Miten kulississa jaksaa?

  • Viestiketjun aloittaja Sissitär
  • Ensimmäinen viesti
Sissitär
Pitkä parisuhteeni aviopuolisoni kanssa on ajautunut, monien mutkien, tapahtumien ja syiden vuoksi ns. kulissisuhteeksi. Tunteet ja intohimo ovat hiipuneet, mutta saman katon alla asutaan, lähinnä lasten vuoksi.

Kuinka paljon teitä vastaavassa tilanteessa eläviä on ja kuinka jaksatte tilanteessa? Itselläni tuntuu ajoittain erittäin vahvana tunne, että en jaksa enkä halua jatkaa, mutta ei oikein riitä kantti repäistä itseään irtikään.
 
Sissiinä
Mikä on kulissi? Onko teillä molemmilla ns. oma elämä eli se intohimo ja tunteet löytyy muualta?

Tunteet ja intohimo ovat hiipuneet. Mutta vieläkään en nimittäisi suhdettamme kulissiksi. Olemme tylsä pari, totta, eikä miehen läsnäolo kiihota tippaakaan. Ilman lapsia emme olisi yhdessä, varmaankaan. Kuka sitä nyt vapaaehtoisesti tylsyyden valitsee?

Sitten tulee päiviä, jolloin koen että olemme perhe. Vaihdamme julkisella paikalla suukkoja, pidämme kädestä kiinni. Ei se intohimoa herätä, mutta tiedän että vierelläni on mies, joka pysyy siinä.

Lisäksi olen siitä onnekas, että minulla on ystävättäriä, joiden kanssa voin puida näitä asioita. Ihan kaikki parisuhteessa ei mielestäni ole julkista. Vertaistuen kanssa voin läpikäydä omaa epävarmuuttani ihan toisella tavalla kuin toisen ehkä yhtä epävarman kanssa.

Mitä tarvitsisit siihen irtirepäisyyn? Ei ole lastenkaan etu, jos äiti ei ole henkisesti läsnä perheessään.

Mutta mitä tehdä, miten jaksaa riippuu aika paljon siitä, mitä tarkoitat kulissilla.
 
Valheita ja satuja
Minäkin elin mieheni kanssa vuosia kulissiliittoa. Rakkaus oli hiipunut, miehen alkoholismi paheni ja kaikki näytti harmaalta.

Kulissiksi asian teki viimeistään se, että salasin miehen alkoholiongelman mahdollisimman monelta. Esitin, että kaikki on aivan ok. Ne harvat, jotka miehen juomisesta tiesivät, ihmettelivät usein jaksamistani. Mutta minä jaksoin vaan, jotenkin kituutin päivästä toiseen ja keskityin omiin pieniin ilonaiheisiini ja harrastuksiin. Nainen on sitkeä olio.

Vähitellen mies alkoi viipyä yhä pitempään retkillään ja viimein jäi tulematta kotiin enää lainkaan. Silti uskottelin vielä pitkään tuttaville, että elämämme jatkuu normaalina; harvoin kävi vieraita ja jos kävi, mies oli muka työmatkalla tai sairaan sukulaisen luona tms.... Minusta tuli valehtelun ja selittelyn mestari. Onneksi vihdoin viimein uuden rakkauden myötä "tulin kaapista" ja sain kerrottua kaikille, että olen eronnut.

Kulissien pystyssä pitäminen oli raskasta ja melkein jauhoi minut hajalle, mutta kun vihdoin repäisin itseni virallisesti irti miehestäni, maailma kirkastui.

 
Akkah
En voi kuvitella, miten kulisseissa jaksaisi. Jos kyse on väliaikaisesta hiipumisesta, ehkä silloin. Palava rakkaus loppuu varmaankin lähes jokaisessa suhteessa, mutten kyllä vielä sitä sanoisi kulisseissa elämiseksi.
Mutta jos ei ole enää mitään yhteistä, puhuttaavaakaan; ja sellainen tilanne jatkuisi vuosikausia... Lähtisin.
Ei edes taloudelliset, tai perhesyyt saisi jäämään.
 
sohvwis
Miten on.Nykyään kukaan ei jaksa.Kaikki on ylivoimaisen raskasta.Nyt ilmeisesti tarvii syyttävä sormi osoittaa tuonne raha-ahneiden ja soomen tyhmien politikoiden suuntaan.Sieltä kaikki paska kaatuu rehellisten ihmisten päälle.Vanhemmat eivät jaksa.Se heijastuu lapsiin.Lapsista tulee ponnettomia,uusavuttomia.Soomipolitikot eivät tajua mitä he tekevät.Heidän lisäksi ahne vaalroos,yks perkele ahne idiootti.Näitä kusipäitä soomessa piisaa.
 
no
Ihmiset laittavat elämänsä liian tiukalle; eli arvostetaan vääriä asioita, joista kuitenkaan ei tule hyvää oloa. Ensimmäinen synti on olla tunnollinen työntekijä; sitä arvostetaan pilviin, että osaat palvella muita. itseään sitä pitää huomioida, eikä työnantajaa. Viikkosiivous on perseestä, jolla vain kiristetään kaikkien hermot; jokin rennompi ote pitäisi löytää. Hukassa ollaan , jos elämä on mennyt puolison tekemisten kyttäämiseksi.
 
Ei kai se vaihtamalla parane
Sohviksen kommenttiin: ei se poliitikko tai edes koko eduskunta saa perhettä jaksamaan, jos joku perheen sisällä melskaa ja sekoittaa pakkaa.

Kun yksi sormi osoittaa syyttäen, niin kolme osoittaa itseä.

Itse en sanoisi liittoani kulissiksi, vaikka sielläkin on likapyykkiä, joka pestään verhojen takana. Missä vaiheessa sivistynyt oman julkisivun pystyssä pitäminen muuttuu likaiseksi kulissiksi?
 
only lonely
Jokainen aikuinen itse tekee päätökset omaa elämäänsä koskien. Jotkut sinnittelevät, jotkut eivät.

Minä tiesin jo alusta asti, että minun ja mieheni (nykyisin siis ex) suhde ei perustu rakkaudelle, vaan ennemminkin siihen, että hän on luotettava mies ja että hänestä tulisi hyvä isä. Vaatimaton ulkonäköni tarkoitti sitä, että unelmieni prinssiä ei mistään tulisi, koska kokemukseni mukaan miehille naisen ulkonäkö merkitsee hyvin paljon.

Kestin vuosia sitä, että en kokenut intohimoa ja rakkaus puuttui. Onneksi lapsia siunaantui ja heitä rakastin alusta asti syvästi. Itselleni ristiriitaa aiheutti juuri se, että kun jotakuta rakastaa täydestä sydämestään, niin tuntuu kornilta elää miehen rinnalla suhteessa, jossa sitä rakkautta ei ole. Lopulta tuntui, ettei suhteessa ole enää yhtään mitään.

Olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että sinulla täytyy olla joku asia, josta saat tyydytystä, jotta jaksat tylsässä/huonossa suhteessa. Joillekin riittää lapset. Itse hain elämyksiä esimerkiksi konserteista, hyvistä kirjoista ja ystävistä. Loppuaikoina esimerkiksi hyvä loma tarkoitti lähes aina sellaista lomaa, jossa mieheni ei ollut mukana.

Jos itse on kovin tyytymätön suhteeseen, niin en usko, että mieskään sen onnellisempi on tai sitten hän on todella vähään tyytyväinen. Yleensä, jos suhteessa ollaan vain lasten takia, kumpaakin parisuhteen osapuolta alkaa kiinnostaa muut kumppanit joko seksi tai rakkausmielessä.

Luulin itseäni kestävämmäksi kuin olenkaan. Luulin, että jaksan sinnitellä, mutta jossakin vaiheessa kauhistuin ajatusta, että tällä tavalla pitäisi elää saman miehen rinnalla vanhuuteen saakka. Oikeastaan viimeinen niitti oli se, että hyvän ystäväni vanhemmat erosivat, kun ystäväni oli jo lähemmäs 30-vuotias. Nämä vanhemmat olivat olleet yhdessä lasten takia niin kauan, kunnes nuorinkin lapsi muutti kodista pois. Huomasin, että näille aikuisille oli järkyttävän kova paikka huomata vanhempiensa eroavan. Tajusin, että ero on kova paikka ihan minkä ikäisille lapsille tahansa. Se nopeutti omaa päätöstäni ja ajattelin, että ehkä lapset sopeutuvat ajatukseen helpommin ennen murrosikää. Tietysti mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä pidempään pitää lasten huoltajuusasioiden vuoksi olla tekemisissä exän kanssa, vaikka ehkä ilman lapsia ei haluaisikaan olla enää missään tekemisissä miehen kanssa.

