Hae Anna&Ellit-sivustolta

Nilkan nivelsiteiden meneminen?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Miranella, 08.01.2008.

1. nilkkuri Vierailija

Hei.... meikämanne menee tasan viikon päästä puukolle - neljäs kerta toden sanoo... Mulla on ollut tähän mennessä kipsi joka kerran 6-7 vko. Kaksi viikkoa ihan oikea kipsi - sitten tikit pois ja lasikuitukipsi tilalle... Yleensä viimeisen viikon olen tallustellut ilman keppejä (sisätiloissa ja tasaisella) kipsi kolisten.... Riippuu varmaan hyvin paljon noi asiat siitä, että kuinka leikataan , käytetäänkö akillesjänteestä otettua suikaletta vai kuinka... Eipä tässä muuta kuin työmaalla tukka putkella yrittää saada hommat siihen malliin, että pari kuukautta on sivussa....

2. Olen miettinyt viitsinkö mennä leikkaukseen vai siirräänkö parilla vuodella. Ortopedi sanoi että leikata pitää kun ovat poikki ja on holtittoman löysä. Kipuja ei nyt varsinaisesti ole, paitti silloin kun taas muljahtaa alta ja väänteleen joutuu. Onko tuo leikkaus ihan tarpeen, onko teillä ollut kamalia kipuja kun olette odottaneet leikkaukseen menoa?
    Olen kyllä aika nuori, ja jalka menee aika usein alta, mutta tuo sairasloma tuntuu niin pitkältä ja hankalalta. Voiko murtua esim helpommin kun nivelsiteet jo katki?

3. samriel Vierailija

kyllä kannattaa hoidattaa ajoissa, nilkkaan voi tulla löysyydestä ja väärästä kävelyasennosta johtuen kulumia, mulle on tullu. Ja niitä ei käsittääkseni voi korjata millään.

4. Miranella Vierailija

En ole saanut vielä varatuksi aikaa leikkaukseen, ajattelin jos tässä keväämmällä. Nyt olen huomannut, että nilkka on kipeytynyt sisäpuolelta ja jomottaa myöskin takaa. Voiko kipu säteillä toiselle puolen? Kävellessä ei niin huomaa, mutta kun on levossa niin jatkuva jomotus. Oliko teillä tälläistä ennen leikkaukseen menoa? Välillä tuntuu kun jalka olisi jotenkin vino kun kävelee, että paino olisi enemmän sisäpuolella. Nilkka on pysynyt nyt kasassa jo kuukauden (jee), ettei ole muljahtanut kertaakaan, mutta tuo kipu on tullut sitten tilalle. Saisivat piru vie siivota jo jalkakäytävät sepelistä, on kyllä sellaista taiteilua kivien päällä ja ei auta kun toivoa ettei jalka muljahda alta.

5. kokenut... Vierailija

Nilkasta voi mennä nivelsiteet yhdestä suunnasta, tai ihan kaikkialta. Mun sisäpuolen nivelsiteet olivat jonkun verran säästyneet (tässä varmaan syy miksi edes pysyin joskus pystyssä), eli suurin ongelma oli nuo ulkosyrjän siteet. Kaikki kyllä ollaan sitten leikkauksessa korjattu samantein.

Kipua oli ennen leikkaukseen menoa, eikä se kipu ole kokonaan niistä koskaan kadonnutkaan, sitä tottuu kummasti kun useita vuosia kärsii. Mun tarkoitus oli saada "uudet nilkat" joilla pysyn pystyssä. Tuo kipu kun ei minulla ole ihan jokapäiväistä.

Joo, sepeli on yhtä helvettiä, samoin tuo mukulakivitys. Oikeastaan (vaikka toinen nilkka on hyvä), en pysty edelleenkään kävelemään tiedostamatta, vaan jokainen askel on harkittu. ja se on sitten silmänräpäys kun olen ollut huolimaton askeleissani kun kaadun, tai ainakin nilkka muljahtaa.

Kyllä mä kovasti sulle suosittelen sitä leikkausta, varsinkin jo olet yksityisesti menossa sitä leikkaamaan, saisit kesäksi sen edes johonkin kuntoon...

