Näppy häpyhuulessa

  • Viestiketjun aloittaja Tiituli
  • Ensimmäinen viesti
Helpotus
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Alkuperäinen kirjoittaja minätäältäjostain:
Itselleni tullut sellainen about 2cm kokoinen "kyhmy" tuohon häpyhuulen viereen.Parin päivän sisällä jostakin ilmestyi vaan siihen.. Se ei ole oikeastaan minkään sortin näppylä,vaan sellainen ihon alla oleva mökkylä.En yhtään tiedä mikä se voisi olla,mutta pelkään sen olevan jokin kasvain tms.. :S Kyhmy ei onneksi ole kipeä.Pitäisi kai käydä lääkärillä näyttämässä.. Samanlaisia kokemuksia? Tiituli,oliko näppyläsi kovahko vai nestemäinen ennen kuin menit lääkärille näyttämään sitä..?
Minulla kanssa aina välillä tulee vastaavia, ovat todennäköisesti jotain rasvapatteja tms. Välillä tulee ihan yhtäkkiä, juuri sellainen kuin kuvasit, ja sitten pikkuhiljaa häviää viikon parin sisällä. Kerran hävisi melkein yhtä nopeasti kuin tulikin. Ekalla kerralla pari vuotta sitten menin paniikkiin, mutta nykyään en vastaavia enää edes pahemmin kummastele. Jos patti "liikkuu" ihon mukana (kun liikuttelet ihoa), niin silloin se voisi hyvin olla just samanlainen kuin mulla, eikä ainakaan siis ole luussa kiinni.
Eilen huomasin itselläni samanlaisen patin tuossa ulkohäpyhuulessa. Menin tietysti pienoiseen paniikkiin, kun lueskelin kaiken maailman paisekipukertomuksia täältä netistä, mutta "oireiden" perusteella tämä ihmeellinen pallero vastaa teidän kuvauksianne. Ja pari päivää sitten tuli pyöräiltyä sellaiset 48 km, joten sillä on ilmeisesti ollut jotain tekemistä tämän ihonalaisen patin kanssa. Tämä oli siis ensimmäinen kerta, kun tällainen patti minulle ilmestyi. Johtuu varmaan hankauksesta tms. Toivon mukaan menee itsestään ohi. Ei innosta mitkään lääkärireissut. Tämä keskustelupalsta oli kyllä helpotus. Sain itseni ihan sairaaksi lukemalla netistä näistä bartholin rauhasista. Ne eivät tietääkseni sijaitse kuitenkaan ulkohäpyhuulessa. (?)
 
Pelästynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Tiituli:
Että tällainen tapaus, toivottavasti on edes apuna jollekin toiselle joskus.
Kiitos tästä. Huomasin äsken juuri saman tapaisen näpyn, olen pelännyt sukupuolitautia ja kirjoitin jo gynellekkin viestin missä kysyin onko se vakavaa. olo helpottunut ainakin hieman. mutta parempi kai varmistaa lääkäriltä ennen kuin huokaa helpotuksesta.
 
onniina
En tarkkaan muista montako päivää sitten huomasin patin, kumminkin kyse on päivistä. Kahden päivän aikana patti on kasvanut paljon ja on kivulias. Välillä jopa istuminen sattuu, mutta kipu on kumminkin siedettävä. Patti ei sijaitse siis häpyhuulissa, vaan välilihan kohdilla oikealla puolella, häpyhuulien ja peräreiän välisellä alueella. Sukupuolitaudista ei pitäisi olla kyse sillä papa otettu joulukuun alussa ja elän parisuhteessa. Aluksi pattia ei huomannut silmällä ollenkaan vaan tunsi vain. Nyt patti on jo niin iso, että sen näkee silmälläkin, mutta se on edelleen samannäköinen kuin muukin iho. Hieman ehkä sinertää, mutta en ole edes varma, kun kyse on niin vähäisestä. Patti muljuu ihon sisällä ja on pallon muotoinen kun sitä kokeilee ja muljuttelee.
Edessä on parin päivän päästä pitkä matkustaminen ja huolestuttaa voiko patti kasvaa vielä ja muuttua kivuliaammaksi. Olisiko syytä näyttää pattia jo tässä vaiheessa lääkärille/gynekologille?
Aluksi ajattelin patin olevan vain rasvapatti, mutta nyt alkaa jo huolestuttaa... Jos keksitte mikä voisi olla kyseessä, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Kiitos jo etukäteen!
 
