Hae Anna&Ellit-sivustolta

munasarjakasvain

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä tiipii, 16.06.2005.

1. tiipii Vierailija

Onko endo sama kuin kasvain?
    Mulla todettiin tänään iso kasvain, n.10cm*6,5cm vasemmassa munasarjassa (?!?). Lääkäri laittoi lähetteen samantien sairaalaan pikaista toimenpidettä varten, puhui jotain avoleikkauksesta, koska kasvain on noin iso. Puhui muutamanpäivän sairaalareissusta ja kuukauden sairauslomasta. Yleensä tänikäisellä (30 v.) kasvain ei ole pahanlaatuinen, mutta...hui...Nyt on olo tosi sekava ja vapiseva, ei oikein tiedä mitä ajattelis...lääkäri puhui jotain koko munasarjan poistosta, ilmeisesti vasemman puolen...nyt pelottaa tosi paljon. Lasta ollaan yritetty melkein vuosi ja menin lääkärille tiputteluvuodon takia, eli ennen menkkoja mulla on ollut tuhruilua!!!
    Nyt olisi kiva saada samankokeneilta kanssasisarilta tietoa asiasta!!!

2. tiipii Vierailija

Eikö kellään ole samankaltaisia kokemuksia...

3. Leikattu Vierailija

Hei tiipii, munasarjakasvain ei ole sama kuin endo, mutta endo saattaa aiheuttaa helposti munasarjoihin kasvaimia ja kystia. Endo eli endometrioosi on suomalaiselta nimeltään muistaakseni kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti (tai jotakin sinnepäin...).

Minulla on leikattu oikeasta munasarjasta kasvain (endometriooma, muistaakseni) kymmenen vuotta sitten. Olin silloin saman ikäinen kuin sinä nyt. Munasarjakasvaimia on monenlaisia, suurin osa onneksi hyvänlaatuisia.

Kasvain oli muistaakseni läpimitaltaan 6 cm ja se leikattiin laparotomiassa (avoleikkaus). Tosin silloin laparoskopiat (tähystykset) eivät olleet vielä niin yleisiä kuin nyt. Minulla löydettiin samassa yhteydessä endo, joten avoleikkaus oli tarpeen sikälikin, että endopesäkkeitä saatiin mahdollisimman paljon poistettua.

Kasvain oli hyvälaatuinen ja sairaalassa meni 3 - 4 päivää. Sairaslomaa sain kuukauden päivät, ja ainakin silloisten ohjeiden mukaan kuukauteen ei saanut nostaa yli kilon painoista esinettä.

Kasvaimesi on kyllä todella iso, jos mitat pitävät paikkansa. Eikö sinulla ole ollut siitä mitään muita oireita kuin tiputteluvuoto? Minulla ainakin oli outojen vuotojen lisäksi järkyttäviä kramppeja, yhdyntäkipuja ja tärinäarkuutta (en voinut ajaa ollenkaan pyörällä). Leikkauksen jälkeen poistuivat myös oireet.

Jouduin silloin leikkaukseen tosi nopealla aikataululla ja mulle nousi kuume pelkästä jännityksestä. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja jännitin aivan turhaan. Koko munasarjaa ei yleensä poisteta, jos mahdollista. Mulla on poistettu molemmista munasarjoista puolet, vaikka lääkäri ennen leikkausta varoittelikin, että toinen joudutaan ehkä poistamaan kokonaan.

Onnea sinulle tiipii leikkaukseen, ei kannata turhaan jännittää.