6. just passing by Vierailija

Noniin, ihanaa että löysin oikean foorumin! Tällaista olen juuri etsinyt!
    Mulla venahti nilkka tosi pahasti 2 vuotta sitten. No, kävelin kepeillä pari viikkoa ja kun kuukauden jälkeen rupesin treenaamaan taas nilkka venahti uudelleen. Ja tällä kertaa luulin että koko jalka poikkes. Nilkka paisui kolminkertaiseksi, tai itseasiassa koko jalka paisui, varpaista sääreen! Se jalka oli ihan hirvee. Sama homma, kepeillä tallustelin, sairaslomalla vähän aikaa ja sitte takas treeneihin. Treenasin silloin David- tuella, sellasella ihan sairaan tukevalla nilkkatuella.

Jalka on aina revähdyksen jälkeen ollut tosi paisunut. Nilkkaa on särkenyt, mutta tuki on auttanut aika paljon.
    Vuosi sitte jätin tuen pois. No, noin kuukausi sitte olin hiihtämässä. En ole vuosiin hiihtänyt, ja en varmaan vuosiin hiihdäkään. Nilkka meni niin jumiin, että astuminenki sattui.

Nyt olen rampannut lääkärillä ja ultraäänessä. Mulla on ortopedille aika ensi kuussa. Ultraäänessä kävi ilmi, että vasemman jalan nivelside on 2-3 kertaa paksumpi kun oikean jalan. Eli yleensä nivelsiteet parantuvat itsestään mutta mun tapauksessa ne ei oo koskaan parantunut. Paisumus jalassani on siis se nivelside.. Lääkäri sanoi että nivelsiteitä on silloin revähdyksessä mennyt poikki .. mutta voiko nivelsiteet poiketa, ja ihminen kuitenki pystyy kävelemään ja treenaamaan sen jälkeen? kuullostaa hyvin oudolta.

En sitte tiedä että onko mulla fysioterapia vai leikkaus tulossa. Millaisia kokemuksi teillä on fysioterapiasta, kun puhutaan nilkan nivelsiteistä? Auttaako se ollenkaan? Pystyykö nivelsiteitä vahvistamaan, kiristämään ilman leikkausta?

En haluaisi leikkaukseen, ku sairasloma ja treenikielto näyttää olevan niin pitkä...

7. kokenut... Vierailija

Niitä nivelsiteitä on siellä useampi, edessä, takaa ja sivuilla. Jos joku noista menee poikki, niin kyllähän ne muut vielä ainakin jotenkuten toimii. Ja onhan siellä muutakin kamaa joka nilkan pitää kuosissa, mutta ei se ole enää tukeva.

Fysioterapiasta ei ainakaan mulle olisi ollut mitään hyötyä, ei ne vahvista nivelsiteitä. Tasapainolautaa mullekin suositeltiin, mutta leikkaus kuitenkin varattiin heti, einkä tuota lautaa edes kokeillut.

Jokainen tapaus on erilainen, kannattaa kuunnella ortopedin mielipidettä ja toimia sitten sen mukaan. Jos tuon nilkan antaa olla huono, se menee vain uudelleen ja uudelleen, ja joka kerta pahempaan kuntoon. Sen lisäksi liikeradat muuttuvat, ja alkaa tulla sitten uusia ongelmia vähän sinne sun tänne, eli ketjureaktio.

8. Miranella Vierailija

Leikattiinko teillä millä tekniikalla, oliko se se Evansin leikkaus? Mitä muita vaihtoehtoja on kun luin että tuosta pyritään luopumaan, koska kipu tulee turhan kovaksi ja ei välttämäti paranna löysyyttä, mutta kipu tulee tilalle joka voi kroonistua?

9. kokenut... Vierailija

Tää viimeisin on leikattu tuolla Evansilla, kolme muuta kertaa muilla tavoin. Tuo viimeinen leikkaus mikä vielä täytyy toiseen nilkkaan tehdä, tehdään myös Evansilla. Olen sitä nimeomaan vaatinut (tulee jämäkkä nilkka), kun nuo muut yritykset ei ole auttaneet. Ja mulla on kivuton ja ei todellakaan löysä, leikkauksesta 3 vuotta.

