Missä iässä olette aloittaneet pottatreenit....

  • Viestiketjun aloittaja marke123
  • Ensimmäinen viesti
Mii83
Esikoinen aloitti pottailun 4kk iässä koska ei saanut kovan mahan takia tehtyä kakkaa vaippaan. Varsinaisesti alkoi pottailemaan muutenkin kun meni hoitoon 10kk iässä. 1,5v iässä opeteltiin täysin kuivaksi.

Lusikkaa en muista, siis koska sai alkaa opettelemaan itse syömistä.
 
VP..
Pissatin pönttöön/lavuaariin tosi pienestä ja potalle istutin heti, kun neiti osasi istua. Nyt 1v8kk on päiväkuiva. Lusikkaleikin aloitusta en kyllä muista, mutta päiväkotiin mennessään (1v2kk) osasi jo syödä vähän itsekin.
 
potta
Alkuperäinen kirjoittaja VP..:
Pissatin pönttöön/lavuaariin tosi pienestä ja potalle istutin heti, kun neiti osasi istua. Nyt 1v8kk on päiväkuiva. Lusikkaleikin aloitusta en kyllä muista, mutta päiväkotiin mennessään (1v2kk) osasi jo syödä vähän itsekin.
Odottelen itse vasta esikoista ja vielä ihan pihalla kaikesta. :) Varmaan tämä on vähän hassu kysymys mutta mietin miten ihan käytännössä saat tuon ikäisen ymmärtämään mitä halaut hänet siinä pöntöllä tekevän? Vietkö pöntölle aina kun luulet että kohta tulee kakka/pissa ja odotat kunnes se tulee ja sitten kehut. Vai miten pieni lapsi (noi 1,5 v) ymmärtää mitä siinä potalla pitäisi tehdä?
 
VP..
potta: Meidän lapsi vaan yleensä pissas, kun otti vaipan pois ja kakkas usein herättyään. Muistin, miten äiti ja mummu meitä lapsena pissatti ja tein samoin. Vasta myöhemmin luin myös VVV:stä ja huomasin, että näin toimivia on muitakin. Opin lukemaan lapsesta, milloin kannattaa kiikuttaa vessaan, mikä herätti hilpeyttä sukulaisissa.

Luulisin että vaippaan pissaaminen ei ole lapselle kovin mieluista ja pottaan pissaamisen etuna on kuivan vaipan (meillä kestovaipat, jotka myös tuntuvat märältä ihoa vasten) lisäksi iloinen äiti. Kumman itse ottaisit =) ? 1,5v osaa ja ymmärtää paljon ja ainakin meillä osaa esim. sanoa: "Kakattaa, mennään potalle", kun tulee hätä.

Onnea vauvan johdosta!
 
1v5kk..
Lusikka annettiin käteen 1v1kk ja nyt syö jo kokonaan itse (1v 5kk). Potalla on käyty 1v 3kk asti ja pissaa 1-2 krt päivässä pottaan ja alkaa pikku hiljaa ymmärtää miltä tuntuu, kun pissattaa. Pottaharjoittelussa ajoitus on tärkeä, aina unien jälkeen ja ruuan päälle potalle, niin pikku hiljaa lapselle avautuu mitä potalla kuuluu tehdä. Pienen vauvan kanssa se on vielä helpompaa, koska pissat tulee yleensä aina kun vaippa otetaan pois. Itse en jaksanut vauvaa koko ajan pöntölle olla viemässä, vaan tavoite on, että 2-vuotiaana neiti olisi suurin piirtein kuiva. Tytöillä yleensä siinä iässä jo viimeistää valmiudet siihen on. Tosin yksilöllisiä eroja on tässäkin asiassa, toiset hiffaavat asian hyvinkin nopeasti ja toiset ei sitten millään, vaikka vauvasta asti on pottaan/pönttöön pissannut..
 
ÄssÄ!
Heippa, mulla 3 tyttöä. 7v, 5v ja kohta 5kk. Mä olen alottanu molemmilla isommila tytöillä (ja aikomus myös tällä nuorimmaisella) potalle tutustumisen n.6kk iässä. Ruuan jälkeen, ja ennen nukkumaanmenoa käytiin vähän istuksimassa vaikka jonkun kirjan yms kanssa. Tosi usein neideillä pisut tuli pottaan ja usein myös kakkakin! molemmat tytöt oli päiväkuivia ennen 2v ja yökuivia ennen 2,5v.

