Miltä normaali emätin tuntuu?

  • Viestiketjun aloittaja Lauramaria
  • Ensimmäinen viesti
Lauramaria
Pelkään, että minulla on jokin rakennevika. Pystyn työntämään sisääni vain hyvin varovaisesti yhden sormen, eikä sekään onnistu aivan helposti (emättimen suun takareuna kiristää kipeästi). Emättimen etuseinämä on kova, tavallaan koholla ja tekee jyrkän mutkan eteenpäin pian emättimen suun jälkeen. Syvemmältä emätin on pehmeämpi, mutta on aivan kuin se olisi poimuilla tai jakautuisi useampaan erilliseen "onteloon". Gynekologista tutkimusta ei ole tiukkuuden vuoksi pystytty tekemään, mikä vain lisää tätä riivaavaa tunnetta siitä, että minussa on rakenteellinen vika.

Miltä emättimen kuuluisi tuntua?
 
Napukka
Emättimen suulla on limakalvosta muodostunut poimu eli immenkalvo, joka todennäköisesti on sinulla hieman tiukka ja voi rakenteeltaan olla myös paksumpi. Yleensä se menee rikki ensimmäisessä yhdynnässä. Joillakin tamppoonien käyttö hoitaa avaamisen.
Emättimen etuseinä on kova ja poimuisen tuntuinen, koska siellä sijaitsee kohdunnapukka, johon liittyy kohdunkaula. Emätin on oikeastaan vain lihasseinäinen putki, jonka seinämän limakalvo ohenee ja paksuuntuu hormonaalisen kierron mukana. Lantionpohjan lihasten rentouttaminen ja luistovoiteen käyttö itsetutkiskelun aikana on kohdallaan. Kuvauksesi perusteella vaikutat ihan normaalirakenteiselta nuorelta naiselta.
 
Lauramaria
Kiitos vastauksestasi, Napukka! Eli tuo vaikutelma siitä, että emätin jakautuu syvemmällä useampaan "lokeroon", voisi johtua kohdunsuusta?

Mietin vielä, onko emättimeni voimakas eteenpäin kaartuminen normaalia (muistuttaa miltei u-kirjainta). Kaikissa näkemissäni anatomiakuvissa emätin on suora tai kaartuu hieman takaviistoon.
 
Suositeltavaa
Viimeksi muokattu:
Ihan normaaleja mietteitä
Kiitos vastauksestasi, Napukka! Eli tuo vaikutelma siitä, että emätin jakautuu syvemmällä useampaan "lokeroon", voisi johtua kohdunsuusta?

Mietin vielä, onko emättimeni voimakas eteenpäin kaartuminen normaalia (muistuttaa miltei u-kirjainta). Kaikissa näkemissäni anatomiakuvissa emätin on suora tai kaartuu hieman takaviistoon.

Eteenpäin kaartuminen kuulostaa ihan normaalilta, itselläni on samalla tavalla. Sen verran korjaisin Napukan vastaukseen, että kohdunnapukka ei oikeastaan sijaitse etuseinämässä, vaan seinämän jälkeen emätin kaartuu juuri kuvaamallasi tavalla hiukan eteenpäin. Eli ensimmäisenä vastaantuleva etuseinämä on kovahko, mutta siellä syvemmällä missä napukka sijaitsee, on jo ihan pehmeää. Napukka on kova, ja sitä ympäröivä kudos on pehmeää, joten sen ympäristöä tunnusteltaessa voi tuntua "lokeroiselta".

Ymmärrän hyvin mietteesi, sillä itseäni vaivasi nuorempana samantapaiset asiat, enkä uskaltanut mennä gynellekään. Älä välitä tyhmistä kommenteista. :)
 
Viimeksi muokattu:
Huolestunut
Hei!
Mitenkäs jos emättimen aukon läheisyydessä takaseinämällä on ikäänkuin kielen tuntuinen alue/uloke pystyruoraan, eikä tavanomaista poikittaista/röpelöistä pintaa? Myös Virtaputken suun kohta näyttää ikäänkuin olevan kolmansien häpyhuulien peitossa? Ikään kuin leikelty.. :/
 
huolestunut
Hei!
Mitenkäs jos emättimen aukon läheisyydessä takaseinämällä on ikäänkuin kielen tuntuinen alue/uloke pystyruoraan, eikä tavanomaista poikittaista/röpelöistä pintaa? Myös Virtaputken suun kohta näyttää ikäänkuin olevan kolmansien häpyhuulien peitossa? Ikään kuin leikelty.. :/

mulla ihan samanlainen "uloke", ja pelottaa et mikä se oikeen on :s
 
Viimeksi muokattu:
samma här
mulla kans samanlainen kova peukalonkokoinen kieleke siellä emättimen takaosassa etuseinämässä, vasta nyt ite ekaa kertaa huomasin sen ehkäisyrengasta laittaessa ja pelästyin kauheesti mikä se on, ja aion mennäki gynelle heti ku saan vaan ajan, mut poikaystävän mukaan se on ollu siellä jo aikaisemminki eikä oo yhtäkkiä mistään ilmestyny eli varmaan ihan normaali. Ite vaan ihmettelin miten en oo ennen sitä huomannu, mut voikohan se olla jotenki turvonneempi näin menkkojen jälkeen?
 