10. minä vaan... Vierailija

Oon 13-vuotias ja oikeen nilkan nivelsiteet menny. Kaadun pienestäkin kivenmurikasta.
    Tiedän et mun ikästen nivelsiteitä ei leikata, mut mun nivelsiteet on niin löysät, et vaikka mä yritän tehä kaikenlaisia vahvistus-liikkeitä ni ne ei vahvistu kauheesti... Vasemmasta nilkasta meni jo kerran nivelsiteet, mut ei mitenkään pahasti. Olin vaan viikon kepeillä ja sen jälkeen tasapainolaudalla kuntoutus. Silloin se autto ihan hyvin, mutta nyt en pysty olemaan tasapainolaudalla, ilman että nilkka nyrjähtää...Mutsi ja Faija ei vie mua lääkariin, enkä tiedä mitä tekisin nyt...Voisko joku opastaa???

11. Paapeli Vierailija

Hei sinä nimimerkillä minä vaan!!
    Puhuppa koulusi terveydenhoitajalle ja sitä kautta pääset lääkärille jne...

jeeps!
    Asiaan... Minulla ei selvinnyt röntgenkuvista mitään häikkää nilkassani ja nilkkani oli kipeä ja nuljahti n. 3-5 kertaa vuodessa 15 vuoden ajan..
    Vihdoin ja viimein pääsin tk:n kautta sairaalan ortopedille ja hän pisti minut sitten magneettikuvauksiin ja nilkkaan perehtyneelle kirurgille sen jälkeen.
    Magneettikuvissa näkyi et minulla oli yksi nivelside murtunut ja toinen poikki kokonaan.Kävin maaliskuussa siellä ja sain leikkausajan 3 kk:n päähän. Eli nopeata touhua, vaikka en ammattiurheilja olekkaan.
    Noh, nilkka leikattiin tosiaan 4 vkoa sitten.Minulla oli ensimmäiset 2 vkoa paksu pöhelö kipsi ja sitten tikit otettin pois ja tilalle laittoivat lasikuitukipsin.
    lasikuitukipsi oli mulla 1,5 vkoa ja sain sitten nauhamallisen tuen merkiltään SWEDE-O ja on todella napakan tuntuinen.
    Olen nyt saanut seistä jalkaani varaten tuen kanssa. Nilkan kuormittamattomia liikuttelua olen tehnyt ja huomenna menen fysioterapeutilla käymään vähän lisää infoa hakemassa tuohon kuntoutukseen.
    Kohta puolin saa ruveta pikku hiljaa enempi painoa varata jalalle, mut' kepit pitää olla vielä tukena.
    Niin joku tuossa kyseli kivuista, niin mulla oli ensimmäinen viikko aika kipeä, mut särkylääkkeet ovat sitä varte...pärjäsin niillä sit ku käskettiin ottaa isompi annos...
    muuten on ollut melkein kivutonta...
    Yllättävän pitkää tää kuntoutus aika...
    Ensimmäiset 2 vkoa tarvii olla joku kaikissa hommissa auttamassa ja tuntuu et tarvii vieläkin ku ei pysty mitään kantamaan ku täytyy aina olla noi kepit rinnalla...
    Onneksi minulla on ihana aviomies kotona ja on kärsivällisesti auttanut minua...
    Tänään ajelin autolla jonkun aikaa ni nyt on nilkka vähän hellä, täytyy seuraavaksi lähteä isännän autolla ku on automaattivaihteine...

Tämmöistä täällä...
    Sairaslomaa mulla on ainakin 2 kk...
    Kirjoittelen kuulumisia lisää muutaman viikon päästä....

12. Niin siis kauanko menee ettei saa varata painoa yhtään leikatulle jalalle? Mietin että kun asun kerrostalossa, jossa ei ole hissiä, niin pääsenköhän kulkemaan yhtään asunnosta ulos rappusia pitkin jos ei saa astua ollenkaan..Niin pitäisi mennä syksyllä leikkauttaan.

