Osakehuoneiston myynti itse?

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä Tietämätön tonttu, 18.01.2007.

1. Olen myymässä ensiasuntoani. Kyseessä on pieni kerrostaloasunto. Rahat on tosi tiukalla, joten haluaisin myydä asuntoni itse ilman välikäsiä, jotta säästyn välityspalkkion maksamiselta. Mitä tarvitaan asunnon myyntiin? Mistä saan tietää, paljonko on varainsiirtovero juuri tuosta kohteesta?

2. Omistanut Vierailija

Voit laittaa ilmoituksen myytävästä huoneistosta vaikkapa ilmaisjakelulehteen tai kaupan ilmoitustaululle.

Taloyhtiön isännöitsijäntodistus sekä edellisen vuoden talousarvio tarvitaan, pohjakuva asunnosta on hyvä myös olla.

Varainsiirtoverosta saat tietoa verotoimistoista kautta maan.

Kauppakirjalomakkeen saat netistä tai ostamalla kirjakaupasta.

3. care Vierailija

Mitä ilmaisjakelulehtiä helsingissä ilmestyy, missä ilmoituksia asunnoista on? Onkohan niillä nettisivuja?

4. tsekkaa Vierailija

Lähes jokaisella kaupunginosalla on oma lehtensä: Töölöläinen, Kamppi, Eira,jne Googlen kautta saat julkaisijan tiedot. Jos päädyt välittäjään, valitse joku pienempi
    välitystoimisto ja tinkaa provikasta, suurilla kiinteät provikat.Voit laittaa oman ilmoituksen Oikotie sivulle, siellä ihmiset runsainmäärin etsivät asuntoa.

5. vinkkilinkki2 Vierailija

Silmäise Mainio.netin hyvät vinkit:
    http://www.mainio.net/subject_list_new.asp?path=1;1132;1133;5231&skip=9

6. Oikotie Vierailija

Minä olen myynyt kaksi asuntoa Oikotie.fi kautta. Viimeisin meni neljässä päivässä.

Tarvitset isännöitsijätodistuksen ja sen liitteeksi tulos-laskelman ja taseen ja mielellään yhteenveto tulevista korjauksista (jos niistä on päätetty). Pyydä isännöitsijjältä myös asunnon pohjapiirustus.

Kuluja meillä meni kauppaan about 80 euroa. Välittäjä olisi ottanut meidän kokoisesta asunnosta 8000 euroa. Aika hyvä säästö! Niin ja varainsiirtovero ei kuulu sinulle vaan ostajalle.

7. yuuyuyuy Vierailija

Pitää olla asunut kaksi v.

8. Oili Vierailija

Varainsiirtovero kuuluu tosiaan ostajalle ja se on vakio kaikkialla.

Edellinen kirjoittaja tarkoittaa myyntivoittoveroa, jota ei mene jos olet asunut asunnossa itse 2 v.

9. Kiitos kaikille vastanneille. Tuli vielä mieleeni, että jos joku kiinnostunut löytyy, niin miten on käsirahan maksamisen kanssa? Pitääkö tai kannattaako sellainen pyytää?

10. ¤¤¤ Vierailija

Jos ostaja tekee tarjouksen tai varauksen, niin käsiraha ilman muuta.

11. Pitääkö käsirahan maksajat sitten itse sitä käsirahaa käteisellä taskussaan vai pitääkö sille käsirahalle antaa maksuaikaa?

12. käsiraha Vierailija

Mulle maksoi ostajat käsirahan samantien käydessään asuntoa katsomassa (toinen kävi pankissa nostamassa rahat), mutta kyllä voi antaa vaikka tilinumeron, tilillä käsiraha pitää olla esim. seuraavana pankkipäivänä, muuten voit myydä asunnon muille.
    Hanki käsirahasopimuspohja (tai kirjoita valmiiksi tietsikallesi, josta sitten tulostat, kun olet täyttänyt ostajien tiedot).

Käsirahasopimus

Käsiraha maksetaan ostotarjouksen vakuudeksi ja sitä luovutettaessa pitää laatia kirjallinen käsirahasopimus, joka on samalla kuitti.

Jos ostaja peruuttaa kaupan, menettää hän käsirahan, kuitenkin enintään 4 % sovitusta kauppahinnasta.

Jos myyjä peruuttaa kaupan, pitää hänen heti palauttaa käsiraha sekä maksaa lisäksi ostajalle hyvityksenä käsirahaa vastaava summa, kuitenkin enintään 4 % sovitusta kauppahinnasta.

Kaupan peruuntumisesta aiheutuvaa käsirahan menetysseuraamusta ja hyvitystä voidaan yksittäistapauksessa sovitella, jos se muuten on kohtuuton ottaen huomioon kaupan syntymättä jäämisen syyt, vastapuolelle aiheutunut vahinko tai muut seikat.
    Jos toinen osapuoli ei suostu sovitteluun, on mahdollista viedä asia käräjäoikeuden ratkaistavaksi riita-asiana.