lintupiilo
aa, tässä olikin samantapainen ketju jo valmiiksi. laitan kuitenkin oman viestini vielä tän saman jatkeeksi:

Vaalea näppylä häpyhuulessa

Huomasin eilen heti sekstailun jälkeen vaalean ulkonevan näppylän sisempien häpyhuulien sisäpuolella. Mies (jonka kanssa olen lähes 10v ollut) arveli sen olevan seksistä tullut hankauma josta syntynyt rakkula, mutta mun mielestä ei... tuo on vieläkin ja välillä sitä on kihelmöinyt. Tiedä vaikka siinä olisi pitempäänkin ollut, en osaa sanoa kun en juuri peilaile genitaalejani.

Jos tuo nyt onkin herpes, niin miten sitä hoidetaan? Tarviiko lääkärin arviota ja onko siihen lääkkeitä? Se kans mietityttää et onko suuseksi mennyttä elämää. Miehellä ei oireita. Itselläni on ollut joskus pienenpieniä kipeitä näppylöitä (kasvojen) huulen ja ihon "välissä", mut oon ajatellut ne vaan kipeiksi finneiksi. Ehkä sit kuitenkin herpestä?

Kysely täällä ei juuri auttane, oon huomenna kai lääkäriin menossa mut jos joku osais vastata edes jotain, kun tuo mietityttää aika lailla.
 
Mini16
Alkuperäinen kirjoittaja onniina:
En tarkkaan muista montako päivää sitten huomasin patin, kumminkin kyse on päivistä. Kahden päivän aikana patti on kasvanut paljon ja on kivulias. Välillä jopa istuminen sattuu, mutta kipu on kumminkin siedettävä. Patti ei sijaitse siis häpyhuulissa, vaan välilihan kohdilla oikealla puolella, häpyhuulien ja peräreiän välisellä alueella. Sukupuolitaudista ei pitäisi olla kyse sillä papa otettu joulukuun alussa ja elän parisuhteessa. Aluksi pattia ei huomannut silmällä ollenkaan vaan tunsi vain. Nyt patti on jo niin iso, että sen näkee silmälläkin, mutta se on edelleen samannäköinen kuin muukin iho. Hieman ehkä sinertää, mutta en ole edes varma, kun kyse on niin vähäisestä. Patti muljuu ihon sisällä ja on pallon muotoinen kun sitä kokeilee ja muljuttelee.
Edessä on parin päivän päästä pitkä matkustaminen ja huolestuttaa voiko patti kasvaa vielä ja muuttua kivuliaammaksi. Olisiko syytä näyttää pattia jo tässä vaiheessa lääkärille/gynekologille?
Aluksi ajattelin patin olevan vain rasvapatti, mutta nyt alkaa jo huolestuttaa... Jos keksitte mikä voisi olla kyseessä, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Kiitos jo etukäteen!
Mulla samanlainen, ollut jo pari kuukautta. Terkkaritutun mukaan rasvapatti mutta nyt toiselle puolelle ilmestymässä samanlainen joten ajattelin tarkistaa lääkärillä. Luultavasti kuitenkin vain se rasvamöhkyrä, sellainen ollut joskus aikaisemmin vähän helpommassa paikassa :)
 