Eihän puolivuotias vielä "ymmärrä" potalla käymisen idistä, mutta eipä ole tytöt pottaa pelänneetkään/kapinoineen edes uhmaikäsenä
 
*maca*
Pottatreeni alkoi 8kuisena -aiemminkin olisi voinut... Pottakapina tuli n.1vuoden iässä kestäen muutaman kuukauden. Viime syksynä en enää jaksanut laittaa vaippaa iltaisin kun tultiin pk:sta kotiin ja hieman tätä ennen oli pottailukin taas jees. Vahinkoja sattui mutta nyt tyttö on melko hyvin päiväkuiva (tosin pk:ssa vielä vaippa mutta tekee sielläkin pottaan aina jotain) -jopa niin että käydään kaupassa (n.1h-2h:n reissu) ilman vaippaa... (tosin eilen oli pikkupissi housuun tullut). Tyttö pian 1v9kk. Niin ja tosiaan menee joko ite potalle tai sanoo että on pissa / kakka tulossa ja pyytää apua...;-)

Lusikan taisin antaa käteen reilusti >1v ja kesäloman jälkeen osasi syödä itse, eli n.1v2-3kk.
 
Äitiiii
Hei

meillä neiti 1v2kk syö itse, eikä paljoa mene lautasen ulkopuolelle.Esikoinen söi muistaakseni paria kuukautta myöhemmin eli n.1v4kk ikäisenä.Esikoisen opetin potalle vasta n. 2v4kk ikäisenä, mutta hän oppi samantien eli noin viikossa päiväkuivaksi.

 
mmmmmmmm
meillä esikoista alettiin opettamaan potalle n. 8kk iässä. Oppi tosi nopeasti tekemään kakan pottaan. Oli niin säännöllistä se kakan teko joka päivä, että oli helppo opettaa potalle. Kakkaa ei oikeastaan tullut tämän jälkeen enää lainkaan vaippaan. Osasi pyytää potalle. Täyskuivaksi oppi 1v8kk, kun kesällä oli helppo antaa olla ilman vaippaa ja poikaa harmitti hirveästi jos pissaa tuli edes pisara housuihin. Oppi samantien myös yökuivaksi eli jätettiin kerralla sekä se päivävaippa että yövaippa pois.

lusikka annettiin siinä 1v ikäisenä. Lusikan käytön oppiminen olikin sitten vähän hitaampaa kun poika ei oo yhtään kiinnostunut ruoasta.
 
heli*
Meillä myös tyttö alkoi ennen 8kk ikää pottailemaan, ja nyt 9kk sujuu jo hyvin. Lähes aina on kyllä edelleenkin vaippa, mutta kakkoja ei tee vaippaan, on ikävää sellanen, ja pottaan pissauksenkin jo ymmärtää (katsoo pissattajaa aina pissan tullessa ja odottaa kehuja:)
Lusikalla syöminen itse ei kiinnosta yhtään, joten sen opetteluun menee varmasti vielä kauan..
 
kolmelasta
Meillä lusikka annettu omaan käteen 10 kk iässä,alkaneet syömään ite n.vuoden ikäisenä melko hyvin...
Pottatreeniä en pitäny kahelle ekalle,vaan otin vaipat pois viime kesänä ja oppivat samantien kuiviksi.Iät sillon 2v.ja 3v.Poikia.Nuorimmaiselle aion tehä saman jutun ens kesänä.Voishan sitä jo vähän potalla nytki istutella,ku sais aikaseks.
 
Mary32
Meillä on pojan kanssa edetty seuraavasti:
- Lusikkaa poika osasi käyttää hoitoon mennessään, jolloin ikää oli 1v2kk. Sotkuista syöminen oli tuolloin vielä ja on edelleen (nyt 1v7kk). Muistaakseni lapsi kyllä osoitti omaa mielenkiintoa silloin, kun oli valmis aloittamaan lusikkaharjoittelun.
- Pottailu aloitettiin heti, kun poika oppi istumaan. Vasta 1,5 -vuoden iässä poika alkoi ymmärtämään pottailun merkityksen. Nyt hän osaa satunnaisesti ilmoittaa vessahädästä, mutta näköpiirissä ei ole vielä vaipoista luopuminen.
 
joopa jooo
Heh, tästä voi kyllä asiasta tietämätön saada väärän kuvan asioista kun kaikilla jo vuosikkaat käy potalla...

Meillä nyt 1 v 8 kk poika eikä vielä olla pottailua aloitettu. Neuvolasta sanottiin, että siinä kahden vuoden tienoilla kannattaa aloittaa, riippuen tietty lapsesta. Tytöt oppivat usein aiemmin kun pojat.

Toki tuota vauvan ja taaperon pissatusta voi harrastaa, mutta itse en ainakaan jaksa. Siinä saa äiti koko ajan olla tulkitsemassa merkkejä ja kytätä, koska pissa on tuloillaan. Toimii ehkä jos jaksaa, mutta varsinaista yhteyttä potalle oppimiseen ei tiettävästi ole todistettu?

Lähipiirissäni potalle on opittu keskimäärin 2-vuotiaana ja tämä lienee se tavallisin ikä.
 
peppuliini
Alkuperäinen kirjoittaja joopa jooo:
Heh, tästä voi kyllä asiasta tietämätön saada väärän kuvan asioista kun kaikilla jo vuosikkaat käy potalla...

Meillä nyt 1 v 8 kk poika eikä vielä olla pottailua aloitettu. Neuvolasta sanottiin, että siinä kahden vuoden tienoilla kannattaa aloittaa, riippuen tietty lapsesta. Tytöt oppivat usein aiemmin kun pojat.

Toki tuota vauvan ja taaperon pissatusta voi harrastaa, mutta itse en ainakaan jaksa. Siinä saa äiti koko ajan olla tulkitsemassa merkkejä ja kytätä, koska pissa on tuloillaan. Toimii ehkä jos jaksaa, mutta varsinaista yhteyttä potalle oppimiseen ei tiettävästi ole todistettu?

Lähipiirissäni potalle on opittu keskimäärin 2-vuotiaana ja tämä lienee se tavallisin ikä.

totta puhut. ihan ihmeissani luin tata ketjua, kun kaikki kertovat alle vuoden ikaisten pottailusta. tosiasia on, etta vasta n. 1.5 vuotiaana tai sen jalkeen lapselle kehittyy tarvittava pidatyskyky, ja siksi tuota n. 2 vuoden ikaa pidetaan sopivana potalle tutustuttamiseen. liian aikaisesta siisteyskasvatuksesta saattaa olla lapsen itsetunnolle enemman haittaa kuin hyotya. tuollaisessa alle vuoden ikaisten vauvojen potalla kayttamisessa on kyse ehdollistamisesta, ei oikeasta oppimisesta ja oivaltamisesta.
 
*maca*
Höpöhöpö, mitään _haittaa_ ei ole vvv:stä vaan päinvastoin! Pakottaa ei tietenkään saa mutta en näe siinä mitään pahaa jos vauva / pikkutaapero tarpeensa pottaan tekee! Toiset kypsyvät hommaan nopeammin kuin toiset, ihan niinkuin liikkumaankin lapset oppivat kukin aikanaan. www. latteria. biz/ vvv/
 
jjjjjjjjj
mä oon samaa mieltä, että mitään haittaa ei voi olla vuoden ikäisen pottaharjoittelusta. Tietenkin lapsen ehdoilla!!! Meillä oli pojalla ainakin niin säännöllistä tuo kakkaaminen, että miksi en olis poikaa potalle laittanut?!?! Helpommin tuli sinne pottaan kuin vaippaan. Eihän kaikkien tarvi istua potalla vuoden ikäisestä, mutta ei sillä nyt voi mitään vahinkoakaan saada aikaan jos harjoitellaan potalla istumista...

