Hae Anna&Ellit-sivustolta

Olkapään

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä vammat?, 18.01.2006.

1. vammat? Vierailija

Onko täällä kukaan telonut olkapäätään sen verran pahasti, että vammoja on tullut, mutta luut ja jänteet ovat kuitenkin säilyneet ehjänä?

Kauanko vaiva on kestänyt parantua ja onko ollut tarve leikata?

2. lekuriin Vierailija

Vain lääkäri osaa tuohon vastata.

3. ap Vierailija

Ei osaa=) Siksi juuri kyselenkin, että kauankohan muilla on kestänyt kun voivat kestää useitakin kuukausia.

4. ft Vierailija

En ole telonut mutta ko. tapauksia jos jonkinlaisia paljon kuntouttanut/hoitanut. Lekuri todennäköisesti antaa vammasi laadusta riippuen lähetteen fysikaaliseen hoitoon tai tuikkaa kortisoonipiikin. Fysikaaliseen pääsee toki ilman lähetettäkin, joskaan sitten ei saa kelalta korvausta hoidosta.

Olkapää vammat ovat tosiaan usein pitkäaikaisia vaivoja. Esim jännetulehdukset tuppaavat uusimaan etenkin jos olkapäähän on keräytynyt kalkkeumaa mikä aiheuttaa hankausta, joka taas aiheuttaa tulehdusta eli näin kierre on valmis. Tapaturmaperäiset vammat puolestaan vaativat tietyn paranemisprosessin eli edetään passiivisista harjotteista aktiivisiin ja kun liikeradat ovat normalisoituneet alkaa olkaseudun vahvistaminen. Ultraäänihoidosta usein apua.

5. Siiri Vierailija

Mun olkapää jopa magneettikuvattiin, mutta mitään ei löytynyt. Kuitenkaan mun käsi ei noussut edes vaakatasoon, ja esimerkiksi lattian moppaaminen teki kamalan kipeää olkapäähän. Käsivarsi oli myös voimaton.
    Vuoden kärsin. Sitten löysin kiropraktikon (doctor of chiropractice) Hesasta, ja puolessa vuodessa olkapää saatiin kuntoon. Tämä kiropraktikko oli oikein erikoistunut olkavammoihin. Harmi, että on nyt muuttanut Englantiin.

6. ap Vierailija

Mulla kyllä käsi liikkuu, sattuu tosin prkleesti=(
    Olen kuntouttanut sitä joka päivä, koska sitten on paha jos se jumahtaa ja hauis pääsee rapisemaan.

Mulla näkyi ultraäänessä monta vammaa olkapäässä, mutta siitä ei oikein nää mitä ne on. Yleensähän ei leikata, jos ei jänteet/luut mene ja ne mulla on ehjät lääkärin ja ultraäänilääkärin mukaan. Eli ajan kanssa paranee.

Mietin vaan, että kauanko kestää..

7. Itse sain pari vuotta sitten olkapäähän vamman sulkista pelatessa. Palloa lyödessä ilmeisesti iskin niin takaa ja kovaa, että jonkunasteinen vaurio nivelkuoppaan tai sen reunaan lähinnä tuli. Olkapää alkoi kipuilla, lähinnä etupuolelta ja kipukaari oli selvä käteä sivukautta ylös viedessä. Lopetin sitten sulkiksen peluun ja lähdin melomaan ;-)
    Asiaa hoidin kuitenkin yksit. ortopedilla ja jäätiiin odottelemaan tilannetta, väläyteltiin leikkausta ja sitä rataa. Laitoin vakuutusyhtiöön hakemuksen vetämään, sain hylsypäätöksen, samaan aikaan isä sairastui syöpään ja heitti lusikan nurkkaan, minkä johdosta ei ollut voimavaroja hoitaa itseään ja asioitaan. Tapahtumasta on nyt siis pari vuotta, olkapää on suht. ollut rauhallinen, mutta päätin kuitenkin mennä tähystysoperiin, koska tilanne voi olla myöhemmin sekin, että olkapää lähtee itsestään paikoiltaan jne. ja ehkä nyt kun sitä ei vielä ole tapahtunut, asiaa voidaan ehkä korjata jotenkin. Jotenkin?! Olen käynyt parilla lääkärillä, mutta kukaan ei ole selvästi sanonut, mikä pitäisi tehdä. Vieläkin epäilyttää, mutta oper on ensi viikolla edessä ja maha kuralla jo nyt, kun ei ole mitään suurempaa koskaan tehty kuin alaviisaudenhampaat poistettu. Apuva!
    Kertokaa kokemuksia muutkin! Anestesia jännittää, hermot menee, oisko kuitenkin parempi haluta pelkkää puudutusta??

8. Kiertäjäkalvosin Vierailija

Vamman jälkeen minun kokonaistilannearvioni oli hatara.
    Fysioterapeutit naureskelivat, että kuuntele, kuinka heidän polvet, selkä ja olkapäät naksavat...heh, heh,..