Luulen, että minä olisin menettänyt elämäniloni ja katkeroitunut todella pahasti, jos olisin vielä joitakin vuosia väkisin sinnitellyt. Huomasin myös, että aloin vihaamaan ja halveksimaan miestä. Vika ei kuitenkaan loppujen lopuksi ollut miehessä, vaan siinä, että emme olleet toisillemme ne oikeat kumppanit. Minun piti kuitenkin kypsyä siihen ajatukseen vähitellen, että oma henkinen hyvinvointini ja ahdistavan ilmapiirin loppuminen olivat tärkeämpiä asioita kuin pelko siitä, että löydänkö enää ketään miestä rinnalleni. Ero oli vaikea ja oli kauheaa ilmoittaa erosta lapsille. Kun ero vihdoin koitti, niin paraneminen alkoi. Ero oli siinä vaiheessa helpotus.

AP:n tilanteessa hänen sietokykynsä ei varmaankaan ole vielä saavutettu, vaan hänellä riittää vielä jotakin lämmintä tuntemusta miestä kohtaan. Hänen pitää kuitenkin kysyä itseltään, haluaako hän vielä yrittää parantaa suhdetta vai odottaako hän vain, että tilanne luisuu siihen pisteeseen vähitellen, että jompi kumpi tekee ratkaisevan siirron. Uskoisin, että moni ei uskalla erota, vaan toivoo, että toinen hakisi eroa. Jos toinen ei tajua erota, niin uskaltaako itse olla se eron hakija? Valitettavan moni päätyy eroon vieraan sängyn kautta ja hankkii (tiedostamattaan?) laastarisuhteen, jotta ero ei tunnu niin pahalta.
 
sohwffwis
Alkuperäinen kirjoittaja onneton vaimo:
Pakko jaksaa rahatilanteen takia vielä jokunen vuosi. Se ajatus pitää minut järjissäni.
Kumman rahatilanteen vuoksi uhraudut vielä muutamaksi vuodeksi?Jos tilanne on noin tiukka,en uhrautuisi.Oma elämä kuitenkin tärkeämpi.Sitä herkkua saadaan nauttia vain yhden ja ainoan kerran.Toivottavasti pysyt järjissäsi.
 
Nixnaxnax
Erosimme alkutalvesta, palasimme yhteen vähäksi aikaa muutama kuukausi sitten, nyt lopullinen ero virallistuu muutaman viikon sisään. Kulissi loppuu.
Perheterapiat ja keskustelut ja yhteiset ajankäytöt on kokeiltu. Arkea takana 16 vuotta, useampi lapsi. Vielä hetken asumme yhdessä kaksi asuntoa, sitten ero on lopullinen. Lapset tietävät. Vaikka osittain saimme arkeen korjausta, ei tunne puolen asiat enää lähteneet sujumaan ja samat vanhat kuviot alkoivat toistua, yrityksistä huolimatta. Lisäksi kasvuprosessi elämässä on kummallakin eri asteista tällä hetkellä, olemme jatkuvalla törmäyskurssilla, eikä kemiaa löydy hakemallakaan. Helppo on palata samaan vanhaan tuttuun uomaan.Toisilla ehkä homma pelittää, meillä ei. Halua ei enää löydy, eikä tahtoa ole. On aika jatkaa elämän kulkua, kummankin.
 
Jussi2u
Alkuperäinen kirjoittaja Sissitär:
Tunteet ja intohimo ovat hiipuneet, mutta saman katon alla asutaan, lähinnä lasten vuoksi.
Tuo ei ole mikään kulissi-avioliitto. Vaan sitä että kaksi köyhää riutuvat taloudellisten pakotteiden sanelemina yhdessä. Sellaisessa tilanteessa lapsetkin edustavat taloudellista ongelmaa.

Kulissi-avioliitto on sellainen jossa oikeasti on ne kulissit ja on siis riittävästi pätäkää ylläpitää ne kulissit. Se pätäkkä ylläpitää sen liitonkin, jossa kuksitaan ja on tunteitakin, tosin ne tunteet ovat hieman terävähköjä.

Jussi
 
mymmelinäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Sissitär:
Pitkä parisuhteeni aviopuolisoni kanssa on ajautunut, monien mutkien, tapahtumien ja syiden vuoksi ns. kulissisuhteeksi. Tunteet ja intohimo ovat hiipuneet, mutta saman katon alla asutaan, lähinnä lasten vuoksi.