Että mua ärsyttää, kun tälläkin tavalla oon nyt jonkun mielestä aiheuttanut pojalleni turhaa kärsimystä...!!! Just joo... heheh
 
-.-
Vaikka kuinka pieni voi ehdollistua potalle, jopa 6 kk ikäinen vauva. Eri asia sitten on, jaksaako/ehtiikö tai ylipäänsä haluaako äiti kuluttaa niin paljon energiaa vauvan kakka- ja pissatarpeiden seuraamiseen (ilmeet, eleet jne). Vielä toinen asia on, haluaako tosiaan alkaa treenata niin pientä lasta. Itse olen ajatellut, että pissatkoot rauhassa vaippaan ja eläkööt ihanan, vapaa lapsuuden. Kyllä tässä maailmassa ehtii kontrolloida asioita, kuten omaa rakkoaan. Rauhassa vain lirit vaipaan. Nyt 1,5 vuoden iässä ollaan aloiteltu pikkuhiljaa potalla istumista, ilman mitään stressiä tai suurempia tavoitteita. Itsekin pidän tuota 2 v. ihan hyvänä etappina. Vauvoille vauvan oikeudet, taaperot jo voi harjoitella.
 
vvv-vauva
Tää nyt menee ihan ap:n kysymysten vierestä. Anteeksi, mutta oli ihan pakko kommentoida...

Meillä on poika "käynyt pytyllä" jo syntymästä alkaen. Osa menee tietysti vaippaan (esim. yöllä ja sitten päivällä, kun ei tietenkään voi kokoajan vauvaansa "kytätä".) Tämä tapa on ollut mukava ja luontevakin osa meidän arkea. Vauvaa ei voi mitenkään pakottaa tai painostaa siihen ja kyse ei ole hampaat irvessä treenaamisesta. Se vain tapahtuu, jos on tapahtuakseen.

(Iso plussa: säästyy tosi paljon vaippoja ja lisäksi ei tartte siivota kakkavaippoja... :D)

Kuivaksioppiminen on tosi yksilöllinen juttu, ihan kuin kaikkien muidenkin taitojen omaksuminen. En hae vvv:llä nopeaa kuivaksioppimista. Se vain tarjoaa mielestäni vaihtoehdon. Kyseessä on ikivanha tapa, joka on vaan ajan kuluessa länsimaissa unohtunut. Ja se toimii yhä!

Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja vauvojen kakkia.. mihin sitten kakkivatkin :)
 
Jeps vanhempi...
Niin siis eri asia on kuivaksi opettelu kuin se että viedään potalle vauvasta asti kakkimaan miksei pissallekkin jos äiti viitsii, meillä pisiittiin niin usein, etten olisi jaksanut. Se on mielestäni vain helpompaa.

Silloin ei myöskään tarvitse mitään pottatreenejä yms. Ei vauvat oikeastaan osaakkaan sillä tavalla pidättää, kuin vanhemmat taaperot. Mutta meillä ainakin vauva selkeästi ilmaisi hädän, nin oli vain helpompaa tuolla tavalla toimia. Vaipat meillä on olleet käytössä silti, kyse ei ole vaipattomuudesta, ainakaan meillä. Tai olisi voinut olla, jos olisi vitsinyt.

Ja se ettei kaikki lapset/vauvat välttämättä ilmaise tarpeita niin selkeästi tai jos on useampia lapsia, ei välttämättä pysty keskittymään ja huomioimaan vauvaa nin paljon. Mutta tuo potalle kakkiminen on ollut meillä ainakin aivan ehdotttomasti helpompaa, äidin kannalta ainakin ;)
 
mam77
Meillä on ilmennyt seuraavanlainen pottaongelma: poika aloitti pottailun todella sujuvasti 11kk iässä, teki kaikki kakat ja useimmat pissatkin pottaan. Sitten yhtäkkiä kieltäytyi kokonaan istumasta potalla. On nyt 1,3v. ja edelleenkään ei suostu potalle... Onkohan jotain vinkkejä??
 
Miisa*
Pottailun kokeilu aloitettiin n.6kk iässä, kun poika osasi istua. Siitä ei tullut yhtään mitään ja poika pelkää pottaa kuin ruttoa edelleen.

Lusikka annettiin käteen ehkä n.10kk iässä. Nyt poika on n. 1v3kk ja syö täysin itse. Toki pitää auttaa ruoan kaapimisessa lautasen reunoilta keskemmälle, mutta ei syöttämisessä.
 

Yhteistyössä