Hae Anna&Ellit-sivustolta

Mitä lahjaksi 60 v. äidille?

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Tytär, 10.08.2011.

1. Tytär Vierailija

Äitini juhlii pian kuusikymppisiään, ja vaikka olen persoona jonka ei yleensä ole vaikea keksiä lahjoja, huomaan sen olevan nyt vaikeaa! Vaikka tiedänkin hyvin äitini maun estetiikan ja kulttuurin suhteen. Monet tuntemani kuusikymppiset -äitini mukaanlukien- ovat sellaisia, joilla tuntuu jo olevan kaikkea. Hän on saanut vuosien varrella lahjaksi monia kauniita kodin sisustus- ja käyttöesineitä, joten en näe tarvetta laajentaa kokoelmaa vielä yhdellä vaasilla tai hopealusikkasetillä. Arvokoruja hän on saanut isältäni hää- ja syntymäpäivinä (sekä minulta ja veljeltäni yhteiseksi 50 v. lahjaksi). Hän kävi tänä kesänä ihanalla lomamatkalla, jolle isäni hänet merkkipäivän kunniaksi vei. Sukulaiset ovat puolestaan antaneet hänelle lahjakortteja hyvänolon hoitoihin, kuten jalkahoitajalle, ja osalla saamistaan lahjashekeistä hän aikoo lähteä syksyllä kylpylämatkalle Baltiaan. Tiedän sukulaisten puheista, että hänelle on vielä tulossa ainakin yksi koru, sekä teatterilahjakortti.

Olen 25-vuotias opiskelija, eli minulla ei ole hirveän isoa budjettia, mutten ole niin köyhäkään, ettenkö voisi jotakin antaa. Ja sen pitäisi olla jollain tavalla jotain erityistä (en tarkoita rahallisesti), sillä olenhan hänen tyttärensä.

Äitini pitää kovasti esimerkiksi käsitöistä ja lukemisesta, mutta ei ole kirjallisuutta ostava, vaan käyttää ahkerasti kirjaston palveluja. Hän on esteettinen ihminen, eli pitää kauniista vaatteista, sisustamisesta ja antiikista, mutta on samalla hyvin tee-se-itse-henkinen.

Olen miettinyt seuraavia asioita tähän mennessä:

-lahjakortti kangas-tai lankaliikkeeseen

-hemmottelupaketti (johon kokoaisin esim. ihon- ja hiustenhoitotuotteita. Tässä on se juttu, että paketin sisällön loputtua ei jää konkreettista muistoa.)

-jonkin hänen suosikkiartistinsa levy (äitini rakastaa musiikkia, mutta ei ostele levyjä)

- vaate, jota hän ihaili vaatekaupassa, mutta ei ostanut, kun vetosi siihen, että osti juuri juhlamekon (vaate oli vain n. 40 euron hintainen, ei mitään luksusta. Liian "arkipäiväistä?")

-lehtitilaus vuodeksi hänen suosikkiaikakauslehdestään (ei ole toistaiseksi tilannut ko. lehteä)

Kysyisinkin nyt teiltä, äitini ikätoverit, millaisia ovat teille mieluisat lahjat? Entä mitä ette toivoisi saavanne?

2. esteetikko myös Vierailija

Toivoisin saavani Oopperaan lahjakortin tai lahjakortin kauneushoitolaan. Noista nauttisin, en jostain jumalattomasta kukkakimpusta kera shamppanjan tai korusta, vaasista jne.

3. Mirabelle Vierailija

Lahjaideasi ovat ihania ap. Äitisi ilahtuu annoitpa mitä tahansa.

Tyttäreni aina hukuttavat minut lahjoihin. Vaikea enää keksiä mitä seujraavaksi halua.
    Matkatuliaiseksi toivoin ulkomaisia keksejä.

Puhuin tänä kesänä, että pitäisi ostaa uudet kengät sukujuhlaan. Välittömästi sähköpostini jälkeen tyttäreni lähti miehensä kanssa iltamyöhään Pariisissa ostoksille.

Kun sitten istuin bussissa ballerinat jaloissani tunsin pakottavaa tarvetta puhua ranskaa.
    Kengissä tuntui olevan taikaa.

Tänä kesänä olen ihastunut ballerinoihin. Tervetuloa - Katsomo sivulta olen katsonut netistä tanssistudio ohjelmaa. Suurin haaveni nyt onkin päästä joskun Lontooseen tanssitunnille tuohon studioon. En uskalla sanoa asiaa ääneen. Olen melko varma, että saan tulevaisuudessa lahjakortin studioon. Luin Pineappelen perustajasta jutun Elle-lehdestä. Lehti jonka laitoin postiin ja posti hukkasi matkalla.

Miksikö tilasin Elle-lehden. Ehkä ihanan kylpypyyhkeen takia. Laitoin sen sohvalle helteiden takia. Siinä on kiva köllötellä ja surffaila älypuhelimella.

Äitisi vaikuttaa hurjan fiksulta. Olen minäkin ihan vähän fiksu lasteni mielestä:)

4. Lahjakortti on kyllä vähän persoonaton noin läheiseltä ihmiseltä, vaikka toisaalta erilaisia hemmotteluhoitoja ei kyllä koskaan saa liikaa. Itse ottaisin mielelläni juuri nyt kasvo- tai jalkahoidon, molempiin olisi tarvetta, mutta ei oikein raaskisi tuhlata sellaiseen, mikä ei ole ihan välttämätöntä.

Vaate voisi olla hyvä, koska se kertoisi äidille, että olet kuunnellut tarkasti hänen toiveitaan - kunhan pidät huolta siitä, että se on oikean kokoinen!

Levy ja lehtitilaus saavat myös minun ääneni. Kun kerran tunnet hänen makunsa, voisit hyvin hankkia jomman kumman.

Mitäkö en toivoisi saavani? No, minä ilmoitin miehelleni suhteen hyvin varhaisessa vaiheessa, että minulle on sitten ihan turha yrittää antaa taloustarvikkeita lahjaksi, koska ne eivät ole henkilökohtaisia. Perheen lahjaksi toiselle (varsinkin nuorelle) perheelle ne käyvät, etenkin jos tiedetään, että perheessä on kovasti toivottu vaikkapa jäätelö- tai limsakonetta.

5. kohta 60v Vierailija

Minulla on myös tulossa sama luku täyteen talvella.
    Tärkeintä minulle olisi koota läheiset ihmiset ympärilleni, mutta tiedänhän toki, ettei kukaan tule juhlimaan toisen ´pyöreitä´ ilman mitään lahjaa.
    Ottaisin mieluiten rahaa hemmottelutilille, käyttäisin sen sitten vaikka kylpylälomaan.

Mitään tavaroita, vaaseja ym en tahdo enkä tarvitse.
    Myöskin voisi kukkakaupan lahjakortti olla kiva, hakisin sieltä sitten kukkia aina halutessani pitkin vuotta, no jaa, riippuu tietty lahjakortin summasta, mille ajallei kukkia riittäisi.

Nuo kaikki ap:n esittämät ideat ovat kyllä hyviä.

6. kovin henk.koht Vierailija

Nää on kovin henkilökohtaisia, itse en ottaisi yhtään ap:n esittämistä asioista, mutta kohde kuvattu siten, että hänelle ne varmaan ok.

7. Äit Vierailija

Lapset kysyivät minulta, mitä haluaisin lahjaksi. En tarvitse mitään tavaraa. Mutta jos haluatte, että vietämme syntymäpäiviäni, niin toivoisin järjestelyjen hoituvan ilman minua.
    Ja näin tapahtui. Minun äitinä ei tarvinnut huolehtia muusta, kuin sonnustauduin päivilleni mieleiseeni asuun, omalta äidiltäni perittyyn kansallispukuun. Ja sydämeni ilosta sain istuutua kauniisti katettuun ruoka- ja kahvipöytään, sekä nauttia pöydän antimista rakkaitteni seurassa.
    Ja tästä kaikesta saimme nauttia, vain lapsieni ja heidän puolisoittensa ansioista.
    Ihanat ikimuistoiset syntymäpäivät.

8. Parvekeparatiisi Vierailija

Mitä jos antaisit äidillesi lahjakortin jossa teet /tarjoat hänelle illallisen ja saatte kahdenkeskistä aikaakin samalla.

