Onko joku jo saanut sikainfluenssa-rokotteen?

  • Viestiketjun aloittaja siri111
  • Ensimmäinen viesti
Niimpääähhh
Sain rokotteen torstaina 29.10klo 9 maissa. 7 tunnin paasta alkoi olla huono, todella flunssainen olo. Kotona 17:00 maissa kovat nivel - ja lihaskivut seka kuumeinen olo. Pakko ottaa ibuprofeiinia 800mg. Kuumeinen olo jatkui seka nivelkivut. Lisaa laaketta ennen nukkumaan menoa. Aamulla ihmettelin kipeita nivelia niin kasissa kuin jaloissa. Ei kun ibuprofeiinia naamaan ja toihin. Hieman helpompi olo oli tana perjantaina. Ei enaa nivelkipuja iltapaivasta. Ainoastaan flunssainen olo.
Ensi yoksi taytynee kylla ottaa pari nappia, jotta saa nukuttua.
Jos oisin oireet tiennyt en oisi ottanut moista rokotetta.

t.PK
Otin rokotteen tiistai-aamuna 8.12, illalla ei mitään, ajattelin että säästyin aika hyvin oireilta. Seuraavana aamuna ihan kauhea olo ! Käsi oli arka, kurkku kipeä, kuumotti ja hiki virtasi. mittasin kuumeen, 37.5 näytti, illalla oli jo tosi heikko olo ja mittasin taas, ja kuumetta oli jo 38.1. Sitten otin ibumaxin ja nukkumaan! Aamuyöstä heräsin, ja ajattelin että nyt on jo parempi olo, nukuin 4 tuntia ja nousin pystyyn ja pyörrytti ja mittasin kuumeen, jälleen 37.6, eli nyt jo toista päivää kuumeessa ja niveliä särkee sun muuta ! jos olisin tiennyt tän niin en varmasti olisi ottanut kyseistä rokotetta! :(((
 
Viimeksi muokattu:
Susku
Sain rokotteen perjantaina aamupäivällä. Rokote oli vain pieni nipistys, ei sen ihmeellisempää. Illalla pistoskäsi alkoi hieman aristaa. Yöllä olkavarteen sattui sen verran, että vasemmalla kyljellä ei voinut nukkua. Yöllä ja lauantaiaamuna päätä särki, mutta kipulääke helpotti oloa. Olo oli jonkin verran vetämätön. Reilu vuorokausi rokotuksesta alkoi ripulointi, joka jatkuu nyt sunnuntainakin. Yöllä vatsanväänteet herättivät täysistunnolle vessaan.
Kirjoitettuna sivuvaikutukset näyttäytyvät pahempina. Ei nämä oireet sietämättömiksi ole äityneet. Mieluummin otan nämä sivuvaikutukset kuin mahdollisesti pahaksi äityvän taudin.
 
pikinen
minä sain viikolla 9 ei mitään oireita vähän käsi kipeä ja söin myös tamiflun lääkitykseen puolentoistaviikonpäästä.

Molemmat lapset on saaneet piikin ja molemmilla vain käsikipua ja vanhempi söi myös tamiflunin koska sairastu enenkun piikki rupes tehoon.

Voimakkaimmat oireet piikistä on 37.5 kuume ja lähipiiristä kaikki lapset ja usea aikuinen on saanut piikin
 
laura
Sain rokotuksen 25.11.2009 ja mua pelotti se paljon, joutu 2 tuntia odottaa, ja oon 4lk sit kans 5lk ja 6lk tuli samaanaikaan, kauheesti odotin, sit mut rokotettiin.
Ei mua edes nipistänyt, vaan tuntui se. Sit tuli heikotusta ja menin tunniks makaaman ruskeelle korkeelle patjalle, ja sit ope soitti mun äidille ja äiti tuli hakee mua. olisin saanu sen 14.12.2009 mut sit yhtäkkii sillon välkällä ope tuli sanoo et nyt lähetään rokotukseen!!

Käsi tuli tosi kipeäksi, ja tulin sitten viikon jälkeen kipeeksi, huonoo oloo, ja kurkkukipua, ja kauhea nuha.. olin 2 päivää koulusta poissa :S Tuommoinen se rokotus oli, ja lehdessä luki, et ehkä tulee uudestaan noi possurokotukset, varmaan riskiryhmille, ja mun ikäsille ja nuoremmille, ei välttämättä toi eka rokotus auttanut riskiryhmille ja lapsille :S
 
Iskä äiskä ja lapska
Lauantaina minä ja vaimo otettiin rokote (+ lapsi sai syksyllä) nyt ti-aamu. La-ei oireita. Su- lievästi kipeä olo vaimolla lämpö 37.4 mulla 36.9. Liikunta paransi oloa hetkellisesti. Ma sama tilanne. Ma-iltana lämpö poistunut. Nyt ti-aamuna vaimolla turposi kainalo -ilmeisesti kuulunee asiaan. Molemmilla käsi edelleen lievästi kipeä. Syksyllä tyttärellämme 9v käsi hieman kipeä- ei muita oireita.
 
