milloin raskaustesti näyttää raskauden

  • Viestiketjun aloittaja yrittänyttä ei laiteta
  • Ensimmäinen viesti
Toivova
Alkuperäinen kirjoittaja yrittänyttä ei laiteta:
... viimeistään? Itselläni on menossa ensimmäinen kierto e-pillereiden lopettamisen jälkeen ja kuukautiset ovat "myöhässä". Useilla on ilmeisesti kierron normalisoituminen vienyt aikaa. Tein testin päiväni, jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Negaa näytti. Milloin usaklataisi tehdä uuden testin, joskuukautisia ei kuulu.
Lopetin e-pillerit viime tammikuussa, sen jälkeen kierto heitellyt melkolailla: 28 päivästä 33 päivään. Nyt on jokunen kk yritetty vauvaa, mutta ei ole vielä tärpännyt:( Nyt on tämän kierron 38 päivä ja kuukautisia ei kuulu.. Noin viikko ovulaation jälkeen alkoi tulla vähän ruskeaa vuotoa. Samana päivänä kun kk olisi pitänyt alkaa/ alkoi viimeksi tuli aamulla vähän paperiin punaista, vieläkin välillä aamuisin. Nyt aamulla tein testin, yksi viiva?? Tehdä parin päivän päästä uudestaan jos kuukautisia ei kuulu eikä näy, en tiedä olisiko vika halppis testistäni, jonka olstin anttilasta? Kokemuksia..?
 
peukutuksia..
Alkuperäinen kirjoittaja Toivova:
Samana päivänä kun kk olisi pitänyt alkaa/ alkoi viimeksi tuli aamulla vähän paperiin punaista, vieläkin välillä aamuisin. Nyt aamulla tein testin, yksi viiva?? Tehdä parin päivän päästä uudestaan jos kuukautisia ei kuulu eikä näy, en tiedä olisiko vika halppis testistäni, jonka olstin anttilasta? Kokemuksia..?
Mikä kp sulla on?

Yleensä kaikki myynnissä olevat testit ovat luetettavia edellyttäe että ne tehdään oikein. Odottele 1-2 päivää ja testaile uudelleen. Jos luetettavuus epäilyttää niin hae testi apteekista. Jos sulla on normaalit kierrot (28päivää) niin plussan pitäisi näkyä viimeistään kun kuukautiset on viikon (7pvä) myöhässä.

 
testaa tosi aikaisin
herkimmät minun tietoon näyttää jopa ennen kuukautisten alkua. Yksi ystäväni plussasi kp 23 erittäin herkällä testillä, taisi olla babyplussalta tilattu 10 miu ml testi.
toki varmaan kannattaa ootella vähän pidempään, että saisi varmoja tuloksia.
 
syyskuinen
Nyt täytyy minunkin kysyä, josko oisi jollain vastaavaa kokemusta... Pillereitä en ole syönyt vuosiin, muutakaan ehkäisyä en nyt käytä. Kierto aika säännöllinen, yleensä 24 päivää, harvoin 26. Olin mieheni kanssa tässä kierrossa oviksen jälkeen ilman ehkäisyä (tuon oviksen arvelen olleen tuolloin jo mennyt netin laskureihin luottaen..) Nyt kp26, ja rinnat aristaneet jo usean päivän, mitä yleensä ei tapahdu. Menkkaoireita olen ollut tuntevinani joinakin päivinä kuluneella viikolla vuodon kuitenkaan (vielä) alkamatta. Tänään iltapäivällä tein Aconin Early Detection (10 mlU) testin, miinuksella. TEsti kyllä ostettu jo 1 1/2 v sitten, vika käyttöpäivä olisi ensi kuussa, mutta kaipa tuo vielä oli toimiva...?! Vai voiko jo ikä tehdä tepposiaan hormoneille; olen kohta 33v, ekasta lapsesta kovin haaveileva.......
 