Annat lahjakortin jossa lupaat tehdä hänelle vaikka 15 viikkosiivousta tai jotain muuta vastaavaa.

Tyttäreni antoi minulle lahjakortin jossa lupasi hieroa niskojani 5 kertaa (se oli hauska).

Ei äidit tyttäriltään odota mitään, varsinkaan jos tietävät taloudellisen tilanteen olevan heikko.

9. vm47 Vierailija

Esitetyt ideat ovat kaikkikin hyviä. Itse nauttisin kasvo/käsi/jalkahoidoista tai kylpyläreissusta lähikylpylään (aroma/turve/tms kylpy) ja sainkin itse 60 euron lahjakortin kummipojaltani juuri paikalliseen kylpylään. Ihanaa...

Ja nämä uudet kalevalakorut, ihania. Haikailen itse vanamon perään... Vähän hintavia nuoren kustannettavaksi, mutta jos kimpparahoituksella ?

10. 50+ Vierailija

Siis ihan oikeastiko te oikein odotate lahjoja, ja vielä määrätyn laisia lahjoja? Aikuiset ihmiset! Ei jaksa ymmärtää....

11. Aloittaja kysyi ja Vierailija

....muut vastaavat siihen, mitä kysytään, yrittävät auttaa aloittajaa. No toki joku voi haluta niitä lahjoja itsekin.

Itse puolestani en halua mitään, en juhli koko synttäreitä, en ole juhlinut ikinä. Ja osa tässä ketjussa esitetyistä lahjaehdotuksista on kammottavia. Mutta nämä ovat hyvin henkilökohtaisia asioita, joissa toista on vaikea neuvoa. Kyllä se pitää tuntea hyvin se kohde ja haluaako hän ylipäätään lahjoja ja mikä kiinnostaa.

12. Yleensä jos joku järjestää syntymäpäiväjuhlat, juhliin osallistujien on tapana tuoda mukanaan jokin lahja, ellei sitä ole erikseen kielletty. Jos joku ei merkkipäiviään juhli, tuskin hän silloin lahjojakaan odottaa.

13. 50+ Vierailija

Juu, on tapana tuoda, mutta kun odotetaan ja toivotaan lahjoja: "haluaisin lahjaksi sitä tai tätä". En minä ainakaan odota kenenkään tuovan lahjoja vaikka juhlat järjestänkin, saati että oikein erityisesti toivoisin määrätynlaisia lahjoja, Lahjalistan kirjoittaminen "joulupukille" on alle kouluikäisten puuhaa.

14. Tämän ketjun aloituksessa Tytär kirjoitti:

"Kysyisinkin nyt teiltä, äitini ikätoverit, millaisia ovat teille mieluisat lahjat? Entä mitä ette toivoisi saavanne?"

Me olemme vastanneet näihin kysymyksiin, emme esittäneet sen laajemmin yleisiä toivomuksia.

Minusta on paljon fiksumpaa kysyä päivänsankarilta, mitä hän toivoisi kuin ostaa summan mutikassa jotakin, mitä hän ei ainakaan tarvitse. Itse myös ilmoitin ihan suoraan 50 täyttäessäni, minkälaisen lahjan toivon työtovereilta, kun lahjakeräyksen järjestäjä sitä kysyi.

15. Vieras Vierailija

Olin juhlissa joissa sankari sai karikatyyritaulun. se oli aika hauska ja ainakin se on persoonallinen lahja. Kuvaan oli ympätty ammattia ja harrastusta. Vieraitakin se kovin nauratti.

En tiedä mistä se oli ostettu, Janne oli tekijä. Kaipa hän on joku karikatyyripiirtäjä.

16. Mikko L

Saadut tykkäykset:
    0

Päivä Oy:n kirjavarastosta voi löytyä vielä Madame Guyon: Syvempään Jumalan tuntemiseen , 1993.

Elämämme kallisarvoisimmista asioista kertoo koskettavasti 1600-luvulla elänyt ranskalinen aatelisnainen Jeanne Guyon.

Aiti varmaan ilahtuisi Jumalan viestistä muistutuksena näkymättömästä maailmasta.

