Hae Anna&Ellit-sivustolta

Neljännen luokan kokeet

Viestiketju osiossa 'Koululaiset' , käynnistäjänä Huolehtivainen, 23.03.2007.

  1. Huolehtivainen Vierailija

    Lapseni luokan kokeet siirtyvät aina yhteen kasaan. Nyt on ollut kolmen viikon aikana ympäristöopin, matematiikan, uskonnon ja äidinkielen koe. Lapseni ja muutkin oppilaat ovat sanoneet että on kokeetkin jo mennyt sekaisin, että ei muista mitä onkaan siitä kirjasta lukenutkaan. Lapseni arvosanat olivat:

    Äidinkieli 9-
    Uskonto 10
    Ympäristöoppi 7-
    Matematiikka 6+

    Tyttöni on aina ollut hyvä koulussa, mutta nyt toikin tuollaisen kasan kokeita kouluun, kaksi todella hienosti mennyttä mutta kaksi aika huonosti mennyttä. Minkälaisia ovat teidän lapsenne koenumerot tai muutenkin kokeet. Oli tossa jo pakko sanoa jotain lapselleni, mutta hän sai sitten itkun silmään...Toivottavasti ensi kerralla hänellä menee paremmin.
     
  2. 5.luokalla Vierailija

    Kokeilla on tapana kasaantua joka koulussa. Meilläkin on joskus kaksi jopa kolmekin koetta viikossa, joten tuo neljä koetta kolmeen viikkoon ei kuulosta kovin pahalta. Arvosanat vaihtelevat kympistä noin kasi puoleen. Englanti menee huonommin; tulee noin seiskoja. Olen tyttärelleni sanonut, että aina ei voi onnistua ja kun yrittää parhaansa se riittää.Tyttö pitää lukuaineista ja matikkakin luistaa hyvin. Enkkua inhoaa ja sen näkee numerosta. Ei lue kokeeseen paljoa ja jos lukee, tekee sen pienissä pätkissä. Itse olisin tyytyväinen paljon huonompiinkin numeroihin. SInuna lohduttaisin tytärtäsi juuri tuolla, että ainahan ei voi onnistua. Ensi kerralla sitten. Omalta kohdaltani olen huomannut, että kannustuksesta on enemmän hyötyä kuin moittimisesta.
     
  3. Huolehtivainen Vierailija

    Ok. Ihmettelin vaan, kun yht'äkkiä tuli noin huonoja numeroita...
     
  4. afg. Vierailija

    ei se kerta mitään haittaa, ei aina voi tulla täydellistä suoritusta. jos huonot numerot puolestaan näyttävät tulevan tavaksi niin ota selvää, meneekö tytöllä muuten hyvin koulussa, haukkuvatko kaverit häntä pingoksi tms. niinkin voi joskus käydä. :/

    aika usein kokeet kasaantuvat, koita mieluummin kannustaa ja lohduttaa.

    toin minäkin murrosiässä (lukiossa jopa) pari kuutosta kotiin vaikka muuten kympin oppilas olinkin, eikä se elämä niihin kaatunut vielä silloinkaan... :)
     
  5. Äiti ja opiskelija Vierailija

    Tarkoitushan ei siis ole, että kokeen opiskeltava aines kaadetaan päähän koetta edeltävänä iltana. Tarkotus on, että opiskellaan jatkuvasti, mm. tehdään läksyt ja kerrataan läksyjen teon yhteydessä päivällä opetettu aineisto. Näin menetellen sillä ei ole väliä, kasaantuvatko kokeet yhteen vai ovatko ne muulla tavalla jakautuneina, kun koe on vain välipiste, jossa tarkastetaan opittu.

    Tässä mielessä ei myöskään huonoja numeroita kannata ohittaa ihan vaan olankohautuksella ja toteamuksella, että ...'aina ei voi onnistua', sillä huono numero tarkoittaa, että opiskeltavan aineksen hallintaan on jäänyt aukkoja. Ehkä pieni kertaus olisi paikoillaan, että aukot tulevat paikattua. Helpottaa nimittäin opiskelua sitten tulevaisuudessa.
     