4. tiipii Vierailija

Kiitos vastauksestasi. Tuo edes vähän lohtua tuo kirjoituksesi ajatuksiini. Sain lääkäriltä sen käsityksen, että kiireaikataulu olisi minullakin kyseessä. Ja lääkäri sanoi myös, että todennäköisesti joudutaan poistamaan tosiaan tuo munasarja. Toivon todellakin, että kyseessä ei ole mikään pahanlaatuinen kasvain.
    Minulla ei oikeastaan ole ollut mitään sen kummempia oireita, kuin juuri nuo tiputtelevuodot ennen menkkoja, tai ainakaan mitään sellaista, jonka vuoksi olisin mennyt lääkäriin. Onneksi menin, vaikka moni sanoi, että kannattaa odottaa se vuosi, ja jos ei lapsenteko tärppää, niin sitten menis lääkäriin. Minä jahkasin tuota lääkärille menoa jo monta kuukautta, kun ajattelin, että jos tuo tiputtelu nyt menis itsekseen ohitse ja jos vaikka nyt tärppäis. Toivotaan nyt vaan ettei tuo odottelu kostaudu.
    ""Leikattu"", saanko kysyä, onko sinulla lapsia, ja jos on, niin kerkesitkö tehdä lapset ennen tuota leikkausta vai vasta sen jälkeen ?
    Minulla ei ole vielä lapsia ja pelottaa että multa saatetaan viedä kaikki sellainen, mitä lapsenteossa tarvitaan.
    Toivottavasti se kutsu leikkaukseen tulisi oikein nopeasti, tämä odottaminen on hermoja raastavaa...

5. Leikattu Vierailija

Koska olet kolmekymppinen ja lapseton, sinulta ei missään nimessä viedä lapsentekoon tarvittavia ""välineitä"". Niin radikaaliin leikkaukseen päädytään vain silloin, jos tilanne on äärimmäisen vaikea. Synnyttämättömillä ja synnytysikäisillä tämä on tietääkseni erittäin harvinaista.

Munasarjakasvaimia ei kannata pitää kovin kauaa, sillä ne saattavat vahingoittaa munasarjaa pysyvästi. Tällöin poistoleikkaus voi olla tarpeen. Siitä ei silti kannata olla huolissaan sillä yhdellä terveellä munasarjalla tulee varsin hyvin toimeen.

Jos sinua epäilyttää, niin kerro toki toiveistasi ja peloistasi lääkärille ja pyydä, että saat keskustella niistä lääkärin kanssa vielä ennen leikkausta.

Monissa tapauksissa leikkaus voi jopa parantaa raskaaksi tulemisen mahdollisuutta. Varsinkin silloin, jos leikkauksen yhteydessä löytyy endo (joka on myös lapsettomuutta aiheuttava tekijä) ja pesäkkeitä pystytään poistamaan munasarjojen ja kohdun ympäriltä. Minulle sanottiin silloin, että leikkauksen jälkeen mahdollisuudet raskautua ovat paljon paremmat kuin ennen leikkausta. Leikkaus tuskin koskaan kait aiheuttaa ongelmia raskautumiseen, useammin taustalla voivat olla ne syyt, jotka johtavat leikkaukseen (kuten esim. endo).

Olimme mieheni kanssa yrittäneet raskautta ns. stressittömällä luomumenetelmällä n. 3 vuotta ennen leikkausta. Ja en ole tullut raskaaksi sen jälkeenkään. Tällä hetkellä olen ivf-hoidoissa ja kohdussani sinnittelee pieni alkio, jonka kiinnittymisestä ei ole vielä tietoa. Mahdollisuudet eivät valitettavasti ole kovin hyvät. Olen aina luullut, että lapsettomuuteni taustalla olisi endo. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että minulla ja / tai miehelläni saattaisikin olla kromosomivika. En ryhdy sitä puimaan tässä yhteydessä, sillä olen kirjoittanut asiasta toisessa kohdassa nimimerkillä Toinen ivf.

Leikkaus vaatii melko pitkän toipumisjakson ja riippuen tilanteesta, kannattaa varmasti muutamia kiertoja yrittää luomuna. Lapsettomuustutkimuksiin menoa ei kuitenkaan kannata lykätä kovin pitkälle. Se on vaan fakta, että naisen hedelmällisyys voi alkaa laskea yllättävän nopeasti. Kun ikää on 30 ja saanut lähetteen gynekologiseen leikkaukseen, kannattaa toimia aika nopeasti.

Onnea sinulle matkaan, kaikki menee hyvin.

