Naisten sydänvaivat

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Lämminsydäminen, 02.02.2007.

1. Lämminsydäminen Vierailija

Jos sinulla on todettu sydänvika, miten vaiva alkoi oireilla?

Sanotaan, että naisten sydänvaivat tuntuvat eri tavoin kuin miesten, ja siksi niitä on vaikeaa diagnosoida. Ne sekoitetaan helposti närästykseen, muihin vatsakipuihin, selkäkipuihin tms. Joskus diagnoosi tuleekin sitten liian myöhään...

Ketokaa kokemuksianne!

2. Sini81 Vierailija

Jos tarkoitat vaikkapa angina pectoriksen kaltaista vikaa, niin olit juuri oikeassa oireiden kanssa. Eli oireet sekoittuvat naisella usein juuri stressin kaltaisiin asioihin. Ehkä yhtenä juttuna voi kuitenkin muistaa, että sydänoireet tuovat myös jonkin verran muitakin oireita. Jos esim. kipu selässä olisi oikeastikin selkäperäistä, niin silloin ei ole muita oireita, kuten yleisvireen ja -kunnon laskua, hengenahdistusta... Sama närästyksessä, vaikka olo on kurja, niin hapetus on kuitenkin kunnossa.

Itsellä on toipumisvaiheessa sydänlihastulehdus, joka oirehtii kohonneena sykkeenä ja puristuksen tunteena rinnassa. Olen myös närästysihmisiä, joten voin kyllä aika varmasti sanoa, että ne tuntemukset rintakehässä ovat erilaiset. Sydänoire tuntuu enemmän puristukselta ja ahdistukselta.

Onkohan tästä mitään apua, no, suuntaa ainakin :) Kommentoikaahan muutkin! Naisten sydänvaivat ovat kuitenkin erittäin yleinen asia!

3. ap- Vierailija

Taisin valita huonon otsikon ja nimimerkitn, porukka kai luulee, että kyselen sydänsuruista... voih! Mutta ihan tosissani tiedustelen fyysisistä sydänongelmista.

4. Sydänkohtaus Vierailija

Eräs tutun tuttu keski-ikäinen nainen kuoli sydänkohtaukseen aika yllättäen. Oli ollut pieniä vaivoja, mutta vaihdevuosivaivoiksi ja närästykseksi lääkäri ne tulkitsi. Ruumiinavauksessa todettiin, että sydän oli tosi huonossa kunnossa. Oikealla hoidolla nainen kuitenkin saattaisi yhä olla elossa.

5. ee Vierailija

Mistä vasemman käden tikutus tai särky voi viestiä? Tunnen sen kyynärpäästä kämmeneen saakka.. Voisiko viitata ongelmiin sydämmessä?? Auttakaa!!

6. Vaikeampi juttu Vierailija

Itse asiassa vaiva voi sopia todella moneen eri asiaan. Ensimmäiseksi tulee mieleen rasituskipu, eli oletko tehnyt jotain sellaista liiketä kädelläsi, joka olisi voinut aiheuttaa kyseisen tunteen? Onko kädessä turvotusta, tuntuuko kipu vain kyseissessä kohdassa kättä? Onko muita kipuja? Onko sykkeesi normaali, hengenahdistusta, onko kipu pahempi liikkuessasi tai helpottaako kun lepäät? Tuntuuko kipu kun nostat käden sydämen yläpuolelle vai häviääkö tunne? Onko ollut ennakoivia kipuja? Kuinka kauan kipu on ollut ja onko kipu tuntunut samalta/koventunut/muuttanut paikkaa? Raajojen puutumista, huimausta, vannemaista, puristavaa, laaja-alaista kipua selkään ja leukaperiin? Sydänpohjaiset kivut ovat yleensä niin kovia, että potilas tiedostaa itsekin tilanteen ja sen vakavuuden. Jos kipu ei häviä tai olotilasi huononee huomattavasti ota yhteyttä päivystykseen. Muussa tapauksessa kipulääkekin saattaa helpottaa tilaasi.

7. Horsma Vierailija

Kivut hiipivät vähitellen ja lopulta söin nitroa kuin leipää, mutta apua en saanut moniin vuosiin. Isoin oire oli hengenahdistus ja uupumus. Käsikin puutui välillä. En jaksanut liikkua. Selkeää kovaa rintakipua ei ollut, vain puristusta ja ahdistusta.
    Minut leikattiin viimein vuosi sitten ja olo on kovasti korjaantunut.
    Kun olen kuunnellut vastaavia tapauksia, olen havainnut, että hyvin moninaiset ovat naisten oireet eikä niitä aina edes uskota.
    Itse sain parasta apua apteekista. Kun he näkivät vuosikausia mitä lääkkeitä syön, he ohjasivat sydänlääkärille ja siitä asia lähti purkautumaan.

Ja on se niin, että kun nitro selvästi auttaa, jotain sydänperäistä se on, mutta vaikka olisikin, harvoin elämä siihen loppuu. Apua voi saada ja sydänvikansa kanssa voi elää hyvän elämän.

8. äidilläni Vierailija

oli närästystä omasta mielestään, mut sitten tulikin huono olo ja sydäninfarktihan se oli. Ei ois millään arvannu, että se sydämestä johtui. Sanoi olevansa vaan jotain mahatautia, et nukkuu yön yli. Mutta onneksi veljeni soitti ambulanssin.

9. Päänsärky Vierailija

Pelottavaa. Minulla on ollut rytmihäiriöitä pari vuotta, ja pelkään, että olen herkkä muillekin sydänongelmille, viakka syön terveellisesti ja liikun ja olen vasta 30. Mutta stressaannun helposti ja saan rytmihäiriöitäkin hankalista tilanteista, esim. hankalan ihmisen tapaamisesta.

10. ee Vierailija

Olen tuntenut kivun vain pari päivää. Se on särkyä tai pistelyä. Kun käsi on lepoasennossa, kipua ei tunnu, paitsi joskus ehkä hieman. Kun käden nostaa sydämen yläpuolelle sitä alkaa tikuttaa ja särkeä. Tai jos sitä muutenkin kohottaa tai erityisemmin liikuttaa. Aion nyt heti koikella kipulääkettä ja jos ei tehoa niin menen illalla pävystykseen.

11. jessi Vierailija

olen 12v tyttö jolla välill'ä satuu vasen rinta eli syndän mitä se tarkottaaa tarvitsen apuaaa pelkään että saan sydärin

Jaa tämä sivu