Näärännäppyjä? ja miten niistä pääsee eroon?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä näppysilmä, 09.02.2009.

1. näppysilmä Vierailija

Voiko näärännäpyt olla sellaisia tosi pieniä (alle nuppineulanpään kokoisia) vaaleita/punertavia pallukoita luomen reunassa ripsien sisäpuolella? Luin, että joillain näppy saattaa olla kuukausia, mutta mulla ne on aina vaan muutaman päivän ajan, kunnes häviävät itsestään. Olisko ne silti niitä? Onneksi häviävät lopulta, mutta ärsyttää, kun niitä tulee koko ajan uusia just edellisten häivyttyä. Nytkin on toisen silmän yläluomessa viisi näppylää ja toisessa yksi. Pienestä koostaan huolimatta ne hankaa tosi ilkeästi silmiä, ihan niinkuin olisi koko ajan silmät roskia täysi.

Millä te olette päässeet näistä eroon lopullisesti? Vai onko sellaista konstia edes olemassa? Väliaikaista helpotusta tuovat vinkit otetaan silti myös kiitollisena vastaan!

2. näärä Vierailija

Näärännäppy (hordeolum) on äkillinen silmän ylä- tai alaluomen talirauhasen tulehdus. Luomen reunaan tai luomen sisään kehittyy melko nopeasti aristava, turvonnut kohta, jossa on punoitusta ja josta voi valua märkääkin. Punoitus ja turvotus voivat levitä koko luomeen, joka aristaa räpyttäessä.

Luomirakkula (chalazion) voi seurata näärännäppyä. Se on luomirauhasen tulehduksen, joka johtuu luomen rauhasen tukkeumasta. Luomirakkulasta puuttuvat äkillisen tulehduksen punoitus ja turvotus. Luomeen ilmaantuu näärännäpyn jälkeen tai joskus ilman ennakoivia oireita vähitellen suureneva, kovan tuntuinen patti. Se on yleensä kivuton, aristamaton ja rajoiltaan selvästi tunnettavissa. Luomirakkula on talieritteen ja tulehdussolujen täyttämä.

Itsehoito
    Nääränäppy vaatii yleensä hoitoa antibioottitipalla. Sitä ei kannata ruveta puristelemaan, jotta tulehdus ei leviäisi. Luomirakkula taas paranee yleensä itsestään muutaman kuukauden kuluessa.

3. näppysilmä Vierailija

Kiitos vastauksesta, tosin tuon tekstin olin jo ehtinyt lukea:) Noista jutuista mitä netistä oon löytänyt ei kuitenkaan ole käynyt ilmi, että onko kyseessä näärännäppy, jos se katoaa muutamassa/parissa päivässä. Lääkärille olen kyllä ajatellut mennä, jotenkin vaan tuntuu vähän naurettavalta tällaisen takia. Ja jos varaan ajan, niin tuurilla just silloin ei tietysti satu olemaan näpyn näppyä silmässä...

4. näärä Vierailija

Näärännäppy on aivan helvetillisen kipeä. Koko luomi turpoaa. Sinulla taitaa olla vain jotain talipallukoita.

5. Pah... Vierailija

Itellä on aina ollu niitä, ja itestään ne aina katoaa, max viikossa.
    Riippuu vähän missä kohtaa on, niin kannattaa välttää esim meikkiä ja huuhdella silmää vedellä. Maalaisjärjellä perushygieniajuttuja.
    Oon myös joskus ku ärsytti, puristanu sellasen tyhjäks, ja sillä läks. Mut, se nyt ei ole kovin fiksua...
    Antibioottia en ole ikinä edes ajatellu moisen hoitoon.

Nyt kun tuli puheeksi, tajusin että siitä on kyllä todella monta vuotta siitä kun on viimeksi ollut. :)

6. näppysilmä Vierailija

Ei nää sit vissiin mitään näärännäppyjä ole, kun ei ole luomi turvonnut tms. Perushygienia pitäisi olla kunnossa ja ainut meikki mitä oon käyttänyt moneen vuoteen on meikkivoide. Silmiin en ole laittanut mitään edes juhlapäivinä, kun jo muutenkin kutiaa. Vedelläkin olen huuhtonut, kun olen todennut, että se hieman helpottaa -tosin ihan hetkeksi vain.

Eiköhän näiden kanssa elä, viime aikoina vaan alkanut ottaan päähän nää toden teolla ja tuli mieleen, että josko joku vippaskonsti tepsisi:)

7. khipu Vierailija

Mulla oli näärännäppy niin lääkäri määräsi antibioottisilmätippoja. Tämän lisäksi käski keittää vettä, odottaa että se jäähtyy hieman, kastella puhdas puuhe siihen puhtaaseen lämpöseen veteen ja hautoa sillä silmäluomea. Mulla ainakin vei kipua pois tuo hautominen, ja ehkä avitti sitä näpyn puhkeamista ja parantumista... Omalla vastuulla.

8. tuuria... Vierailija

Minulla näärännäppy lähti allergiaan tarkoitetuilla silmätipoilla, joita sattui olemaan ennestään.

9. idisz

Saadut tykkäykset:
    0
    minä sain antibioottirasvaa, joka laitetaan silmän alataskuun??? En ole uskaltanut vielä käyttää. Siellä se jääkaapissa odottelee...

10. Sama täällä Vierailija

Mulle lääkäri määräsi just tuota samaista salvaa.. Silmässä sitä on tälläkin hetkellä. Karseen näköstä ja ihan saatanan kipeä koko silmä. Pari päivää oon jo tota salvaa ruikkinu silmääni mutta ei se mitään oo vielä vaikuttanu. Viimeksi kun mulla oli näärännäppy, sain samaa salvaa ja se kyllä auttoi muutamassa päivässä. Saas nähä kuinka tällä kertaa käy, kun ei tunnu edes helpottavan yhtään.

11. idisz

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko sinun nääränäppy silmän ulko vai saisäpuolella siis luomen sisäpuolella? Monta kertaa sitä oikein laitetaan päivässä? Eihän näe ajaa autoa jos jotain rasvaa on silmussa...

12. näppylä Vierailija

Minulta silmälääkäri puhdisti jollain neulalla. Olivat alaluomen sisäpinnalla. Ei ollut ollenkaan mukava toimenpide, sattui ja piti olla ihan liikkumatta ja räpyttelemättä sen aikaa. Olivat poissa sen jälkeen muutaman vuoden, mutta nyt on ilmestynyt muutama.

13. Sama täällä Vierailija

Mulla toi näärännäppy on luomen sisäpuolella ollu joka kerta. Ei mitään selkeetä pattia siis, vaan koko silmä turvoksissa ja kipeä. Käsittääkseni vaikeempi hoitaa tätä tämmöstä sisäpuolella olevaa. Ja kivuliaampaa kun se hinkuttaa silmään koko ajan. Vai mitä mieltä joku jolla ollu sisä- ja ulkopuolella?

Ja siis lääkäri määrittelee tapauskohtasesti kuinka usein sitä salvaa pitää sinne silmään tunkea. Mut abaut 3-4 kertaa päivässä. Ei se näkökykyyn vaikuta ku pienen hetken. Pistää sitä puol tuntia ennen ku pitää lähtee liikenteeseen ni hyvä tulee.

14. Eveliina. Vierailija

Näärännäpyn voi "raaputtaa" kynnellä pois, minulle tulee koko ajan sellaisia ja raaputan ne pois =)

15. Näpyllinen Vierailija

En todellakaan suosittele näpyn raaputtamista pois tai sen puristamista. Vaikka joskus saattaa ollakin helppo ratkaisu ja ongelma on sillä poissa, niin on kuitenkin turvallisempi odottaa maltillisesti että näppy puhkeaa itsestään ettei tule suurempaa tulehdusta. Samalla tavalla kuin finnejäkään ei saisi mennä puristelemaan..

16. nääs Vierailija

Kun tätä viestiäketjua olen lukenut niin vaikuttaa siltä että porukka puhuu kahenlaisista näpyistä. Viestiketju alkoi näemmä pikkunäpyistä silmäluomilla jota eivät siis ole varsinaisia näärännäppyjä. Ennen kutsuin itsekin näitä harmittomia tulevia ja meneviä pikkunäppyjä joita ihmisillä on silmäluomen lähistöllä/luomella näärännäpyiksi. Näin niitä kansankielellä usein kuulee nimitettävän. Ne ovat kuitenkin vain kosmeettisia pikku näppyjä joita toiset saa herkemmin ja monesti tietyssä iässäkin saattaa ilmestyä ja sitten saattavat hävitä yhtäkkiä. Eipä ole vaarallista näitä puristella tosin ehkä parempi on antaa olla rauhassa, takasin ne kuitenkin tulee ja ovat oman aikansa minkä ovat ollakseen.

Toinen "näppy" josta ketjussa puhutaan ja joka lääkärien kirjoissa on nimeltään "näärännäppy" ei oikeastaan muistuta näppyä (eikä todellakaan ole pieni). Ja juu, sitä ei kannata mennä puristeleen tai hinkkaileen, parempi kun ei koske niin ei leviä. Se alkaa ainakin minulla silmäluomen ärsytyksestä, lievästä kutituksesta ja lopulta ilmestyy punainen alue luomelle joka myöhemmin muuttuu kivuliaaksi ja sit alkaa paisuminen. Ekan kerran sain tämän mukavan näärännäpyn keväällä 2005 ja sen jälkeen se on uusiutunut joka kevät yleensä samaan aikaan (laukaisevat tekijät voi olla allergia, pöly -jos ylipäätään hinkkaa silmää kauheesti niin menee helposti bakteereja tai sitten stressi ja väsymyskin ainakin minulla edesauttavat). Tuolloin 2005 en hoitanut sitä kun luulin allergiaksi/atooppiseksi ihottumaksi ja se kesti ainakin 2kk ja silmäni oli lopulta niin turvoksissa ja tulipunainen että olin kuin tappelussa ollut. Äitelläni oli samainen "näppy" (uusiutuu joka kevät kans) ja hänellä turposi silmä kiinni kokonaan värikin muuttui pikkuhiljaa punaisesta epämääräisemmäksi. Sen jälkeen olen ollut fiksumpi ja nyt kun tien mikä se on niin ostan heti kun alkaa ilmestyyn oireita sen antibioottisalvan. Nyt ilmesty 4 pvää sitten tämä kutitus kipu ja "näppy" (ei ole näppy mutta nimitetään nyt näin ku lekurikirja kutsuu) alkoi näkyä tällä kertaa alaluomella, pistin heti antib.rasvaa aamuin illoin enkä meikannut. Pääsin tästä ennätysajassa: 3 päivässä on kadonnut. Tiedä sit ett miks tää yhtäkkiä joka kevät on alkanu tuleen ja viimeks tuli jopa syksyllä... taitaa olla "krooninen näärännäppy" :p pääsiski eroon iäksi....

