Pömppömaha pois neljässä viikossa

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä käymistilassa, 12.03.2008.

  1. käymistilassa Vierailija

    Pullottaako mahasi, vaikka teet mitä? Syö "sokerivatsa" pieneksi oikealla ruokavaliolla.

    Näyttääkö vatsasi siltä kuin olisit neljännellä kuulla raskaana? Se möyrii ja turpoaa aterian jälkeen ja väsyttää sinut. Se ei kiinteydy, vaikka takana on koko talven sitkeä kuntosalitreeni.

    "Sokerimaha" on yhä tavallisempi ongelma ja johtuu usein huonosta ravinnosta: makeisista, pikaruoasta, pastapohjaisista herkuista ja leivonnaisista.

    Sokerista turvonnutta mahaa ei voi hikoilla pois - se pitää syödä pieneksi.

    Kiistellyn Sokeripommi-kirjan kirjoittaja, ruotsalainen riippuvuusterapeutti ja erikoissairaanhoitaja Bitten Jonsson neuvoo, kuinka hankkia litteä vatsa vain neljässä viikossa.

    - Ongelman lääketieteellinen nimi on "dysbioosi", eli suoliston epätasapainotila, Jonsson selittää Iltalehdelle.



    Tulosta jo parissa viikossa

    Ylenpalttinen makea ja nopeat hiilihydraatit johtavat verensokerin, mielialojen ja vireystilan heittelyyn: miehillä se ilmenee väsymyksenä, ärtymyksenä ja aggressiivisuutena; naisilla alakuloisuutena, masentuneisuutena ja haluttomuutena.

    Muita mahdollisia seurauksia ovat muun muassa aikuisiän diabetes, alttius eri riippuvuuksille (alkoholi, tupakka), univaikeudet, ylipaino sekä huono itsetunto.

    Dieetin tulokset tulevat näkyviin nopeasti, jopa parissa viikossa. Sadat ruotsalaistytöt ovat hurahtaneet Jonssonin oppeihin.

    - Terveellinen, sokerivapaa ravinto tekee tyytyväiseksi niin mahan kuin mielenkin, Jonsson lupaa.




    Jonssonin kuuri:


    Välttele

    - Nopeita hiilihydraatteja: sokeria, vaaleaa leipää, vaaleaa pastaa ja riisiä.

    - Hedelmiä, sillä ne sisältävät hedelmäsokeria.

    - Kaikkia maitotuotteita. Kovia rasvoja , joita on muun muassa ranskalaisissa perunoissa, pasteijoissa ja muissa suolaisissa leivonnaisissa.

    - Lihavalmisteita: makkaraa, kinkkua, lihapullia.



    Suosi

    - Tyydyttymättömiä (pehmeitä) rasvoja: rypsiöljyä, oliiviöljyä, avokadoa ja pähkinöitä kourallinen päivässä, sillä ne sisältävät paljon energiaa.

    - Puhtaita proteiininlähteitä: lihaa, kalaa, kananmunaa, äyriäisiä.

    - Vihreitä vihanneksia. Keltaisissa ja punaisissa on enemmän sokeria.

    - Juureksia.


    Seuraa dieettiä vähintään neljä viikkoa ja huomaat muutoksen.

    Dieetti on kuitenkin vasta ensimmäinen askel sokerivieroituksessa. Koska "sokerimaha" tulee helposti takaisin (4-8 viikossa ihmisestä riippuen), totuttele hiljalleen kokonaan uudenlaiseen ruokavalioon. Suosi hitaita hiilihydraatteja, täysjyvätuotteita, unohda karkit ja leivonnaiset, käytä alkoholia harvoin ja harkiten ja syö vain yksi hedelmä päivässä.

    Lainaus:
    http://www.iltalehti.fi/terveys/200803117342042_tr.shtml
     
  2. keelo Vierailija

    Aika ankeaksi menee elämä ilman hedelmiä ja maitotuotteita. En jaksa itse sitä lisäravinnerumbaa mikä johtuu ruokavalion ultimatekarsimisesta.
     