Tässä on yksi malli (varainsiirtovero on nyt 1,6%)

http://www.info.tampere.fi/eta/laki2/asunto/asunto51.html

13. Ap. en millään pahalla tätä sano mutta sinulla tuntuu olevan hukassa kaikki perustiedot asuntokaupasta, siinä on kaikennäköistä huomioonotettavaa kuiteista,sakoista, käsirahasta, jne. Mitäs jos pyytäisit jotain ystävääsi avuksi jos et välittäjää halua, sillä kaupassa liikkuu senverran rahaa ettei pieneenkään mokaan ole kellään varaa.

14. Helppo nakki Vierailija

Asunto-osakekauppakirjamalleja saa netistä. Ei ole monimutkaista täyttää sitä. Itse myin juuri oman asuntoni ja tehtiin heti kauppakirja keittiön pöydän ääressä. Siihen kirjattiin, että käsiraha maksetaan tililleni ja jos sitä ei sovittuna päivänä tilillä ole, kauppa raukeaa. Asunnon vapautumisesta kannattaa laittaa se sakkopykälä eli jos ette muutakaan sovittuna päivänä, ostaja saa hyvitystä esim. 400 euroa/per viikkko tms. miten haluatte sopia.

Eipä tuossa kummempaa sovittavaa ole. Simple as that.

15. sahaaja Vierailija

Taitaa tosiaan olla niin, ettet tiedä tarpeeksi asuntokaupoista. Joku tulee ja "sahaa suo linssiin" aika helposti. Jos olisin noin tietämätön, ottaisin todellakin sen välittäjän, vaikka jonkun pienen firman. On se aina parempi jakaa vastuuta, kuin "säästää" pieleen.

Miksi muuten olet myymässä? Jos ostat isomman/paremmalta paikalta tms., uuden asuntosi myy suurella todennäköisyydellä välitysfirma. Kysy heiltä hyvä tarjous.

16. Säästäjä Vierailija

Taidat olla välittäjä itse, Asunto-osakekauppa on irtaimen kauppa, ihan määrämuotoinen kauppa eikä siinä oikeastaan mitään linssiin sahaamista voi normaalijärjellä varustetulle ihmiselle sattua. Rahat kaupantekotilaisuudessa tiskiin, niin mitäpä huijausta siinä voi sattua? Osakkeethan on yleensä pankin hallussa, joten pankki on kaupanteossa mukana eivätkä anna osakkeita millekään huijarille.

Olen myös myynyt oman kämppäni (vaihdoin suurempaan) vastikään ja säästin itse myymällä noin 9000 tonnia. Aika iso säästö. Kiinteistön myynti on sitten jo ihan eri juttu. Siinä käytin välittäjää.

17. ole tarkka Vierailija

Ap kuulkaas kysyy niin päivänselviä asioita, niistä näkee heti ettei hän tiedä asuntokaupasta yhtään mitään. Jos tällä palstalla hän kysyy missä ilmoittaa asuntoaan tai käsirahasta, niin kyllä hän on valitettavasti totaalisesti tietämätön.
    Hän tarvitsee apua ammattilaiselta tai läheiseltä joka on tehnyt asuntokaupan ja tietää niistä. Valitan ap. Ps en muutoin ole välittäjä, monet asuntokaupat tehnyt perheeisä kylläkin.

18. Perttipossu Vierailija

Olen samaa mieltä: asuntokaupoissa pitää tosiaan osata edes jonkin verran ja tämä keskustelupalsta tuskin on oikea paikka hankkia tietoa. Lisäksi sinun pitää kyetä arvioimaan mikä on asunnon oikea hinta yms. Lisäksi kannattaa muistaa tiedonantovelvollisuus ja vastuu asunnon vioista kaupan teon jälkeenkin.

Sivusta seuranneena huomasin, että yksityishenkilön on aika vaikea saada sitovia tarjouksia. Kavereillani taisi mennä 3 tarjousta sivu suun, kun eivät saaneet käsirahaa ja sitovaa tarjousta. Aikaa meni ja koko ajan joutuivat laskemaan hintaa. Lopulta myynti oli pakko antaa välittäjälle ja todellinen toteutunut hinta oli paljon alhaisempi kuin mitä olivat alunperin pyytäneet.

Eli suosittelen minäkin jonkun osaavan pyytämistä apuun tai välittäjää.

19. Pörssipossu Vierailija

Juu ei pidä liikaa pyytää, silloin käy juuri noin. Itse pyysin kolmelta välittäjältä arvion (ilmaista, ei sido välityssopimuksen tekemiseen) asunnon hinnasta ja seurasin samasta lähiöstä myynnnissä olevien hintapyyntöjä. Isännöitsijältä pyysin isännöitsijäntodistuksen ja viimeiset yhtiökokouspöytäkirjat ja pitkän tähtäyksen remonttisuunnitelman sekä asunnon pohjapiirroksen.

Tulevista remonteista kannattaa kertoa aivan avoimesti asunnon katsojille. Osakehuoneistossa (kerrostalossa) ei kauheasti ole mitään, mistä voisi tulla korvausvelvollisuus. Huonosti tehty kylppäriremontti voi olla sellainen.