Minä vaan sinnikkäästi kerroin samoista oireista, kunnes pitkittyessään ongelmat vain pahenivat...

Ortopedi osasi heti sanoa, että vasemman olkapään kiertäjäkavosin on rikki. Siitä johtuu napsuva ääni ja kivut lapaluun ja käden alueella johtuvat olkapäästä. Että sellaisia tohtoreita nämä fysioterapeutit ovat.

Ortopedi kirjoitti lähetteen varjoaineella tehtävään magneettikuvaukseen julkiselle puolelle. Kuvauksen jälkeen päätetään, miten leikataan. Sain kirjeen, että odotusaika 3-6 kk. Tässä sairauslomalla odottelen. Nytkin kipua ranteeseen ja sormiin asti. Vasen käsi ei käänny yläviistoon taaksepäin. Yksityissektorilla olisin saanut kuvauksen jo tehtyä, mutta varjoainekuvaus maksaa maltaita, KELA korvaa vain pilkun verran! Suurin kustannuserä, kun maksan vielä heidän tekemänsä päätös-toimistokulut, joten minulle lähetettävä rahamäärä on vielä se pilkun sadasosa.

Suomessa kannattaa pitää työikäiset hyvin koulutetut ihmiset sairauslomalla.

9. Ap Vierailija

Särkeekö sulla hauislihas myös? Mulla myös hauis särkee etuosasta ja nyt alkanut särkeä alaosasta. Teloin itseni 8 vkoa sitten. Kättä koetan kuntouttaa joka pv,ettei jumitu ja pahene entisestään. Tsemiä sulle ja muille samasta vaivasta kärsiville!

10. kipuilija Vierailija

Hei nimimerkki kiertäjäkalvon!

Mulla on ollut reilun vuoden ongelmia olkapään kanssa. Ultralääkäri on epäillyt ahdasolkapääsyndroomaa ja on havainnut olkapäässä myös jonkinlaisen jännevaurion. Lopulta lokakuussa sain lähetteen ortopedille kun vaiva vain jatkui ja jatkui. Ortopedi sanoi, että aika selkeät ahtaan olkapään oireet ovat ja laittoi lähetteen kunnalliselle ortopedille omana suosituksenaan oli olkapään leikkaus. Nyt vihdoin pääsin marraskuussa Kirurgiseen sairaalaan tämän ""leikkaavan"" ortopedin juttusille, joka sanoi, että katsotaan vielä magneettikuvat, koska kuulemma kaikkia vaivoja ei pystytä korjaamaan. Olen saanut hetkittäin apua kipuun kortisonipistokista (laitettu 3 kertaa olkapäähän 10 kuukauden sisällä). Viime viikolla olin magneettikuvissa ja ensi viikolle on aika ortopedille. Jokaisen kortisonipistoksen jälkeen on ollut hyvää aikaa 1-2 kuukautta. Jokaisen kortisonipistoksen jälkeen on vaivat tulleet aina pahempina takaisin. Itse olen alkanut epäilemään että ongelma olisi kiertäjäkalvosimessa. Pystyn nostamaan ihan kohti suoraan käteni ylös saakka (siis käsi on suorana). Kun nostan niin, että kämmen on vähän vinossa en pysty nostamaan kivutta kättä kuin ehkä 5 cm. Heti kun käteen tulee pieni kiertoliike on kuin veistä käännettäisiin olkapäässä. Nyt joulukuun jälkeen on kaikenlaiset kotityöt tuottaa kauheita tuskia käteen (mm. tiskaaminen, pullataikinan vaivaaminen). Lisäksi takin päälle laittaminen, turvavyön kiinni laittaminen tuotavat kauheaa kipua olkapäässä.

Osaatko kertoa minulle kiertäjäkalvosimen oireita eli jos ongelmani onkin siinä. Nyt pelkään, että magneettikuvissa ei näy mitään ja olkapää jätetään hoitamatta. Jotenkin tämä kuukausien kipuilu alkaa käydä jo hermoille. Nyt en ole viitsinyt hakea kiusallanikaan kortisonia, koska aina kun olen käynyt ortopedilla on olkapää liikkunut hyvin tuon kortisonin takia, joten nyt olen ilman sitä, jotta voin lääkärille näyttää, että missä asennossa se kipu tuntuu ja miten se käsi liikkuu yms.