  3. no heh he Vierailija

    Minnekäs ne marjat sieltä pakkasesta heitään, kun tuohon dieettinhän niitä ei edes kelpuuteta? Nehän on väärän värisiä.
     
  4. Jos edes jättäisi puhtaan sokerin ja valkoiset jauhot pois, tai edes vähemmälle, niin sekin yksistään korjaisi ruokavalion väkisinkin terveellisemmäksi.

    Aikoinaan kokeilin elää niin, etten syönyt mitään, missä oli sokeria (siis pussista lisättyä, ei hedelmissä tai kasviksissa itsessään olevaa) ja/tai valkoisia vehnäjauhoja. Jäi kyllä aikamoinen määrä ruokaa näillä kriteereillä kelpuutettavien ulkopuolelle.
     
  5. pandis:) Vierailija

    Toi dietti hän on ihan hirvee! En mä ainakaa vois elää ilman suklaata, joten sokeri ei tuu jäämää pois ruokavalios,mut ois kyl kiva saaha pömppis pois. Onks kenelläkää jotaa muit ideoit oon neljätoista vuotias poika ja pituutta on 167cm ja painan noin 50kg. Helpatkaa joku!!!
     
  6. Hehekee Vierailija


    Ei se kyllä vaan onnistu niin, ettet luovu mistään. Pitää tehdä valintoja, haluatko mieluummin päivittäin ihailla litteää vatsaa vai syödä suklaata:) Koska et ole ylipainoinen, ja jos sinulla kuitenkin on pömppömaha, sokerin pois jättäminen voisi olla juuri oikea ratkaisu.

    Ei se kuitenkaan ole niin hirveää kuin mitä luulisi - jos vain jaksaa aloittaa sokerilakon, makeannälkä hälvenee kyllä parissa päivässä. Kohta huomaakin, ettei enää edes tee mieli suklaata! Jopa pähkinät alkavat kohta maistua makeilta. Tiedän mistä puhun: Olin joskus ihan varma, etten voi elää ilman makeita ja suklaata - mutta joskus onnistuin kokeilemaan muutaman päivän, ja voi sitä ihmeellistä tunnetta, kun ei teekään mieli makeaa koko ajan! Ja muutenkin NIIN paljon parempi olo.

    En ole kokonaan jättänyt sokeria, mutta silloin tällöin pidän makealakkoja, ja ne ovat suorastaan ihania. Jaksaa paremmin, turvotukset häipyvät, oikea ruoka maistuu tosi hyvältä... En tajua, miksi ollenkaan syön koskaan sokeria. Ei se ole sen arvoista. Jotenkin sitä vaan... Yhden kun maistaa, se koukuttaa, vaikkei oikeasti edes maistu hyvältä.

    Kukas se sanoikaan: "Mikään ruoka ei maistu niin ihanalta kuin miltä laihuus tuntuu"?
     
  7. calmisto

    liittynyt:
    24.07.2012
    Viestejä:
    4
    Saadut tykkäykset:
    0
    Sokeri on riippuvuutta aiheuttava huume. Ilman sitä on paljon mukavampi elää.
     
  8. BB Vierailija

    Jos olet 167/50 ja vielä miespuolinen, niin sulla ei ilmeisesti ole yhtään lihaksia. Salilla lihastreeniä kaks kertaa viikossa (alkajaisiksi), niin saat kehitettyä sen virran lihaksia luiden ympärille, että se vatsa katoaa sinne sekaan. Se sun "pömppis" on ihan optinen juttu, eli koska sun kropassa ei ole luiden päällä mitään muuta, niin se ihmisruumiiseen kuuluva suolisto ym. näyttää "pömpöttävän". Lihastreeniohjeita saat varmaan tuolta Kuntoklubilaiset-palstalta.
     
  9. mamma oikeassa Vierailija

    Äitini sanoo aina, että kaikkea kun syö kohtuudella niin hyvä tulee ja oikeassa on ollut, ei pömpötä mammalla eikä minulla.
     

Jaa tämä sivu