Keski-iässä oleva nainen
Varoittivat terveyskeskuksessa, että voi tulla kuumetta. Niin tulikin, ei seuraavana, vaan sitä seuraavana aamuna. Kurkku myös kipeä. Väsyttää ja pientä lämpöä on vielä illallakin.

Heti pistoksen jälkeen käsi rokotuskohdasta kipeä. Ja on edelleen toisena päivänä rokotuksen jälkeen.

Olisin ottanut, vaikka olisi tullut pahempiakin oireita. Koska kuulin tutuilta opiskelijoilta, että heillä oli itse sikaflunssa ja olivat todella kipeitä - mies varsinkin. Monta päivää 38,5 - 39 asteen kuume ja särkyä - ennen kaikkea ohimoissa. Kuulostivat siis aika pahoilta nuo oikean sikaflunssan oireet, joten ennemmin sairastan tämän "pikkusikaflunssan".
 
rokotettu-raskaana
Sain rokotteen perjantaina aamupäivällä. Iltapäivästä olkavarsi kipeytyi. Lauantai aamupäivällä alkoi viluttamaan ja väsyttämään, varmaan nosti kuumetta (en mitannut). Menin pariksi tuntia nukkumaan ja vilutus meni ohi. Nyt sunnuntai, ja ainut oire on tuo pistoskohdan kipuilu. Ei siis ole jatkuvasti kipeä, vain jos siitä painaa.
Niin, ja olen raskaana rv 7.

Oletteko muuten lukeneet tämän:

Sikainfluenssa ja raskaus - Artikkelit - Vauva.fi

Asiallisen oloista tekstiä.
 
T-Rex
Itse sain rokotuksen eilen , ja tänään piti lähteä töistä kesken päivän . Nosti pikkuisen kuumeen ja lihaksia särki , vähän jopa flunssainen olo . Ennen rokotusta ei mitään oiretta .
 
flunssa vs haittavaikutus
Ota H1N1-rokote, josta seuraa päänsärky, rasituksen siedon huononeminen, voimakkaat hermosäryt, kielen puutuminen, lihasten voimattomuus, raajojen puutuminen, pistely, kirvely, lihaskrampit, ihottuma.
Et ole yksin oireittesi kanssa, mutta huomioi se, ettei lääketiede halua löytää syytä, siihen miksi liian moni on saanut ko. oireiston tai osan oireista rokotuksen jälkeen.
Älä odota, että oireisto helpottaisi hetkessä. Menee ehkä kuukausi, kaksi, neljä, puoli vuotta tai vuosi. Kuka tietää.
Lisättäköön, että kolmen päivän 40 asteen kuume tai flunssan oireet kuuluvat rokotuskomplikaatioihin.
 
jepjepjep
Ota H1N1-rokote, josta seuraa päänsärky, rasituksen siedon huononeminen, voimakkaat hermosäryt, kielen puutuminen, lihasten voimattomuus, raajojen puutuminen, pistely, kirvely, lihaskrampit, ihottuma.
Et ole yksin oireittesi kanssa, mutta huomioi se, ettei lääketiede halua löytää syytä, siihen miksi liian moni on saanut ko. oireiston tai osan oireista rokotuksen jälkeen.
Älä odota, että oireisto helpottaisi hetkessä. Menee ehkä kuukausi, kaksi, neljä, puoli vuotta tai vuosi. Kuka tietää.
Lisättäköön, että kolmen päivän 40 asteen kuume tai flunssan oireet kuuluvat rokotuskomplikaatioihin.

Niin, tai sitten et saa mitään oireita, itselläni ei esim. ollut muuta kuin hieman kipeä käsi pistoskohdasta noin vuorokauden. H1N1-rokotteen haittavaikutuksista ja niiden syistä löytyy googlettamalla ihan pätevääkin tietoa samalla vaivalla, kun mitä menee hysterian lietsomiseen keskustelupalstoilla.

Tavallisilla kausiflunssarokotteillakin on haittavaikutuksensa, toiset ovat herkempiä kuin toiset ja monet tuntuvat tämän ko. asian tiimoilta olevan myös aika luulosairaita...
 
Viimeksi muokattu:
Oireet 33kk jälkeenkin
Ota H1N1-rokote, josta seuraa päänsärky, rasituksen siedon huononeminen, voimakkaat hermosäryt, kielen puutuminen, lihasten voimattomuus, raajojen puutuminen, pistely, kirvely, lihaskrampit, ihottuma.
Et ole yksin oireittesi kanssa, mutta huomioi se, ettei lääketiede halua löytää syytä, siihen miksi liian moni on saanut ko. oireiston tai osan oireista rokotuksen jälkeen.
Älä odota, että oireisto helpottaisi hetkessä. Menee ehkä kuukausi, kaksi, neljä, puoli vuotta tai vuosi. Kuka tietää.
Lisättäköön, että kolmen päivän 40 asteen kuume tai flunssan oireet kuuluvat rokotuskomplikaatioihin.
JUURI NOIN...minulla vielä pirullisia oireita lähes 3kk jälkeen piikityksestä. Rinnan,kaulan, nielun alueella pistelyä, kipuilua ja löysää limaa irtoaa koko ajan,ei kuumeilua, olo välillä kuin olisi tulossa sairaaksi, aamuisin olo hyvä mutta päivän mittaan oireet lisääntyy. Keuhkot kuvattu; lausunto OK...veriarvot OK, antib.syöty(Doximycin) joka ei auttanut...lääkäri kierre taitaa alkaa tai sitten kärsittävä vielä viikkoja, kuukausia... "Kurkkulääkäri" sanoi jotta voi tämä johtua sikapiikistäkin...ei ole kuulumma tilastoja yms näistä pitkistä jälkioireista...suisitteli sisätautilääkärille :(
 
Viimeksi muokattu:
luulosairas
Niin, tai sitten et saa mitään oireita, itselläni ei esim. ollut muuta kuin hieman kipeä käsi pistoskohdasta noin vuorokauden. H1N1-rokotteen haittavaikutuksista ja niiden syistä löytyy googlettamalla ihan pätevääkin tietoa samalla vaivalla, kun mitä menee hysterian lietsomiseen keskustelupalstoilla.

Tavallisilla kausiflunssarokotteillakin on haittavaikutuksensa, toiset ovat herkempiä kuin toiset ja monet tuntuvat tämän ko. asian tiimoilta olevan myös aika luulosairaita...
Vielä pelottavampaa faktaa löytyy googlettamalla. Hysterian lietsontaa tuskin on omien kokemusten tuominen julki, mistä ko. kirjoituksessa mielestäni oli kyse. Kokemukset tekevät kirjoituksesta pätevän. Vai tarvitaanko tiedettä ja lääketieteellisiä tutkimuksia siihen, että voidaan arvioida, onko ihminen terve vai sairas.
Totta se tosiasia, että kaikkiin rokotuksiin valitettavasti kuuluu haittavaikutukset, mitä tiede tuskin osaa aina selittää, sillä keinot ovat rajalliset. Sitä, onko rokote tilattu kiireellä tietämättä siitä tarpeeksi, on tosiasia, mitä me tavikset tuskin koskaan saamme tietää.
 
Viimeksi muokattu:
hysteri
Itse ehdin saada sikainfluenssapiikin marraskuussa juuri ennen raskauttani, joten siten olen jäävi ottamaan kantaa siihen, miten suhtautuisin raskauden aikaiseen rokotukseen. Viime syksynä olisin kuitenkin rokotteen ottanut, vaikka raskaana olisin jo ollut. Ja nimenomaan juuri siksi. Sikainflluenssa voi olla nimenomaan raskaana olevalle erittäin kova tauti ja maailmalla raskaana olevia on kuollut poikkeuksellisen paljon muihin ikäisiinsä verrattuna. Myös nuorille ja nuorehkoille aikuisille tauti voi olla kova, tehohoidossa on nähty hengityskoneessa terveitä 20-40-vuotiaita. Onneksi rokotukset ehtivät tehota ja pahimmalta Suomessa vältyttiin.

Rokotteen sivuvaikutukset ovat olleet pääasiassa lieviä (on ihan asiantuntijatason tietoa infektiolääkäreiltä että työkavereilta omakohtaisia kokemuksia), yleensä rokotuskohdan kipua, turvotusta ja kuumotusta (itsekin sain tällaisen reaktion). Kyseessä on reaktio rokotteen apuaineelle, jonka tarkoituksena on voimistaa rokotteen vasta-ainetuotantoa, toivottu vaikutus siis. Kuume ja flunssaoireet kuuluvat myös asiaan ja ovat merkki siitä, että kroppa alkaa tuottaa vasta-aineita. Itse altistuin pari viikkoa rokotuksen jälkeen sikainfluenssalle enkä saanut tautia, rokote siis tehosi kohdallani. Toki käsihygieniaan kiinnitin myös kovasti huomiota.

Nyt raskaana ollessa olen tosi tyytyväinen, että myös mieheni on ottanut si-rokotuksen. Vauvamme syntyy loppukesästä eikä ehdi saada syyskaudelle vielä omaa rokotusta (vasta 6 kk jälkeen vauvoja rokotetaan influenssaa vastaan) ja kun me molemmat vanhemmat olemme rokotettuja, infektioriski pienenee. Myös isovanhemmat ovat saaneet omat rokotuksensa. Jos sikainfluenssa alkaa jyllätä jälleen syksyllä, ei meille ole rokottamattomilla asiaa.


Vielä pelottavampaa faktaa löytyy googlettamalla. Hysterian lietsontaa tuskin on omien kokemusten tuominen julki, mistä ko. kirjoituksessa mielestäni oli kyse. Kokemukset tekevät kirjoituksesta pätevän. Vai tarvitaanko tiedettä ja lääketieteellisiä tutkimuksia siihen, että voidaan arvioida, onko ihminen terve vai sairas.
Totta se tosiasia, että kaikkiin rokotuksiin valitettavasti kuuluu haittavaikutukset, mitä tiede tuskin osaa aina selittää, sillä keinot ovat rajalliset. Sitä, onko rokote tilattu kiireellä tietämättä siitä tarpeeksi, on tosiasia, mitä me tavikset tuskin koskaan saamme tietää.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä