Hae Anna&Ellit-sivustolta

Miten saan tiputettua painoa?

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä pullukka=), 22.12.2010.

  1. pullukka=) Vierailija

    Eli, olen 20-vuotias, 165cm pitkä ja painoa n. 77 kiloa. Olen yläasteesta asti kamppailut painoni kanssa, mutta nyt alan olla siinä tilanteessa, että on pakko tehdä jotakin! Olen lihonnut viimeisen viiden vuoden aikana arviolta 15 kiloa, ja nyt haluan ne pois! Eniten pelkään, että minusta tulee sairaaloisen ylipainoinen, sillä suvussani on liikalihavuutta. Olen aina ollut aika urheilullinen, normaalisti liikun 2-4 kertaa viikossa ainakin tunnin verran (nyt täytyy myöntää, että viimeisen kuukauden aikana en ole ehtinyt kunnolla liikkumaan, mutta aina välillä tulee näitä kausia, kunhan tammikuussa minulla on varaa ostaa uusi salikortti, niin sitten on ainakin pakko käydä urheilemassa, vaikkei sitä aikaa olisikaan :D).

    Olen muutaman kerran kokeillut joitain dieettejä, mutta olen todennut, että ne auttavat vain hetkellisesti. Nyt olen viimeisen kuukauden laskenut kaloreita ja pyrkinyt siihen, että syön alle 1500 kcal/päivä, mutta liiankin usein olen repsahdellut, varsinkin näin joulun alla... -.- Olen myös pyrkinyt jättämään joitakin asioita ruokavaliostani pois, tai ainakin vähemmälle, kuten maidon, leivän jne. Olen huomannut, että leivän pois jättämisellä on ollut myönteinen vaikutus aineenvaihduntaani, joka on aina ollut todella huono, eikä se vieläkään ihan huipputerässä ole.

    Ja nyt haluaisinkin vinkkejä, ensinnäkin kuinka paljon (tai vähän) kannattaa kaloreita syödä laihtuakseen (vielä en ole tällä kalorinlaskemisella laihtunut, mutta ainakin painoni on pysynyt samoissa, tietty liikkumisen vähyys vaikuttaa tähän), toiseksi miten saan aineenvaihduntani paremmaksi, ja miten ihmeessä saan kasvatettua itsehillintääni?! Herkut ja niihin repsahtaminen ovatkin suurin ongelmani. Ennen kaikkea, haluan vinkkejä terveelliseen ruokavalioon. En aio ruveta millekään nälkäkuurille, vaan haluan syödä suht normaalisti.

    Kiitos jo etukäteen =)
     
  2. lilliputti Vierailija

    Itse seuraan syömisiäni Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä :n avulla. Saa tietää vähän missä määrissä pitäisi mennä. Vuoden käyttö 30€, puol vuotta 20€. Jos haluaa vain kokeilla niin 2 viikkoa saa ostettua hintaan 1,90. En tiedä onko jossain ilmainen, mutta tuolla voi merkitä ja laskea liikuntapisteet, ruoka-aineet löytyy helposti ja itse punnaamalla syömisensä pysyy kartalla paljonko kaloreita on tullut ja mistä. Ilmoittaa jos on syönyt liian vähän.

    Makeannälkään auttaa proteiinin syöminen kuten mullekin on kerrottu täällä, söin tänään enemmän prodea kuin normaalisti ja makeannälkäni hävisi melkein olemattomiin! Toiset saa avun kromista, toiset hedelmistä. Itse pyrin syömään makeaa 2-3 kertaa viikossa, mutta kerrallaan esim.jätskin tai 4 palaa suklaata. Viime aikoina olen lipsunut tuosta koska olen tunnesyöjä. Mutta ei siitä sen enempää. Itse ainakin jos viikon odottaisin, että syön herkkuja niin ahmisin kaikkea mitä käsiini saisin. Kun on muutaman viikon vähemmällä sokerilla niin huomaa tulevansa jo todella pienestä täyteen jos ei ole mitään ahmimis häiriötä yms mielenterveys ongelmaa, että syö vaikkei tee edes mieli ja häpeää syömisiään. Kasviksia paljon, rasvattomia maitotuotteita kannattaa opetella syömään jos ei ole mitään allergiaa ja marjoja, hedelmiä yms. Joku suositteli mulle yhdessä ketjussa tofua ja soijaa. Jauhan vain niitä neuvoja joita mulle on kerrottu :)

