Milloin aikaisintaan voi tehdä raskaustestin?

  • Viestiketjun aloittaja muistiton
  • Ensimmäinen viesti
muistiton
Auttakaa! Esikoinen on vienyt muistini, en muista, koska aikaisintaan (eli minä kiertopäivänä) voin tehdä raskaustestin? Ja mikä testi on herkin ja mistä sellaisia saa (siis netistä vai apteekista)? Kiitos!
 
Tuleva pallomaha
Merkkiä en muista mutta apteekissa on myynnissä alkuraskauden toteamiseen kehitettyjä testejä, jotka voi tehdä n. 10 päivää ovulaatiosta, eli jo reilusti ennen menkkojen alkamispäivää. Sitä en osaa sanoa kuinka luotettava testi on, mutta ainakin niin päin olettaisin luotettavuuden oleva hyvä, että jos plussa tulee, niin raskaana ollaan. Nega taas voi muuttua plussaksi sitten myöhemmin jollain usempia hormoneja testaavalla paketilla, kun raskaus on edennyt hieman pidemmälle.

Itse testasin esikoisen menkkojen alkamispäivänä, todella selkeä plussa tuli ihan tavallisella perustestillä, en muista että näitä alkuraskauden testejä silloin kolme vuotta sitten olisi ollutkaan...
 
Suvi79
Acon 10, erittäin herkkä raskaustesti. Saa joistakin apteekeista (kasettiversio) ja netistä mm. kotitestit.com sivustolta (tikkutesti). Testasin muutamaa päivää ennen mekkojen alkua ja hyvin näytti. Toisaalta yhden kerran kävi niin, että liian aikaisin testattuani sain plussan, joka sitten vaihtui negaan koska alussa ollut raskaus meni heti kesken.

Liian ajoissa testauksessa on siis se pettymyksen vaara, että silloin saa tietää myös niistä alkaneista raskauksista, jotka päättyvät ihan alussa.
 
Tuleva pallomaha
Muistinpa väärin sen herkän testin ohjeet. Eli kyllä tässäkin paketissa (joka on juuri se sama Acon Early Detection josta Suvi79 puhui myös) sanotaan että testata kannattaa vasta sinä päivänä kun menkkojen pitäisi alkaa. Se havaitsee kuitenkin jo hormoninousun joka on 10 mIU/ml, kun moni muu testi (jota myös voi tehdä heti menkkojen jäädessä pois) näkee vasta 25 mIU/ml nousun tai jopa 50 mIU/ml nousun hormoneissa. Tällä saa siis varmasti positiivisen jo aiemmin kuin menkkojen aikaan, mutta herkemmin silloin saa myös vääriä positiivisia eli ns. kemiallisia raskauksia, joissa varsinainen raskaus ei ole alkanut (ei kiinnittymistä) mutta munasolu on hedelmöittynyt ja vain hipaissut kohdun seinää. Tällöin hormonit ovat käyneet koholla ilman oikeaa raskautta, ja testi saattaa tähänkin reagoida.

Itsellä tekisi mieli testata jo viikon lopulla (jolloin oviksesta on kulunut n. viikko) koska lauantaina olisi tiedossa kosteat juhlat. En halua ottaa mitään jos olen raskaana (vaikka raskaus vasta ihan alussa olisikin), mutta kun siinä vaiheessa testi ei vielä näytä oikein, enkä halua turhaankaan herättää huomiota juomattomuudella. Hankala juttu!

Mutta kun testi ei välttämättä vielä silloin näytä oikein... Dilemma!
 
samoin
Samoin täällä. Apteekin raskaustesti näytti hetkessä vahvat viivat sinä päivänä, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Odotettiin miehen kanssa kuitenkin vielä 5 minuuttia hymyssä suin, eikä viivat hävinnyt :).
 
Peppiina74
Tee yksi heti. Jos tulos on negatiivinen, tee toinen sitten kun menkkojen pitäisi alkaa. Jos jälleen tulos negatiivinen, uusi testi parin päivän kuluttua.

Näin minä tekisin!
 
minte
Hei! Olen yrittänyt lasta ja alavatsassa ollut eilen viiltävää kipua hetkittäin ja muutenkin olen nyt parin päivän aikana ollut todella voimaton. Kuukautiset pitäis alkaa vasta n. viikon kuluttua, mutta kannattaisiko tehdä testiä jo? On vain sellainen olo että nyt on tärpänny?
 
