Hae Anna&Ellit-sivustolta

Omenat mehuksi

Viestiketju osiossa 'Piha ja Puutarha' , käynnistäjänä Ei aina hilloa, 16.09.2008.

1. Ei aina hilloa Vierailija

Mitä kokemuksia teillä on omenamehun tekemisestä mehuasemilla? Säilyykö mehu jääkaapissa vai pitääkö se pakastaa? Laitetaanko siihen yhtään sokeria tai säilöntäaineita?

2. maijalla Vierailija

Itse en ole teettänyt tuoremehua, mutta teen kyllä mehumaijalla mehua, johon laitan sokeria. Omenat vain paloittelen maijaan ja odotan koska alkaa valumaan ;)
    On muuten hyvää, ainakin kun tekee valkeasta kuulaasta.

Mielestäni siihen Ei laiteta sokeria eikä säilöntäaineita, eihän se sitten olis mitään tuoremehua.

3. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei säily alkuperäisen kysyjän mainitsema mehu jääkaapissa muutamaa päivää kauemmin vaan sen joutuu pakastamaan. Mehua voi pakastaa muovisiin pakastepulloihin tai sitten vaikka tyhjiin maitotölkkeihin.

4. Säilyy Vierailija

Mehuasemalla omenista puristettu tuoremehu säilyy oikein hyvin talven yli kellarissa.
    Ainakin meillä päin mehuasemalla mehu säilötään puhtaisiin, kuumennettuihin lasipulloihin( täytyy olla omat pullot ja korkit).
    Olen jo vuosia saanut nauttia talven yli omista omenista tehtyä, maakellarissa, vaaka-asennossa säilytettyä tuoremehua.
    Sokeria tai mitään muutakaan ei mehuun lisätä.

5. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Tavallinen tuorepuristettu omenamehu ei todellakaan säily ilman säilöntäaineita varsinkaan, kun sitä ei mitenkään kuumennenta puristusvaiheessa tai muutenkaan steriloida. Jos mehu käsitellään jotenkin puristusvaiheessa niin sitten ehkä säilyykin. Minulla kokemusta vain käsittelemättömän mehun säilömisestä.

6. äippä66

Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös mehuasemat pastöroi mehut? Kyllä niiden pitäisi säilyä kellarissa hyvin. Omenatuoremehu on tosi hyvää, harmi ettei ole niin paljoa omppuja jotta vois teettää tuoremehua.

7. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Eivät kaikki näin tee tai ei tehnyt se mehuasema, josta minulla on kokemusta.

8. Säilyy Vierailija

Minä en ole törmännyt tuoremehuasemaan jossa mehuja EI pastöroitaisi.
    Hyvin ovat omenatuoremehut maakellarissa säilyneet satokaudesta toiseen.
    Alku innostuksen myötä kun mehun juonti vähenee, niin joskus on käynyt silläkin lailla että on muutama pullo unohtunut kellariin, ja kesän jälkeen sieltä "löytynyt", ihan hyvää on ollut vielä silloinkin.

9. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Aikoinaan Helsingissä Marjaniemessä oli sellainen. Tähän siis perustuvat omat kokemukseni.

Jaa tämä sivu