    Ja jos tuntuu, että syö tosi vähän, liikkuu ja paino ei silti putoa kuin muutaman sata grammaa viikossa/kahdessa kannattaa käydä verikokeissa tsekkaamassa kilpirauhanen. Jos kilpirauhasessa on häikkää painonpudotus on kahta kauheamman työn takana ja jotkut lihovat kilpirauhasongelmien takia. Kuitenkin, tsemppiä sullekin! Kuten olet jo huomannut, dieetit eivät toimi, vaan laihduttaminen on ELÄMÄNTAPA MUUTOS, ei mikään hetkellinen asia. :)
     
  3. Eräs Elli Vierailija

    Hei, tammikuun 10. päivä alkaa Fitfarm.fi sivuilla seuraava gofatgo-haaste. Se kestää 4 viikkoa ja on ilmainen. Sieltä saat ruokaohjeet ja liikuntaohjeet, jotka tepsivät varmasti ja nälkää ei tarvi nähdä. Haaste on jo 3. kerran ja olen itse sen testannut ja hyväksi havainnut. Ilmottaudu heti mukaan. Saat myös tunnukset foorumille, missä voit osallistua keskusteluihin ja saada vertaistukea. Ja tuon 4 ilmaisen viikon jälkeen voi osallistua 12 vkon uuteen jaksoon, joka on kylläkin maksullinen, mutta ihan erillinen juttunsa eikä siis todellakaan pakollinen.

    Suosittelen! Itse olen 49 v ja sain tuossa haasteessa pudotettua 65 kg:stä 60 kiloon (olen 164 cm pitkä) ja paino on myös siinä pysynyt kun opin syömään oikein (söin aikaisemmin useinkin liian vähän). Proteeiinin syönti on tärkeää.
     
  4. sesam, ei kirj Vierailija

    Minun mielestäni GoFatGo on aika rankka dietti, mutta sopiihan se pohjaksi. Tuossa iässä kannattaa nimenomaan opetella oikeita ruokailyutottumuksia ja sitä voi tehkä kalorilaskurissa. Muitakin vastaavia kalorien laskemisessa auttavia palveluita löytyy netistä.

    Ensimmäinen, mitä kannattaa tehdä, on siivota ruokavaliosta pois kaikki turhat höttöhiilarit: sokerit sekä sokerista ja valkoisesta jauhosta tehdyt tuotteet.

    Seuraavaksi lisäät runsaasti proteiineja: vähärasvaista lihaa, kalaa, kanaa, raejuustoa, rahkaa, linssejä, papuja.

    Tilalle paljon kasviksia, vähintään 500g/päivä, mutta kilo on parempi. Kasviksia ei voi syödä liikaa. (Hedelmiä en tässä kohtaa lue kasviksiin, sillä voi olla, että niitä voi syödä liikaa. sen lisäksi hedelmissä on paljon hedelmäsokeria, jotka saattavat aiheuttaa vuoristorataa omalle sokeritasapainolle. Pääsääntöisesti hedelmät ovat hyviä, mutta niitä ei kannata syödä tolkutomasti)

    Seuraavaksi esim. kalorilaskurin avulla vähennät ruokavaliosta turhat rasvat ja erityisesti epätervelliset rasvat. Turhia rasvoja saa helposti esim. erilaisista sipseistä, eineksistä, kastikkeista, mojaoneesistä, leivonnaisista ja paneroiduista tuotteista. Ihminen tarvitsee rasvaa, mutta sitä kannattaa saada esim. kasvisöljystä, kalasta ja pähkinöistä. On hyvä huomata, että pieni määrä rasvaa sisältää huomattavasti enemmän energiaa kuin mikään muu ruoka-aine. Kannattaa siis tarkkailla määriä

    Alkoholissa on paljon energiaa ja painoaan tarkkailevalle ihan turha aine.

    3-4 kertaa viikossa liikuntaa on hyvä, jos sen lisäksi saa hyötyliikuntaa. 4 h viikossa jumpaa ei ole riittävästi, jos lopun aikaa kulkee joka paikkaan autolla eli silloin lisäksi esim. kävelylenkkejä.

