Millainen lentäjä on puolisona?

  • Viestiketjun aloittaja miettivä
  • Ensimmäinen viesti
miettivä
Täällä näkyy olevan samantyyppinen keskustelu lääkäristä. Mutta kysyn tätä siis ihan tosissani, ajatellen yhteistä tulevaisuutta lentäjäksi opiskelevan poikaystäväni kanssa. Ovatko lentäjät paljon poissa kotoa? Riippuu tietysti reitistä, jolla lentää. Toisaalta kun maksimimäärä työtunteja/kk on niin pieni, niin luulisi, että väkisinkin tulee oltua päinvastoin paljonkin kotona? Pitkien poissaolojen takia luottamus on tietysti koetuksella... Joskus muistelen kuulleeni, että joku lentäjän vaimo olisi sanonut tuntevansa itsensä yksinhuoltajaksi, kun mies on koko ajan poissa. Onko kellään kokemuksia?
 
lilliloo
En tiedä tarkimmen. tiedän vaan, että lentoemäntänä työskentelevällä tutullani on ollut suhde naimisissa olevaan lentäjään n.2 vuotta. nyt se on sille myös raskaana.
 
tiipiin
Sama vika, on tää vähän kuin yksinhuoltaja olisi. Kaksi lasta ja mies, joka rakastaa työtään. Lentää niin paljon kuin säännöt sallii, ottaa kaikki ylimääräisetkin vuorot. Hyvä kun malttaa lomat pitää. Hyviä puolia ammatissa on myös, kuten palkka. Voin huoletta hoitaa lapset kotona.
 
aloittaja
Joo, noita lentoemäntä&lentäjä -juttuja kuulee kyllä ihan tarpeeksi. Ei varmasti ole perättömiä, varmaan tuollaista paljon tapahtuu, mutta en nyt aio sen perusteella epäilemään poikaystävääni jo etukäteen.

Tiipiin: sujuuko arki kuitenkin ihan ok, siis sen kannalta, että mies on ilmeisesti paljon poissa? Toi taitaa olla yleistä lentäjille, että rakastaa työtään, on monelle unelma-ammatti jutuista päätellen.
 
lentäjän poika
Valitettavasti minun lentäjätutut ovat aika epäluotettavaa ja ennen kaikkea lapsellista porukkaa. No, ei ehkä voi yleistää, mutta tunnen viisi lentäjää ja kaikki ovat samanlaisia pikkupoikia. Ehkä he ovat siksi alalla, että isot koneet ja "lelut" kiinnostavat aivan mahdottomasti. Ja kauniit naiset.. Palkka on kyllä hyvä ja teräviä kavereita ovat noin muuten. Lisäksi he ovat paljon poissa kotoa, eli puolisoksi sopii itsenäinen ja itsevarma nainen, jolla on myös omaa elämää tai joka viihtyy itsekseen kotona.
 
sen sisko
Älkää nyt tosissanne vetäkö taas näitä stereotypiota tänne, että kaikki lääkärit on juoppoja ja pillereiden väärinkäyttäjiä, suhteilee sairaanhoitajien kanssa ja kaikki lentäjät seukkaa (ainakin salaa) lentoemäntien kanssa. Tunnen useamman lentäjän ja porukkaan mahtuu kaikenlaista laidasta laitaan.

Kotoa poissaolojen määrä riippuu konetyypistä, yksi lentäjä lentää yleensä yhtä lajia konetta.

Jos lentää pienillä koneilla kotimaan lentoja ja vain euroopan pääkaupunkeihin, on lento lähes aina edestakainen ja illaksi kotona. Jos taas Thaimaa, Tokio, Peking, New York... tulee väkisinkin pitempiä poissaoloja. Kyllä siihen itse voi paljon vaikuttaa, mitä haluaa. Eräs tuttavani vaihtoi pitkät lennot kotimaan lentoihin kun lapset olivat pieniä, nyt hän taas tekee pitempiä työmatkoja.

