Hae Anna&Ellit-sivustolta

Nouseeko kaikista masennulääkkeistä paino?

Viestiketju osiossa 'Syömishäiriöt' , käynnistäjänä Neitopeikko, 22.12.2007.

  1. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    Hei! Oon syönyt mirtatsapiiniä ( en tiedä kirjoitinko oikein) neljän kuukauden ajan. Paino on noussut koko tän ajan. Oon sairastanut bulimiaa, ja ne oireet ovat tulleet tänä aikana esille. Haluisin vaihtaa lääkettä.
    Onko olemassa masennuslääkettä, joka ei nostata painoa? Kokemuksia siis. En tahdo joutua bulimia kierteeseen, masennuslääkkeen takia. Ilman lääkitystä en myöskään ala olemaan. Masennuksesta on jo kärsitty 13-vuotta.
    Ja kyllä! Harrastan myös ulkoilua.
     
  2. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    Siis, MASENNUSLÄÄKKEISTÄ.
     
  3. tsemppistä :) Vierailija

    Kannattaa ottaa heti puheeksi tuo lääkärisi kanssa. Hän ihan varmasti ymmärtää ja osaa auttaa. Saattaa määrätä sen masennuslääkkeen oheen jonkin toisen, tai vaihtaa lääkettä.

    Henk.koht. söin Remeronia (masennuslääke myös) joitain viikkoja, ja jeps, bulimian kaltaista käytöstä ilmeni, joka meni ohi lääkityksen lopettaessani. Samantein laski painokin ennalleen.

    Mutta, kyllähän siellä taustalla on jokin muu syy, kuin se masennuslääke. Ja se pitäisi työstää ihan tärkeimpänä.
     
  4. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    Vaihdoitko mihinkään toiseen masennuslääkkeeseen?
     
  5. IKI "teini" Vierailija

    Nimim. kokeillut seitsemää lajia kolmen vuoden sis.
     
  6. IKI "teini" Vierailija

    Mirzazapin kokeiltu, Remeron kokeiltu, rispendal kokeiltu, imovane kokeiltu, tenox kokeiltu, citalopram, cipramil, sepramil, cypreksin jne... nää oli täs lähiaikoin vaihdelleet =P Kaikist tuli läskii, aineenvaihdunta hidastu, ummetus ja pöhötty. Normaali painoni tulee takaisin vast sit ko lääkkeet loppuu... valitettavasti =(
     
  7. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    tuolla klinikan puolella oli puhetta Cymba nimisestä mieliala lääkkeestä. Ymmärsin ettei ainakaan se lihota.
     
  8. drm Vierailija

    moi. periaatteessa masennuslääkkeillä ei ole suoranaista vaikutusta painoon. niitä käytettäessä saattaa paino ennemminkin tippua (suoliston serotoniinireseptorien stimulaatio->ripuli+kuvotus). kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön käytetyt maniaa taltuttavat lääkkeet sen sijaan aiheuttavat painonnousua MOT. painonnousun syytä lähtisin etsimään ennemmin jostain muualta. psykoterapialla (kognitiivisbehavioristinen ehkä parhaiten) voisi ehkä yrittää auttaa tilannetta?
     
  9. Entäs tämä Vierailija

    Hei,

    minä käytin fluvoksamiinia n. 3 vuotta, pienempää annosta, ja siitä ei paino noussut. Mutta onko se enemmänkin ahdistukseen? Anyways, paino pysyi ennallaan, vaihteli sitten muista syistä. Ahmiminen päinvastoin loppui vähitellen aloittamiseni jälkeen, kun olo parani. Huom., voi vaikuttaa seksuaalikäyttäytymiseen. Minusta tuli seksuaalisesti avoimempi ja suorasukaisempi, ja vasta lopettamisen jälkeen olen alkanut miettiä, että johtuikohan se estottomuus osittain lääkkeestä...
     
  10. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mulla on jo Citaloprameja. Paino on alkanut laskemaan.
     