13. Paapeli Vierailija

puolipainovaraus mulla oli 2vkon jälkeen, kipsin poiston jälkeen eli mulla meni se 3,5 viikkoa ku sain nilkkaortoosin eli tämmöisen nauhallisen nilkkatuen ni sitten sain seistä kunnolla mutta en pystynyt....ihan täyspainovaraus vasta nyt eli 7viikkoa kohta...en pysty vieläkään kävelemään ilman keppejä, siis fysioterapeutti ei antanut lupaa, koska nilkkani on vielä jäykkä.
    Nilkka pitää saada kunnolla liikkuvaksi...käyn nyt 2 kertaa viikossa fysioterapeutilla, on muuten tarpeen käydä, en olisi ilman ohjeita osannut alkaa oikein kuntouttamaan nilkkaani... ensi viikolla alan sitten tekemään tasapainolautaharjoituksia...eilen ku kävin viimeksi fysioterapeutilla ni sain rankemmat nilkan harjoitusohjeet...
    Pitäkää muuten huoli siitä et nilkka laitetaan sitten tikinpoistojen jälkeen tosiaan 90 asteen kulmaan, jos saatte lasikuitukipsin... Mulle ei oltu laitettu , mul oli 100 astetta ni on kovempi kuntouttaminen...
    Kärsivällisyyttä tosiaan tarvii tämä touhu... täytyy koittaa kestää ja olla kärsivällinen ja tosiaan tehdä nilkkaa vahvistavat liikkeet ni tulee kuntoon..
    Mulla tosiaan sairaslomaa määrätty nyt lisää eli yhteensä sairaslomaa 2kk ja 2 vkoa.vaikuttaa työni tuohon sairasloman pituuteen, jos olisi istumatyö ni ei olis näin pitkä.. niin ja tää nilkkaortoosi täytyy olla ainakin 3 kuukautta nilkassani aina liikkuessa...
    Tämöistä mulla...halusin pistää tänne tietoa ku itse leikkaukseen mennessäni olin aika tietämätön ku ei tänne ole pahemmin kokemuksia kirjoiteltu...

14. Sanna, Vierailija

Kiva lukea kokemuksesta! Minäkin olen menossa syksyllä leikkaukseen. Minua vähän askarruttaa tuo pari viikkoa leikkauksen jälkeen kun ei saa painoa laittaa ollenkaan. Asun yksin, ei hissiä, että sitä ei ulos ainakaan pääse ja muutenkin saa ilmeisesti olla kokonaan toisten armoilla! Miten kaikki suihkussa käynnit ym onnistuu, saako edes käydä???? Oliko sinulla kovat kivut leikkuaksen jälkeen ja tehtiinkö sillä selkäydin puudutuksella? MInua jännittää sekin, laitetaanko siinä sitten se katetri? Ja kauanko se selkäydinpuudutus kestää ennenkuin lakkaa? Ja kauanko itse leikkaus kestää?
    Mietin sitäkin, että milloin Kelalta pitää hakea sitten sairauspäivärahaa (vai millä nimellä se on)..minulla on toimistotyötä, mutta jos sairasloma menee yli 1 kk niin joutuu hakemaan Kelalta sitä päivärahaa. Katsoin Kelan sivuilta ja saisin yli 1000 € vähemmän käteen kuin nyt, aika paljon mielestäni, mutta se on toinen juttu se.