epätietoinen
Heips. Mietiskelen että mulla ois kans jonkin sortin rakenne vika, kun emättimen tossa aivan alkipäässä on ns. välipalajoka jakaa emättimen suun kahteen lähes saman kokoisee osaan. Ja siis se on vaemaankin puolisenttiä syvälle. Ja mulla on vähän sama ongelma kun keskustelun aloittajalla. Nimittäin en ole ikinä pystynyt käyttämään tamppooniakaan kun sattuu niin pirusti. Saan yhden sormen sisääni. Ja näin olen sen ns. väliseinän huomannut. Apua!
 
et tunnu olevasi
Alkuperäinen kirjoittaja täysjärkinen..;11486798:
Mitä helkuttia te täällä kyselette elimistönne rakennevikoja???!!!!!, menkää lääkäriin.
ET tunnu olevasi niin kuin luulet!Pikemmin jotain muuta näytät tekstin mukaan olevasi. Sinun pitäisi itse mennä psykiatrille. Lopeta Se vonkaaminen.
 
geeedee
Alkuperäinen kirjoittaja samma här;10776851:
mulla kans samanlainen kova peukalonkokoinen kieleke siellä emättimen takaosassa etuseinämässä, vasta nyt ite ekaa kertaa huomasin sen ehkäisyrengasta laittaessa ja pelästyin kauheesti mikä se on, ja aion mennäki gynelle heti ku saan vaan ajan, mut poikaystävän mukaan se on ollu siellä jo aikaisemminki eikä oo yhtäkkiä mistään ilmestyny eli varmaan ihan normaali. Ite vaan ihmettelin miten en oo ennen sitä huomannu, mut voikohan se olla jotenki turvonneempi näin menkkojen jälkeen?
Tuo on todennäköisesti nimenomaan kohdunnapukka. Se voi olla ylempänä tai alempana kuukautiskierrosta riippuen ja turvonnutkin joskus.

"epätietoinen": tuo sinua kiusaava väliseinämä voi hyvin olla immenkalvoa. Immenkalvo voi eri naisilla olla todella erilainen; toisilla kokonaan umpinainen ja kovin paksu (mikä aiheuttaa ongelmia kun kuukautiset alkaa), toisilla repaleinen, toisilla sitä ei ole ollenkaan. Niin, ja jos immenkalvo on rikkoutunut, siitä voi jäädä myös jäljelle pieni "napukka" ihan emättimen suulle, kun immenkalvon "repale" jää siihen emättimen aukon reunaan.

Aloittajalle: kannattaisiko sinun kuitenkin kokeilla sitä gynekologista tutkimusta uudelleen? Jos saat itse oman sormeni sisääsi, varmasti joku helläkätinen naisgynekin pystyy yhdellä sormella tunnustelemaan ne kun käyttää liukastetta sisätutkimuksessa, sormi luiskahtaa helpommin sisään. Saisit huojennusta siihen, että olet normaali -tai jos jokin pieni vika on, saisit tietää onko siitä mitään haittaa tai voiko sen korjata. Sekin on nimittäin mahdollista että emättimessä on ylimääräisiä seinämiä mutta ne pystytään "polttamaan" eikä operaatio ole mikään iso.

Toinen juttu on se, että jos immenkalvosi on noin tiukka, sitäkin voisi ehkä vähän lääkäri avartaa. Itselläni oli tuollainen samanlainen ongelma kun aloin seksiä harrastaa, immenkalvoni aukko oli kovin pieni ja kalvo paksua, joten seksi ei edes onnistunut heti. Kävin gynelläkin joka sanoi, että voisin ehkä saada puudutusvoidetta tai aukkoa voidaan isontaa pienellä leikkauksella, mutta "ei siihen seksiin tarvitse suhtautua niin vakavasti, kyllä se voimalla menee (siis immenkalvo rikki)". No, menihän se ja sattui aika tavalla, kun en sitten kehdannut miesgyneltä vaatia sitä puudutusvoidetta edes. Sellaista tosin taitaa saada ilman reseptiäkin mutta en tiedä voiko sitä käyttää limakalvoille.

En siis usko, että sinussa on mitään vikaa; immenkalvosi vaan on kovin tiukka ja haluaisin säästää sinut samalta kiusalta minkä itse koin. Seksiä on paljon mukavampi ruveta harrastamaan kun tietää että kaikki on kunnossa eikä isompaa kipua ole odotettavissa. En siis tarkoita että sinun pitäisi nyt heti ruveta sekstailemaan, mutta sitten kun asia on ajankohtainen.

Muuten on todella hieno juttu että tutkitte itseänne, neidit ja rouvat. Ja vielä peilin kanssa mielellään.
 

Yhteistyössä