Kyllähän niillä on hyvät edut ja palkat, tosin urakin saattaa loppua maallikosta aika pieneen "terveyshaittaan", lääkärintarkastukset on tarkkoja, samoin yleinen "nuhteettomuus" esim. vapaa ajallakin liikenteessä.


 
lentäjän täti
Alkuperäinen kirjoittaja lentäjän poika:
Valitettavasti minun lentäjätutut ovat aika epäluotettavaa ja ennen kaikkea lapsellista porukkaa. No, ei ehkä voi yleistää, mutta tunnen viisi lentäjää ja kaikki ovat samanlaisia pikkupoikia. Ehkä he ovat siksi alalla, että isot koneet ja "lelut" kiinnostavat aivan mahdottomasti. Ja kauniit naiset.. Palkka on kyllä hyvä ja teräviä kavereita ovat noin muuten. Lisäksi he ovat paljon poissa kotoa, eli puolisoksi sopii itsenäinen ja itsevarma nainen, jolla on myös omaa elämää tai joka viihtyy itsekseen kotona.
Jos puhe on sotilaslentäjistä, olen satavarmasti samaa mieltä!
 
pitäneekö paikkaansa
Yksi kaukainen sukulainen meni naimisiin lentäjän kanssa. Hän oli lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan erotilastoissa lentäjät ovat kärkisijoilla. Nainen on itsekin akateemisella alalla tutkijana, joten en usko, että olisi miettinyt asiaa, jos se olisi ollut joku "Iltasanomien gallup" -tyyppinen pilipalitutkimus.
 
lentäjän poika
Noista työajoista vielä, että nekään eivät ole ihan yksioikoisia. Tuttu pilotti lensi pelkästään kotimaata ja lähialueita (Riika, Tallinna) ja oli kyllä ihan jatkuvasti pari kolme yötä viikossa poissa kotoa. Joskin tietysti vapaata oli myös vastaavasti. Keski-Euroopan vuorot taitavat pääasiassa toimia periaatteella aamulla töihin - illalla kotiin.
 
aloittaja
En ole kyllä ihan varma tilastoidaanko avioeroja noin tarkkaan ammatin perusteella, sosioekonomisen aseman perusteella kyllä, mutta voi pitääkin paikkansa. Ihan mielenkiintoisia juttuja, lähinnä olen saanut vahvistusta aikaisemmille tiedoilleni ja fiiliksilleni. Lisäkommentit ovat tervetulleita!
 
noh..
itse en kyllä lentäjän vaimoksi rupeaisi. En tiedä tilastoista moniko pettää suhteessa asemasta tai työstä riippumatta, mutta tossa hommassa se on tehty vähän liiankin helpoksi... Itse kotona pyykkäämässä ja mies thaimaassa seurueineen... juu, ei minulle.
 
sen sisko
Noh, kaikki ei petä vaikka tarjottimella tilaisuuksia tuotaisiin. Kaikissa ammateissa se on mahdollista. Jos on pettäjätyyppiä, pettää. Eiköhän meille kaikille niitä tilaisuuksia ole tullut elämän varrella ja työreissuja taitaa olla lähes joka ammatissa jonkun verran. Jos ei muuta niin koulutusmatkoja laivoilla tms. Joka niihin kiinni käy niin käy. Kaikki ei todellakaan.

Olen kyllä kuullut lentäjän sanovan, että vaikeinta siinä työssä on olla viheltelemättä kotona kun pakkaa matkalaukkua työreissulle.

 
Älä käsittele yhtenä massana/yleistä!
Lentäjät vai? Ei mitään ammattiryhmää voi käsitellä yhtenä pakettina. Esimerkiksi lentäjistä 80% on vittumaisia, 10% suht siedettäviä mutta hankalia ja loput 10% rumia. Eli ei ne ole kaikki samanlaisia.
 
aloittaja
Tietenkään minkään ammattiryhmän edustajat eivät kaikki ole samasta puusta veistettyjä, enkä tässä hakenutkaan oikeastaan mitään luonteen kuvauksia. Ennemminkin hain vastausta siihen miten arki sujuu perheen kanssa, kun mies on lentäjä, tuolla ammattiryhmällä kun sattuu olemaan aika poikkeukselliset työajat. Tietysti jokaisessa ammatissa on omat erityispiirteensä, että siinä mielessä ehkä huono kysymys. Mutta hyviä vastauksia olen silti saanut, kiitos!
 
mies37
no toi on kaikki totta. Arki sujuu vaikka rekkakuskin kanssa jos niin haluaa. Eli suhtaudu siihen niin, että se on työtä siinä missä moni muukin. Ei kymppikerho tai joku sairaalasarja missä kaikki työkaverit vaihtaa työvaatteita samaan aikaan, juhlii aamuun asti ja menee aamuvuoroon...
Siskon mies kipparina ja on aika paljon viikonloppuja pois mikä rassannut. (lentäjäpulan takia). Viikolla taas pitkiä vapaita ja puuhastelee mielellään kotona kaikkea kotihommia imuroinnista lähtien. Tykkää työstään ja koneista, autoista ym. missä vaan on moottori.
Mutta hiljaa tosi, eipä ole vehkeitään emoissa uittanut.
Tunnit ja palkka kuitenkin hommassa kohillaan ja eläkeikäkin matala.
 