Otin asunnosta hyvät ja selkät kuvat ja laitoin ilmoituksen Oikotielle, maksoi muistaakseni 50 egeä. Kolme pariskuntaa tuli ekalla näytöllä katsomaan ja yksi heistä teki tarjouksen, johon teimme vastatarjouksen ja kaupat tehtiin.

Turha tehdä kerrostalon asuntokaupasta mutkikkaampaa kuin se on. Kiinteistö kannattaa jättää välittäjän myytäväksi, mutta kyllä kokenut kehäkettu senkin itse myy. Itse tosin en ostaisi kiinteistöä yksityiseltä. Olen nähnyt läheltä yhden ikävän tapauksen, kun määräala, jolla talo sijaitsi olikin oikeasti perikunnan hallussa ja yksi osakas onnistui myymään sen omissa nimissään. Käräjöinti tuli kalliiksi.

20. Kiitos kaikista viesteistä.

On totta, että olen tietämätön näistä asioista, mutta siksihän juuri olen asiasta kysymässä. En ole myymässä asuntoa juuri nyt, vaan vasta myöhemmin keväällä ja siksi olenkin nyt keräämässä tietoa siitä, että miten sitä omaa asuntoa myydään. Samalla myös pikkuhiljaa korjaan pieniä tekemättä jääneitä kohtia asunnostani.

Ylipäätään täältä keskustelupalstalta on tullut useammankin kerran hyviä neuvoja, joten siksi turvaudun tänne. Tietysti tulen myös etsimään tietoa esim. kirjastosta, mutta usein täältä saa sellaisia vinkkejä, joita ei itse tule ajatelleeksikaan.

Se, miksi en halua laittaa asuntoani välittäjän myytäväksi johtuu siitä, että seuraavan asunnon ostoa varten tarvitsen jokaisen liikenevän sentin. Toisekseen olen kuullut myös huonoja esimerkkejä siitä, miten välittäjä on ottanut huonoja kuvia myyntikohteesta (esim. tehty juuri keittiöremontti ja siitä ei ole otettu yhtään kuvaa nettiin) jne. Koska mahdollisista piilevista vioista jne joutuu vastuuseen myyntiajan jälkeenkin, niin en olisi niiltä suojassa sen paremmin olinpa sitten myynyt kohteen itse tai välittäjän kautta.

Tietysti olen käynyt kaikissa yhtiökokouksissa, joten uskon pystyväni antamaan tulevalle ostajalle parempaa tietoa kuin mitä välittäjä pystyisi.

21. Ostajaehdokas1 Vierailija

Minä taas olen ostamassa asuntoa, neljättä jo elämäni aikana ja kiertelen viikonloput asuntoesittelyissä.

Pakko sanoa, että on tullut monesti mieleen soittaa asunnon omistajalle, että hei, myy itse tai vaihda välittäjää. Niin ihme tapauksia siellä näytöillä näkee. Harvassa on hyvät ja pätevät välittäjät. Ja kuitenkin he laskuttavat huimia summia välityspalkkiota. Palkkiothan on nousseet, kun asuntojen hinnat on nousseet pilviin, mutta välittäjän kaupasta vaatima prosentti ei ole laskenut. Eihän se työmäärä lisäänny, jos asunnon hinta nousee.

Viime sunnuntaina näytöllä meitä oli kaksi henkilöä, jotka ihan oikeasti olimme kiinnostuneet esiteltävästä asunnosta. Yritimme jututtaa välittäjää lisätietoja saadaksemme, mutta hänpä katsoi aiheelliseksi jatkuvasti keskeyttää keskustelun vastaamalla kännykkään ja aloittamalla pitkät jaaritukset jostain toisesta asunnosta.

Me molemmat hipsimme ulos ja saimme aikaan mukavan keskustelun dorkista välittäjistä. SItäkin asuntoa on myyty jo pitkään. Ei ihme.

Eli ei se välittäjä välttämättä mikään tae hyvistä kaupoista ole. Ja kuten sanoit, asunnon virheistä vastaa kuitenkin viime kädessä ostaja. Hanki tietoa ja myy itse!

22. Ne pitkittää myymistä, että saisivat itelleen hyvät rahat!

23. oletko torvi Vierailija

Hei haloo, miten niin pitkittää myyntiä. Välittäjä saa nopeiten rahansa, kun nopeasti myyvätkin, jos siis pitkittää niin pitkittyy hänen saamansa palkkion saantikin.

24. Höh höh Vierailija

No, eivät taatusti pitkitä! Palkkio on %-osuus kauppasummasta ja mitä nopeammin saadaan kauppa tehtyä sitä nopeammin tulee palkkio ja kuluja säästyy välittäjältä. JOkainen ilmiotus ja esittely nimittäin maksaa välittäjälle rahaa...

25. Näin on. 2 asuntoa itse myyneenä. On meinaan ihan samat vastuut myyjällä oli siinä välittäjä välissä tai ei! Välittäjät ottavat kyllä ihan supersuuren palkkion toiminnastaan, en kyllä näe sitä palvelua summan arvoiseksi. Kämpän myynti on yhtä helppoa kun autonsa myynti. Jos ei helpompaa. Isännöitsijältä tilaat vain lippulaput ja siinä se on

Jaa tämä sivu