    Kaloreja ei kannata missää vaiheessa vähentää alle 1200 kcal. Sinulla 1500 kuulostaa hyvältä määrältä paitsi niinä liikuntapäivinä kannattaa syödä enemmän.

    painonhallinnan kannalta oleellista on, että ei päästä kehoaan pahaan nälkätilaan, jolloin tuntuu siltä, että mikään syöminen ei riitä nälkää tyydyttämään. Tämä onnistuu sillä, että syö säännöllisesti (korkeintaan 4 h väli ruokailussa) kohtuullisia annoksia eikä minään päivänä jätä energiavajetta liian suureksi.

    Moni laihduttaja ajattelee, että on mahtava saavutus, jos jonakin päivänä selviää tosi pienillä syömisillä. Ei niin! Yleensä syömättömyys kostautuu järjettöminä ahmimisina vaikka parin päivän viiveellä, kun keho taistelee "nälkiintymistä" vastaan. Olen kokeillut ;)

    Tsemppiä!
     
  5. pullukka=) Vierailija

    Kiitos näistä. Tosiaan, vyöhyketerapeuttini on maininnut tuosta kilpirauhasesta, että hänkin uskoo minulla olevan jotain ongelmaa sen kanssa. Mutta pystyykö sille sitten tekemään jotain, että se normalisoituisi?? Jos käyn verikokeissa, antavatko he minulle jotain ohjeita siihen?

    Ja kalorilaskuria käytän, mutta vain sitä ilmaisversiota, merkkaan itse kalorit paperille ja lasken päivän kokonaismäärän yhteen (opiskelijalla kun on tämä raha aika tiukassa, vaikka käynkin töissä opiskelujen ohella - tietty eihän tuo kovin kallis ole...).

    Sykemittarini tekee minulle viikottaisen painonhallintaohjelman, joka kertoo kuinka paljon minun pitäisi liikkua, millä sykealueella ja kuinka paljon kaloreita pitäisi polttaa. Yleensä olen noudattanut tätä orjallisesti, mutta kuten sanoin nyt en ole ehtinyt tarpeeksi ja salikorttikin on vanhentunut (tiedän - seliseli :D). Ja harrastan hyötyliikuntaa päivittäin, kävelen ja seison töissä, käyn koirani kanssa 1-4 kertaa päivässä pikkulenkin (avomieheni hoitaa osan, päivästä riippuen, ja tietysti isot lenkit lasken sitten tohon kunnon liikuntaan), kävelen osan matkaa koululleni ja sieltä pois jne. Keväällä ja kesällä ja alkusyksystä tulee harrastettua enemmän hyötyliikuntaa, kun pyöräilee paikasta toiseen, mutta talvella käytän kyllä bussia/autoa (ensinnäkin kouluun minulla on matkaa 8km ja töihin 12km).

    Mutta tosiaan tota gofatgo-juttua voisi kokeilla, jos vaikka siitä saisi kunnon alkusysäyksen laihdutukseen, mutta tietysti jatkan myös nytkin, ehkä jouluaattona suon itselleni erivapauden syödä mitä haluan, kuitenkin kohtuudella :D Ja teidän vinkkejä muutenkin aion kokeilla! Kiitos paljon =)
     
  6. lilliputti Vierailija

    Kilpirauhasen ongelmia on mm.liika tai vajaatoiminta + muita ongelmia joita on monia. Vajaatoiminnassa tietääkseni on mm.ummetusta, aineenvaihdunta hidastuu ja painoa tulee lisää. Jos olen oikein käsittänyt niin lääkitys otetaan suun kautta tabletteina. Kuitenkaan lähipiirissä ei ole kilpirauhas ongelmaisia joten en tiedä sen paremmin oireista tai lääkityksestä. Kannattaa googlettaa kilpirauhanen tai vajaa ja liikatoiminto. Siihen ei kuitenkaan mielestäni kuole, vaan lääkityksen avulla pystyy elämään suht normaalia elämää :) Ainakin uudellamaalla labrassa täytyy olla ennen klo 10 jotta näyte pystytään ottamaan. Sun paikkakunnan käytännöstä kannattaa kysyä lääkäriltä.
     
  7. lakkaa laskemasta Vierailija

Jaa tämä sivu