Onko ehkäisy omatunnon asia?

  • Viestiketjun aloittaja Itkeneet silmät
  • Ensimmäinen viesti
Itkeneet silmät
Lestadiolaisten uskonnollinen johto linjasi, että ehkäisy on "omatunnon kysymys". Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Pitääkö ehkäisyn käyttämisestä tuntea huonoa omatuntoa vai onko oikein tuntea siitä hyvää sellaista?

Onko ehkäisy syntymättömästä lapsesta kieltäytymistä, Jumalaa vastaan nousemista?

Osaako joku lukea uskonnollisen johdon kommenttia rivien välistä?
 
Jumala on inhimillinen
Alkuperäinen kirjoittaja Itkeneet silmät;11683912:
Lestadiolaisten uskonnollinen johto linjasi, että ehkäisy on "omatunnon kysymys". Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Pitääkö ehkäisyn käyttämisestä tuntea huonoa omatuntoa vai onko oikein tuntea siitä hyvää sellaista?

Onko ehkäisy syntymättömästä lapsesta kieltäytymistä, Jumalaa vastaan nousemista?

Osaako joku lukea uskonnollisen johdon kommenttia rivien välistä?
Omantunnon kysymys on sitä, että kukin ihminen voi itse tehdä päätöksensä niin kuin kokee parhaaksi. Luoja loi ihmisen kaltaisekseen mutta antoi jokaiselle oikeuden päättää siitä minkä näkee hyväksi ja minkä ei.
Ehkäisy ei siis ole kiellettyä koska aviosuhteeseen kuuluu osana myös seksi. Jumala on armollinen ihmistä kohtaan eikä aseta hänelle mitään pakollisia vaatimuksia. Lisääntykää ja täyttäkää maa ei tarkoita sitä, että jokaisesta kahden ihmisen välisestä syvästä rakkaudenosoituksesta olisi tarkoituksenmukaisesti tultava raskaaksi. Kukin meistä kantaa vain sen taakan mikä on tarkoitettu kannettavaksi ei yhtään enempää.
En todellakaan koe että ehkäisy olisi ihmisen nousu Luojansa ajatuksia vastaan. Jos olisi tarkoitettu, että kaikki rakkaus tuottaisi aina hedelmää ei Luoja olisi meitä opastanut eikä antanut meille mitään käsitystä tai ymmärrystä mistään ehkäisystä.
 
Ei ole uskovan tehtävä
JT!

Kahdeksan lapsen äitinäkään (9. tulossa) en pystyisi ottamaan noin isoa kysymystä vastuulleni. Se on Herran tehtävä päättää kuinka lukuisa on perheemme.
 
eri mieltä
minä olen täysin eri mieltä edellisen nikin kanssa.

Jeesuksen äiti, Maria, hänkin teki vain yhden lapsen Jeesuksen. Ei Jumala vaadi meiltä muilta yhtään enempää, eikä edes sitä. Hän oli armollinen ja hyvä. Olen aivan varma, että Jumala hyväksyy meidät ihmiset vaikkemme tekisi yhtään lasta.

Ihminen ei ole lapsentekorobotti.
Tekisin väärin ihmisyyttä ja ennenkaikkea niitä syntyviä lapsiani kohtaan, jos tehtailisin heitä tähän maailmaan, vaikkei omat henkiset voimani riittäisi heidän hoitamiseensa, eikä minulla ole taloudellisia edyllytyksiä majoittaa eikä elättää 2 lasta enempää.

Minulla on ihmisenä vastuu itsestäni ja tästä yhteiskunnasta myös jumalalle. Minun jumalani on antanut meille tämän maapallon jonka koko hyvinvoinnista me jokainen vastaamme omilla teoillamme.
Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä jo tälläkin hetkellä.

Minun jumalani ei vaadi minua uhraamaan omaa terveyttäni sen vuoksi, että ylikuormitamme entistä enemmän tätä maapalloa ja sen myötä tuhoamme tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet.

Jos ihminen itse ei kykene kantamaan vastuutaan lisääntymisestään, eli ehkäisystä, hänen tulee pidättäytyä yhdynnöistä mieluummin kuin synnyttää yhä uusia ja uusia lapsia.
 

Yhteistyössä