6. tiipii Vierailija

Kiitos kovasti sinulle ""leikattu"" =)

7. hansu Vierailija

Mulla on ollut samanlainen juttu!
    Ei ole sama asia kuin endometrioosi. Mulla oli silloin kasvain, joka oli n. 6*9 cm ja hyvänlaatuinen. Leikattiin 1999, olin vasta 19-vuotias. Samalla poistettiin multakin vasemmanpuoleinen munasarja ja -johdin. Ikävä kyllä sulla on varmaan sama edessä, koska kasvain on noin suuri. Mulla oli vielä ""kaupanpäällisenä"" ns. hiljainen tulehdus, joten oikeanpuoleinen munanjohdin oli kiinnikkeitä täynnä, joita sitten samaisessa leikkauksessa poistettiin. MUTTA tärkeintä että oikea munasarja on kunnossa, joten TOIVOA ON!!!
    IVF hoitoja on jo kolme takana ja pakastesiirtoja kaksi. Keskenmenoja kolme:(
    Viime torstaina siirrettiin kaksi alkiota, joten toivotaan ja taas toivotaan!!!
    Avoleikkaus tarkottaa sitä, että tehdään tonne bikinirajaan viilto, eli ei leikata tähystyksessä. Avoleikkaus tehdään nukutuksessa, tähystysleikkaus tehdään yleensä kai puudutuksessa.
    Toivotaan että kasvain on hyvänlaatuinen, niinkuin varmasti onkin. Kuten lääkärikin sen sanoi!
    Ei hätää, kyllä niitä lapsia on mahdollisuus yhdelläkin munasarjalla saada!
    Toivotan voimia leikkaukseen ja asian käsittelyyn!

8. tiipii Vierailija

Asia etenee vauhdilla ja saa kyllä edetäkin. Sain kutsun sairaalan polille, jonne siis huomenna menen ja sitten olen kenties hieman viisaampi asian suhteen.

9. nyt tiedät varmaan jo enemmän mutta kirjoitan kitenkin... minulta leikattiin eka kasvain 92 joka oli 9*12 (hyvälaatuien) ja samalla toinen munasarja ja munatorvi nyt huhtikuussa löytyi uusi kasvain 10*20*25(hyvälaatuinen) joka poistettiin vappuna saatiin onneksi jäämään vähän munasarja kudosta jotta raskaus olisi mahdollinen mutta vain IVF hoidolla jota nyt suunnitellaan...eli mulla meni 3vko kasvaimenlöydöstä leikkauspöydälle

10. tiipii Vierailija

Pääsen jo tälläviikolla sinne leikkaukseen, kaksi viikkoa meni ""löydöksestä"" leikkaukspäivään.
    Kertokaa ihmeessä omista leikkauksistanne, sairaalassa oloajasta, paranemisesta ym. Ei välttämättä tarvitse kertoa kaikkein pahimpia juttuja, jotta en alkaisi jännäämään ihan mahdottomasti.

11. tiipii Vierailija

Vielä sen verran, että tuosta minun ""pallerosta"" on käytetty sanoja kasvain, kysta ja endometriooma...eli mikähän lie sittten oikeastaan on. Leikkaava lääkäri sanoi sen olevan vaaraton, vanhaa verta sisältävä kysta/endometriooma, gyne kutsui sitä kasvaimeksi.