17. suski Vierailija

Itelläni on ollut nyt niin kauan kuin muistan (olen 18) silmän alaluomessa ripsien kohdalla pieni nuppineulanpään kokoinen patti, joka ei mua muuten vaivaa ollenkaan, mutta huolestuttaa vaan että onko se vain tavallinen luomi tai jotain pahempaa...
    viime aikoina oon huomannut että se on ehkä vähän kasvanut, mutta ei kovin paljoa.
    en usko että se on se nääränäppy, kun silmän pisimmät ripset kasvaa just siitä kohdasta, mutta en oo saanut aikaiseksi mennä sitä lääkärille näyttämään.

kellään muulla samanlaisia "ikuisia nääränäppyjä" silmissä??

18. että se tulee silloin kun hinkkaa ulosteisella kädellä silmää. Että kannattaa pestä kädet.

19. Silmäpuolena Vierailija

..voi vitsi taas tuli, ja näppylä sisä öökassa, mutta aina vasemmalle, siis ei koskaa mies muistiin oikalla (55 v.) joten eipä ole ikuna mitää voiteta tai anti.tippojakaan, ja nyt tämä on NIIN iso niinkuin useimmin ollutkin että se on upeutunut parina yönä jo, nyt vasta 5 yö, ja jospa kokkeilis tuota kuumalla hautella keitettyy kangasta, ja vähän painelis, vaan kun jomottootta kunppikin, taitaa olla ikä semmoinen että alkaa jo jotekin päästä noista pikaseti pois, vaikka olokoon kyllä mun täytyy taas lähtee hiihtämään ja avanntoo, ja sillä sipuli, siis huomenna, tämä juttu on joka toinen päivä ja eipä tuollaset näppylät vielä saa vaivata, mutta jos menee viikko niin hyvä on, otetaan ens kertaa tippoja tai sitten ei.

20. Auts,sattuu!! Vierailija

Mulle tuli näärännäppy ihan jättimäinen vasempaan silmäluomeen!(Yleensä ne tulee oikeaan luomeen,siis mulla) Sitten se rupesi parantumaan kun sitä hautoi lämpimällä,sitten se oli hyvin pieni.Mutta nyt ihmettelen sitä vaan,että miten niin pieni näärännäppy voi turvottaa,melkein koko vasemman luomeni?! Nyt mun vasen luomi on kokonaan turvonnut,silmät näyttää eri kokoisilta!!!

21. " näppy" Vierailija

Mulla on kans ihan nuppineulan pään kokoinen näärännäppy

22. kdkk Vierailija

Mulla on ollut näärännäppy 3 kertaa. vain kerran olen saanut vaivaan antibioottitipan. Toisella kerralla kun tunsin näärännäpyn tulevan, varasin ajkan lääkäriin sillä oletuksella, että saisin antibioottitipan, toisin kävi. minulle sanottiin vain, että ei sille mitään voi tehdä, menee itsestään ohi. niin se menikin, reilussa viikossa... nopeammin meni ohi antibiooteilla.

23. Sama Vierailija

Sama aristaa kun laittaa silmä tippoi

24. Hoitoa! Vierailija

Eli nääränäpyn saa pois niin helpolla*tavalla kuin: kastelet tuvonutta kohtaa kylmällä vedellä, sitten haudot kuumalla vedellä ja sen jälkeen yritä venyttää silmäluomea jolla näppylä on niin että näppylän sisällä oleva neste "joka aiheuttaa turvotuksen"olisi venynyt, näin neste pääsee kiertämään ulos patista ja turvotus lakkaa. ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ HIEROKO TAI KOSKETELKO SILMIÄ LIKAISILLA KÄSILLÄ ELLETTE HALUA NÄITÄ PIRULAISIA SILMIEN TÄYDELTÄ!!

25. Nämä nuppineulanpään kokoiset näpyt joista puhutte on nimeltään miliumeja (luufinni). Ne ovat kivuttomia pieniä "finnejä". Niiden hoitoon ei tarvita antibiootteja yms. vaan ne poistetaan kosmetologilla/lääkärillä (?). Poisto tehdään steriilillä neulalla. Tämän voi myös tehdä kotona, mutta sitä ei suositella. Ne eivät siis ole näärännäppyjä.

Jaa tämä sivu