  6. Jx

    liittynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    20 652
    Saadut tykkäykset:
    0
    Neljännestä luokasta en vielä tiedä, mutta kolmasluokkalaiseni toi viimeisestä matikan kokeesta 10- ja ympän kokeesta 9-. Enkun kokeista tullee yleensä vähintäänkin 9.
     
  7. äiti ja sen tyttö Vierailija

    Kyllä meilläkin on jo kolmosesta lähtien ollut näitä koe ryppäitä, ja sama tahti jatkuu nyt näin neljännelläkin.
    Meillä tyttö tykkää myös lukuaineista ja tuntuu olevan hyvä oppimaan jo tunnilla, koska hän ei lue kokeisiin, ja silti numerot on hyviä. Viimeisin äidinkielenkoe oli 10-, ympäristöoppi 9,5 , uskonto 9, englanti 10- , (vappaehtoinen) ruotsi 10- . Matikka hänellä taas on se aine josta ei tykkää ja on välillä siitä ihan pihalla, mutta onneksi minä osaan vielä hiukan neuvoa, viimeisin matikankoe oli 7,5 ja taas sitä edellinen oli 8,5. Eli mielestäni sekin menee kuitenkin ihan hyvin. En ole tuosta matikasta niin kovin huolissaan, koska ei mielestäni kaikessa voi olla hyvä, ja hänen heikko alue on juuri tuo matikka.
     
  8. Amalia123 Vierailija

    Meidän tytöillä oli nyt 3 koetta / 3 pv:n sisällä - ja heti pääsiäisen jälkeen. Joten hyvin oli opettaja ajatellut että perhe käyttää pääsiäisen lukemiseen
     
  9. Äiskä . Vierailija

    Meillä poika käy yhdistettyä 3-4 luokkaa. Itse on kolmannella. Ympäristöoppi on neljännen luokan kirja, ja se on hankalahko.

    Toi koerupeamasta

    Matematiikka 10-
    Englanti 8 1/2
    Ympäristöoppi 8-
    Äidinkieli 9 1/2

    Mikä minusta on poikalapselle hyvin. Ei ole innokas lukemaan muuta kuin sarjiksia, ja se näkyy yllissä.
    Nyt alkaa tuo yllin ymmärrys kasvaa, sillä viime kokeesta sai vain 7+. Tosin kysymykset olivat sellaisia, etten minä jolla biologia oli aikanaan 10 ja maantiede 9, osannut vastata ilman kirjaa.

    Olen yrittänyt tähdentää, että kokeisiin pitäisi lukea useampana päivänä, jotta ne oppisi ja muistaisi. Mutta kun kokeita on useampi samalla viikolla, niin tuo on noinkin nuorelle ja pienelle vielä vaikeaa. Kun sitä omaakin aikaa ulkona haluaisi näin kevään korvalla pitää. Vähän kerrallaan yritetään tuota kokeisiin lukemista pitkälla aikavälillä opettaa ja tähdentää, jotta olisi sitten isompana paremmin hallinnassa.
     
  10. xc Vierailija

    Kyselin asiasta meidän "isoneitiysiluokkalaiselta" (joka sanoo odottavansa jo innolla lukion koeviikkoja, on kuulemma selkeämpää niin -- ja tietää jo toki, että kokeisiin ei lueta pikaisesti edellisenä päivänä). Hän muisteli, että alkoi lukea kokeisiin kunnolla vasta vitosella (saatuaan elämänsä ainoa kasin, voi kauheeta :)); siihen asti riitti kuulemma hyvin tunneilla keskittyminen. Siinä vaiheessa opetteli omin nokin lukusysteemin (mm. tekee itselleen hankalia tehtäviä), joka näkyy toimivan. Ei kuitenkaan vietä koko aikaa nenä kirjoissa. Eikä kukaan hauku enää hikeksi -- lähinnä apuun huutelevat.

