Mistä saa maidotonta...

  • Viestiketjun aloittaja suzanne
  • Ensimmäinen viesti
suzanne
...äidinmaidonkorviketta? Olisin kysynyt tuota neuvolasta, mutta eivät sieltä vastaa tänään mun puheluihin. Saako vain apteekista ja pitääkö siihen olla resepti mukana? Ja millä merkillä kannattaa kokeilu aloittaa?
 
...
apteekista saa, myös ilman reseptiä. Ovat vaan ilman reseptiä tosi kalliita mutta ei sitä reseptiäkään heti saa... En osaa sanoa millä merkillä kannattaisi kokeilla, tuossa vähän listaa mitä on olemassa.

http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=nix00320
 
Jeps vanhempi..
Lähinnä muutamia kysymyksiä. Miksi maidotonta? Epäiletkö maitoallergiaa. Olen käsittänyt, että nuo maidottomat korvikkeet ovat todella kalliita. Kela korvaa noista osan jos allergia on todettu testeillä, siis lääkäreiden tekemien kokeiden perusteella.

Olen myös käsittänyt, että suurin osa olisi reseptillä saatavia. Mutta olisiko mikä merkki se nyt oli "Omneo" tai jotain sinnepäin reseptivapaa?! En ole täysin varma onko maidoton. Mutta monet "allergikot" käyttää sitä.

Soita apteekkiin, siellä osaavat varmasti neuvoa. Mutta nuo korvikeet ovat todella hintavia, monta kertaa kalliimpia kuin tavalliset.
 
-MmP-
maitoallergikolle tarkoitettu korvike maksaa n. 80 euroa purkki ja olisko siitä tullut valmista ainetta n. 5 litraa. Tämä hinta siis ilman reseptiä ja kelakorvausta. Aine on siis jauhetta jota tehdään keitettyyn veteen. Tutteli Omneota, jonka joku mainitsi, saa nykyään ihan kaupasta ja maksaa n. 5 euroa purkki. Se ei ole maidoton, vaan siihen on lisätty maitohappobakteereja helpottamaan herkkävatsaisen mahavaivoja. Saman tuloksen saa Rela-tipoillakin.. Mekin luultiin että joudumme antamaan maidotonta korviketta vauvallemme, mutta kas kummaa, uusi NAN1 sopiikin loistavasti vaavillemme. Olin jopa ollut maidottomalla dietillä imettäessäni kun maitoallergiaa epäiltiin, mutta yhtä äkkisen korvikkeen tarpeessa koitimme NAN1:stä ja se sopi! Näin poistui siis maitoallergia epäily ja myös kalliin korvikkeen tarve. Vatsan väännöt ja kitinät olivatkin vaan liittyneet osaltaan suoliston kehittymättömyyteen ja luultavasti myös siihen, että vauvallamme oli nälkä, kun minulta ei dietin takia tullut kunnolla maitoa. Vauva vasta 2 kk nyt, mutta suolisto on jo paljon parempi, kuin ihan vaavina.
Samaa minäkin kysyisin alkuperäiseltä, että miksi tarvitset ilman reseptiä maidotonta korviketta ja minkä ikäinen vauvasi on?
Käsittääkseni nimittäin minä olen läpikäynyt saman "lehmänmaidon" pelon, kuin sinäkin ja ajattelin vaan josko osaisin auttaa näillä minun tiedoillani..
Sitä paitsi, kyllä se "maidotonkin" korvike on lehmänmaito pohjainen, se on vaan käsitelty niin, että maidon ainesosat on pilkottu niin pieniksi, että herkänkin vauvan vatsa sen kestäisi.
Ainoa todella maidoton korvike apteekissa on soijapohjainen, mutta sitä en lähtisi kyllä ihan omin päin kokeilemaan vauvalle. On melko allergisoivaa tuo soija ja vierasta ainetta vauvalle..
 
suzanne
Kiitos vastauksista! Täytyy sitten varmaan kuitenkin pyytää neuvolasta lääkäriaika sitävarten, jos sais jonkinlaisen reseptin ja pääsis myös testeihin. Toivon että lapsellani ei ole maitoallergiaa, mutta jos on, niin se olisi kyllä toisaalta helpotus, koska sitten löydettäisiin ehkä syy niihin epämääräisiin vaivoihin. Hän on ollut vatsavaivainen syntymästään saakka ja nelikuisena vaivat helpottivat, mutta vieläkin on jotakin vaivaa nyt kun hän alkaa olla puolivuotias... Lähinnä öisin kun itkeskelee aika usein. Hän syö kyllä yöllä usein, mutta aina ei edes maito auta itkuun. Öisin myös piereskelee paljon. Ulostuskerrat on harventuneet sen jälkeen kun olemme aloittaneet korvikkeen käytön (n. kuukausi sitten) ja ulostaminen on vaikeaa ja sitä ennen saattaa olla kiukkuinen. Ja uloste on tummanvihreää... Kiinteitä ei vielä olla aloitettu. Kokeiltiin vähän, mutta yöt menivät entistäkin sekaisemmiksi, niin lopetettiin sitten siihen.
 