  11. tiiamaria. Vierailija

    Useissa masennuslääkkeissä ruokahalu kasvaa ja nestettä kertyy, siitä se painonnousu. Täytyy vain liikkua sitten enmmän, niin jotenkin pysyy paino kurissa lääkityksen aikana.
     
  12. fdgdfs Vierailija

    Efexor ei lihota. Olen käyttänyt 2 kk ja paino -13 kg. Joskus täytyy oikein keskittyä siihen, että muistaa syödä. Nälkä ei ole koskaan, ruokahalua ei ole senkään vertaa. Mutta olo on energinen.
     
  13. Cymppis Vierailija

    Mahdatko tarkoitta Cymbalta nimistä lääkettä, mulla ainakin vaihdettiin juuri siihen siistä syystä että Cipramil lihotti, Efexor oksetti , mutta Cymbalthan sivuvaikutuksena on pikemminkin painon lasku - josta itse olen ainakin tosi iloinen :)
    Muutenkin tuntuu että monien väsyttävien lääke "etsintöjen" jälkeen kun tuo Cymbalta vihdoin löytyi, niin sain sen kautta elämäni takaisin - YESS - nyt liki 2 vuotta tasapainoista lämää vuosien synkkyyden jälkeen.

     
  14. habibati

    liittynyt:
    26.04.2007
    Viestejä:
    372
    Saadut tykkäykset:
    0
    itsella prozac (en tieda saako suomesta, asun ulkomailla). ei lihottanut eika turvottanut. alkuun oli paansarkya tosin joka kuuluu asiaan. monet masennuslaakkeet aiheuttaa myos haluttomuutta, mutta minulle ei ainakaan sita tullut tuosta laakkeesta. prozac on serotoniinin takaisin blokkaajiin kuuluva laake, jonka kaltaisia on monia muitakin merkkeja. sopi minulle loistavasti ja taalla kaytetaan ainakin bulimian hoidossa menestyksekkaasti.
     
  15. ahmija Vierailija

    Minulle on myos Prozac tuttu, joka on siis fluoxetiini. Asun ulkomailla myos ja sita maarattiin ahmimishairioon. Ongelma on vaan se etta se ei toimi kuin isoina annostuksina 40-60mg ja silloin on jo sivuvaikutukset hurjat; seksuaalinen haluttomuus, suun kuivuminen, unettomuus ja alkoholin kanssa ei kannata silloin leikkia, tulee ihan hirvea krapula jo parista viinilasillisesta.

    Kun kavin Suomessa laakari sanoi etta fluoxetiini on vanhanaikainen laake ja sita ei enaa helposti maarata ( voi aiheuttaa itsetuhoisuutta) Tieda sitten, vaihdoin joka tapauksessa Cipralexiin ja se on todella hyva laake. Painokin on tippunut 5kg kuin itsestaan koska elamassa on muutakin kuin syominen.
     
  16. 27 Vierailija

    Lääkkeiden sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä; jollekin sama lääke voi aiheuttaa painonnousua, toiselle laskua. Sen näkee vain kokeilemalla.
     
  17. MSMPlus

    liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän erinomaisen luonnontuotteen, mikä ei ole lääke mutta on auttanut hyvin, ilman sivuvaikutuksia. Jännitteisen elämänvaiheen aikana, kun on tarpeen käyttää enemmän omia aivoja, käytän Brain Formulaa. Ei mitään sängyn pohjalla lojumista, kiitos Brain Formulalle alkaa päivä heti virkeällä ja hyvällä mielellä! Koko päivän on mukava ja varma tunne, mikä jatkuu iltaan saakka! On helppo keskittyä ja mitkään jännitteiset tilanteet eivät aiheuta stressiä. Pää on "avoin" - ajatus juoksee nopeasti. Elämä on kaunis! Kun tuttavani otti sitä masennuksen vuoksi, se auttoi myös hyvin, sillä masennuksessa on aivojen kemiallinen tasapaino häiriytynyt. Tiedän myös henkilön, joka totesi, että Brain Formulan ansiosta hän onnistui hyvin ajokorttikokeessa.
    http://mylife.welisa.ee/?id=1864
     
  18. Kyynel-78 Vierailija

    Söin vuoden triptyl nimisiä lääkkeitä ja painoni nousi sinä aikana 20kg... Sitä ennen painoin 48kg söin vähän ja jos söin liikaa niin oksensin, hampaani ovat aika pahasti kuluneet oksentamisen takia. Nyt minulla on taas itseviha kohtauksia jolloin olen syömättä joskus jopa 2pv. En halua taas takaisin siihen 48kg ja jatkuvaan oksenteluun, haluan olla normaali...
     