    Koeryppäitä oli kuulemma jo nelosellakin, joskus osui pari samalle päivälle, kun opet eivät joustaneet. (Ihan hölmöä puuhaa!)

    Hänen mielestään tähänastisen koulu-uran vaativimmat vuodet olivat 5-6; yläasteella on ollut huomattavasti helpompaa -- lähinnä siksi, että aineita ovat opettaneet niihin perusteellisesti perehtyneet (ja onneksi innostuneet mutta myös vaativat) opettajat.

    Huolehtivainen: nuo lapsesi koenumerothan ovat ihan/tosi hyviä! Matikan numeroita kannattaa mielestäni kuitenkin seurata sen verran, ettei jää aukkoja (esim. siksi, ettei tajua jotakin asiaa), joita on sitten myöhemmin paljon hankalampi paikkailla kuin ympän tapaisten reaaliaineiden aukkokohtia. Fiksukin lapsi saattaa olla ihan pihalla jostakin matikan osa-alueesta -- esim. minulle se kompastuskivi oli aikoinaan ja ihan alusta asti geometria (en vaan hahmottanut kolmiulotteisia kappaleita), vaikka muu matikka sujui hyvin. Sitkeällä työllä sekin selvisi, mutta jouduin totisesti puurtamaan.
     
  11. On hyvä, että lapsi oppii lukemaan kokeisiin - pelkkä tunnilla seuraaminen riittää ehkä niille, joilla on hyvä muisti, mutta myöhemminkin kokeisiin on luettava.

    Erityisesti meillä, joiden lapsella on oppimisvaikeuksia, joudumme erityisesti painottamaan kokeisiin lukemista. Äidinkieli ja englanti ovat vaikeita lapselle, jolla on lukivaikeuksia - samoin matematiikan sanalliset tehtävät ja ympäristötiedon käsitteet.

    Monet ihmiset, joilla on itsellään hyvä kouluhistoria ja tavalliset lapset, eivät voi ymmärtää, että oppimisvaikeuksisen lapsen kokeeseen valmistaudutaan koko perheen voimalla ja useampana iltana.

    Hiukan armollisuutta, please.
     
  12. oikoja! Vierailija

    Hei! Meidän tyttö onnistuu kokeissa erittäin huonosti.Alla kahden viime viikon kokeet.
     
  13. oikoja! Vierailija

    "oikoja!"Hei! Meidän tyttö onnistuu kokeissa erittäin huonosti.Hän on neljännellä luokalla. Alla kahden viime viikon kokeet.

    Matematiikka 8+ Äidinkieli 7+ englanti 6+ Maantieto 4+ (tyttö sai ehdot).
     
  14. xc Vierailija

    Oikoja! Saako nykyään jossakin peruskoulussa ihan oikeasti ehtoja? Sellaisia joita suoritetaan kesällä, milloin?
    (Äläkä nyt mustamaalaa. Matikka ja äikkähän ovat ihan okei!)
     
  15. äiti ja sen tyttö Vierailija

    On hyvä, että lapsi oppii lukemaan kokeisiin - pelkkä tunnilla seuraaminen riittää ehkä niille, joilla on hyvä muisti, mutta myöhemminkin kokeisiin on luettava.

    Erityisesti meillä, joiden lapsella on oppimisvaikeuksia, joudumme erityisesti painottamaan kokeisiin lukemista. Äidinkieli ja englanti ovat vaikeita lapselle, jolla on lukivaikeuksia - samoin matematiikan sanalliset tehtävät ja ympäristötiedon käsitteet.

    Monet ihmiset, joilla on itsellään hyvä kouluhistoria ja tavalliset lapset, eivät voi ymmärtää, että oppimisvaikeuksisen lapsen kokeeseen valmistaudutaan koko perheen voimalla ja useampana iltana.

    Hiukan armollisuutta, please.
    Lainaa



    Eli haluaisin vastata sinulle vielä.

