Hae Anna&Ellit-sivustolta

Miten lasketaan lomakorvaus, jos...

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Umpi-Tollo, 15.06.2007.

1. Umpi-Tollo Vierailija

kk-palkka on 1700 ja lomakorvausta saa vain kahdelta päivältä?

2. Palkanlaskija Vierailija

KK-palkka 1700 jaetaan 25:llä = 68 €/pv ja se kerrotaan kahdella lomapäivällä, eli lomakorvaus on 136 €.

3. Umpi-Tollo Vierailija

Olenkin siis saanut vain 1 päivän korvauksen...

4. Narina Vierailija

Oliko kyseessä tosiaankin lomakorvaus vai kenties lomaraha? Lomarahahan on puolet vuosilomapalkasta joten siitä tulisi sopivasti tuo 68 eur.

5. vielä tampiompi! Vierailija

Mitä eroa lomakorvauksella ja lomarahalla?

6. Palkanlaskija Vierailija

Lomaraha on extraa lomapalkan lisäksi eikä sitä maksa kaikki työnantajat. Riippuu siis työehtosopimuksesta. Lomarahan suuruus on 50% lomapalkasta. Lomakorvaus maksetaan työsuhteen päättyessä kun lomia ei ehdi pitämään ennen työsuhteen päättymistä eikä tästä lomakorvauksesta yleensä makseta lomarahaa.

7. Hmm käsitinkö oikein. Eli loman ajalta saat "normaalin palkan, minkä saisit muutenkin töissä ollessasi", (riippuu paljonko on lomapäiviä.) Lomakorvaus maksetaan VAIN JOS ei pidä lomaa, eli tavallaan ottaa lomansa rahana tai työsuhde päättyy (esim.määräaikaisuus).

Ja joskus maksetaan lomalla ollessa "normaalin tavallisen palkan" lisäksi extraa, eli lomarahaa.

Joka on 50% ihan normaalista palkasta. Eli siitä hyvästä jos pitää 1kk lomaa ja saa siltä ajalta normaalin palkan. Jotkut työnantajat antavat vielä 2 viikon palkan bonuksena. Miksi ihmeessä?

Käsitinkö oikein??

8. --- Vierailija

Kyllä käsitit. Laitan itseni esimerkiksi.
    Mulla tulee palkka joka kuukauden viimeinen päivä tilille. Olen siis kuukausipalkkalainen. Jään lomalle heinäkuussa neljäksi viikoksi ja saan ihan normaalisti palkan heinäkuussakin, vaikka olen silloin lomalla. Lisäksi sain viime perjantaina (siis 15.6.) lomarahan, joka oli siis 50% kuukausipalkastani miinus lisäprosentin mukaan vähennetty vero. Meillä maksetaan lomaraha kaikille samana päivänä huolimatta siitä, milloin pitää loman. Meillä moni pitää tuon lomarahankin lomana, koska totuushan on, ettei siitä paljon käteen jää ja lomapäiviä siitä saa 15 lisää. Jotkut pitävät osan lomana ja ottavat osan rahana.

9. Siis että mitä? Miksi ihmeessä lomarahasta on mennyt lisäprosentilla vero? Onko niin alhainen kuukausiraja vai mitä?
    Ja hirveän vaikeasti selitetty koko lomahomma...

Loma-ajalta tulee loma-ajan palkka. Tuntityöläisillä lomapalkka määräytyy lomanmääräytymisvuoden aikaisista tuloista.
    Lomaraha, eli lomaltapaluuraha, on puolet lomapalkasta. Ja se maksetaan yleensä vain, jos tulee loman jälkeen vielä töihin, ts. työsuhde jatkuu vielä.

10. --- Vierailija

Milä vastauksessani oli epäselvää?

11. siis öh Vierailija

ei nimenomaan sinun vastauksessasi, ---, vaan kaikissa vastauksissa.

Ja eikös lomapalkka kuulu maksaa ENNEN lomalle jäämistä ja lomaraha loman jälkeen?

12. --- Vierailija

No mun tapauksessa seuraava palkka maksetaan kesäkuun 29. ja sitten taas 31. heinäkuuta. Lomaraha tuli kaikille 15.6. Lomalle jään 16.7.
    Ennen kai oli näitä lomarahoja ja lomaltapaluurahoja. Muistan oman äitinikin saaneen aikanaan kahdet rahat. Valtiolla kai yleinen lomarahan maksupäivä on 15.7.

13. Mikä vaikeaa? Vierailija

En minäkään ymmärrä, mikä tässä asiassa on joidenkin mielestä niin helkkarin vaikeaa ymmärtää. Suurin piirtein näin se menee:

1. Loma-ajan palkka tai lomapalkka tarkoittaa sitä, että on lomalla, mutta saa siltäkin ajalta samaa palkkaa kuin jos olisi töissä. Normaalilla kuukausipalkkalaisella siis tasaiset tulot vuoden ympäri. Lomakorvaus on eri asia (ks. myöhempää selostusta).