tilaisuus
tekee.... varsinkin rekkakuskit on semmosia. Levähdypaikoilla nusasevat hutsua. Tulivat naama punasena ulos kontista. Nainen jatkoi liftausta eri suuntaan. Sillä oli minihame ja korkokengät. Katsoin tahallaan monttu auki autostamme, niin jopa oli nolon näköisiä.
 
justiinsa-juu
Alkuperäinen kirjoittaja tilaisuus:
tekee.... varsinkin rekkakuskit on semmosia. Levähdypaikoilla nusasevat hutsua. Tulivat naama punasena ulos kontista. Nainen jatkoi liftausta eri suuntaan. Sillä oli minihame ja korkokengät. Katsoin tahallaan monttu auki autostamme, niin jopa oli nolon näköisiä.

Tilaisuus tekee varkaan, mutta näköjään myös kyttääjän
 
Muista en tiedä,
mutta minä erosin lentäjästä - tai oikeammin hän halusi eron minusta. Voitteko kuvitella miksi? Koska olin työn takia väliaikaisesti paljon töissä, jolloin normi ma-pe viikkona tein 11-12 tuntisia päiviä. Tiedossa oli, että se ei kestä loputtomiin.

Sinä päivänä, kun viimeinen pitkä duunipäivä oli takana, mies ilmoitti, ettei halua jatkaa avioliittoa. Kun minä en ole tarpeeksi kotona. 8o Sanoi mies, joka oli maailmalla 15 päivää kuukaudesta ellei enemmänkin...
 
Lentäjän poika
Alkuperäinen kirjoittaja miettivä:
Täällä näkyy olevan samantyyppinen keskustelu lääkäristä. Mutta kysyn tätä siis ihan tosissani, ajatellen yhteistä tulevaisuutta lentäjäksi opiskelevan poikaystäväni kanssa. Ovatko lentäjät paljon poissa kotoa? Riippuu tietysti reitistä, jolla lentää. Toisaalta kun maksimimäärä työtunteja/kk on niin pieni, niin luulisi, että väkisinkin tulee oltua päinvastoin paljonkin kotona? Pitkien poissaolojen takia luottamus on tietysti koetuksella... Joskus muistelen kuulleeni, että joku lentäjän vaimo olisi sanonut tuntevansa itsensä yksinhuoltajaksi, kun mies on koko ajan poissa. Onko kellään kokemuksia?
Otsikon voi muotoilla myös näin, yhtä onttoja kummatkin.

 
Hainrich
Itse aion yrittää päästä hävittäjä-lentäjäksi ja sen kautta siviililentäjäksi. Jos joskus siviililentäjäksi pääsen, yritän antaa mahdollisimman paljon aikaa tulevalle vaimolleni! :)
 
kokemusta on 26v
Totta kai lentäjät ovat paljon poissa kotoa, ja vaimon pitää se vain "kestää". Mutta ne lentäjät, jotka tunnen, eivät todellakaan ole mitään huithapeleita vaan vastuullisia perheenisiä. Ei siihen ammattiin pöljiä huolitakaan. :)
 
lentäjän vaimo
Kyllähän se raskasta välillä on, mutta kaikkeen tottuu. Pitää vaan pystyä luottamaan mieheensä. Kun mieheni pääsi lentäjäksi, olin ensin aivan rikki ja hulluna mustasukkaisuudesta. Vuoden kärvistelin, sitten päätin luottaa ja olla ajattelematta. Ihan samallalailla mulla olisi mahdollisuus pettää miestäni, mutten petä. Mieheni ikävöi mua paljon reissuillaan, soittelee monta kertaa päivässä, laittaa viestejä ym. Välillä tuntuu että tää erossa olo on jopa lähentänyt meitä, kun ikävöidään ja sitten kun ollaan yhdessä, ollaan ihan fiiliksissä.

Viihdyn myös itsekseni välillä, eli joskus jopa nautin yksinäisyydestä. Toki pitkät matkat on rankkoja, mutta kaikkeen tottuu. Myös ystäviä tulee nähtyä enemmän kun tavallisessa parisuhteessa olevat.
 
Merimeesi
Entäs sitten me merimiehet? Meitä leimataan huithapeleiksi, huoripukeiksi ja juopoiksi yhä edelleenkin. Ihmiset eivät vain ymmärrä sitä, että esimerkiksi voidakseen olla ison aluksen konepäällikko, opiskelu ja praktiikka voi ottaa kymmenen vuotta. Tuollaista uhrausta ei kerta kaikkiaan voi laittaa menemään viemäriin virtsan mukana.
 

Yhteistyössä