pattitietoa
Itselleni tulee sellaisia kovia, hernemäisiä patteja useita kertoja vuodessa. Tosin kärsin myös aknesta, joten en tiedä, liittyykö tämä siihen. Jos katsot pattia tarkemmin, niin se saattaa olla varsin kipeäkin (kuten finni), mutta kun lopettaa kasvun, niin se ei ole kipeä. Kun se on "kypsä", niin ihon pinnalle tulee vaaleampi kohta (ei siis niin selkeä kohta kuin isossa finnissä, johon tulee valkoinen "huppu"). Jos kuitenkin esim. suihkun jälkeen puhtaana kosketat tuota näppylän kärkeä nuppineulalla (n. 1-2 mm syvyyteen) ja sen jälkeen puristat, niin näppylästä tulee "pitkää kuivaa ihomatomaista" eritettä ulos. Mitä vanhempi näppylä, sitä kuivakamman oloista tuo tali/mätä on. Pitää siis puristaa sitä sisältöä ulos niin, että se "töhnä" tulee ulos juuri sen valkoisemman alueen kohdalta, sillä muutoin puristaminen sattuu tosi paljon eikä ulos tule mitään. Puristamisen jälkeen voi sipaista desinfiointiainetta. Sitten vain puhtaat puuvilla-alushousut jalkaan eikä mitään kiristäviä vaatteita.

Minulle näppylöitä tulee alapäähän sitä herkemmin, mitä aktiivisempaa on sukupuolielämä. Ehkä se liittyy jotenkin eritteisiin, aktiviisempaan pesemiseen jne.

Jos epäilee sukupuolitautia, niin niiden näppylöiden kuvia + oirekuvaukset löytyvät netistä. sukupuolitaudeissa myös harvemmin on vain yhtä näppylää. Oman käsitykseni mukaan tuo edellä kuvaamani näppylä on todella tavallinen vaiva ja esiintyy suunnilleen "kaikilla" ainakin kerran elämässään.
 
onniina
Patti ja kipu katosivat muutaman vuorokauden päästä patin havaitsemisen jälkeen. Sen jälkeen ei ole ilmennyt mittään. Itse epäilin myös rasvapattia ja sen uskon tuon olleen. Itsellä on ollut aikaisemminkin rasvapatti niskassa. Ehkä sen seurauksena etten liiku enää niin paljon, tulee näitä rasvapatteja. Käsitykseni mukaan rasvapatteihin liittyy huono pintaverenkierto. Kiitos avusta!
 
Punerrusta ja "mätää"
Raapaisin itseäni sisempään häpyhuuleen jokin aika sitten sheiverillä. Häpyhuuli turposi ja kipeytyi, mutta en nähnyt siinä vessan valossa ainakaan mitään haavaa. ajattelin että paranee itsekseen kun vaan pitää paikan puhtaana, mutta nyt jo useamman päivän ajan punoitus ja kutina/kipu jatkunut.

Katsoin nyt kirkkaassa auringonvalossa (onneksi on kevät.. :) ) peilin avulla ja onhan siellä nyt jotain. Häpyhuulen päällä on punertava pitkulainen alue, jonka keskellä on valkoista. Voisiko tuo nyt olla sitten haava/naarmu joka on tulehtunut ja jossa on nyt mätää? Tietty säikähdin heti että onko mulla joku herpes sittenkin, tai kondylooma, mutta katsoin netistä herpeksen ja kondylooman "näppylöiden" kuvat, eikä tämä muistuta kumpaakaan.

Jos se nyt sit on haava johon on tullut mätää, niin uskaltaisikohan tuota itse jotenkin puhkaista tai puhdistaa vai onko lääkärireissu?

Se on siis ihontasainen, eli ei koholla, noin ½mm x 2mm vaalea alue, punainen reunoilta.
 
nainen 40v
Alkuperäinen kirjoittaja em:
Selasin tässä iltani iloksi näitä vanhojakin ketjuja ("eikö muuta tekemistä ole kauniina kesäiltana?"). Yhdellekään teistä ei ole näköjään ehdotettu diagnoosiksi Bartholinin kystaa. Bartholinin rauhaset ovat ne, jotka erittävän luonnon liukastetta kiihottuessa, ja yliaktiivisen seksielämän aikana rauhasesta tuleva johdin (?) saattaa tukkeutua. Seurauksena on just tuollainen patti häpyhuulen sisäpinnalla. Ja koska kaikki alapään riesat aktivoituu kuukautisten lähestyessä, tämäkin patti saattaa turvota tosi kivuliaaksi.