Panikoiva
Olin suojaamattomassa yhdynnässä viimeisenä vuotopäivänä. Nyt olen ollut mysteerimahataudin kourissa jo puolitoista viikkoa. Rintoja aristaa aivan julmetusti ja olo on kuvottava. Tein raskaustestin eilen, nyt kp 30/28, ja negaa näytti, kuitenkaan mulla ei ole mitään normaaleja menkkaoireita. Netin ovulaatiolaskurin mukaan hedelmällinen kauteni olisi alkanut neljä päivää tuon yhdynnän jälkeen. Koska kannattaa tehdä seuraava testi, jos menkkoja ei kuulu? Testi oli muuten apteekin raskaustesti.
 
Nilla87
Kun itse lopetin e-pllerit niin kesti 8vkoa kunnes seuraavat menkat alkoi ja tein sen 8vkon aikan varmaan 10 testiä negaahan ne kaikki oli:( mutta heti tasautu kierron pituus 26pvä ja ihan ajallaan tullut 2 vaiko 3menkat:)
 
MonnaK
Itsellä menossa nyt (jo) 8. kierto pillereiden lopettamisen jälkeen. Vauvaa ei kuulu ja mieli alkaa olla alamaissa. Edellisessä kierrossa menkat oli pari pv myöhässä, jo sitä ennen oli tullut ihmeellisiä oireita. TK:ssa tehtiin veritesti, joka näytti hormonia veressä, mutta liian vähän. Munasolu oli ilmeisesti hedelmöittynyt ja kiinnittynyt, mutta irronnut :/. Kierto on ollut 26-28vrk alusta asti ja ovulaatio tuntuu aivan selvästi alavatsassa. Testillä olen todennut ovulaation olevan juuri silloin, kuin ajattelinkin. Edellisestä ovulaatiosta on nyt 6pv ja odotus on hermoja raastavaa :).

Ystäväni siskolla oli raskaus muuten alkanut vasta sinä päivänä, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa, eli ovulaatioajankohta voi olla periaatteessa milloin vain ja kuukaudessa voi irrota useampiakin munasoluja.
 
faktisti
Alkuperäinen kirjoittaja testaa tosi aikaisin:
herkimmät minun tietoon näyttää jopa ennen kuukautisten alkua. Yksi ystäväni plussasi kp 23 erittäin herkällä testillä, taisi olla babyplussalta tilattu 10 miu ml testi.
toki varmaan kannattaa ootella vähän pidempään, että saisi varmoja tuloksia.
Näin yksiselitteinen asia ei toki ole. HCG nousu on aina yksilöllistä ja joillakin naisilla se ei ole herkimmälläkään testilla (10) mitattavalla tasolla kuin kuuakutisten ollessa myöhässä jo päiviä.
Siis mitattavalla tasolla hcg saattaa joillakin olla jo dpo14 (kierron pituudesta riippuen).

Hirvittävän valheellista tuo maininta jopa ennen kuukautisten alkua. Joku voi suotta pettyä vaikka kyseessä onkin oman hcg hitaampi nousu.
 
Elnia
Hmm... Mitä luulette. Onko mahdollista että olisin raskaana, vaikka olen syönyt pillereitä normaalisti ja ainoan kera kun olen yhden syönyt 12,5h myöhässä oli juhannuksena? Sen jälkeen on ollut kahdet menkat normaalisti ja tuon tapauksen jälkeen söin kaksi liuskaa putkeen... Kuitenkin minulla on ollut ihan ihme oireilua viimeaikoina, jotka kaikki passaisivat raskuden ensi oireisiin. Tein äsken testin ja se näytti negatiivista (tosin tämänhetkinen pilleriliuska on tällä hetkellä vasta puolessa välissä). En ymmärrä mikä minussa on vikana... :/ Olen 19 enkä omasta mielestäni valmis äidiksi...
 
naapurin täti
Niin, varmaan jo tiedätkin sen, ettei pillerit todellakaan ole 100% ehkäisykeino.
Siis voit olla raskaana( en nyt sano,että olisit ),
vaikka et olisi ikinä yhtään unohtanutkaan.
Entinen työkaverini sai lapsen vaikka söi pillereitä ihan säännöllisesti vuosia.
Myös yksi ystäväni on saanut sterilisaatiosta huolimatta lapsen.

Testaa myöhemmin uudelleen.
Joillakin ( kuten minulla ) raskaushormoni nousee hitaasti.
 
faktisti
En usko Elnia. Raskaus on todella epätodennäköinen. Sanoisin että kärsit mahdollisesti pillereiden lievistä haittavaikutuksista johtuen kahden laatan putkeen syömisestä.

Lisää asiallista tietoa ehkäisystä ja pillereiden haittavaikutuksista saat www.ehkaisynetti.fi

Muistathan että pillerit eivät suojaa sukupuolitaudeilta joten satunnaisissa suhteissa kondomin käyttö on aina paikallaan!
 
enniiii
En tiedä olenko nyt vainoharhainen, mutta siis olin yhdynnässä viime viikon perjantaina, menkat alkoivat sunnuntaina, mutta kestivät vain puoli! päivää ja olivat hyvin niukat. :eek: normaalisti menkkani ovat hyvin säännölliset ja kestävät 4-5 päivää. Onko mahdollista että kondomi meni rikki ja olen raskaana? Ja milloin kannattaisi tehdä mahdollinen raskaustesti, että tulos olisi oikea?
 
vinxvinx
Alkuperäinen kirjoittaja enniiii:
En tiedä olenko nyt vainoharhainen, mutta siis olin yhdynnässä viime viikon perjantaina, menkat alkoivat sunnuntaina, mutta kestivät vain puoli! päivää ja olivat hyvin niukat. :eek: normaalisti menkkani ovat hyvin säännölliset ja kestävät 4-5 päivää. Onko mahdollista että kondomi meni rikki ja olen raskaana? Ja milloin kannattaisi tehdä mahdollinen raskaustesti, että tulos olisi oikea?
Ei taida olla raskaus mahdollinen. Munasolu irtoaa kierron puolessa välissä ja raskaus on mahdollinen ainoastaan munasolun irrotessa. Jokatapauksessa hedelmöittymisen ja menkkojen välisen luteaalivaiheen tulee kestää vähintään se 10 päivää. Keskimäärin 12-14 päivää, jotta kiinnittyminen ja raskauden käynnistyminen olisi mahdollinen. Toisinsanoen ei ole mahdollista että olisit perjantaina raskautunut ja jos sunnuntaina menkat ois jäänyt pois.

MonnaK: mä olen joskus testaillu (kärsimättömänä) jo 10 päivää oletetun oviksen jälkeen. Ja siitä eteenpäin noin joka toinen päivä aina menkkoihin asti (joo noloa.).
 
paniikissa
Minulla on menkat myöhässä 5 päivää. tein tänään aconin testin ja näytti että en olisi raskaana mutta pelkään pahoin olevani. Ei raskausoireita enemmälti ole tuntunut mutta olo on outo. Selkään koskenut kolmena päivänä. En haluaisi olla raskaana ja jos olisin niin abortti mun täytyisi tehdä.
 
sivullinen..
kyllä aika varmasti jo näkys jos menkat 5pvää myöhäs, mut testaa vaik huomen uudestaa, jos plussa ni panikoi vasta sitten. sitä paitsi stressaaminen viivyttää menkkoja!
 
Helppoa kuin heinänteko!
Raskaustesti näyttää raskauden kun testien mittaama hcg hormoni (istukkahormoni) on testin mittaamalla tasolla. Herkimmät kotikäyttöön myytävät raskaustestit tunnistavat 10 tai yli tasolla olevan hcg:n vähimmän herkät kun hcg on 50 tai yli. Sairaalan laboratoriossa verestä tehtävä määrällinen hcg testi näyttää kun hcg on 5 tai yli. Raskauden jatkuminen on todennäköisempää kun hcg on yli 50. Arvojen ollessa alle 50 on raskauden keskeytymisen todennäköisyys vielä yli 50% luokkaa.