17. Minä tekisin näin:

Kokoaisin kollaashin noista, ja nimenomaan niin, että jo pakkauksessa olisi jotain hauskaa. Joskus olen tehnyt lahjoja, joissa menee paketista toiseen tarina, parhaassa taisi olla 12 osaa. Osien ei tarvitse olla auto, minkkiturkki, maailmanympärysmatka jne. kahteentoista asti, vaan niin, että juttu on hauska, ja jos paketteja on monta, jonkun sisältö voi olla hyvinkin halpa. Voihan siellä joku osa olla arvokkaampikin, jos haluat.

Juoni on kuitenkin tärkein, paketin hauskuus, persoonallisuus. Sellaisen muistaa aina saatuaan.

Lisäksi antaisin aikaa. Lupauksen, että lähdetään sinne (liput mukaan?) tai tänne (eväsretki hiihtoladulle ja latukartta) tai sinne sun tänne, minne vaan, mitä nyt ikinä keksit.

Ja johonkin pakettiin vaikka se ikkunanpesu, tai ruohonleikkuu, tai mitä tahansa käytännön urakointia, mitä hän ei erityisesti rakasta. Konkreettisten juttujen koosteessa sellainenkin olisi hyvä yhtenä osana?

Yhdessä lahjassani kulki tarina tietyn lahjan etsimisestä, jota ei löytynyt, mutta muut osat olivat eri paketteina, ja tarina kulki kaikissa. Toinen on ollut kalaretki, halvin osio jutussa taisi olla Geisha-patukka. Jonkun olen rakentanut joulukalenteriin, ja mitä mihinkin. Ja yksi kasetti on ollut ties kuinka monen laatikon sisällä, joista suurin täytti sylini. Tarjoiltiin portaille jätettynä. :)

18. yhdessäoloa Vierailija

Minä äänestän "palvelulahjakortin" puolesta. Minusta olisi ihana, jos tyttäreni lupaisi viedä minut vaikkapa teatteriin, konserttiin tai vaikkapa elokuviin ja sen jälkeen voisimme mennä lasilliselle. Ihana kahdenkeskinen hetki, joita ei nykyisessä elämäntilanteessa kohdalleni usein satu.

Hauska voisi myös olla kuvitettu kertomus tyttären omista lapsuusmuistoista (toivoakseni valoisista, mutta jokunen harmaa raitakin hyväksyttäisiin).

19. SaippuaK Vierailija

Mikko on joskus aiemmin kaupitellut täällä omiakin kirjojaan, mutta niitä ei ole enää satavilla. Kaikki meni jätepaperinpaperinkeräykseen.

20. Mikko L

Saadut tykkäykset:
    0

Tietysti ev.lut kirkon Sana-lehden vuositilauskin olisi rikas lahja äidille ,joka pohtii elämän tarkoitusta ja muita peruskysymyksiä.

Sanassa on mielenkiintoisia kuvauksia ihmisistä ja elämästä.
    ”En ole koskaan elämässäni rukoillut niin paljon Jumalaa kuin niiden kahden tunnin aikana.”

Näin kertoi Kristine Svedrup, 19. Hän pelkäsi kaksi tuntia neliömetrin kokoisessa vessassa viiden muun leiriläisen kanssa paetessaan Utöyan saarella teurastavaa massamurhaaja Anders Breivikiä.

”Lupasin, että jos selviän täältä hengissä ,aion taistella terrorismia vastaan ja maailman rauhan puolesta.” sanoi vakava Kristine kristillisessä Sana-lehdessä 11.8.2011.

21. Punainen tupa Vierailija

Niille joilla on tavaroita yli tarpeen, eikä ole tarvis miettiä lahjoja. Siksi yhteinen juhlallinen kahvihetki, illalliset tai matka olisi mieluisin, finanssien rajoissa.

22. Pernilla Vierailija

Äitiä voisi ilahduttaa hauskalla pelle-esityksellä. TIlaa joku kälviäläinen matkasaarnaaja pystyttämään telttansa äidin takapiahalle ja saarnaamaan siellä. Kyllä äityliinille nauru maittaa. Saarnaajan palkkion voi maksaa parilla kapalla perunoita.

Jaa tämä sivu