12. Roosa Vierailija

Moi
    Multa leikattiin viimeviikolla tähystyksellä endometrioosipesäkkeitä kohdun takaa ja munasarjoista ,munasarjoissa oli niinsanottuja suklaakystia. Alkuun lääkäreiden puheet kuulostivat siltä että mitään meikäläisen munasarjojen pelastamiseksi ei ole tehtävissä ja lapsettomuus hoitoihin suoraan syksyllä.
    Mutta kuinkas ollakkaan tällähetkellä molemmat munasarjat tallella ja toivoa on että voi tärpätä ihan luomuna.
    Eli kyllä lääkärit tekevät kaikkensa ettei viimestä toivoa viedä.
    Avustava lääkäri kotiutti minut seuraavana päivänä toimenpiteestä , mutta kyllä saa varautua siihen, että olo on tosi vetämätön muutaman päivän ja mulla ainakin oli niin turvonnut olo, että tuntui et maha halkee kun laittoivat vielä
    semmosta nestettä puoltoista litraa ettei tule kiinnikkeitä.
    Nyt alkaa olo olla suht hyvä ja jälkivuotokin on loppunut se vessassa ravaaminen minua raivostutti kun joka kerta pitää tehdä myös alapäähuuhtelu mullakun tuntui aineenvaihdunta pelaavan ja pissittikin koko ajan kun janotti tosi paljon, nukutuksen aikana kun elimistö kuivuu.
    Harmittaa kun en älynnyt kysyä siltä lääkäriltä mitenkä äkkiä sitä voi ruveta yrittämään lapsentekoa ja tuleekohan nyt kuukautiset normaalisti nekun pitäs alkaa tälläviikolla.
    Mutta tsemppiä sulle tiipii hyvin kaikki menee vähän aikaa koskee mutta se kyllä menee aikaäkkiä ohi varsinkin kun ottaa särkylääkettä.

13. pallo Vierailija

Mulle annettiin ohje että tähystyksen/ mun tapauksessa avoleikkauksen jälkeen (endolainen olen myös) että yhdyntää ei saa olla ennen jälkitarkastusta. Kai sait ajan jälkitarkastukseen? Se kauhea pissahätä mikä tulee johtuu tipasta. Mulle aina tiputuksen jälkeen iskee järkyttävä pissahätä - saa rampata vähintään kerran tunnissa.

14. tiipii Vierailija

Kiitos jälleen omista kokemuksistanne, laittakaa vaan lisää, kerkeän vielä parin päivän ajan lukemaan niitä, kerron sitten omat kokemukseni, heti kun kykenen koneen äärelle.

15. Roosa Vierailija

Eivätpä antaneet jälkitarkastusaikaa sanoivat laittavansa paperit mun gynelle en sitten tiedä tuleeko sieltä sitten kutsu tarkastukseen, eipä sitä älyä kaikkea kysyä kun ei tiedä mitä kysyä.

16. Leikattu Vierailija

Yritin tässä vielä muistella omaa leikkausta ja toipumista ja tuli muutamia juttuja vielä mieleen.

Menin sairaalaan päivää ennen leikkausta. Leikkauspäivään kuului suikupesu desinfiointiaineella (myös hiukset), suolihuuhtelu ja häpykarvojen ajelu vatsapuolelta. Vähän ennen (pari tuntia?) saliin menoa sai esilääkityksen. Pilleristä tuli hassu olo, ja kun yritin täyttää ristisanoja, menivät kirjaimet nurinpäin.

Leikkaushaava tehdään todella alas, bikinirajan (karvarajan) alapuolelle. Leikkauksen jälkeisinä päivinä istuminen oli aika hankalaa, koska haava oli todella kipeä. Särkyä ei kannata kärsiä, sillä lääkkeitä saa ja suositellaan ottamaan. Osastolla sai heti kipupiikin, kun sitä pyysi, joillakin oli myös ranteessa kipupumppu, jolloin lääkkeen saa annostella itse. Mulla haava on noin 12 cm ja siinä oli kolme tikkiä. Kotiin pääsin tikkien poiston jälkeen. Olisivat pitäneet silloin neljä päivää, mutta kun oikein ruinasin pääsin jo kolmen päivän kuluttua. Tikkien poiston jälkeen haava peitettiin leveällä Micropore-teipillä (huom. siis 10 vuotta sitten!) ja haavaa piti suihkuttaa joka päivä teipin läpi. Teipin sai poistaa itse tietyn ajan kuluttua. Aluksi hirvitti repäistä teippi pois kun verinen haava kuulsi teipin läpi, mutta se oli lopulta ihan helppoa.

Oudoin särky leikkauksen jälkeen oli vasemman hartiaseudun (!) kipu, joka oli paikoitellen kiusallisempi kuin itse haavakipu. Johtui kuulemma leikkauksesta, normaali hermoheijaste, joka johtui muistaakseni siitä, että vatsaonteloon joutunut ilma pyrkii ylöspäin (perustuu kyllä hataraan muistitietoon, mutta selitys oli niin omituinen, että jäi mieleen).

Ota sairaalaan riittävän väljät housut, joissa vetoketju ei paina. Itselläni oli tiukahkot nahkahousut ja oli tuskaa istua autossa kotiin ne jalassa. Vatsani oli turvoksissa kuin ilmapallo.

Leikkauksen jälkeen käytin muistaakseni pari viikkoa ulostetta pehmentävää lääkettä (Sennapur). Ponnistelu on kielletty myös ulostamisen yhteydessä. Luumumehu on myös hyvää pehmikettä. Koska haava oli aivan virtsarakon päällä, kävin vessassa useammin kuin olisi ollut välttämätöntä. Jos päästi rakon kovin täyteen, tyhjentyminen tuntui ikävältä kun haava liikkui.

Mensut tulivat aivan normaalisti, mutta sitä ennen alapesun yhteydessä tuli muutamia päiviä kuivunutta, vanhaa verta.

Leikkauspotilaan sängystänousua kannattaa harjoitella etukäteen. Ensin kyljelle ja ulomman käden työnnöllä sängylaidalle istumaan. Vatsalihaksia ei saa käyttää ollenkaan.

Tavaroiden poimiminen lattialta vaati kyllä aikamoista akrobatiaa ja simputinkin miestäni tosi ahkeraan ;) Kauppareissut sai unohtaa hetkeksi. Yli kilon painoista esinettä ei saanut nostaa tai kantaa. Varoitukset kannattaa ottaa vakavasti, sillä avoleikkauksessa katkotaan isohkoja verisuonia ja siksi on olemassa verenvuodon riski.

Ekana päivänä leikkauksen jälkeen ei kannata toivoa vieraita. Olin aivan naatti, vaikka minut leikattiin edellisenä iltapäivänä. Nukutuksen jälkeen minua pyörrytti (hoitaja talutti väkisin vessaan ja seuraavaksi heräsinkin selälläni lattialla!) mikä johtui matalasta verenpaineesta. Jos sinua pyörryttää, älä anna nostaa itseäsi pystyyn. Hoitaja ei ottanut sanojani kuuleviin korviinsa ja lopulta retkahdin lattilalle tajuttomana. Oli lähellä, että tikkini eivät revenneet. Mulle pyörrytys nimittäin tarkoittaa sitä, että taju menee. Se ei ole mitään lievää huimausta. Kaikkia ei toki pyörrytä, eikä minuakaan myöhemmissä leikkauksissani. Verenpainettani nostettiin lääkkeillä ja olokin parani heti.

Olin tuolloin aktiivilenkkeilijä ja sairaalassa oli henkisesti raskasta, kun ei voinut tehdä oikein mitään. Lopuksi keksin naapuripotilaan kanssa tehdä porraslenkkejä. Kävelimme monta kertaa päivässä sairaalan portaat (7 kerrosta) ylös ja alas. Siinä eivät vatsalilhakset rasitu, mutta päivän kuntoilut tuli tehtyä! Epikriisissäni lukikin, että ""potilas liikkuu jatkuvasti"". Ihme, että ei lukenut ""neuroottisesti""...

Vain ekana päivänä leikkauksen jälkeen tuotiin ruoka vuoteeseen. Seuraavana päivänä oli mentävä ruokasaliin. Naistenosastolla oli aivan mahtava fiilis. Leikkauksen jälkeen oli karmeaa, kun joku jaksoi aina murjoa vitsejä, eikä voinut nauraa. Aivastelu ja yskiminen ei myöskään onnistut ilman vatsan pitelemistä.

Kotiinpääsyn jälkeen rauhalliset kävelylenkit sai aloittaa heti. Olin leikkauksen jälkeen jonkin verran masentunut ja ulkoilu hyvän ystävän kanssa raikkaassa ulkoilmassa oli parasta lääkettä.