Hcg:n eli istukkahormonin nousu on yksilöllistä. Istukkahormonia alkaa erittyä kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun.

Kiinnittyminen tapahtuu (jos on tapahtuakseen) 6:na päivänä hedelmöityksestä (tässä ei ole yksilöllisiä vaihteluita vaan ainaostaan blastokysta vaiheessa olevan munasolu voi kiinnittyä, blastokystavaiheen saavuttaminen vie 6 vrk).

Hedelmöittyminen taas on mahdollista vain ovulaation eli munasolun irtoamisen yhteydessä. Irronnut munasolu on hedelmöittymiskelpoinen 18 tuntia irtoamisestaan.

Kiinnittymisen jälkeen kehittyvän istukkahormonin pitoisuus veressä kaksinkertaistuu noin 48 tunnin välein (n 85% raskaana olevista naisista) ja saavuttaa huippunsa 50 - 70 päivän kohdalla. Käytännössä Istukkahormoni on tutkimuksissa noussut mitattavalle tasolle 11 päivää hedelmöityksen jälkeen 98 prosentilla naisista.

Hcg hormonin arvonnousussa on yksilöllisiä eroja ja tutkimuksellisssa seurannassa on saatu seuraavia vaihteluvälejä onnistuneissa yksösraskauksissa (näissä kuukautiskierron pituus on se 28vrk. Pitkissä kierroissa olennaisinta on aika ovulaation ja seuraavien odotettavissa olevien kuukautisten alkamisväli jonka pitäisi olla vakio:
3 viikkoa ed. kuukautisista: 5 - 50 mIU/ml
4 viikkoa ed. kuukautisista: 5 - 426 mIU/ml
5 viikkoa ed. kuukautisista: 18 - 7,340 mIU/ml
6 viikkoa ed. kuukautisista: 1,080 - 56,500 mIU/ml

Tämän mukaan joillakin naisilla raskaus voidaan nähdä herkimmillä testeillä ja 3 viikkoa edellisten kuukautisten jälkeen. Kun taas toisilla vasta noin 5 viikkoa edellisten kuukautisten jälkeen.

Ovulaatioajankohdasta katsoen noin 14-18 päivää ovulaatiosta jopa ei herkimmänkin testin pitäisi tunnistaa alkanut raskaus.

Edelleen varmimman tuloksen saa kun testaa aamupisusta jolloin ei vahingossa ole liiallisella nestetankkaamisella laimentanut virtsaansa liikaa ja muutenkin virtsa on ollut rakossa vähintään sen 4 tuntia. Lisäksi monille helpointa on kotioloissa kerätä virtsa ensin kuppiin ja kastaa tikku sitten siihen.
 
Piukkulainen
Jos menkat on vaan myöhässä niin tuntuu menkkakipuja jotka ennenpitkää päättyvät menkkoihin. Eikö?
Mutta jos onkin raskaana niin eikö menkkakipujen pitäisi loppua jossain vaiheessa ja sitten ne menkat jää vaan tulematta? Vai voiko menkkamainen särky jatkua vielä kuinka pitkään?
 
kipuja
lopetin pillerit reilu 2vk sitten ja menkat alko pari päivää sen jälkeen ja kesti 3 päivää.. olen ollut yhdynnässä heti menkkojen loputtua ja nyt on nännit erittäin arat ja alavatsaa on vihlonut välillä ja sitä on kestänyt n. 1 viikon.. maha on ruvennut turpoamaan (housut puristaa), rinnatkin ovat vähän turvonneet.. raskaana??????
 
e-pillerit lopettanut
Alkuperäinen kirjoittaja kipuja:
lopetin pillerit reilu 2vk sitten ja menkat alko pari päivää sen jälkeen ja kesti 3 päivää.. olen ollut yhdynnässä heti menkkojen loputtua ja nyt on nännit erittäin arat ja alavatsaa on vihlonut välillä ja sitä on kestänyt n. 1 viikon.. maha on ruvennut turpoamaan (housut puristaa), rinnatkin ovat vähän turvonneet.. raskaana??????
E-pillereiden lopettaminen aiheuttaa hyvin yleisesti samanlaisia oireita kuin raskaus, joten epäilisin vahvasti oireittesi johtuvan siitä.