Itse tutustuin tähän mokomaan vaivaan muutettuani yhteen poikaystäväni kanssa. Kysta oli sellainen viinirypäleen kokoinen ja kivut sen mukaiset. Kävin ensin tavallisella lääkärillä, joka puhkaisi sen, parina seuraavana kuukautena Hesan Naistenklinikan päivystyksessä, kunnes eräs päivystävä lääkäri oli sitä mieltä, että paras leikata pois koko rauhanen, ei ole mitään järkeä käydä joka kuukausi lääkärillä puhkomassa ja puhdistamassa se. Tarinalla oli onnellinen loppu: tämä yksi rauhanen poistettiin kokonaan ja toinen on täyttänyt senkin tehtävän. Ärtymättä.
Itse en ole harrastanut seksiä vuoteen ja bartholin rauhanen tulehtui silti, olisikohan niin jotta vähäinen käyttö tukkii tiehyeet kuten jos ei itke kyynelkanavat voi tukkiutua.
Nyt rauhanen on herneen kokoinen ja mietin annanko mennä ohi itsekseen vai lääkäriin. Lääkäriin en viittis mennä nyt koska olen lähdössä matkalle...
 
vieras99
rasvapatteja nuo suurimmat osat taitavat olla tai sitten ihon sisälle kasvanut karva. Mutta myös minulle tuli tuommoinen patti välilihaan ja oli tosi kipeä. Siihen neulalla vähän tökkäsin eikä sattunut yhtään koska tuntui että se upposi sellaseen tyhjiöön josta eli sen patin sisälle josta sitten kun hieman puristi niin tuli se härskiintynyt keltainen rasva ulos ja kipu loppui siihen ja patti parani parissa päivässä normaaliksi.
 
mie
niinpä...samankaltainen vaiva! Häpyhuulessa ulkoisessa takaosassa isohko patti. Patti punainen kuten ympärilläkin oleva limakalvo/iho. Pissatessa ei kirvele, kosketusarka, ei liiku, ei voi puristaa istuessa kipeähkö, hivenen kirvelee koko ajan! Ei pitkään aikaan seksiä, joten ei siitä. Mitä itsehoidoksi?
 
Viimeksi muokattu:
Tytteli
oon 15 v tyttö ja haluun kysyy et mist ihmeest johtuu häpyhuulen kutina joka on kestänyt jo noin 3 päivää.todella rasittavaa kun ei mitään voi tehdä ku kutittaa.
kävin vuos sitte gynellä samasta syystä ja siellä oli sillon näppy, mut en tiiä johtuuko tää nyt taas siitä. oon laittanu bepanthenia ja sinkkivoidetta mut mikää ei auta enkä haluis lääkäriin enää,sen verran inha kokemus oli . apuaaaa ?
 
Selvennä oiretta
Tarkenna hieman; Mikä oireen aiheutti edellisellä kerralla, kun vaiva oli eli löytyikö näppylälle syytä, onko alue laaja ja näkyykö siinä mitään erityistä? Voisiko valkovuoto ärsyttää ihoa? Pikkuhousunsuojien käyttäminen aiheuttaa joillekin kutinaa ja ihon ärsytystä. Periaatteessa alapesu ja alueen rasvaus esim bepanthenilla on ok, mutta jos kyseessä on esim sukupuolitaudin aiheuttama vaiva tarvitset siihen lääkärin määräämän lääkkeen ja tarkemman tutkimuksen.
 
Tytteli
Viime kerralla se oli tukkeutunut ja tulehtunut talirauhanen. mietin voivatko alushousut ärsyttää jollain lailla alapään ihoa . sukupuolitaudiksi en uskoisi kun en ole yhdynnässä ollut ja yleisissä vessoissa käymistä vältän niin en usko niistä johtuvan. mutta jospa se tästä ja jos ei asetu niin pitää varmaan suunnata terkkarille
 
toivoton
apuaaaaaaaaaaaa! mulla on ilmestyny useita valkoisia patteja häpyhuuliin ja niin sisäpuolellekkin. en tiedä yhtään mitä tää voi olla ja varasin jo ajan gynellekkin(vaikken oisi halunnut ). ennenkin oon tästä vaivasta kärsiny muttei ollu näin montaa näppyä,ehkä vain 1-2. nyt niitä on joku 6-8: (( voiko olla tukkeutuneita talirauhasia vai mikskä epäilisitte. sukupuolitaudiks en uskoisi kun en yhdynnässä oo ollu . KIITTI KETKÄ VASTAA!
 