  19. Jukkis600 Vierailija

    Mirtatsapiini on remeronin vaikuttava aine eli sama asia.
     
  20. Katriina78 Vierailija

    Söin Mirzazapinia 6 viikkoa ja paino nousi 8 kiloa!! Ihan mieletöntä, koko päivän koko ajan oli mielessä vain syöminen. Nyt on uus lääke, toivottavasti vaan saan tuon 8 kiloa jollain keinolla pois. Pitäisi kieltää tällaiset lääkkeet :(
     
  21. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    ^Muutama päivä sen jälkeen, kun aloitin nuo paskalääkkeet sain hirveän himon vaahtokarkkeihin! Nyt tälle voi nauraa, mutta silloin sain melkein raivarin, kun lähikaupan karkkihyllystä ei löytynyt vaahtokarkkeja. /:;
    Samaa mieltä olen. Näiden lääkkeiden valmistus tulisi lopettaa.
     
  22. tsiktsik Vierailija

    mirzazapin oli kaamea lihotuslääke, lisäks olin ihan pellit kiinni suurimman osan ajasta. Cymbaltaa vakuuteltiin ei-lihottavaks, mut enpä tiedä. En pystyny nukkuun, jatkuva hampeiden narskettelu ja haukottelu ja hallusionaatiomaiset painajaiset sai mut lopettaan mokomat.
    Kaverilla efexor toiminut hyvin, laihdutti alussa mut paino nous normaaliin pidemmän käytön myötä.

    Nyt mulla käytössä sertralin. En oikeastaan tiedä mitä siitä sanoa, tuskin on vaikuttanut painoon mitenkään.
     
  23. kaisamariasipuli Vierailija

    ¨venlafaxin on itsellä ainoa joka ei ole aiheuttanut painon lisääntymistä. kolmen v uoden aikana seitsemää eri lääkettä syöneenä olen nyt vasta löytänyt hyvän lääkkeen joka ei auheuta maniaa eikä passiivisuutta.. seroquel tekee kauhean väsymyksen. venlafaxinin kauppanimiä esim efexor. mutta ilman lääkettä ei voi olla ees yhtä päivää kun heti tulee kamala huimaus ja ahdistunut olo. muuten hyvä.
     
  24. Neitopeikko

    liittynyt:
    05.05.2007
    Viestejä:
    3 112
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tässä on nyt mennyt ojasta allikkoon. Söin yli puolen vuoden ajan Optipareja. Myös aivan paska lääke! Paino alkoi taas nousta. Oksentelua on jatkunut jo noin parin kuukauden ajan. Jippii!
    No, aloitin juuri Citalopramit uudestaan. Huokaus..Kyllä kai tämä tästä.
     
  25. keppu Vierailija

    Minulla ei ole mitkään masennuslääkkeet lihottaneet, päinvastoin. Yleensä kun olen aloittanut varsinkin jonkun uuden lääkkeen, paino on tippunut nopeasti ja suht paljon. Olen käyttänyt tässä n. 7 vuoden varrella Zoloftia, Mirtazapinia (myös Remeronia), Efexoria ja nyt tällä hetkellä Cipralexia. Johtuu varmaan siitäkin, että masentuneena syön aika huonosti, joskus jopa "unohdan" syödä koko päivänä. Mutta jotenkin tuntuu, että masennuslääkkeet ovat aiheuttaneet aina minulle ruokahaluttomuutta kuten vaikea masennuskin. Olipas sekavasti kirjoitettu... =)
     

Jaa tämä sivu