Kuinka paljon teitä vastaavassa tilanteessa eläviä on ja kuinka jaksatte tilanteessa? Itselläni tuntuu ajoittain erittäin vahvana tunne, että en jaksa enkä halua jatkaa, mutta ei oikein riitä kantti repäistä itseään irtikään.
En ymmärrä näitä lasten vuoksi huonossa suhteessa eläviä. Ajatelkaa minkälaisen mallin parisuhteesta annatte lapsillenne? Mitäs jos eroaisitte lasten vuoksi ja antaisitte heille mahdollisuuden onnellisiin vanhempiin?
 
Jussi2u
Alkuperäinen kirjoittaja mymmelinäiti:
En ymmärrä näitä lasten vuoksi huonossa suhteessa eläviä.
Minäpä valistan.

Kukaan ei "lasten vuoksi" (siis lasten puolesta, lasten hyväksi) kituuta huonossa suhteessa.

Vaan kituuttavat siksi että lapset edustavat niin rankaa taloudellista rasitetta että on "parempi" kituuttaa yhdessä.

Jussi
 
onneton vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja sohwffwis:
Kumman rahatilanteen vuoksi uhraudut vielä muutamaksi vuodeksi?
Lainassa takaajina sukulaiset, en halua heille ongelmia. Mieheni tasan tarkkaan ei maksa osuuttaan, jos ero tulee. Muutamassa vuodessa (max 3) on maksettu pois, sitten voin lähteä.
 
olet vastuuntuntoinen ihminen
Voi hyvä ihminen; onneton vaimo, sinä ajattelet todella laajasti ja et halua aiheuttaa sukulaisillesei ongelmia lainojen takaamisen takia. Onnittelen sinua tuosta asenteestasi - kannat vastuut niinkuin oikeasti ihmisen pitääkin tehdä.
Yritä nyt vaan jaksaa - ja sitten kolmen vuoden päästä - voit lähteä pois - eikä kukaan syytön joudu ongelmiin lähtemisesi takia.
 
sohvfvfwis
Kun lukee näitä parisuhde asioita,tulee vääjäämättä mieleen,miks vaivautua.Olen itse kokenut erojen tuskan,autuuden.Kun näitä juttuja lukee,miksi sitoutua mihinkään kuten vihkikaavassa luvataan.Parempi sanoa,rakastan sinua niin kauan kunnes kyllästyn sinuun.Vihkikaava pitää päivittää nykytasolle.Elikkä:kun nainen kyllästyy siippaansa,ilmopitusasiana,gooood paiii my darlingggg.Näin helppoa.Mahdolliset lapset huuli pyöreenä,mitä nyt?Noooo,ei mitään,menkääs nyt omaan huoneeseenne pois jaloistani.Senkin riiviöt.Noitakin vielä piti hankkia.Voi helvetti.
 
derffi
Noin kymmenen vuoden ajan olemme eläneet saman katon alla pelkästään välttämättömät asiat sanoen. Keskusteluksi sitä ei voi sanoa. Silti vielä suunnittelen esim uuden kodin hankkimista, taitaa olla muutoksen hakemista väkisin elämään, työpaikankin jo vaihdoin mutta ei auttanut tähän tylsyyteen. Onkohan ihan toivotonta odottaa että mieleni vielä muuttuisi miestäni kohtaan, tällä hetkellä en haluaisi olla edes samassa huoneessa tai katsoa häntä päin. Jotenkin sulje hänet jonnekin muurin taakse. Niin kyllästynyt olen. Taisi olla oikein vuodatus... Mitäs ehdotatte?
 
nelikulmio
^Ei suhteenne siitä enää kohene. Kymmenen vuotta hiljaisuutta on liian pitkä aika, että siitä voisi enää lämmin suhde jatkua. Tiedän kokemuksesta. kerää voimia ja aloita uusi elämä itseksesi ja etsi sitten joku, jota tahdot katsoa silmiin!
 
puolikulissi
Meillä on vielä rakkautta jäljellä. Ja paljon muutakin. Mutta silti olemme puolisoni tietämättä ajautuneet kulissisuhteeseen, sillä minä taidan rakastaa enemmän toista... Sanon rakastavani miestäni, vaikka en tiedä mitä tunnen. Kerron välittäväni, vaikka aina en tunne niin.