2. Työsuhteessa oleva ansaitsee normaalisti lomaa, ensimmäiseltä lomanmääräytymisvuodelta normaalisti 2 päivää per kuukausi, siitä lähtien 2,5 päivää per kuukausi (joskus enemmänkin jos alkaa olla työvuosia, esim. valtiolla). Tämä loman määrä ja kertyminen voi vaihdella sopimuksen mukaan. Lomaa pidetään sitten jossain vaihessaa, ja loman ajalta saa normaalia palkkaa, siis jos palkka tulee yleensä kuukauden lopussa, niin ihan vastaava palkka tulee lomakuukaudenkin lopussa. Tämä tarkoittaa loma-ajan palkkaa.

3. Jos ei voi pitää noita ansaitsemiaan lomapäiviä esim. siksi että on määräaikainen, lomat maksetaan lomakorvauksena=rahana, eli saa työsuhteen loppuessa saman verran lisää palkkaa, kuin olisi saanut niiden lomapäivien ajalta, jos olisi pitänyt lomaa työsuhteen loppuessa. Jos vaikka olisi kertyneenä kuukauden verran lomaa, jota ei voi jostain syystä pitää, saa noiden päivien palkan ekstrana lomakorvauksena. Tuntityöläisillä tämä korvaus lasketaan monesti jonkun prosentin mukaan tuloista.

4. Tämän lisäksi maksetaan monilla aloilla lomakovausta. Joskus se liittyy siihen, että loma on tosiaan pidetty ja palataan töihin, joskus se tulee automaattisesti palkan päälle, kuten julkisella puolella. Valtiolla sanotaan lomarahojen maksusta seuraavasti:
    "Työntekijälle maksetaan lomarahaa niiltä lomapäiviltä, jotka hän on ansainnut edellisenä lomanmääräytymisvuonna. Lomarahaa ei makseta talvilomapidennyspäiviltä. Lomaraha määräytyy sen tehtävän mukaan, jossa työntekijä on 30.6. Lomaraha lomapäivää kohti on 50 % päiväpalkasta, joka saadaan jakamalla kesäkuun kuukausipalkka luvulla 25. Lomaraha maksetaan heinäkuun 15. päivänä tai palvelussuhteen päättymisajankohdan palkanmaksun yhteydessä. Palvelussuhteen päättyessä maksetaan lomaraha kaikilta siihen mennessä ansaituilta lomapäiviltä, joilta lomarahaa ei vielä ole maksettu."
    Eli: jos on vuosilomaa vaikka 30 päivää, saa tuolta ajalta ensinnäkin normaalin palkan, lisäksi maksetaan lomaraha, joka lasketaan 2000 euron palkkaa saavalle ja 30 lomapäivää tienanneelle näin: 2000/25/2*30=1200.

5. Lomarahasta maksetaan veroa yleensä lisäprosentin mukaan, jos ei ole käytössä kumulatiivinen verokortti yhdellä vuositulorajalla. Näin siksi, että normaali verokortti on yleensä tuunattu vastaamaan normaaleja kuukausituloja, ja lomaraha on siihen nähden täysin ekstraa ja menee yleensä tulorajan yli.

14. 43 v Vierailija

Kohdassa 4 sekoilet: puhut lomakorvauksesta mutta todellisuudessa lomakorvaus maksetaan vain työsuhteen päättyessä (vuosilomalain mukaan ns. pitämättömiä lomia ei voi maksaa rahana tai sanotaanko lomakorvauksena työsuhteen jatkuessa, koska loma ON pidettävä ja yleensä vielä lomakautena eli touko-syyskuussa). Lomarahasta (joka tosiaan ennen kulki nimellä lomaltapaluuraha) menee ennakonpidätys aina normaalipidätysprosentin mukaan, ei lisäprosentin mukaan (sillä vuositulorajassa on huomioitu 12,5 kk:n palkka, ja se 0,5 on sitä lomarahaa, jos itse viilaa sitä, silloin menee lisäprosentin puolelle).
    Tuntityöläisille voidaan loma-ajan palkka maksaa myös kertoimen mukaan, mitkä löytyy vuosilomalaista. Normaalikuukausipalkkaisen lomapalkka lasketaan kaavalla: kk-palkka jaettuna 25 päivällä x lomapäivien lukumäärä + 50 % eli se lomaraha.

15. lauantai Vierailija

jos vaihdan lomarahan lomaksi saan 15 pvää lisää palkallista lomaa? lasketaanko siinä tapauksessa myös lauantait mukaan samalla tavalla kuin vuosilomassa?