Tutkiva ja touhukas
apuaaaaaaaaaaaa! mulla on ilmestyny useita valkoisia patteja häpyhuuliin ja niin sisäpuolellekkin. en tiedä yhtään mitä tää voi olla ja varasin jo ajan gynellekkin(vaikken oisi halunnut ). ennenkin oon tästä vaivasta kärsiny muttei ollu näin montaa näppyä,ehkä vain 1-2. nyt niitä on joku 6-8: (( voiko olla tukkeutuneita talirauhasia vai mikskä epäilisitte. sukupuolitaudiks en uskoisi kun en yhdynnässä oo ollu . KIITTI KETKÄ VASTAA!

Tiedän miehiä, joilla ollut kivespusseissa vastaavaa. Olikohan ne ateromia ja ne vaan poistettiin, ei edes antibioottia tarvittu, mutta hyvä että menet varmistamaan. Ikääsi en tiedä joten, kerro please miten kävi.
 
Viimeksi muokattu:
tietämätön
oon 15 vuotias ja mulla kans aina välillä ilmestyy pieni näppy häpyhuulen sisäpuolelle. En oo koskaan käynyt gynellä ja en tiiä mitä pitäs tehä :D se on just ehkä herneen kokonen ja ärtyessään tosi kipee. Niinkun jo äsken mainitsin, niin on näitä tän tapaisia ennenkin ollu mutta ei näin isoa ja kipeää ja ne on aina ennen lähtenyt ihan itsestään pois pienessä ajassa.
 
Lune92
Minulla on sisemmässä häpyhuulessa klitoriksen lähellä näppylä/patti. Se on hyvin pieni. Joku kuvaili kooksi hyvin "vähän suurempi kuin nuppineulan pää". Ensin näppyhistoriastani niin viime kuussa melkein noin juuri kuukausi sitten minulla oli samanlainen muistaakseni samassa kohdassa. Nyt minulle muutama päivä sitten on tullut uusi. Viime kuista näppylää en tuijotellut, mutta nyt kun ensi kerran katsoin sitä niin se oli vain punainen. Nyt kun tänään katsoin sitä, niin ensin näin vain mustan patin. Vähän pelästyin, mutta peilin kautta tutkisteltuani aloin arvella, että sinne on ehkä pakkautunut verta. Sitten muistin kuinka viime kuussa luulin menkkojeni alkaneen vähän ajoissa, kun vessapaperille oli jäänyt veriviiva. Nyt olen miettinyt, että ehkä se olikin näppylä puhjennut, ja sieltä olisi vuotanut verta ulos...

Toivon että tämäkin itsekseen tästä kohta puhkeaa, koska en haluaisi alkaa puristelemaan. Ei se ole arka ellei siihen koske. Mutta koskiessa kyllä siihen sattuu, vaikka ei niin paljon ettei voi koskea. Yleensä en tälläisistä ole turhan huolissani, mutta nyt minulla on ehkä hassua ja turhamainenkin murhe tämän takia. Poikaystäväni tulee tänne ja olisi mukavaa rakastella hänen kanssaan, mutta en tahtoisi "esitellä" tätä näppylää hänelle ja myöskään ei kamalasti klitorista voisi hyväillä, kun siihen näpyllään kuitenkin vähän sattuu ja se on aivan klitoriksen vieressä.
 
jokuvaan
Sellainenkin on mahdollista, että näppylät johtuvat pesuaineista. Sodium Laureth Sulfate on yleinen aine pesuaineissa, hammastahnoissa yms. ja se voi aiheuttaa suuhun aftoja ja intiimialueelle näppylöitä.

Kannattaa kokeilla saippuaa, jossa ei noita SLS aineita ole. Ainakin vaimolta hävisi intiiminäppylät, kun hylkäsi nuo suihkugeelit yms ja vaihtoi ihan perussaippuaan. Toki voi johtua muustakin mutta tuossa ei mitään menetä, jos vaihtaa suihkugeelit ihan perussaippuaan ja katsoo jonkun tovin miten käy. Jos toimii niin sitten voi sanoa, että vanhassa keinossa on vara parempi!

Saippuaa voi toki valmistaa itsekin, jos haluaa. Tuolla yksi ohje:

Inkuto - musta saippua

Perusajatus on, että tarvitaan siis öljyä/rasvaa ja siihen sekoitetaan tuhkaa keittämisen aikana. Saippua muodostuu sitten keitoksen pinnalle, josta se voidaan ottaa talteen. Öljyä/rasvaa keitettäessä on syytä noudattaa varovaisuutta, ettei tule tulipalo!
 
Elina-ohikulkija
... alkoi auttaa muutaman päivän päästä sen aloittamisesta. Suurin paine ja kipu meni ohi, pattiin ilmestyi musta piste (vai oliko näytteenotossa tullut neulanreikä) ja tänään siitä räjähti tummaa verta, jonka joukossa näkyi valkoisia tali(?)pisteitä. Patti ehkä pieneni puolella, mutta kokonaan ei vielä ole hävinnyt. Ihmettelen vaan, miten jatkossa pystyisi näitä ennalta ehkäisemään ja kannattaisiko käyttää jotain voiteita tms. Tekee pahaa ajatuskin kestää tätä joka kk ja joudunko antibioottikierteeseen? Tämä kuuri jo toinen tänä vuonna tähän vaivaan...
Olet varmaan vastauksen jo saanutkin, mutta tuo on ilmiselvä rasvapatti.
Miehelleni ilmestyi kesällä sellainen pakaraan. Sekin turposi ja oli tosi kipeä kunnes herra meni lääkärille. Lääkäri imi neulalla nestettä patista monta putkiloa ja totesi sen olevan vain rasvapatti. Pattiin tuli myös musta täplä, muistaakseni useampikin. Pari päivää myöhemmin tuo pattisitten myöskin räjähti :D ja sitä tavaraa sitten tosiaankin tuli!... Patti tyhjeni verta tihkuen muutaman päivän ja nyt on mies taas iloinen ja patti kadonnut :)
 
Viimeksi muokattu:
BiuBau
joo en aikasempaa keskustelua löytäny niin kirjotan tänne, toivottavasti joku vastaa...
Eli oon aika nuori enkä minkään laista petihommaa oo vielä puuhannu mut häpyhuulissa on sellaseena "janana" ollu valkosia pikkuriikkisiä patteja. Nyt ehkä kuukaus sitte yks niistä alko kasvaa, ei ollu kipee paitti jos puristi. Pelästyin aika paljon ja muutaman päivän sitä tarkkailin. Sit ku se oli ehkä 5mm kokonen nii se näytti ihan finniltä ja puristin sitä nii alko tulee kellertävää ?mätää? ja katos pri päivä aikana. Siitä ehkä viikko nii tuli uus sellanen ja ennenku tuli "täyteen mittaan" nii alko toinenki tulee. En oo ees mutsille sanonu ku pelottaa et se rupee hirveest hössöttää ja käskee vaiks mille lääkärille. Tai et se puhuu ohi suunsa nii sit se levii ja oli tooooosi noloo.... Tietääks joku mikä on tai mitä pitäis tehdä...?
 
venni
Vaikuttaa ihan tukkiutuneilta talirauhasilta. Iholle tulee vähän niinkuin finnin näköisiä patteja, jotka saa kypsyessä puristeltua. Pidä vain paikat puhtaina kun puristelet ja kysy rohkeasti äidiltäs neuvoa jos tunnet sellaista tarvitsevas. EI tälläsistä asioista varmaan kukaan hirmuisesti hössötä ja äitis on varmaan kokenut saman vaivan..
 

Yhteistyössä