15. Paapeli Vierailija

Suihkussa saa käydä, mutta pussiin on laitettava jalka ja teipata kunnolla ettei vesi pääse kipsiin.
    On sitä aika toisten armoilla ellei osta valmisruokia ja niitä lämmittele.
    No kaupassa täytyy jonkun muun käydä ku ei pysty kantamaan eikä kärryjä työntämään...
    Pientä kipua oli leikkauksen jälkeen...ei tarvi kärsiä kipua, jos maha vaan sallii kovia särkylääkkeitä...
    Tehtiin selkäydinpuudutuksella, ei mitään ongelmaa...se oli mun ensimmäinen selkäydinpuudutus ja oli ihan pikku juttu. sun pitää mennä kyljelleen ja ihan kyykkyasentoon ku laittavat puudutuksen..ihan pieni neulanpiston tunnet vaan selässä ja hauska tunne tulee ku puutuu paikat vyötaröstä alespäin.. Ei tarvitse pelätä yhtään!!
    Muista käydä vessassa juuri ennen kuin joudut leikkaukseen ni ei tarvi katetria.
    Ei mulle laitettu.Kävin sitten iltapäivällä vasta itse vessassa keppien kanssa pomppien ja leikkaus tehtiin aamulla 8.30.
    Mulla kesti leikkaus n.2 h, aikaan kuuluu heräämössä oleva aikakin, en ihan tarkkaa kestoa muista... mulle laitettiin aikas paljon puudutusainetta ku vaativa leikkaus, olin heräämössä n.30min...heti ku jalat nousee ja liikkuu ni pääset takas osastolle..tuohon leikkausaikaan vaikuttaa paljon sekin et mitä sun nilkkaan tosiaan tehdään...onko sulla löysyys tekijänä vai onko molempia eli on poikki menneitä nivelsiteitä löysyyden lisäksi..mulla yksi poikki, löysyyttä reilusti ja yksi oli murtunut ni se paikattiin rustolla tms..
    Tuosta kelan rahasta.. minulla se meni niin , et toimitin työnantajalleni sairaslomatodistuksen ni työnantaja automaattisesti laittoi sen Kelalle eteenpäin ja Kela lähetti minulle paperit, jotka minun piti täyttää ja raha on saapunut tililleni ensimmäiseltä kuukaudelta..onhan se raha huonompi, mutta tää on niin pieni menetys siihen nähden ku saat jalkasi kuntoon..jäi puhtaana 900 euroa vähempi ku olisin työssä ollesssani saanut..
    Olet SANNA onnekas ku sinulla on syksyllä aika, on sitten mukavempi viileämmällä kelillä pitää kipsiä ja sitten tätä nilkkaortoosia...
    Huomenna tulee täyteen 7 vkoa leikkauksesta... Hyvin toipuu tämä jalkani..
    nyt olen sisätiloissa täysin kävellyt ilman keppejä, välillä otan toisen kepin vaan mukaan varulta..
    Jumppaan väh. 3krt päivässä pitkän kaavan mukaan ja sitten het kylmäpussi jalalle ni ei turpoa..
    nilkassahan on leikkauksesta tullutta arpikudosta ni nehän pitää saada sieltä kans kuntoon ja ne tekee sitä kipua ja turvotusta ni kylmä tekee hyvää...
    Pyydä Ystävät käymään kanssasi kaupassa tai sukulaiset!! Kyllä se siitä... aika menee nopeasti..et sitten huomaakkaan ku olet jo taas töissä...:)

16. Paapeli Vierailija

tuosta kivusta minun piti laittaa ...
    on niin yksilökohtaista minkälaista kipua on kullakin...
    ensimmäinen viikko leikkauksesta on aika, jolloin tarviit aika paljon särkylääkettä ja kannattaa syödäkkin ja pitääkin...
    ja tämä kuntoututtaminen on joillakin todella kivuliasta..
    minulla on kipua, mutta ei paljon..
    fysioterapeuttikin ihmetteli sitä ku mä olen ollut aika kivuton...
    nyt kuntoutusaikana syön kyllä säännöllisesti buranaa 600mg, mutta puolikkaan otan kerralla vaan (3 krt päivässä)
    johtunee varmaan korkeasta kipukynnyksestäni...
    On nuoruudessa ollut kamala tenniskyynärpäävaiva, joka onneksi saatiin sitten 5 vuoden kipuvuosien jälkeen leikkauksella kuntoon...

17. sanna, Vierailija

Mulla on nivelsiteet poikki ja nilkka löysä. Pääsitkö saman päivän aikana kuitenkin pois sairaalasta vai pitääkö jäädä yöksi? Luin että selkäydinpuudutuksen jälkeen ei seuraavana päivänä kannata olla pystyasennossa tai tulee kamala pääkipu, tuliko sinulla? Olen sikäli onnekas, että työpaikan kautta meillä on vakuutus ja menen yksityiselle leikkauttaan jalkani, joten voin valita tuon ajankohdan. Ajattelin että ennen liukkaita talvikelejä on mentävä ja kesällä ei kun on niin kuuma ja saa lomailla rauhassa. Saako ennen puudutusta rauhoittavaa? Mä jotenkin jännitän niin paljon sitä selkäydin puudutusta ja sitten kun saan muutenkin käydä usein vessassa niin joudun varmaan ottamaan sen katetrin. Saako leikkauksen aikana kuunnella vaikka jotain musiikkia vai onko sitä niin pihalla jotenkin ettei tajua leikkauksesta mitään? Mua ei ikinä leikattu paitsi hammas, ja jännitän kamalasta tälläsiä juttuja..

18. Paapeli Vierailija

Ei mulla ollut seuraavana päivänä kauheeta pääkipua.
    Olin makuulla niin paljon....pidin ensimmäisen viikon ihan järkiään jalka ylhäällä ja katselin kovalevylle tallennettuja elokuvia pitkin päivää...
    Sitähän saa ennen leikkausta osastolla särkylääkettä ja rauhottavia...
    Älä pelkää sitä selkäydinpuudutusta, ei se ole mitään...leikkausosastosta riippuen mut tuolla oli radio päällä sopivalla volumella.... mä juttelin aikas paljon hoitajan kanssa , joka valvo minun käyriä yms...nukuin tunnin ku olin aika pöhnässä eli meni aika todella nopeasti...mä leikkuutin kunnallisella erittäin pätevällä kirurgilla... yksityisen kirurgikeskuksen kirurgi, joka kiertää tarpeen tullessa kunnallisissa tekemässä leikkauksia.
    Minun nilkan operoinut on perehtynyt nimenomaan nilkkoihin ja perhmytkudoksiin yms...
    En voi muuta kuin kehua häntä..

Mä kävelen aika hyvin nyt ilman keppejä mut pihalla kävelen keppien kanssa.
    Tänään kävin taas fysioterapeutilla, oli jumppaus edistynyt.

19. kokenut... Vierailija

Muistakaa sitten leikkaukseen menijät että jokainen tapaus on erilainen, ja toipuminen saattaa olla toisilla ihan eri luokkaa kuin toisilla. Omalla kohdallani tuo täysi varauskielto leikatulla jalalla on ollut ainan sen 4 viikkoa, ja kivut on olleet kovia sen ensimmäiset 3 viikkoa (urakalla saanut syödä särkylääkkeitä).

Nyt kun olen saikulla sen tähden että selkään on laitettu titaania ja tehty luunsiisrtoja, enpä olisi uskonut että tämän sanon: tämä on miljoona krrtaa helpompaa kuin silloin kun nilkka on leikattu! Totta. Nyt mulla toimii jalat, ja kädet ovat vapaina kantamaan. Toki varoa täytyy, ja on erilaisia ohjeita siitä mitä saa tehdä, ja mitä ei. Mutta kyllä mä sanoisin niin että nilkan leikkauksessa (kiristys Evansin tapaan) on ne ensimmäiset 6 viikkoa paljon hankalampaa ja kivuliampaa kuin nyt kun selkä on täynnä titaania :)

20. kysymys kokeneille! Vierailija

Mulla on samaa vaivaa, nivelsiteet pamahti poikki toisesta nilkasta jokin aikaa sitten. Jalka menee nyt silloin tällöin alta, välillä ihan vaikka seisoisin. Kipu ei ole enää niin kova kun poikki, eikä turpoa ja mustene. Pahempi oli silloin kun oli venyneet ja meni, aina nilkka turvoksissa ja mustana ja kipeä useamman päivän. Ortopedi suositteli leikkausta, työpaikkalääkäri antoi lähetteen OMT-fysioterapeutille. Onko siitä apua? Niin että voisi leikkauksen välttää? Tosin jos poikki, niin eihään voi itsestään kasvaa yhteen, kai?

21. Paapeli Vierailija

Näin minulle ortopedi sanoi ettei katkenneita muuten saa korjattua...
    niin totta tosiaan kaikilla on erilaiset kivut eri toimenpiteiden jälkeen yms.
    mä olen nyt kuntoutunut vihdoin ja viimein aikas hyvin, reilun viikon päästä jälkitarkastus ja jippii... pääsen reilun viikon päästä töihin...ikävä on töihin...:)
    olen nyt käynyt 3 km:n lenkillä kävellen... tää nilkkaortoosi mulla on jalassa aina liikkuessa vielä pari kuukautta.. fysioterapeutilla käynnit nyt harvemmin, kuntoutan itse ahkerasti joka päivä... nyt kuntouttamisen aikana ollut nilkka aika kivulias, kylmäpussia olen antanut ni auttaa kummasti...(mitä enemmän annan rääkkiä ni tietysti tullee kipeäksi...mut ei elämän menoani haittaa....
    vie aikaa et on täysin kunnossa, voi viedä vuoden et pääsee unohtamaan vaivaavan nilkan... fysioterapeutillani on kans nilkka operoitu samalla lailla ja hänellä meni se vuosi et se tuli täysin kuntoon, ei vaivaa enään mitenkään...
    Pääasiahan on se et sitä nilkkaa jaksaa jumpata ( vahvistetaan kaikki maholliset pikkulihakset, mitä ei normaalisti tavallinen tallaaja tiedäkkään niitä saavan jumpattua)

22. Eveliinah Vierailija

Hei,

olen 17-vuotias urheilija, ja mulla on myös todella löysät nivelsiteet. Oon lukenut, että täällä monilla nilkat menee alta, kun vaikka vain seisookin paikallaan. Onneksi mulla ei kuitenkaan ihan näin huonosti asiat ole.

Mulla nilkat nyrjähtää aina n. pari kerta vuodessa kunnolla. Se alkaa ensimmäisellä nyrjähdyksellä, jonka jälkeen nivelsiteet on niin löysällä, että ne nyrjähtävän helposti uudestaan. Sitten urheillaan tuki nilkassa, ja kun nyrjähdyksestä on noin puoli vuotta, niin nilkka on taas suht kunnossa. Mutta kun tämä nilkka on mennyt, on toisen vuoro, eikä ns. terveitä jaksoja ehdi olla. Olen kokeillut tasapainolautaa ja kuminauhajumppaa n. 4 kk, mutta eipä siitä näköjään kovin paljon apua olut, tasapainolaudallakin seisominen sattui nyrjähtäneeseen kohtaan.

Nyt mulla on taas nyrjähdyskierre päällä, ja tämä sama nilkka on pyörinyt sekä sisälle-että ulospäin. Urheilu on minulle todella tärkeää, ja on todella inhottavaa harjoitella aina puolikuntoisena.

Kysyisinkin, mitä mieltä olette, kannattaako minun jatkaa Mobilatin ja Ice Powerin voimilla jatkossakin, vai pitäisikö minun käydä lääkärissä juttelemassa mahdollisesta kiristysleikkauksesta?

Olisin todella kiitollinen jos kommentoisitte! :)

23. kokenut... Vierailija

Eveliinah, kukaan muuhan ei pysty sinulle kertomaan tilanteesi vakavuutta kuin ortopedi. Turha arvioida itse kuinka vakavasta asiasta on kyse. Eli varaa aika ortopedille, ja selvitä asia sitä kautta.

Nilkan nivelsiteiden repeämiseen ei auta mikään fysioterapia, mobilat tai särkylääke. Jos ne siteet ovat kunnolla revenneet, eihän niitä saa kuin leikkaamalla kuntoon. Mutta onko ne vain venähtäneet kunnolla, vai revenneet? Se sun täytyy selvittää asiantuntijalla...

24. 1 vk leikkauksesta Vierailija

Nilkkaproteeseja tehdään nykyään kuluneiden nivelten sijaan, mutta nekin tarvitsevat kyllä nivelsidettä pysyäkseen paikallaan eli kaikki samalla kertaa. Tietysti jos ei päästä niveltä kulumaan
    ja korjaa nivelsiteet ajoissa. Ei tämä kauheeta ole, jos jaksaa katsoa tv:tä ja jäähdyttää turvotusta.

25. leikkaus pelotti Vierailija

.
    Ortopedi suositteli minulle nukutusta ja hyvä niin. Ottivat 15 cm matkalta 50% jalan jänteestä ja pujottivat poratun reijän läpi ja toivottavasti osasivat tehdä toiseen päähän hyvät solmut. Nilkka on nyt uulemma jämäkkä. Odottelen pääsyä fysioterapiaan. Minut leikatti n. klo 14 ja pääsi kotiin klo 21. Jos vahvat särkylääkkeet olisivat pysyneet sisässä olisin päässyt aikaisemminkin. Olen "jäähdyttänyt turvotusta 3-4-5 tunnin välein riippuen vuorokauden ajasta. Välillä istun varjoisalla parvekkeella ja hytisen , mutta jalka tykkää. Walker-tarrasaapas on kuin huopatossu ja se lämmittää näin lämpimällä ilmalla tosi paljon. Särkylääkettä otan vain yhden päivässä.
    Pyydä nukutus ja rauhoittavia ennen sitä , jos pelottaa mennä toimenpiteeseen. Hyvin se menee.
    Olen jo täti ihminen (yli 50 v) ja olen toipunut silti hyvää vauhtia. Syön nyt kauhean terveellisesti ja paljon marjoja; vadelmia, mustikoita ja mansikoita ja toivon niiden auttavan nesteen poistossa. Toivon pääseväni syksyllä jo jumppii.

Jaa tämä sivu