16. tottakai Vierailija

ihan samalla tavalla kuuluu lauantait mukaan.

17. Mik' Vierailija

18. Mikä vaikeaa? Vierailija

Joo sekoilin siis tarkoitin kohdassa 4 koko ajan LOMARAHAA vaikka kirjoitin vahingossa "lomakovaus".

Siis menee perusprosentin mukaan, jos on käytössä verokortti vuositulorajalla, kuten kirjoitinkin. Sen sijaan, jos on käytössä kuukausitulorajainen verokortti, kuten suurimmalla osalla varmaan on, menee vero yleensä lisäprosentin mukaan. Jos esim. 2000 euroa ansaitsevalla on kuukausituloraja perusprosentille 2000 euroa, menee kaikki sen ylittävä palkka lisäprosentin mukaan. Ja lomarahahan on kokonaan ylimääräistä tuon peruspalkan päälle siinä kuussa kuin se maksetaan. Verotuksen valmistuessahan nämä tietysti tasataan, joten lopputulos verojen kannalta on yksi ja sama.

Lomaraha tosiaan lasketaan "kuukausipalkka jaettuna 25:llä x lomapäivien lukumäärä jaettuna kahdella". Peruspalkkaan ei kuitenkaan yleensä mitään kaavaa tarvita, palkka juoksee siinä kuin muinakin kuukausina. Eikä lomarahaa tosiaan voi suoraan laskea siten, että se olisi puolet normaalipalkasta, vaan se pitää laskea tuon kaavan kautta.

19. 43 v Vierailija

Olen edelleen eri mieltä tuosta pidätysprosentista: vaikka olisi kuukausituloraja, lomarahasta menee perusprosentin mukaan. Tasaantuu lopullisessa verotuksessa.

20. --- Vierailija

Multa on joka tapauksessa joka vuosi otettu lisäprosentin mukaan ja verokortti on kumulatiivinen.

21. 43 v Vierailija

Tässä verottajan virallinen ohje:
    8. LOMA- JA LOMALTAPALUURAHAN ENNAKON PIDÄTYS

Lomaraha ja lomaltapaluuraha voidaan maksaa työntekijälle joko lomalle lähdettäessä tai lomalta palattaessa. Aikaisemmin lomaltapaluurahan maksamisen edellytyksenä oli työ- ja virkaehtosopimuksissa, että palkansaaja palaa takaisin loman jälkeen saman työnantajan palvelukseen. Sittemmin tämä edellytys on poistunut monista sopimuksista ja samalla nimitys lomaltapaluuraha on muutettu lomarahaksi. Seuraavassa käytetään sekä lomarahasta että lomaltapaluurahasta nimitystä lomaraha.

Ennakonpidätys lomarahasta toimitetaan palkkakausikohtaisessa laskennassa aina perusprosentin mukaan. Sen sijaan kumulatiivisessa laskennassa ennakonpidätys toimitetaan lomarahasta kuten muustakin palkasta. Kumulatiivista laskentatapaa käytettäessä voi lisäprosentti tulla käyttöön, koska lomaraha lisätään aiemmin maksettuihin palkkoihin.

Sivutuloista maksettavasta lomarahasta ennakonpidätys toimitetaan kuten muistakin sivutuloista sivutuloverokortin prosentin mukaan.

22. Jussi__^ Vierailija

Mites itsellä mahtaa nämä mennä kun pomo sanoi että saan lomarahan + lomalta paluu rahan.. ja tuolta lomalta paluurahasta kuulemma työnantajat yleensä verottaa 50%veroa mutta hän ei koska ei ylitä jotain tiettyä summaa jostain?! oon aika pihalla! DJ-hommia teen ja mulla ei mitään lomia ole, vaan keikkapalkalla menen! keikat mulla on kaikki ylhäällä ja keikkapalkka on ~80-120e. Lomia ei ole ollut mitään erikoisia.. vaan noin 3-5 keikkaa /vko tulee tehtyä! Voikos noita lomarahoja jotenkin itse laskea paljon saan jos tiedän mun keikkapalkat ja paljon mulla on ollut keikkoja?!

-Jussi

23. EiTajua Vierailija

MÄ en tajua kans mittää.
    Millä aloilla tätä lomaltapaluurahaa maksetaan?
    Ei ole siis lakisääteinen?

24. EiTajua Vierailija

MÄ en tajua kans mittää.

25. Nebukatti Vierailija

"EiTajua"]MÄ en tajua kans mittää.

Ei ole lakisääteinen, ei. On työehtosopimuksen mukainen. Aika usealla alalla tämä on voimassa. Mm. toimihenkilöunionilla, metalliliitolla.

Jaa tämä sivu