    Kun kirjoitin tuossa aikasemmin, nimimerkillä äiti ja tyttö, niin kerroin vain miten meillä neljäs luokka sujuu.
    Ja sujuuhan se hienosti, ei ole valittamista.

    Mutta on meillä toinenkin tytär. Käy nyt eka luokkaa. Elämä ei ole hänen kanssaan mitenkään ruusuilla tanssimista.
    Hän ei jaksa keskittyä koulutehtäviin, koukussa eikä kotona. Elämä on yhtä taistelujen tannerta. Aina tulee negatiivista palautetta koulusta.
    Tytöllä on todennäköisesti ainakin lukihäiriö. Hän on lukenut nyt jo puolitoistavuotta, eikä lukeminen onnistu vieläkään takkuilematta, hänen kirjoittamisensa on täyttä hepreaa, vaikka oppi kirjoittamaan aikaisemmin kuin lukemaan (hassua). Hän kirjoittaa vieläkin oman nimensäkkin usein väärin.

    No nyt ollaan onneksi päästy tutkimuksiin (adhd?), ja toivoisin sitä kautta saavani apua tytölle.
    Me vanhemmat ei olla pärjätty koulussa mitenkään erinomaisesti. Isä alle n7 keskiarvolla ja minä äiti nippanappa 7.5 keskiarvolla. Koko peruskoulu meni samoilla arvosanoilla suunilleen. Kumpikaan vanhemmista ei olla kielipäitä, isällä ennku ja ruotsi päästötodistuksessa 6, minulla myös.

    Mutta meidän vanhempi tyttö on lahjakas kielissä (mistä lie perinyt)
    Se mitä halusin kertoa on se, että vaikka tänne kirjoitetaan, että meidän liisu tai pekko on täyden kympin oppilas, niin perheessä voi olla muitakin lapsia, jotka ei menesty niin hyvin. Mutta uskon, että moni ketjuun vastanneista tietää myös sen elämän kurjemman puolen.
    Onhan se ihanaa, että voi sanoa lapsensa pärjänneen hyvin koulussa. Kyllä minäkin sanon ja häpeilemättä vieläkin. Mutta sanon myös ne tosiasiat, että toisella ei mene niin hyvin. Mutta minkäs teet. yksilöitä ollaan ja kannustetaan lapsiamme oppimaan. Kellä se käy helpommin, ja kellä vaikean ja pitkän kaavan mukaan.
    Meilläkin vanhemman ei tartte lukea kokeisiin ollenkaan, mutta nuorempi ei muista edes lukemaansa.
    Tälläsiä me ollaan...Erilaisia.
     
  16. -niin- Vierailija

    Meillä oli ainakin yläasteella opettajanhuoneessa jokin lista, johon opettajat merkkasivat milloin pitävät kokeita millekin luokalle, ja sääntönä oli yksi koe/ päivä. Oppilaathan saattoivat muuten jäynätä opettajaa, että meillä sinä päivänä jo koe. ;) Listasta opettajat sitten näkivät, milloin ko. luokalla on muita kokeita ja saattoi valita vapaan päivän. Ainahan nuo kokeet tiivistyy samalle ajanjaksolle. Siitä selviää tekemällä läksyt ja lukemalla säännöllisesti.
     
  17. no niin meidän nelos luokkalaisen arvosanaja,matikka 9puol,äikkä 10-,ympäristöoppi 9 puol uskonto 10 ,englannin sanakoe 10+ ja englanniniso koe 9.hyvi menee.tosin yhest enkun sanakokeesta tuli 7 puol.
     
  18. tervevaan Vierailija

    Saanen muistuttaa, että jollainen nelosluokan koenumerolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä tässä elämässä. Vai onko monelta teistä vanhemmista useinkin kyselty 4-luokan ympäristöopin koenumeroa? Veikkaanpa että ei yhdeltäkään.
    Tärkeämpää on vain asioiden ymmärtäminen!
     

Jaa tämä sivu