edelleen sama suzanne
Ja siis vielä sellainen asia että olemme kokeilleet kaikkia noita kolmea korvikemerkkiä. Tuttelista maha meni pienellä löysälle. Kakkasi joka kerran jälkeen ja yöt oli silloin kaikkein vaikeimpia. Nan:ista tuli sitten tuo päinvastainen reaktio, eli ulostuskerrat harveni n. kertaan kahdessa päivässä ja tuli muut vaivat. Sama jatkuu nyt kun olemme kokeilleet Semperiä. Itse olen kyllä joka kokeilun alkaessa ollut toiveikas, enkä oo aiemmin aatellut edes maitoallergiaa, mutta nyt sellainenkin vaihtoehto on tullut mieleen. Tosin on tullut mielen että korvikkeissa voi olla jotain muutakin joka ei sovi lapsellemme. Siksi olis varmaan parasta jos pääsis allergiatestiin...
 
maitoallergia
Kannattaa ehdottomasti ottaa asia puheeksi neuvolassa/yhteyttä lääkäriin! Ohjeistushan onkin että omin päin ei aleta muuttaa lapsen ruokavaliota esim. maidottomaksi kokonaan, vaan kyllä täytyy selvittää onko allergiaa.
 
maitoallergikon äiti
Onko teillä lapsella vakuutusta? pääsisit suoraan allergologille ja testeihin. Jos ei niin sitten terveyskeskukseen ja vaadit päästä maitoallergiatestiin. selvität tarkkaan, mitä olette kokeillet ja mitkä ovat seuraukset. olisi hyvä, jos olisit pitänyt ruoka päiväkirjaa eli kuinka paljon mitäkin korviketta saanut ja mitkä ovat ollet oireet päivittäin.
 
Lapsi 3kk
maitoallergikolle tarkoitettu korvike maksaa n. 80 euroa purkki ja olisko siitä tullut valmista ainetta n. 5 litraa. Tämä hinta siis ilman reseptiä ja kelakorvausta. Aine on siis jauhetta jota tehdään keitettyyn veteen. Tutteli Omneota, jonka joku mainitsi, saa nykyään ihan kaupasta ja maksaa n. 5 euroa purkki. Se ei ole maidoton, vaan siihen on lisätty maitohappobakteereja helpottamaan herkkävatsaisen mahavaivoja. Saman tuloksen saa Rela-tipoillakin.. Mekin luultiin että joudumme antamaan maidotonta korviketta vauvallemme, mutta kas kummaa, uusi NAN1 sopiikin loistavasti vaavillemme. Olin jopa ollut maidottomalla dietillä imettäessäni kun maitoallergiaa epäiltiin, mutta yhtä äkkisen korvikkeen tarpeessa koitimme NAN1:stä ja se sopi! Näin poistui siis maitoallergia epäily ja myös kalliin korvikkeen tarve. Vatsan väännöt ja kitinät olivatkin vaan liittyneet osaltaan suoliston kehittymättömyyteen ja luultavasti myös siihen, että vauvallamme oli nälkä, kun minulta ei dietin takia tullut kunnolla maitoa. Vauva vasta 2 kk nyt, mutta suolisto on jo paljon parempi, kuin ihan vaavina.
Samaa minäkin kysyisin alkuperäiseltä, että miksi tarvitset ilman reseptiä maidotonta korviketta ja minkä ikäinen vauvasi on?
Käsittääkseni nimittäin minä olen läpikäynyt saman "lehmänmaidon" pelon, kuin sinäkin ja ajattelin vaan josko osaisin auttaa näillä minun tiedoillani..
Sitä paitsi, kyllä se "maidotonkin" korvike on lehmänmaito pohjainen, se on vaan käsitelty niin, että maidon ainesosat on pilkottu niin pieniksi, että herkänkin vauvan vatsa sen kestäisi.
Ainoa todella maidoton korvike apteekissa on soijapohjainen, mutta sitä en lähtisi kyllä ihan omin päin kokeilemaan vauvalle. On melko allergisoivaa tuo soija ja vierasta ainetta vauvalle..
Aloin itse epäilemään lapsellani maitoallergiaa (kohta 3kk) kun vatsakivut ja unmetus olivat todella pahoja ja myös meillä kasvoissa hormonäppylät muuttuivat ihottumaksi ja ihottuma länttejä esiintyy kauttaaltaan ympäri vauvaa.. Noh ensin eivät neuvolassa ottaneet vakavasti mutta kun lanka loppuu ja näkee ettei äiti jaksa rupesivat tekemään asialle jotain... Meidän käskettiin hakea apteekista maidotonta korviketta, (nutridin tai joku vastaava), kokeilla sitä seuraavaan neuvolakertaan. Maksoi 43e 800g pönttö jauhetta! Nooh ensimmäinen yö nukuttiin korvikkeen jälkeen kokonaan ilman syöttöjä (ainakin yksi ollut per yö) ja seuraava päiväkin mutta toinen yö ei ollutkaan sitten normaalista poikkeava että sen 1,5 h tyttö huus masukipua... Lopetin kokonaan kaikki d-valmisteet, pyh! En tiiä mitä teen ja miten jaksan jos ei maidoton korvike auta!! Yksityiselle allergia lääkärillekkään ei tod ole varaa!! Ärhhhhhh
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä