oksennustauti ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja oksennusvitsaus
  • Ensimmäinen viesti
oksennusvitsaus
Olen varmaankin ylihuolehtiva nyt mutta kyselen, että vaatiiko oksennustauti jotain erikoistoimenpiteitä näin raskaana ollessa? 14+1 on viikkoja mittarissa ja eilen iltapäivällä tauti alkoi ripulilla ja illalla kerkesin oksentaa pariin kertaan. Ripulointi jatkuu edelleen, ei onneksi kovin rajuna, mutta oksua ei enää ole tullut. En ole varma onko tämä joku liikkellä oleva tauti vai ruuasta napattu pöpö. Itse epäilen kyllä jälkimmäistä. Huolena on siis lähinnä se, että ei kai tämä aiheuta mitään haittaa sikiölle? Vaikka eipä teistä kai siihen kukaan osaa varmuudella vastata :) Mutta pitäisikö ottaa yhteyttä lääkäriin?
 
Huoli
Soita neuvolaan, jos kovin huolestuttaa.

Mutta enpä usko, että siitä on yhtään mitään haittaa, kerran ei ole tuon rajumpi tauti. Eri asia varmasti olisi, jos tauti olisi raju ja kestäisi pitkään. Kunhan muistat vain juoda riittävästi.
Vertailun vuoksi: kärsin raskauspahoinvoinnista ja oksennan kaksi, kolme kertaa päivässä. Ja tätä on jatkunut pari kuukautta.
 
Silkkimaki
Minäkin tuossa samoilla vaiheilla sairastin oksennustaudin, ei ole mitään syytä huoleen!! Ja tämä on tieto eikä arvaus.

Eri juttu sitten jos tauti ei meinaa mennä ohi tai jotenkin muuten vaikuttaa siltä ettei ole tavallinen oksennustauti. Sitten kannattaa miettiä, siihen saakka ei huolta.
 
mammama
Itse sairastin kutakuinkin samoilla viikoilla todella rajun vatsataudin. Mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi. Loppujen lopuksi oksensin vain vihreää sappinestettä (anteeksi yksityiskohdat =). Soitin äitiyspolille kun vatsatauti oli kestänyt n. 12 tuntia ja sieltä neuvottiin, että mitään hätää sikiöllä ei ole kun vasta sitten jos voimakas oksentelu ja ripuli jatkuu yli 48 tuntia. Sikiö kuulemma ottaa omansa. Nestettä tosin piti yrittää juoda erittäin pieniä määriä kerralla (käytännössä kulaus kerrallaan), että pysyisi edes jotain sisällä. Itse hakeuduin päivystykseen kun vatsatauti oli kestänyt rajuna lähes tuon kaksi vuorokautta ja koska edes neste ei oikein pysynyt sisällä jouduin tiputukseen.

Mutta ota ihmeessä yhteyttä äitiyspolille tai neuvolaan jos asia askarruttaa! =)
 
Voi oksu!
Sairastin oksennustaudin muistaakseni seitsemännellä kuulla. Yli vuorokauteen ei pysynyt mikään sisällä. Yritin urhoollisesti juoda osmosalia. Olo oli hirveä ja oksentaminen aiheutti kivuttomia supistuksia. Jos olisi kestänyt yhtään pitempään niin olisin hakeutunut sairaalaan nestehukan pelossa. Onneksi se meni ohi.
 

Yhteistyössä