Haava parani ihan hyvin ja mitään komplikaatioita en saanut. Suurimmalla osalla arpi vaaleneen näkymättömäksi, mutta minulle jäi kyllä ruma arpi. Tosin se on hieman vaalentunut ja sittemmin kadonnut pienen vatsamakkaran alle ;) Jonkin verran leikkaus jätti sisäisiä kiinnikkeitä, jotka aluksi kiristivät kuminauhamaisesti. Kerran pelästyin totaalisesti, kun loikkasin kerrossängyn yläpetille ja vatsassa repäisi kipeästi. Vanha kiinnike napsahti irti ja seurauksena oli pientä verenvuotoa. Ei mitään hämminkiä, onneksi.

Mulle jäi kaiken kaikkiaan leikkauksesta ihan hyvät fiilikset. Pääsin eroon kivuliaasta kasvaimesta, välivuodoista, yhdyntäkivuista ja endotkin tuli päällisin puolin putsattua.

Kaikki meni ihan hyvin, vaikka ensimmäinen nukutus ja isompi leikkaus jännittivät. Eiköhän se ole ihan normaalia.

Paljon onnea Sinulle ""tiipii"", kerro kuulumisia, kun olet jälleen jaloillasi!

17. tiipii Vierailija

Olen kotiutunut ja palaan kertomaan kuulumiset. kunhan jaksan istua koneen äärellä pidenpään.

18. tiipii Vierailija

Hei taas. Kohta on kulunut kaksi viikkoa leikkauksesta ja olo alkaa olemaan jo aikas hyvä, mitä nyt edelleen vatsa on turvoksissa ja tunnoton.
    Eli. Mut leikattiin kaksi viikkoa gynellä käynnin jälkeen, eli varsin nopeeta oli toiminta, onneksi, niin ei tarvinnut jännätä niin kauaa tuota asiaa.
    Menin leikkauspäivän aamuna sairaalaan ja kauaa ei siellä tarvinnut kärvistellä, hoitsu teki alkuhoidot, ajoi karvat, laittoi katetrin ja antoi esilääkityksen, eli rauhoittavan pillerin ja melkein heti kohta sen jälkeen pääsinkin jo leikkaussaliin, jossa ei kauaa tarvinnut leikkaussalin menoa ihmetellä kun jo olinkin tolkku pois, heräsin muutaman tunnin kuluttua nukutuksesta ja oli paha olo, mutta se meni samantien ohitse, kun sain jotain lääkettä pahoinvointiin. Oikeastaan mitään hirvittäviä kipuja ei ollut, pyysin kipulääkettä heti, kun vähänkin siltä alkoi tuntumaan. Seuraavana päivänä leikkava lääkäri tulikin sitten kertomaan leikkaustapahtumat ja tässä se nyt tulee. Multa leikattiin iso endometriooma pois ja samalla lähti toinen munasarjakin, toisessa munasarjassa oli kanssa jokin pieni kysta, mikä myös poistettiin. Lääkäri suositteli lapsettomuushoitojen miettimistä, koeputkihedelmöitystä, koska luomuraskautuminen on ihme, jos niin kävisi. Snif.
    Saman aamupäivän aikana hoitsu tuli patistelemaan jo ylös punkasta ja poisti katetrin ja lounaaksi taisin saada jo jotain nestemäistä ravintoa syötäväkseni. Sairaalassa olin yhteensä 4 ja puoli päivää.
    Nyt olen kuukauden sairauslomalla ja päivä päivältä jaksaa olla pystyssä paremmin. Aluksi tuo parikytsenttinen haava tuossa bikinirajassa oli jalkeilla ollessa tosi kivulias. Tuskaa oli myös varsinkin sairaalassa tuo selällään nukkuminen, selkä ei tohtinut oikein kestää sitä ja yöunet oli katkonaisia.
    Nyt kun jaksaisi miettiä tuota mahdollista lapsettomuusasiaa...

19. Ani Vierailija

Hyvä että leikkaus ja pahin on nyt ohitse. Ilmeisesti kuitenkin kaikki meni hyvin. Ja hienoa että olokin alkaa olemaan jo hyvä.
    Harmi tosiaan että sitten toinen munasarja piti poistaa. Mutta olen käsittänyt, että toisellakin munasarjalla pitäisi pärjätä ihan hyvin ja pystyä tulemaan raskaaksi... Kumma että lääkäri sitten on sanonut että se olisi ihme jos luomusti tulisit raskaaksi... Mutta onhan se hyvä että on noita lapsettomuushoitoja olemassa kuitenkin. Vaikka ymmärrän että tuo ""tuomio"" masentaa, kyllä muakin masentaisi.

Itse vielä leikkausjonossa ja nyt jo pelottaa ja masentaa itse tuo leikkaus ja mahd.tämä endon aiheuttama lapsettomuus. Kesälomien jälkeen teen päätöksen jäänkö odottamaan kutsua julkiselle puolelle leikkaukseen, vai menenkö yksityiselle. Minulla kuulemma tennispallon kokoinen kysta tai endometriooma vasemmassa munasarjassa, sekä endometrioosia.

Koitahan lepäillä ja toipua. Sitten kun jaksat alat miettimään tuota lapsiasiaa paremmin. Kyllä varmaan hyvän ratkaisun keksitte ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka se luomutärppi tulisikin ja saisit näyttää lääkärille pitkää nenää :) Voimia !

20. nanna Vierailija

hienoa että ott kunnossa !!! on tullu seurattua kun oon itekkin vasta toipunu leikkauksesta ja mulla on nyt mietittävänä haluanko lapsettomuus hoitoihin toinen munasarja poistettu ja toisesta ei oo mitään yhteyttä kohtuun eli ainut on toi ivf jos meinaa... no syyskulla on seuraava tarkasts jotta sinne asti mietin jotta kestääkö pää mahdolliset epäonnistumiset ja kun lääkäri sano että on varauduttava siihen että koko raskausaika on oltava vuodelevossa huonolla tuurilla eipä muuta kun parempaa vointia ja aurinkoisia kesäpäiviä!!!!!

21. Roosa Vierailija

Kiva tiipii kun olet jo suht hyvässä kunnossa kylläpä mullakkin toipuminen kesti sen kaksi viikkoa kun tehtiin tähystyksellä mut nyt ärsyttää kun kuukautiset on hävinneet jonnekkin niitten ois pitänyt alkaa normaalisti kaksi viikkoa sitten voihan se olla, että leikkauksen jälkeen elimistö menee vähän sekaisin ootellaan nyt vaan kärsivällisesti,ensi kuussa mennään juttelemaan lapsettomuushoidoista kaitpa ne siellä sitten tutkii minne katosi menkat jos eivät ole alkaneet siihen mennessä.
    Hyviä vointeja sulle.
    nanna meillä myös sama tilanne et mietitään lapsettomuushoitoihin menoa omasta puolesta olen valmis mutta mies ei oikein ole innostunut ajatuksesta ja siihen kun tarvitaan rahaa ihan mukavati. Mulle lääkäri sanoi että luomu raskauskin on mahdollinen mut minun tuurin tietäen en todellakaan luota siihen.
    Hyvää päivän jatkoa sinulle.

22. tiipii Vierailija

Mä en ole itse nyt aivan perillä siitä, minkä takia se lääkäri sanoi, että luomuraskautuminen olis ihme. Olin niin tokkurassa vissiin vielä silloin ja tietty vähän tyrmistynyt, etten osannut sen enenpää kysellä. Jälkitarkastuksessa aion selvittää asiaa hieman enemmän ja sitten syksymmällä otan yhteyttä leikanneeseen lääkäriin, kunhan tuo nyt eka palaa kesälomaltaan takaisin töihin. Mulla oli vissiin jotain kiinnikkeitä siellä toisen munasarjan puolella, joka ilmeisesti vaikuttaa tuohon raskautumiseen. En tiedä, mutta otan selvää. Eli ihan täyskuntoinen tuo toinen munasarjakaan ei ilmeisesti ole.
    Endometrioosiksihan tuo mun juttu on nyt sitten määritetty.
    Eipä olisi vielä vuosi sitten uskonut, että tällaistäkö tämä lapsentekopuuha onkin. Toivon sydämeni pohjasta, että kaikki, jotka saavat lapsen luomusti tuosta noin vaan, osaavat arvostaa sitä asiaa ihan aidosti.