Circad
Hei!
Sama juttu kuin Mintella. Kipuja löytyy alavatsasta, vatsa myös pinkeänä pömpöttää ja mitään ei oikein jaksaisi tehdä. Huimausta ja oksettava olokin ajoittain. Kertaakaan en ole kuitenkaan oksentanut. Rinnoissa huomasin pari pvää sitten hiukan kipua. Nännipihat suurentuneet, mutta en pidä sitä mitenkään erikoisena. Mietiskelen milloin testi kannattaisi tehdä. Viime kuukautiset olivat myöhässä pari pvää ja kestivät reilusti normaalia lyhyemmän ajan. Seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa n.10pvän päästä. Vaikeeta, kun ei mistään mitään tiedä, koska raskautta ei ole kokenut...Mitähän minun kannattaisi tehdä?
 
petrapauliina
hei , minulla olis tämmöinen kysymys .. olen monta vuotta syöny pillereitä ja nytten 7päivä kesäkuuta lopetin ne..
olen ollu yhdynnässä ihan normaalisiti ja luulen että voisin olla raskaana mutta milloin se testi näyttää varmasti oikeen ...
menkkojen pitäis alkaa ensviikonalussa.. ootanko siihen asti vai teenkö testin aikaisemmin
 
joo o
olin yhdynnässä poikaystäväni kanssa menkkoja edeltävänä päivänä emmekä käyttäneet kortsua. siitin oli sisälläni vain hetken eikä poikaystäväni edes lauennut, voinko olla raskaana? yhdynnästä on n.2.5 vkoa ja alavatsassani on alkanut tuntumaan vihlovia kipuja ja koko ajan pissattaa vaikka ei tulisi kuin muutama tippa. pelkään että olen raskaana!! voiko tämä johtua myös e-pillereiden käytön lopettamisesta ? lopetin ne noin kuukausi sitten. VASTATKAA NOPEASI!
 
edelliselle.
Jos olet tosissasi, niin kannattaa tehdä raskaustesti, vaikka hyvin todennäköisesti et ole raskaana. Ja toiseksi, sinulla on varmaan virtsaputken tulehdus, jos koko ajan pissattaa.
 
pimpelipomp
Alkuperäinen kirjoittaja joo o:
olin yhdynnässä poikaystäväni kanssa menkkoja edeltävänä päivänä emmekä käyttäneet kortsua. siitin oli sisälläni vain hetken eikä poikaystäväni edes lauennut, voinko olla raskaana? yhdynnästä on n.2.5 vkoa ja alavatsassani on alkanut tuntumaan vihlovia kipuja ja koko ajan pissattaa vaikka ei tulisi kuin muutama tippa. pelkään että olen raskaana!! voiko tämä johtua myös e-pillereiden käytön lopettamisesta ? lopetin ne noin kuukausi sitten. VASTATKAA NOPEASI!
Että tämmöstä...
 
Nainenn
tahtoisin kysyä tälläistä että kannattaako minun tehä raskaustestiä ku minulla on tälläsiä oireita: alavatsassa välillä vihloo,nenä tukossa ja pahaa oloa ollut. viime menkat minulla on ollu sellaiset että tuli vain virtsan mukana pikkuisen..
 
.lk
Alkuperäinen kirjoittaja Nainenn:
tahtoisin kysyä tälläistä että kannattaako minun tehä raskaustestiä ku minulla on tälläsiä oireita: alavatsassa välillä vihloo,nenä tukossa ja pahaa oloa ollut. viime menkat minulla on ollu sellaiset että tuli vain virtsan mukana pikkuisen..
Milloin sulla alkoi viimeksi menkat? Entä sitä edelliset? Onko tasanen kierto?

Itse olen testannut 2 kertaa haalean plussan jo 4 päivää ennen kuin menkkojen piti alkaa. Ja menkat kellon tarkat tasan 4. viikon välein. Eli testasin aamuvirtsasta perjantaina kun tistaina piti vasta alkaa.
 
tiiitu
Elikkäs.. epäilen olevani raskaana. On nyt ollut oireita, kova rintojen arkuus, vessassa ravaaminen vähän väliä, ruokahalun mieletön kasvaminen, tiettyjen esim. kahvin aiheuttama etova olo. Yleensä juon kahvia päivittäin noin 3 kuppia nyt en ole saanut alas yhtäkään lähiaikoina. Koko ajan myös mieletön väsymys päällä vaikka olisi nukkunut kuinka pitkät ja hyvät yöunet. silti voisin päivisin töiden jälkeen nukkkua piiiitkiä päikkäreitä :eek:
Ehkäisynä käytän pillereitä mutta myönnän että välillä on unohtunut.. ja ottanu myöhässä pillerin eli "vahingon" sattuminen hyvin mahdollista.

Kiertoni on nyt siinä vaiheessa että liuskan viimeisen pillerin otan viikon päästä maanantaina ja siitä sitten muutama päivä niin pitäisi kuukautisten tulla.. tai sitten ei :eek:

Ostin viikonloppuna cittarista semmosen halpis raskaustestin ja tein sen illalla ja näytti negativiista.
Epäilen kuitenkin vahvasti olevani raskaana ..
Jos ostan uuden testin apteekista ja se näyttää negatiivista niin voinko todella luottaa siihen tässä vaiheessa kiertoa... jos oon raskaana niin näkyykö se vielä? :eek:
 
Kärsivällisyyttä
Odottele vaan sinne kun kuukautisten pitäisi alkaa. Ne halpis testit toimii yhtä hyvin kun muutkin mutta jos menkkoihin on vielä yli viikko niin ei mikään testi näytä vielä plussaa.
 

Yhteistyössä