 
Ewie
Tietääkö kukaan kuinka kauan pillereiden lopettamisen jälkeen menee, ennenkuin ovulaatio tulee? Ja vaikuttaakohan pillereiden käyttöaika kierttoon alkuvaiheessa? Kun tässä on lukenut, että joillain voi mennä 120 päivää ensimmäisten menkkojen tuloon... itse käytin e-pillereitä vajaan vuoden ja viimeisen kuukauden käytin zerazettea, eli minipillereitä. Lopetin ne 28.9 eli 2 viikkoa sitten jonka jälkeen tuli tiputtelemalla rusehtavaa vuotoa, joka loppui oikestaan vasta eilen. Se kuitenkin kuuluu zerazetten sivuoireisiin, joten en sanoisi että ne oli menkat. Vai tietääkö joku asiasta tarkemmin??? Nyt sitten mietityttää, että milloinkohan sitä on todennäköistä seuraavan kerran ovuloida? Tai lähinnä, milloin sitä kehtaa tehdä ensimmäisen kerran raskaustestin :D koska jos olen oikein ymmärtänyt niin minipillereiden aikana ei ovuloi ollenkaan, samoin kuin ei sitä edeltävien Mercilonienkaan aikana. Toisin sanoen, mulla ei ole käryäkään milloin olen viimeksi ovuloinut saati kuinka pian pillereiden lopettamisen jälkeen olisi ovulaatiota odotettavissa!

Ja vaikuttaako kuukautiskierron eri vaiheet millään tavalla kohdunsuun limakalvoon? Kun tuntuu, ettei kahteen päivään ole tavara mennyt sisään vaan kiirehtinyt päin vastoin valoa kohti, vaikka kuinka pitäis lantiota koholla.. missä vika?

Toivottavasti joku osaa vastata edes johonkin kysymykseen.. kiitos jo etukäteen :)
 
Rva S
Mieheni ja minä haluamme iltatähden,kaksi lasta jo entuudestaan. Aiemmin ehkäisynä oli NuvaRing. Nyt odottelen päivää jolloin saisin tehdä testin, mutta oma kroppa on jo antanut hyviä viitteitä siihen,että raskaana ollaan. Ovis oli 8.10. ja nyt jo on ollut "vellova" pahaolo, nännit NIIN kosketus arkoja.
Tätä lasta niin odotellen,Tiina
 
johanna*--
Mulla ovis 30.9.-1.10. Menkkojen pitäs alkaa ensi viikolla. Mutta n. 4 päivää ollut menkkamaisia kipuja alamahalla ja rinnat arat. Testi kuitenkin näytti eilen negaa (n. 8 päivää mahd. hedelmöittymisestä). Millon uskaltas uudestaan testata?
 
No sitten..
kun ovulaatiosta on kulunut vähintään 15 vrk. Ovulaatiosta menkkoihin kuluu keskimäärin 14 vrk ja testin voi tehdä ekana päivänä, jolloin menkkojen tulisi alkaa. 8 vrk on siis aivan liian aikaisin testattu.
 
edsku
olin eilen suojaamattomassa yhdynnässä ja otin semmosien pillerin jota pitää ottaa viimeistään 72h (3vrk) yhdynnän jälkeen mutta otin sen noin 15min yhdynnän jälkeen ja pelkäään kuitenkin olevani raskaana! mitä te luulette, olenko? millon voin ottaa raskaustestin? AUTTAKAA PLIIIIS!
 

Yhteistyössä