Kipuilija

11. helmimamma Vierailija

täällä yksi marraskuussa leikattu olkapää. Spiratusjänne oli kokonaan poikki. Käsi ei noussut kuin 30 astetta eteenpäin sivusuunnassa myös todella vähän. Nostaa ei voinut edes peittoa sängyssä päälle. Julkisen puolen kutsua leikkaukseen ei ole kuulunut, yksityisesti leikkaus maksoi vähän alle 2000e. Niin työkykyiset pitäisi saada nopeasti töihin, tapaturma sattui jo viimevuoden kesäkuussa, mutta terveyskeskuksen lääkärin mielestä oli vain venähdys ja hoitona buranaa. Jännevammassa tyypillisin kipu on leposärky, minulla käsi valvotti öisin. Nyt olen varmaan rasittanut sitä liikaa, koska särkyä on uudelleen. Kotijumppaa vielä, torstaina lekuriin ja lähete fysioterapiaan. Sairasloma on 5.2. asti, torstaina kirjoitetaan tod.näk.lisää.

12. Sanna Vierailija

Eikö tuo jänne vika selvinnyt heti ultrassa? Kai sulla otettiin ultra heti tapaturman jälkeen?

13. helmimamma Vierailija

ei mitään ultraa otettu, eikä muutakaan tapaturman jälkeen. Vasta elokuussa alettiin yksityislääkärillä tutkimaan ja ensin röntgen ja sitten ultra ja ultrassa ei näkynyt mitään. Vasta varjoaineella tehty magneettikuvaus paljasti täydellisen repeämän. Nyt sitten taistelen vakuutusyhtiön kanssa kun he katsovat, ettei tälläinen vamma voi tulla tosta tapaturmasta. Kirurgini on kyllä toista mieltä ja leikkauspöytäkirjaa luulisi vakuutusyhtiönkin lääkärin uskovan, mutta ei niin ei . Valituskierros on lähtenyt eteenpäin.

14. Näin on Vierailija

On meitä muitakin, joiden selkeät vammat jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Aikaa poltetaan...eihän ne itsestään parane kuin pahenevat vaan.

Vakuutusyhtiöt selittävät, ettei näitä ja näitä asioita korvata, eihän ne ole tulleet tapaturmatilanteessa.

Hoitoihin osallistuneet livistävät vastuusta!!
    Potilasvakuutuskeskukset ja vakuutusyhtiöt ovat vain bisnesyrityksiä. Eihän asiantuntijalääkärit kollegoidensa töitä huonoksi moiti -kaikki on mennyt hyvin ja asiallisesti.

Asiakas maksa vain rauhassa, mutta varo joutumasta terveydenhuollon ja vakuutusasiantuntijoiden kanssa tekemisiin. Sinähän olet se häviäjä ja maksaja.

15. veke Vierailija

olkapää leikattiin 2kk sitten ohjeiden mukaan olen harjoitellut mistähän jatkuva särky johtuu eikä käsi nouse kunnolla ihmetyttää

16. Käsi pois pelistä... parivuotta sitten leikattiin avo leikkauksena,
    kiertäjäkalvosin vamma olkapäästä. Oireili muutamia vuosia, mutta 2007
    oli usein tosi kipeä loppu vuodesta, eikä työnteosta meinnannut
    mitään tulla.

Kortisonia ja jumppaa sain, ei auttanut.Leikattiin, mutta ei parantunut.
    Menin yksityiselle ortobedille, otatti varjoaineen kanssa mangneetti kuvan,
    kas ei ollut leikkauksen ankkurit pitänyt, kaikki oli totaalisesti
    revähtänyt, käsi ei nouse ylös, ei taivu taakse, pientä aristusta ajoittain.

(Ikää nyt 59v) enään ei suositeltu uutta leikkausta, eka kerrasta
    meni työkyvyttömyys eläke läpi.Joten nyt viettelen laatuaikaa,
    tosin pienellä eläkkeellä, mutta ei valiteta. Onneksi miehellä on
    eläke sut hyvä joten pärjätään aika hyvin taloudellisesti, onneksi
    ei ole enään asunto velkaa.

17. butterfly, Vierailija

Suosittelen menemään Harri Heliölle, Suomen ehdottomasti paras olkapääasiantuntija/kirurgi/ortopedi. Mulla oli olkapää aivan sökönä ja nyt on kuin uusi!

18. tuituli Vierailija

En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta myös minulta on koko olkapään jänteistö hajalla. Toissakesänä sananmukaisesti jänteet paukahtivat poikki. Pientä liikettä kädellä voin tehdä, mutta tuskin tuo Heliökään tyhjästä niitä jänteitä sinne olkaan takaisin saa.

19. h-ansuu Vierailija

Anteeksi nyt vain mutta kyllä Heliö osaa ja tietää nuokin asiat. Hän on leikannut minun olkapään 2kert.ja nyt viimesellä kerralla Heliö lähetti minut Osloon. Ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa. Että Heliölle vaaan!

20. Heliö on guru! Vierailija

No ei kukaan tyhjästä nyhjäse, mutta Heliö kyllä osaa korjata minkä tahansa olkapää vamman ja helvetin hyvin. itse taikoi mun paskan olkapääni täysin uusiksi ja mitään vikaa ei ole ollut.

Jaa tämä sivu