Miksi silti jään? Koska en haluaisi vielä luovuttaa. Ja koska meillä on paljon asioita hyvin. Vaikka ei olekaan lapsia ja ero olisi siten helppo ja molemmilla olisi aikaa perustaa vielä perhe toisaalla... Mutta on niin paljon muuta, minkä vuoksi haluan vielä yrittää. Ja koska hän rakastaa minua enemmän kuin mitään. Ja minä elän toivossa, että jonain päivänä minäkin taas rakastan häntä enemmän kuin mitään. Niin kuin joskus rakastin.

Mutta sen olen päättänyt, että sinä päivänä jolloin haluan todellakin lähteä, minä myös lähden. Se on reilua meitä kumpaakin kohtaan. Nyt yritän vielä pelastaa tämän mitä jäljellä on. En haluaisi kuitenkaan luovuttaa vielä, sillä meillä on niin vankka yhteinen historia.
 
onneton vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja olet vastuuntuntoinen ihminen:
Voi hyvä ihminen; onneton vaimo, sinä ajattelet todella laajasti ja et halua aiheuttaa sukulaisillesei ongelmia lainojen takaamisen takia. Onnittelen sinua tuosta asenteestasi - kannat vastuut niinkuin oikeasti ihmisen pitääkin tehdä.
Yritä nyt vaan jaksaa - ja sitten kolmen vuoden päästä - voit lähteä pois - eikä kukaan syytön joudu ongelmiin lähtemisesi takia.
Kiitos kauniista sanoistasi. Antavat voimaa.
 
tik ja tak
Olipas mielenkiintoisia kirjoituksia ja ajatuksia.Löysin myös tuttuja juttuja meidänkin elämää koskien, jonka vuoksi mietin edustanko häviäjää tai voittajaa koska en ole erityisen harmissani vaikkei meillä niin erityisen ihmeellistä keskenämme olekaan. Olen kuvitellut, että pitkäaikaisissa parisuhteissa muututaan ystäviksi/kavereiksi, touhutaan jotakin yhdessä ja jotakin ei samoin kuin rakennetaan omaa elämää siihen suuntaan missä on itsensä kanssa hyvä olla. Puolisini ei ole este mitä ajattelen, mitä teen tai millaisia ihmisiä tapaan. En ikinä käyttäisi hänen luottamustaan hyväkseni tai hankkisin rinnakkaissuhteen, mutta jos niin tapahtuisi en olisikaan enää nykyisessä suhteessani.

Kun puhutaan kulissiavioliitoista ajattelen useasti sitä, että joku ku...ttaa jotakuta ja jos ei muuta niin ainakin itseään. Siksi omalla kohdallani ajattelen parisuhteen tylsyyttä myös oireeksi omasta kyvyttömyydestäni kuunnella mitä minä tunnen, tahdon tai mihin suuntaan pitäisi mennä. Tylsistyminen on oire siitä, ettei uskalla elää. Onko se silloin kenenkään muun syy?
 
derffi
Siinä kohtaa kun avioliitto todella tuntuu puulta ja oman puolison kanssa ei haluaisi olla enää kanssakäymisissä alkaa tylsistyminen tai ehkä oikeasti masentuminen. En näkisi ainakaan omalla kohdallani etten uskaltaisi elää. Sitä juuri haluankin ja esim olen nyt syksyllä taas aloittanut työn ohessa opiskelun, ulkoilen ja harrastan musiikkia sekä käsitöitä, mm savitöitä. Mutta mikään ei innosta ja tunnu hyvältä, kun oman puolison kanssa menee huonosti. Kun asia ahdistaa ja painaa mieltä niin sitä lamaantuu eikä edes tavallisia kotihommia saa tehtyä - vaan käpertyy television eteen tai kirjan taakse, mikään ei innosta. Kun asitii että vuosien myötä tästä ei ehkä saa rakennettua edes ystävyyssuhdetta ja pohtii onko ainoa keino hajottaa perhe... Sitä en ikinä olisi halunnut omille lapsilleni, vaikka ovatkin jo osa aikuisia niin silti vanhempien ero on heillekin suuri asia. Olen odottanut ja vieläkin itseasiassa odotan että jos meille kuitenkin koittaa vielä hyviäkin päiviä. Tiedän että mieheni odottaa myös ja ongelma on ainoastaan minun tunteissani -toistaiseksi. Tiedä sitten kuinka kauan hän jaksaa tällaista puhumattomuutta.
 

Yhteistyössä