laittaa pintaan (yksinkertainen lasi), muuten ehkä menisikin. Lisäksi pimennysteho epäilyttää, ilta-aurinko paistaa suoraan makuuhuoneen ikkunaan. Muun värisenä tuntuu ""halvan näköiseltä"". Paperilaskoskaihdin ei kestä kovaa kulutusta, rullakaihdin on vähän niin kuin vanha juttu...

Onko ideoita? Mitä itse laittaisitte valelaskareiden kanssa?

2. mielipide Vierailija

Mun mielestä laskoskaihtimien kanssa, ovat sitten normaalit tai vale, ei sovi ikkunan päälle tulevat kaihtimet, tullee ns. liikaa, kaihidn kaihtimen päälle. Tavalliset sälekaihtimetsopivat, siis ikkunan sisään asennetut.

3. Jenniina Vierailija

Mut varmaan teilataan tän takia, mutta mä olen aina ja ikuisesti pimentävän rullaverhon kannalla. Tiedän, että se on tylsä ja vanhanaikainen, mutta ihan ehdottomasti paras ja helpoin tapa todella pimentää huone. En ole löytänyt muuta oikeasti toimivaa vaihtoehtoa. Jos se halutaan vaan näön vuoksi, niin sitten juttu on eri. Mutta mulla on todellakin tarve oikeasti pimentää huone. Pimentävä rullis sellasella portaattomalla ketjuohjauksella, tulee toiseen sivuun, ja sen verhon saa tarvittaessa kokonaan ylös.

4. lena Vierailija

Valitsisin kaksi kärpästä yhdellä iskulla eli samalla laskulla molemmat.
    Vuorattu laskosverho mittojen mukaan, vuorina valoa läpäisemätön tiivis kangas. Päivisin laskarit voi vetää siihen valelaskosverhoasentoon.
    Erkkeriin saat pimentävät verhot juuri ikkunasi mittojen mukaan.

5. joop Vierailija

Alkuperäinen suunnitelma olikin pimentävä laskosverho, mutta saamamme tarjous oli niin huikean kallis että ei ole varaa teettää(varsinkin kun verhoja on muutenkin hankittava moneen huoneeseen). Itse en ala laskareita ompelemaan, vain valelaskoksiin riittää kärsivällisyys. Eli kun rahat on loppu niin joku kompromissi on tehtävä.

6. lena Vierailija

Olet varmaan laskenut, että säle/rulla ym kaihtimet ja valelaskosverhot tulevat huokeimmiksi kuin vuorattu laskosverho.

Vuorattu laskosverho on esim säleverhoja kauniimpi.
    Ja jos kaihtimet tulevat ikkunan päälle eikä väliin, niin ei kovin hyvä yhdistelmä valelaskosverho ja kaihdin päällekkäin.

Itseasiassa laskosverhossa maksavat ompelu ja mekanismi suurimman osan ja kankaiden hinta jää jopa alle kolmasosaan kokonaishinnasta.
    Mekanismi on tietysti kerran hankittuna aina käytettävissä eli joskus seuraavalla kerralla sen kustannus onkin jo tehty, kun siis uudet laskarit vuosien päästä laittaa.
    Vuoritettu laskosverhohan ommellaan nauhalaskosverhona.
    Sen ompeleminen on helpompaa kuin keppilaskosverhon, joten saattaisi onnistua maija meikäläiseltäkin.

Jaa tämä sivu