Päivähoitopaikka ja vuodenaika?

  • Viestiketjun aloittaja kokemuksia??
  • Ensimmäinen viesti
kokemuksia??
Onko ihmisillä millaisia kokemuksia päivähoitopaikan saamisesta ja eri vuodenajoista? Eli onko esim. tammikuussa alottavalla hankalampaa saada tarhapaikka kuin syksyllä elokuussa aloittavalla? Tarkoitan siis sellaisesta päiväkodista, jonne haluaisi lapsensa ensisijaisesti laittaa. Ainahan sen paikan saa, mutta ei välttämättä sieltä, minne haluaisi ykkös vaihtoehtona. Onko siis elokuussa, kun paikkoja vapautuu kouluun meneviltä, helpompaa vai ei? Onko sillä ajankohdalla merkitystä? Täytyisi töihin ilmoittaa hoitovapaan loppumisajankohta, mutta halusin tällaista ennen sitä kysellä. Itse ajattelin olla vuoden 2010 alkuun vapaalla, rupesi vain askarruttamaan paikan saannin vaikeus tuohon aikaan..
 
ooon
Päivähoitopaikkoja on helpoin saada syksystä, koska silloin on yksi ikäluokka siirtymässä pois hoidosta, eli esikoululaiset siirtyy kouluun. Ja näin ollen niitä paikkoja vapautuu joka talossa missä on esikoulu. Itse ainakin palaan töihin syksystä, juuri tästä syystä. Meillä päin on ainakin hirvittävä pula Päivähoitopaikoista.
 
Aq
Meillä aloitetaan nyt syyskuussa hoito. Laitoin hakemukset jo lähes puoli vuotta etukäteen ja kolme kk ennen tarvetta tuli ilmoitus paikoista. Itse en kuitenkaan usko et syksy vaikuttais asiaan (vaikka näin itsekin aikaisemmin luulin =D). Kun eskarilaiset siirtyy kouluun niin seuraavat eskarilaiset tulee tilalle, kuin myös suhteessa nuorempia lapsia. Silloin siis vaihtuvuus on suurin, muttei paikkoja sen enempää kuin ennenkään.

Tarpeeksi ajoissa vaan hakemus menemään niin todennäköisesti saa sinne minne haluaa!
 
mun käsitys
Mun käsityksen mukaan sillä kuinka ajoissa hakemuksen laittaa ei ole merkitystä siihen minkä paikan saa. Siis toki jos ihan viime tipassa jättää niin eri asia. Mutta ainakin helsingissä jakomäki-puistola-alueella mun mielestä päätökset syksyn paikoista tehtiin toukokuussa eli silloin katsottiin kaikki hakemukset mitkä tulleet siihen mennessä, vaikka ois jätetty hakemus tammikuussa.
 
hipsunhei
Alkuperäinen kirjoittaja mun käsitys:
Mun käsityksen mukaan sillä kuinka ajoissa hakemuksen laittaa ei ole merkitystä siihen minkä paikan saa. ...päätökset syksyn paikoista tehtiin toukokuussa eli silloin katsottiin kaikki hakemukset mitkä tulleet siihen mennessä, vaikka ois jätetty hakemus tammikuussa.
Näin Espoossakin. Mutta kyllä sillä on merkitystä milloin haluaa aloittaa. Me kun haluttiin marraskuussa kun esikoinen täytti 1v, niin sanottiin, että luultavasti emme paikkaa saa, sillä muut aloittavat elokuussa ja paikat täynnä heistä ja voisimmeko kenties odottaa seuraavaan syksyyn??? Meillä on asunto- ja autolainat eikä mitään mahista pärjätä vain hoitotuella kokonaista vuotta lisää, joten sitten pettyneinä odotimme, että miten käy. No sitkeän kyselemisen ja anelemisen jälkeen tulikin haluamaamme päikkäriin peruutus ja esikoinen pääsi kuin pääsikin lähimpään päiväkotiin. Mutta tämä oli kait erikoistapaus eli useinkin käy niin, että paikka tulee sitten jostakin kaukaa. He sanoivat ihan suoraan, että kannattaa aloittaa syksyllä heti jos mielii päästä siihen päiväkotiin, joka on ykkösvaihtoehtona.
 

Yhteistyössä