23. tiipii Vierailija

Ois kiva jatkaa tässä ketjussa näitten asioiden pohdintaa jatkossakin ja kuulla miten hyvin ja nopeasti itse kukin on leikkauksesta toipunut.

24. Endotapaus... Vierailija

Hei ap,
    minulla oli iso endometrioosileikkaus vuosi sitten keväällä. Oikea munasarja poistettiin, lisäksi hiukan operoitiin myös suolen puolella.
    Myös minulle lääkäri sanoi, että luomuraskautuminen olisi pieni ihme, sillä todennäköisyys on kuulemma noin 2% luokkaa. Itsekin tätä ihmettelin aikoinaan, että miksi, koska minulla toimii toinen munasarja moitteetta ja kohtu on ihan siisti.
    Syy on selvinnyt myöhemmin, kun olen käynyt IVF hoidoissa. Endometrioosi vaurioittaa munasoluja siten, että ne saattavat olla aika huonolaatuisia ja fragmentoituneita. Vain oikeastaan IVF:n avulla pystytään ottamaan isoja eriä munasoluja pihalle, hedelmöittämään ne ja katsomaan, mitkä niistä on hyviä, mitkä ei. Pitkälti endo potilaan hedelmöitys on sen yhden hyvän alkion metsästystä. Usein koko satsi on täynnä puoliepäkuranttia kamaa...

Nyt kun sitten saadaan se hyvä alkio käsiin, niin seuraava ongelma endo potilaalle on saada se kiinnittymään kohtuun, sillä endo saattaa tehdä kohdun seinämästä ohkaisen tai muutoin sellaisen, että kiinnittyminen on hankalaa. Kohdun seinämän paksuntamiseksi on kyllä onneksi sitten lääkkeitä.

Joskus mitään tällaisia ongelmia ei ole, mutta monasti on...

Itselläni oli yllä olevia ongelmia, mutta minun kohdalla IVF onneksi onnistui ja olen nyt pienen tyttövauvan äiti. Eli onnea matkaan sinullekin!

25. anna Vierailija

Mulla oli vasemmassa munasarjassa 15cm kertaa 15cm kasvain. Se laikattiin pois ja mahaan jäi siisti 17cm pitkä arpi. Kasvain oli tuhonnu koko vasemman munasarjan ja nyt on enää oikee jälellä. kasvain oli puoli pahalaatuinen eli semimalingni. Eli kontrolleissa käyn puolen vuoden välein. Olen nyt 22v. ja kasvain löydettiin ja leikattiin kun olin 19v. Ei kannata turhaan olla huolissaa, kyllä kaikki hyvin menee. Tiedän kyllä minkä stressin kasvain saa aikaan ja sen kanssa on elettävä loppu elämä. Mutta onneksi sen kanssa oppii elämään, vaikka välillä pelottaakin. Usein vasemmalla puolella on huonompi laatuiset kasvaimet ja oikealla hyvät, mutta ihan hyvin vasemmalla voi olla myös täysin hyvänlaatuinen kasvain. Lääkäri kyllä näkisi jos se olisi agressiivista sorttia. Kasvain voi aiheuttaa verenvuotoa ja tuhruilua. Kannattaa varmaan jutella lääkärin/ gynekologin kanssa asiasta. Mutta verenvuoto on muistaakseni "normaalia" silloin kun munasarjassa on kasvain. Onneksi pääset leikkaukseen, niin saat taas terveen paperit sen jälkeen :) Voimia!

Jaa tämä sivu