Milloin saa vauvan laittaa syöttötuoliin?

  • Viestiketjun aloittaja dilleton
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan.
Meillä alettiin istua puolivuotiaana. Ei oo selkä paskana.

Tulet varmasti saamaan vastauksia että "sitten vasta kun lapsi istuu ite, nousee istumaan ite tai sä PILAAT sun lapses selän" ja viitataan taas kaikenmaailman tukimuksiin.....

 
Meillä 9kk
Meidän neiti oli niin pikkuinen, että söi sitterissä 8kk asti. ja sitten syötettiin sylissä vielä kuukausi Mieheni on fysioterapeutti ja hän oli sitä mieltä ettei mitään kiirettä ole. Halusimme siis toisin sanoen, että osaa itse istua. Emme ole koskaan tarvinneet syöttötuolissa mitää tukia tai pehmusteita, kun istui siihen siirryttyään erittäin tukevasti.
Minusta tuo on vähän lapsesta kiinni. Toiset osaavat istua aikaisemmin ja istuvat hyvinkin tukevasti, vaikka eivät vielä varsinaisesti osaisikaan itse nousta istumaan. Meillä tyttö heilui 8kk ikäisenä istuma-asennossa kuin heinämies ja rojahti aina rähmälleen, milloin mihinkin suuntaan eikä yhtään osannut ottaa käsillä vastaan. Hän ei siis millään tasolla ollut valmis istumaan, ei edes lyhyitä aikoja.
Minä voisin kuvitella että hyvä sääntö olisi, että syöttötuoli otettaisiin käyttöön samoihin aikoihin, kun vaunut vaihdetaan rattaisiin.
 
joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Myös meillä ovat lapset istuneet noin 6kk ikäisestä syöttötuolissa tyynyllä tuettuna:)
Niin ja normaaliselkäisiä ovat.
Selkävaivat alkaavat vaivata yleensä vasta aikuisiällä. Minä en ihan ymmärrä sitä, miksi on niin hirmuinen kiire teetättää lapsilla asioita niin kamalan varhain. 6kk on vielä ihan vauva. Ei sen ikäisen vielä tarvitse osata istua..
ja jos sinun lapsesi ovat normaaliselkäisiä, niin se ei todellakaan tarkoita, ettei kenenkään muun lapselle voisi niitä vaivoja tulla. Eiväthän kaikki tupakoitsijatkaan saa keuhkosyöpää, eikä kaikki alkoholistiäidit FAS-vauvaa..
 
mami5
Kopioitu Kaks Plus lääkäripalstalta:

Nykykäsityksen mukaan lapsen toiminnot määräytyvät nimenomaan lapsen oman kehityksen mukaan. On paljon vauvoja, jotka tahtovat olla nimenomaan lattialla ja ryömiä, toiset taas viihtyvät enemmän sylissä tai babysitterissä. Joitakin lapsia on hyvin vaikea syöttää sylissä tai he eivät viihdy sitterissä. Tällöin hyvä keino on kokeilla syöttötuolia pehmustettuna.Pelkästään syötön aikana syöttötuolissa istuttaminen ei rasita vauvan selkää, koska kyse on kuitenkin hyvin pienistä ajoista. Muu aika lapsen täytyy tietenkin antaa olla vatsallaan ja selällään ja liikkua niin paljon kuin itse tahtoo. Joissakin tapauksissa jopa tarvitaan aktiivista pientä jumppaa, jotta lapset omaksuisivat erilaiset liikuntamallit.

Marianne Marenk
 
nuuks
Ei meidän jäbä sitterissä suostuna enää lähemmäs puolvuotiaana istumaan, tai olisi istunut mutta juuri selkä irti sitteristä tyyliin, ei suostunu nojailemaan :)...Syöttö sylissäkin oli välillä taistelua. 6kk kun jämäkästi topotti sit syöttötuolissa(tyyny kyl vielä tukemassa), oli pikkase vajaa 6kk kun hetkiä uskalsin pitää syöttäris, opeteltiin ja makusteltiin. Aika laps kohtasta kyllä tämä istuminen. kaikki meidän 3muksua olleet aika eri sorttisia kehitykseltään ja tempperamentiltaan. Rauhallinen ja jämäkkä vauva on istumisen taitanu aika aikaseen meidän pesueesta...

Nyt kuopus 7kk ja en kyl vieläkään tykkää istuttaa ku pakollisen syöpöttely hetken...
 
toista odottava
Meillä alkoi istua n 6kk ikäisenä, kun oppi istumaan. Pitkään oli jo noussut itse istumaan ja se oli neuvolan mukaan riittävä merkki siitä, että on valmis istumaan. Näin meillä, mutta siis itsekään en tuijottaisi ikää vaan lapsen kehitystä.
 
riippuulapsesta
sitten kun lapsi siihen kykenee, eli kun pystyy istumaan ruokailun ajan tuolissa valumatta vinoon, pehmusteet reunoilla auttaa alkuun. Pelkkä ruokailun aja istuen pitäminen ei vielä vahingoita selkää mutta pidemmäksi ajaksi en laittaisi ellei itse istu.
 
aq'
Meillä esikko nousi itse istumaan 7kk iässä, aikaisemmin ei istutettu. Kuopusta alettiin syöttämään syöttötuolissa 6kk iässä. Neuvolassa katsoi että selkäranka on suora ja että voi pieniä aikoja istuttaa eli just syöttämisen ajan jne.

Kyllähän ne 7-8kk ikäiset on ihan yhtälailla vauvoja vielä kuin 6kk ikäinenkin.. jos intoa on niin mikä ettei voisi istuttaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että koko ajan pitäisi istua jossain vaan että pieniä aikoja kerrallaan.
 
ei selkä mene piloille
Mun kuopus istui selkä suorassa jo viisikuisena, nousi itse ilman tukea istumaan piirua alle puolivuotiaana. Mutta ei kyllä ollut syöttötuolissa istuttamiseen mitään syytä koska täysimetin puolivuotiaaksi.
Bumbo on hyvä apu siitä lähtien kun jaksaa kannattaa päänsä hyvin. Eli 5-kuisesta, tai hiukan alle. En kyllä tajua miksi siinä saa istua jos syöttötuolissa tuettuna ei.
Jotkut vanhemmathan on niin hysteerisiä että vauvaa kun sylittelee niin ollaan korjaamassa asentoa ettei vaan "istu" liian aikaisin.. Kyllähän pienikin tykkää katsella ympärilleen, eikä rentouttava kippura-asento sylissä selkä sylittelijän vatsaa vasten suinkaan ole selälle vaaraksi.
 

Yhteistyössä